19 september 2019

Besluit tot inbesteding ziekenhuis Nij Smellinghe: “Bouwen duurzame toekomst”

Ziekenhuis Nij Smellinghe neemt op 1 januari 2020 zo’n 70 schoonmaakmedewerkers in dienst om de schoonmaak van het Drachtster ziekenhuis in eigen beheer te kunnen organiseren. Deze schoonmaakmedewerkers werken vanuit schoonmaakbedrijf CSU al in Nij Smellinghe en worden overgenomen. Nij Smellinghe haalt met dit strategisch besluit specialistische kennis van ziekenhuisschoonmaak in huis en krijgt meer grip op de aansturing en doorontwikkeling van de kwaliteit van schoonmaak. Zo bouwt Nij Smellinghe aan een duurzame toekomst.

Het schoonmaken van een ziekenhuis is vakmanschap en heeft direct invloed op de patiëntenzorg. Expertise op het gebied van hygiëne en infectiepreventie is essentieel om besmettingen en infecties te voorkomen of, wanneer nodig, in te perken. Vanaf 2020 beschikt Nij Smellinghe zelf over alle benodigde en waardevolle kennis. “Daardoor gaan we de kwaliteit van schoonmaak en daarmee de veiligheid van patiëntenzorg continu ontwikkelen”, legt het ziekenhuis uit.

Kansen voor ontwikkeling
“Het ziekenhuis neemt regie op de aansturing en doorontwikkeling van de schoonmaak en geeft de schoonmaakmedewerkers de kans om hun expertise verder te ontwikkelen. Ziekenhuiszorg wordt steeds complexer. Juiste schoonmaak op het juiste moment is hierbij cruciaal. Bijvoorbeeld op het gebied van specialistische kennis met betrekking tot het steriel maken van een operatiekamer”, vertelt directeur Bedrijf & Gebouwen Folkert Brouwers. “Schoonmaak heeft direct invloed op de patiëntenzorg, daarom is het noodzakelijk hierover zelf kennis en expertise te ontwikkelen. We kunnen beter aansluiten bij de protocollen, werkwijzen en specifieke behoeften in Nij Smellinghe en verder bouwen aan onze duurzame toekomst.”

Zo’n 70 nieuwe collega’s
Nij Smellinghe neemt de medewerkers, inclusief operationele leiding, over die al in Nij Smellinghe zijn gedetacheerd. De overname vindt plaats in goed overleg met de huidige schoonmaakorganisatie en conform de Wet overgang van onderneming. Dit betekent dat de contractafspraken met de werknemers en arbeidsvoorwaarden in stand blijven of verbeteren.

Brouwers: “Een groot aantal schoonmaakmedewerkers werkt al jaren in Nij Smellinghe. Het zijn vakmensen. Zij voelen al als naaste collega’s. We zijn blij dat dit nu ook geformaliseerd is.”

Aantrekkelijke werkgever
Met het in dienst nemen van de schoonmaakmedewerkers vergroot Nij Smellinghe haar maatschappelijke rol in de regio. In augustus 2019 is Nij Smellinghe uitgeroepen tot een van de populairste werkgevers in Friesland (top 3). “We zijn een aantrekkelijke werkgever voor een grote groep mensen in de regio. Binnen Nij Smellinghe werken momenteel 1500 medewerkers, 126 specialisten en 150 vrijwilligers met hart voor de mens, de zorg en de gemeenschap. 1 januari 2020 verwelkomen wij onze nieuwe collega’s.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 juli 2023

Overname Vermop door Freudenberg Home and Cleaning Solutions

Freudenberg Home and Cleaning Solutions (FHCS), een internationale leider in schoonmaakoplossingen en innovatieve systemen voor professionele gebruikers en het bedrijf achter het merk Vileda Professional, heeft Vermop per 10...

18 september 2023

Maak kennis met het team van Schoonmaak Vakdagen

Het team van de Schoonmaak Vakdagen is volop bezig met de voorbereidingen van de schoonmaakbeurs die op 14 & 15 november 2023 zal plaatsvinden. Een team dat bestaat uit...

25 juni 2025

Schoonmaakteam van het Jaar Team Leeuwarden in Leeuwarder Dagblad

Op 16 juni 2025 , tijdens de Dag van de Schoonmaker, werd het team van Breedweer Facilitaire Diensten dat dagelijks zorgt voor schone en frisse panden van Gemeente Leeuwarden...

05 november 2018

Onderzoek: verbeterde ergonomie en minder fysieke belasting leiden tot positieve werkefficiëntie

Het Instituut voor Arbeidswetenschappen en Ergonomie van prof.dr.ing. Karsten Kluth van de Universiteit van Siegen heeft halverwege het jaar een ergonomische evaluatie van vloerreinigingssystemen uitgevoerd. Mogelijke stress- en belastingverschillen...

15 september 2024

Van het ene naar het andere familiebedrijf. Spectro neemt Eenzet over

In juli 2024 publiceerden we al de overname door Spectro van Militex per 5 juli 2024. Enkele dagen eerder, op 1 juli 2024, blijkt er al een andere overname...

27 mei 2024

Balans Schoonmaak neemt Evon Services over

Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten heeft onlangs Evon Services B.V. uit Almere overgenomen.  Achint Atwal, directeur Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten BV in Alkmaar, deelt met ‘gepaste trots’ de overname van...

13 februari 2025

Thierry Aartsen brengt werkbezoek aan glazenwassers

Op 5 februari 2025 bracht Tweede Kamerlid Thierry Aartsen (VVD) een werkbezoek bij Amphia Ziekenhuis in Breda. Hij keek niet alleen toe, maar ging mee aan het werk. De...

02 oktober 2019

Blog: Een medewerker ziek… en nu?

Een van de lastigste zaken waar wij als ondernemer mee te maken hebben, is ziekteverzuim. Vorig jaar werd bekend dat het gemiddelde ziekteverzuim licht gestegen is en dat het...

29 september 2022

Inschrijving European Cleaning & Hygiene Awards geopend

Het is weer tijd om de spotlights te zetten op innovaties in de schoonmaakbranche. European Cleaning Journal, de organisator van de European Cleaning & Hygiene Awards, roept bedrijven op...

12 december 2016

ISSA/INTERCLEAN Amsterdam 2018 breidt uit met Laundry en Waste Management

ISSA/INTERCLEAN Amsterdam kondigt aan dat de beurs in 2018 voor de eerste keer twaalf hallen van RAI Amsterdam zal beslaan. De uitbreiding van het vloeroppervlak benadrukt nog eens de...