25 april 2019

Co-creatie: Werner & Mertz en Mondi veranderen samen toekomst verpakking

Schoonmaakproducent Werner & Mertz en Mondi, een verpakkings- en papierbedrijf, hebben samen een recycleerbare, flexibele verpakking voorgesteld. Ze deden dat tijdens de tweede Packaging Summit in München. Werner & Mertz en Mondi willen zo samen de toekomst van de plastic verpakking veranderen en het verpakkingsafval verminderen.

Meer dan vier jaar heeft Werner & Mertz aan de nieuwe duurzame verpakking gewerkt. Eerst alleen, nadien in samenwerking met Mondi. “Als we ons doel wilden bereiken, moesten we wel samenwerken met een verpakkingsproducent. We wilden een verpakking maken die uit één materiaal bestond. Het is niet langer mogelijk voor een enkel bedrijf om zo’n innovatieve prestatie alleen te bereiken.”, aldus Chris De Vuyst, general manager bij Werner & Mertz Benelux.

De volledig recycleerbare zak is slechts het begin. Werner & Mertz droomt al over meer

Projectgroep
In 2015 richtten de twee bedrijven samen met Grüner Punkt, EPEA Zwitserland en cyclos-HTP een projectgroep op. De drie nieuwe partners ondersteunden Werner & Mertz en Mondi met adviezen over de materiaalselectie, bevestiging van de daadwerkelijke recycleerbaarheid van de zak en integratie in bestaande recyclingstructuren.

De volledig recycleerbare zak is slechts het begin. Werner & Mertz droomt al over meer. Chris De Vuyst: “Alle flexibele plastic verpakkingen moeten niet alleen 100% recycleerbaar zijn, ze moeten ook gemaakt worden uit recycleerbaar materiaal. Daarna kunnen we ook bekijken of we andere drukinkten kunnen gebruiken om alles aan te passen aan de wensen van de klanten.”

Het Recyclat-initiatief
Werner & Mertz zet zich al meer dan 25 jaar in voor duurzamere producten. In 2012 lanceerde CEO Reinhard Schneider het Recyclat initiatief. Hij wou zo een open innovatie creëren waar partners uit het bedrijfsleven konden samenwerken met NGO’s. Samen ontwikkelen ze oplossingen voor effectieve recycling van kunststoffen in overeenstemming met de Cradle to Cradle-filosofie en sensibiliseren ze het publiek voor het thema duurzaamheid en recyclingbeheer. Het Recyclat-initiatief heeft verschillende prijzen ontvangen voor zijn ontwikkelingen, waaronder de Cradle to Cradle Innovator Award, de Federal Prize for Eco-Design en de Duitse Verpakkingsprijs in goud.

Over Werner & Mertz
Werner & Mertz Professional is een pionier op het vlak van integraal duurzame, kwalitatieve reinigings- en schoonmaakproducten voor de professionele institutionele en industriële sector. tana PROFESSIONAL en green care PROFESSIONAL zijn de twee voornaamste merken in Europa. De Werner & Mertz Group is al meer dan 150 jaar nauw verbonden met de plaats Mainz. De groep opereert volgens de principes van een milieuvriendelijke en duurzame zakelijke aanpak. Ze ziet duurzaamheid niet als een tijdelijke trend, maar als een traditie binnen de onderneming die op dagelijkse basis toegepast wordt.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 maart 2020

Genomineerden Interclean Innovation Award Amsterdam 2020 bekend

De Amsterdam Innovation Award 2020 genomineerden zijn bekend gemaakt. Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan...

01 juli 2019

Zomergast Tugrul Cirakoglu (Frisse Kater): expert en menslievende influencer in extreme reiniging

Met 10,8K volgers op Facebook, 35 vlogs op YouTube die 10K views halen en een kop ‘Schoonmaakbedrijf ruimt 150 kilo poep uit badkamer op’ elders in de media ben...

18 juni 2019

Oprechte belangstelling voor Wonderlijke Wereld van Enzymen bij kennissessie Innovi

“Wij helpen zelf de aarde letterlijk om zeep”, trapt Gerrit Visser de kennissessie Enzymatisch Reinigen op 13 juni af. Innovi mocht op serieuze belangstelling rekenen: deelnemers uit Nederland en...

07 februari 2020

Al 25.000 keer bekeken Hygeniq film over groene reinigingsmiddelen

Nee, je pakt niet meer de première, want in 4 maanden is de film van Hygeniq al 25.448 keer bekeken. Een film met een boodschap – We color our...

24 april 2019

Blog: Schoonmaak schenkt vreugde

Apple verkoopt dromen, geen producten”. Dit artikel uit 2012 van Menno Urbanus gaat over hoe Apple zijn innovaties in de markt positioneert. Je vindt het op de website Marketingfacts....

24 oktober 2022

Blog: “Waar de kikker kwaakt, is de natuur intact”

Al meer dan 100 jaar heeft Werner & Mertz de kikker in zijn logo. We zien de kikker dan ook als ons natuurlijk model voor bedrijfsvoering, want samen met...

22 oktober 2019

#nieuwsnotendop CNV, ECH Awards, FMGezondheidszorg en verkiezing Superkracht

Uitnodiging FMGezondheidszorg symposium Circulariteit, pak je kansen Op donderdag 28 november organiseert beroepsvereniging FMGezondheidszorg het symposium Circulariteit: PAK JE KANSEN! Het bestuur van FMGezondheidszorg nodigt je van harte uit...

11 februari 2020

Werner & Mertz schenkt gewonnen milieuprijs van € 250.000 aan veengebied in Indonesie

Reinhard Schneider, CEO van Werner & Mertz, doneert € 250.000 aan Borneo Orangutan Survival Deutschland (BOS). Dat geld won Schneider in oktober 2019 toen hij door de Duitse Federale Stichting...

27 oktober 2019

Greener Packaging Award bekroning en erkenning voor Werner & Mertz

Schoonmaakspecialist Werner & Mertz heeft de Greener Packaging Award gewonnen. Werner & Mertz wint de prijs voor haar verpakkingen van de Well Feel-flessen, gemaakt uit 100% gerecycleerd plastic. De...

27 juni 2017

Werner & Mertz opnieuw beloond met award voor Recyclaat Initiatief

Werner & Mertz Professional won afgelopen dinsdag 27 juni de PackTheFuture award op de Interpackbeurs in Düsseldorf. De nieuwe flessen gemaakt van 100% gerecycleerd HDPE materiaal blonken uit in de...