19 september 2019

Besluit tot inbesteding ziekenhuis Nij Smellinghe: “Bouwen duurzame toekomst”

Ziekenhuis Nij Smellinghe neemt op 1 januari 2020 zo’n 70 schoonmaakmedewerkers in dienst om de schoonmaak van het Drachtster ziekenhuis in eigen beheer te kunnen organiseren. Deze schoonmaakmedewerkers werken vanuit schoonmaakbedrijf CSU al in Nij Smellinghe en worden overgenomen. Nij Smellinghe haalt met dit strategisch besluit specialistische kennis van ziekenhuisschoonmaak in huis en krijgt meer grip op de aansturing en doorontwikkeling van de kwaliteit van schoonmaak. Zo bouwt Nij Smellinghe aan een duurzame toekomst.

Het schoonmaken van een ziekenhuis is vakmanschap en heeft direct invloed op de patiëntenzorg. Expertise op het gebied van hygiëne en infectiepreventie is essentieel om besmettingen en infecties te voorkomen of, wanneer nodig, in te perken. Vanaf 2020 beschikt Nij Smellinghe zelf over alle benodigde en waardevolle kennis. “Daardoor gaan we de kwaliteit van schoonmaak en daarmee de veiligheid van patiëntenzorg continu ontwikkelen”, legt het ziekenhuis uit.

Kansen voor ontwikkeling
“Het ziekenhuis neemt regie op de aansturing en doorontwikkeling van de schoonmaak en geeft de schoonmaakmedewerkers de kans om hun expertise verder te ontwikkelen. Ziekenhuiszorg wordt steeds complexer. Juiste schoonmaak op het juiste moment is hierbij cruciaal. Bijvoorbeeld op het gebied van specialistische kennis met betrekking tot het steriel maken van een operatiekamer”, vertelt directeur Bedrijf & Gebouwen Folkert Brouwers. “Schoonmaak heeft direct invloed op de patiëntenzorg, daarom is het noodzakelijk hierover zelf kennis en expertise te ontwikkelen. We kunnen beter aansluiten bij de protocollen, werkwijzen en specifieke behoeften in Nij Smellinghe en verder bouwen aan onze duurzame toekomst.”

Zo’n 70 nieuwe collega’s
Nij Smellinghe neemt de medewerkers, inclusief operationele leiding, over die al in Nij Smellinghe zijn gedetacheerd. De overname vindt plaats in goed overleg met de huidige schoonmaakorganisatie en conform de Wet overgang van onderneming. Dit betekent dat de contractafspraken met de werknemers en arbeidsvoorwaarden in stand blijven of verbeteren.

Brouwers: “Een groot aantal schoonmaakmedewerkers werkt al jaren in Nij Smellinghe. Het zijn vakmensen. Zij voelen al als naaste collega’s. We zijn blij dat dit nu ook geformaliseerd is.”

Aantrekkelijke werkgever
Met het in dienst nemen van de schoonmaakmedewerkers vergroot Nij Smellinghe haar maatschappelijke rol in de regio. In augustus 2019 is Nij Smellinghe uitgeroepen tot een van de populairste werkgevers in Friesland (top 3). “We zijn een aantrekkelijke werkgever voor een grote groep mensen in de regio. Binnen Nij Smellinghe werken momenteel 1500 medewerkers, 126 specialisten en 150 vrijwilligers met hart voor de mens, de zorg en de gemeenschap. 1 januari 2020 verwelkomen wij onze nieuwe collega’s.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 juni 2020

Mr. Excentr Niek Besuijen over toekomst ondernemen: “2020 zou het jaar voor ons worden”

“Met de opening van ons nieuwe hoofdkantoor in Breda, de verhuizing van onze productie naar een ander pand in Heinkenszand, de viering van ons 5-jarig bestaan en de Interclean...

11 september 2023

Terugblik VSR Zomerevent: ‘Wees nieuwsgierig naar het leven, elkaar en jezelf’

Het Nationaal Militair Museum in Soest was op 6 september 2023 ‘the place to be’ voor het jaarlijkse VSR Zomerevent. Buiten scheen de zon en was het zo’n 30...

06 juni 2023

SIEV op Vakbeurs Facilitair: “We zijn een luisterend oor”

Voel de kracht van het mkb, de samenwerking met én tussen de leden, de vele stappen die het SIEV-bestuur zet voor de leden en het luisterend oor voor alle...

15 april 2024

Blog Bert van Boggelen: Indexatie over de looptijd van de cao

Vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag monitoren we aanbestedingen in de schoonmaak. Hierbij vallen ons geregeld zaken op die niet gaan volgens ons gedachtegoed. Zo merken we recentelijk zeer regelmatig...

03 oktober 2023

Onderzoek Tork wijst uit: 86% kantoorpersoneel vindt hygiene meest belangrijk

Facilitair managers staan op het kantoor voor lastige uitdagingen. Zo ontstaan er dagelijks nieuwe problemen op de werkvloer en moeten deze steeds sneller worden opgepakt, terwijl er steeds minder...

13 maart 2024

Vebego Cleaning Services helpt duizenden ‘aanpakkers’ aan baan

Vebego Cleaning Services gaat samen met onder meer gemeentes, het UWV en werkgeversservicepunten veel meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een vaste baan helpen. Doel is...

14 juni 2019

4e Dag van de Schoonmaker schenkt 96.000 schoonmakers vreugde  

Schoonmaak is van alle tijden. Maar De Dag van de Schoonmaker niet: de landelijke vakdag vieren we vandaag – 14 juni – voor de vierde keer. En met heel...

30 juli 2019

Partners Hazet en Hotel Okura Amsterdam gaan verwachting gasten overtreffen

Per 1 augustus gaat Hazet een driejarig partnership aan met het internationale vijfsterrenhotel Hotel Okura Amsterdam. “De toegevoegde waarde van onze service, flexibiliteit en vooruitstrevende IT-oplossingen passen uitstekend bij...

25 november 2019

#nieuwsnotendop Uitbreiding Key-Quality, nieuwe identiteit hectas, overname door Gom en nieuw partnership Facility Trade Group

Anouk Rehaen wordt directeur Key-Quality  Onderzoeks-, consultancy- en kwaliteitscontrolebureau in facility management Key-Quality zet volgende stap in haar ontwikkeling. Per 1 maart start Anouk Rehaen als directeur bedrijfsvoering. Anouk...

30 april 2024

Think Ahead met Tork op Interclean

Op 14 t/m 17 mei neemt Tork deel aan Interclean. Een terugkerende traditie waar het wereldwijd bekende merk op het gebied van hygiëne op de werkplek de bezoekers trakteert...