4 juli 2019

Belinda Dekkers (UL-Team): “Juist in de zomer kun je als schoonmaakbedrijf je slag slaan”

“Het opleiden van facilitaire medewerkers volgt hetzelfde patroon als het reguliere onderwijs: tijdens de zomervakantie wordt er nauwelijks opgeleid. Terwijl er juist deze weken verschillende situaties zijn, die om specialistische kennis en extra aandacht vragen, zoals het inwerken van vakantiekrachten of uitvoeren van periodieke werkzaamheden. Aan de andere kant is de zomerperiode bij uitstek geschikt om doelgericht aan de slag te gaan en biedt deze periode juist tijd en ruimte om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen”, prikkelt Belinda Dekkers, directeur van UL-Team facilitaire opleidingen.

UL-Team is specialist in facilitaire opleidingen op het gebied van catering, schoonmaak, logistiek en receptiediensten. “Wij werken, samen met jou, aan de blijvende ontwikkeling van jouw facilitaire vakmensen en hun leidinggevenden. Investeren in medewerkers bevordert een betere inzetbaarheid en verhoogt het rendement van de organisatie”, kondigt de facilitair opleider op haar nieuwe website aan.

Optimale uitvoer van zomerprojecten
“De zomer lijkt een rustige periode, omdat bij veel organisaties minder medewerkers aan het werk zijn. Toch is de zomer voor facilitaire bedrijven ieder jaar weer een uitdaging, omdat er andere werkzaamheden worden uitgevoerd en er met veel tijdelijke krachten gewerkt wordt”, weet Belinda. Ze onderbouwt het met een voorbeeld en een oplossing: “Zo vindt er op scholen vaak periodiek werk plaats, zoals het vloeronderhoud. Een training op de werkvloer helpt medewerkers om op veilige en effectieve wijze dit onderhoud met machines uit te voeren.”

De praktijk leert dat bij de facilitaire diensten veelal tijdelijke medewerkers aan het werk zijn. Een goed inwerkprogramma is dan noodzakelijk om medewerkers snel en breed inzetbaar te krijgen. “Een korte introductietraining zorgt ervoor dat medewerkers zich zeker voelen, waardoor ze beter en meer werk uitvoeren. Maar ook een workshop voor de leidinggevende over het ontwikkelen van een introductieprogramma en het geven van instructie kan een eyeopener zijn”, vertelt Belinda uit ervaring.

Investeren in nieuwe vaardigheden
Een andere mogelijkheid is om deze rustige zomerperiode te gebruiken voor een korte training, waarin vaardigheden worden geleerd die medewerkers tijdens hun werk goed kunnen gebruiken. Denk aan timemanagement, gastvrij werken, gesprekstechnieken, verzuimbegeleiding of ergonomisch werken. Korte trainingen van 1 of 2 dagdelen, gericht op een specifiek onderwerp. Belinda tot slot: “Ook voor praktische trainingen biedt de zomer mogelijkheden, zoals een vakopleiding schoonmaak. De opleiding duurt dan geen 5 weken, maar hooguit 1 tot 2 weken. Intensief, maar binnen 2-3 weken heeft jouw medewerker het diploma in handen.”

Kortom, er zijn meer mogelijkheden om de vakantietijd effectief en efficiënt te benutten. Wat wordt jouw project deze zomer? De redactie daagt je uit om ze met ons te delen: [email protected].  

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 december 2018

Sandy van Envida Proper en Hasan van Gom zijn Schoonmaker van het Jaar

Tijdens de feestelijke uitreiking van de Golden Service Awards op 13 december zijn de winnaars van Schoonmaker van het Jaar 2018 bekendgemaakt. Voor Nederland kwam Sandy Varion uit Maastricht,...

29 juni 2023

Uitnodiging webinar: Schoon genoeg van opleiden?

VSR en RAS nodigen je uit voor een gezamenlijk webinar op 6 juli (16-17 uur) over de leerbereidheid bij schoonmaakpersoneel, met als titel ‘Schoon genoeg van opleiden?’. Ben jij...

15 november 2018

Onderzoek CHILL-studenten: met vuile toetsenborden liggen infectieziekten op de loer

In opdracht van Fusernet ICT Services hebben medewerkers en studenten van Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL) onderzocht welke soorten bacteriën op toetsenborden zitten. Ook is bekeken wat de...

22 januari 2024

Webinar Relationeel Contracteren

Op maandag 5 februari 2024 organiseren Facility Management Nederland en Next Level FM een webinar over Relationeel contracteren. Een vernieuwde wijze om invulling te geven aan een samenwerking waarbij...

21 februari 2023

Blog: ‘Huilie Huilie troef in de schoonmaak’

Er wordt de laatste tijd moord en brand geschreeuwd: de schoonmaak heeft voor dezelfde hoeveelheid aan werkzaamheden steeds minder schoonmaakmedewerkers. Reden om zelfs opdrachtgevers duidelijk te maken dat ze...

02 februari 2024

#FotoFriday Stalen Trappen Reiniging

Sebastiaan Gregoire, mede-eigenaar Schoon Westland,  is trots op de uitvoering van deze specialistische schoonmaakopdracht: het reinigen van een stalen trap. Hij complimenteert medewerker Raymond die de klus, ‘als echte...

31 augustus 2023

Het Portret: De tekenende toiletmeester

Clement van Wijk verdient de kost als toiletmeester bij de Hema in Leeuwarden. Tussen het schoonmaken door maakt hij portrettekeningen, van Mona Lisa of prinses Amalia. Klanten poseren soms...

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

05 december 2023

Best Practice Award finalist: Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes

Dagschoonmaak staat centraal bij de best practice die Nellen Schoonmaakdiensten uit Nuland en Spierings Mobile Cranes hebben ingediend voor de Best Practice Award 2023. Hiermee zijn zij genomineerd voor...