21 mei 2019

Michel de Bruin (Greenspeed) supporter FMNextGen: “Jongeren zijn fearless, dat is verfrissend”

Vanaf dag 1 is Michel de Bruin, CEO van Greenspeed, supporter van het jongerenplatform FM Next Generation. Samen met Roland Wink (Hijman), Dirk Roelofsen (MTS Euro Products) en Jay Smit (Greenspeed)  wisselde hij ideeën uit over het opzetten van een dergelijk platform. Omdat hij het belangrijk vindt dat jongeren op hun eigen verfrissende manier een rol in de facility en schoonmaakbranche spelen. En mogen knokken om hetgeen wat opgebouwd is nu om te zetten in een zichtbare branche met positief imago. Lees wat Michel beweegt.

Wat bracht jou in Schoonmaakland? Wat is jouw passie in jouw werk?
Michel trapt af: “Ik heb eigenlijk vanaf mijn 16e jaar, naast mijn schooltijd, schoonmaakwerk gedaan. Van sneeuwschuiven, kantoren schoonmaken in de avonden tot vloeren poetsen in de vakanties. Maar het echte werk begon toen ik 20 jaar was. Ik kwam uit militaire dienst. In die tijd (1988) was de werkeloosheid enorm hoog. Ik wilde in september weer naar school gaan en moest de periode van februari tot september overbruggen. Via een relatie van de voetbalclub vond ik een baantje: ‘kom maar bij mij werken in het magazijn, spullen klaarzetten en afleveren’, zei hij. Dat heb ik gedaan. Ik kwam na het afleveren steeds met orders terug, dat was leuk, het verkopen ging mij goed af. Kortom, ik ben niet meer terug naar school gegaan en blijven ‘hangen’ bij het bedrijf in vloeronderhoudsystemen van een Amerikaans merk. Ik pakte het werk snel op en werd vertegenwoordiger. Na enige tijd werd ik door headhunters benaderd en kwam ik door de jaren heen bij andere bedrijven terecht. Met mijn opleiding is het ook goed gekomen. Bij Electrolux mocht ik deelnemen aan hun University. In 2001 heb ik Greenspeed overgenomen. Ik heb enorm veel geleerd van de ‘ouderen’ in de schoonmaakbranche. Dan is het wel weer enorm leuk om te ervaren dat ik dit nu ook an geven aan de huidige jongeren.”

Op de vraag wat zijn passie in zijn werk is, antwoordt Michel: “Het ontmoeten en leren kennen van nieuwe mensen in onze vaak zo onderschatte branche en dan ervaren dat velen net zo gepassioneerd zijn over hun werkzaamheden en doelen. Van schoonmaker tot CEO, zij zijn altijd trots en enorm betrokken bij het weer mooi maken van een ruimte of object. Het proberen om mijn passie voor de schoonmaak over te brengen: Cleaning reveals beauty!”

Waarom is Greenspeed supporter van het platform FM Next Generation geworden?
“Ik steun FM Next Generation, omdat dit ook binnen ISSA Europe (Michel is voorzitter van ISSA Europe) een belangrijk doel is. ISSA is meer internationaal gericht en het opstarten van zo’n platform kan beter (eerst) regionaal gebeuren. Het is nu goed op z’n plek bij een dedicated partij, die hands-on is, actie neemt en snel kan schakelen. Het platform staat nu sneller dan we met ISSA hadden kunnen doen en krijgt ook de aandacht die het verdient.”

Hoe investeert Greenspeed in jongeren in haar bedrijf en daarbuiten? Hoe spelen jullie in op veranderende mentaliteit en arbeidsethos?
Michel vertelt onlangs weer twee jonge mensen in dienst te hebben genomen: “Als we veranderen of investeren, bieden we jonge mensen een kans. Zij krijgen steeds meer interesse in schoonmaak, zien hoe belangrijk een schone en prettige leefomgeving is en hechten daar zelf ook belang aan. De jonge generatie heeft een verfrissende kijk op hedendaagse zaken, voor wat betreft marketing, sociaal bereik maar ook hygiëne en het ‘well being” gevoel. Wij kunnen hiervan leren en gebruiken deze kijk om ons bedrijf richting te geven en waarde toe te voegen.”

Hoe kunnen we de samenwerking tussen de huidige generatie aan het roer en de opkomende young professionals intensiveren? Wat kunnen we van elkaar leren?
“Ik vind het heel belangrijk dat de oudere generatie de vakkennis aan de jongeren overbrengt”, benoemt Michel. “Andersom kunnen de jongeren de ‘oudjes’ hun kennis over communicatie en moderne skills delen. Hoe? Ik geloof in de samenwerking in teams. Bij Greenspeed laten wij een oudere collega met Jay Smit (lid #FMNextGen) juist samen optrekken om niet de focus op jongeren alleen te leggen, maar gezamenlijk verantwoording te geven. We zien dat dit goed werkt. We hebben juist die combinatie nodig om de branche en/of het bedrijf verder te ontwikkelen“

Wat waardeer jij zelf in de aanpak van de generatie <35?
“Het no-nonsens denken, niet bezig zijn met heersende hiërarchie, verder kijken dan onmogelijkheden over wat ooit was. Zij zijn meer vrij in hun denken, laten zich niet hinderen door wat er ooit is gebeurd, zijn fearless en dat is verfrissend. Als je zegt, dat werkte niet, zeggen zij ‘dat weet ik toch niet, het gaat nu wel lukken’.”

Wat zou jij willen vragen aan de young professionals?
Michel draait de vraag om: “Ik geef hen liever een mindset mee. Dit is jullie kans om schoonmaak van onzichtbaar naar enorme zichtbare sector om te buigen met een imago dat laat zien dat schoonmaak belangrijk is. Onze generatie heeft jarenlang gevochten om erkenning te krijgen, waardeer deze opzet en maak nu de doorstap. We staan aan het begin van de revolutie om het belang van schoonmaak in te zien. Knok er keihard voor en laat de switch gebeuren!”

Op 18 juni is het #nextevent van FM Next Generation: Beleef de passie. Ben je een young professional in de facility- of schoonmaakbranche tot en met 35 jaar? Join us! Klik hier om je direct te registreren voor gratis deelname.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 december 2023

Trots op Thunderdome schoonmaakteam

Midden in de nacht van 9 op 10 december 2023 plaatste Joost van Zuilen, districtsmanager CSU Cleaning Services een bericht op social media. Om trots te vertellen en te...

17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en...

09 februari 2022

10 jaar Schoonmaakjournaal: back to the future

De bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal stralen op deze foto op het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met...

11 april 2019

Blauwdruk: Asito opnieuw meest bekende en overwogen aanbieder in schoonmaak

Onderzoeksbureau Blauw heeft onlangs wederom onderzoek gedaan naar de mentale positie van schoonmaakaanbieders onder facilitair managers bij bedrijven met meer dan 50 werknemers. Voor het onderdeel schoonmaak werden 239...

29 juli 2024

NOS journaal in makkelijke taal

Vanaf 2 september 2024 maakt de NOS een nieuw televisiejournaal. Het heet het 𝐍𝐎𝐒 𝐉𝐨𝐮𝐫𝐧𝐚𝐚𝐥 𝐢𝐧 𝐌𝐚𝐤𝐤𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤𝐞 𝐓𝐚𝐚𝐥 en is elke werkdag te zien om 17.00 uur op NPO...

09 november 2021

Monumentaal kunstwerk

Kunstenaar Klaus Dauven bracht in het Franse Jura een ‘reversed graffiti’ kunstwerk aan op de 110 meter hoge en 430 meter lange muur van de stuwdam Vouglans. Met deze...

28 december 2023

Paul Fok (SIEV): “We hebben de sleutel tot positieve verandering zelf in handen”

Paul Fok is sinds 28 september de ‘leading man’ bij MKB-branchevereniging SIEV. Hij geniet van deze nieuwe rol in een branche waarin hij al 40 jaar actief is en...

27 juni 2022

Blog: ‘Een eerlijke kwaliteitscontrole is een compliment voor de schoonmaker’

Als kwaliteitsinspecteur merk ik vaak dat schoonmakers bang zijn, bang voor de controle die ik loop. Als ik vraag waarom, is het antwoord vaak dat zij worden aangekeken op...

19 december 2023

RAS deelt uitkomsten onderzoek ‘oplopende leeftijd’ tijdens congres in 2024

Het afgelopen jaar heeft Déhora in opdracht van RAS onderzoek gedaan naar de vraag of de medewerkers in de schoonmaak- en glazenwassersbranche een grotere werklast ervaren naarmate zij ouder...

12 december 2024

Aanpassingen Taaltrajecten per 1 januari 2025

Per 1 januari 2025 volgt er een aanpassing in de subsidieregelingen voor taal- en schrijftrajecten binnen de schoonmaaksector. We delen de belangrijkste wijzigingen. RAS meldt de belangrijkste wijzigingen in...

15 december 2023

Trots op Thunderdome schoonmaakteam

Midden in de nacht van 9 op 10 december 2023 plaatste Joost van Zuilen, districtsmanager CSU Cleaning Services een bericht op social media. Om trots te vertellen en te...

17 december 2018

Wintergast (2) Christiaan Boonstra (Dolmans): “Op weg naar de meest klantvriendelijke organisatie”

Review 2018, preview 2019: onze tweede wintergast Christiaan Boonstra, sales manager van Dolmans Schoonmaak Diensten, geeft antwoord op zes vragen over zijn topics in 2018, innovaties in de branche en...

09 februari 2022

10 jaar Schoonmaakjournaal: back to the future

De bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal stralen op deze foto op het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met...

11 april 2019

Blauwdruk: Asito opnieuw meest bekende en overwogen aanbieder in schoonmaak

Onderzoeksbureau Blauw heeft onlangs wederom onderzoek gedaan naar de mentale positie van schoonmaakaanbieders onder facilitair managers bij bedrijven met meer dan 50 werknemers. Voor het onderdeel schoonmaak werden 239...

29 juli 2024

NOS journaal in makkelijke taal

Vanaf 2 september 2024 maakt de NOS een nieuw televisiejournaal. Het heet het 𝐍𝐎𝐒 𝐉𝐨𝐮𝐫𝐧𝐚𝐚𝐥 𝐢𝐧 𝐌𝐚𝐤𝐤𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤𝐞 𝐓𝐚𝐚𝐥 en is elke werkdag te zien om 17.00 uur op NPO...

09 november 2021

Monumentaal kunstwerk

Kunstenaar Klaus Dauven bracht in het Franse Jura een ‘reversed graffiti’ kunstwerk aan op de 110 meter hoge en 430 meter lange muur van de stuwdam Vouglans. Met deze...

28 december 2023

Paul Fok (SIEV): “We hebben de sleutel tot positieve verandering zelf in handen”

Paul Fok is sinds 28 september de ‘leading man’ bij MKB-branchevereniging SIEV. Hij geniet van deze nieuwe rol in een branche waarin hij al 40 jaar actief is en...

27 juni 2022

Blog: ‘Een eerlijke kwaliteitscontrole is een compliment voor de schoonmaker’

Als kwaliteitsinspecteur merk ik vaak dat schoonmakers bang zijn, bang voor de controle die ik loop. Als ik vraag waarom, is het antwoord vaak dat zij worden aangekeken op...