21 oktober 2024

Asito is op weg naar volledig circulair in 2030

Twentse bedrijven slaan de handen ineen om bedrijfskleding lokaal en duurzaam te produceren. Alex Postma, directeur van Dirksen Bedrijfskleding, startte dit project in samenwerking met mode- en textielontwerper Hellen van Rees, Ackelien Hageman van Enschede Textielstad en José Albring, innovatiemanager duurzaamheid bij Asito. Samen produceerden zij duurzame, circulaire bedrijfskleding voor Asito.

Hellen van Rees verzamelde ideeën van Asito-medewerkers voordat ze begon met ontwerpen. De tuniek heeft een open zijkant, steekzakken in een plooi, vrouwelijke belijning en de vertrouwde Asito-kleuren. Ook is er een blouse en overhemd. Tijdens de draagproef worden medewerkers van Asito actief betrokken om het comfort, de functionaliteit en het design van de bedrijfskleding te beoordelen. Alex Postma, directeur van Dirksen Bedrijfskleding: “Ons initiatief gaat verder dan werken met duurzame stoffen; het gaat ook om comfort en stijl. Samen met onze partners streven we naar een duurzame toekomst voor bedrijfskleding in Twente.”

Hellen van Rees: “Tijdens het hele proces werken we intensief samen met medewerkers van Asito om ervoor te zorgen dat de kleding niet alleen duurzaam is, maar ook praktisch.”

Recyclen
Het gebruik van honderd procent katoen als grondstof maakt de kleding gemakkelijk te recyclen. Het ontwerpproces bevat keuzes die recyclen makkelijker maken, zoals een zeefdruk van het Asito-logo in plaats van borduren. Momenteel wordt post-productie-recycling toegepast, waarbij productieafval hergebruikt wordt. Het ontwerp is voorbereid op toekomstige ontwikkelingen, waaronder chemisch recyclen en post-consumer-recycling, waarbij gebruikte kleding worden verzameld, gerecycled en hergebruikt. Ackelien Hageman, Enschede Textielstad: “Met het ontwikkelen van deze bedrijfskleding zetten we een mooie eerste stap, een fundering waar we op voort kunnen borduren.”

Volledig circulair in 2030
Asito zet met de introductie van circulaire bedrijfskleding een belangrijke stap richting haar doelstelling om in 2030 volledig circulair te werken.

José Albring, innovatiemanager duurzaamheid bij Asito: “Dit doel behalen kunnen we absoluut niet alleen. We hebben de hele keten nodig. Voor alle middelen en materialen zoeken we de samenwerking op in de keten. Dit was een heel gaaf en uniek proces, met input vanuit ieders expertise, en met een prachtig eindproduct.”

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 april 2025

#Boekentip: Handboek inschrijven op aanbestedingen

Het Handboek inschrijven op aanbestedingen van aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema is herzien en aangepast aan de nieuwste wetgeving. Aan de hand van vragen wordt uitgelegd hoe de wereld van het...

09 oktober 2024

Kijk mee met de schoonmakers van Asito op locatie VUmc

Patiënten in een ziekenhuis zijn kwetsbaar. Een infectie door slechte hygiëne kan grote gevolgen hebben. Een schone omgeving is dan ook van groot belang. Bij Amsterdam UMC, locatie VUmc,...

05 december 2024

De Sinterklaaswens van Mopje

Breedweer Facilitaire Diensten wil impact maken. Dat doet ze met haar visie op schoonmaak, haar inzet bij opdrachtgevers, haar inclusieve team, het nastreven van de SDG’s, haar podcastserie én...

29 april 2019

Werkgeluk: vluchteling Francis vond dankzij Asito verbinding met zijn gezin

Er is oorlog in je land. Om te kunnen overleven, moet je je vrouw en zoon achterlaten en vlucht je naar familie in Amerika. Bij de overstap in Amsterdam...

02 mei 2025

#PODCAST Glans met Stanley Klop

Tamara van Ark, voorzitter, en Ilse Vanhijfte, woordvoerder van Schoonmakend Nederland spreken tijdens de elfde aflevering van de podcastserie Glans  met Stanley Klop van Maasland Schoonmaakdiensten. Stanley werd door...

12 juni 2019

Sander Haas over 10 jaar Asito Schoonmaakkracht van het Jaar: “De trots giert eruit”

“Het blijft een feest: de verkiezing van Asito Schoonmaakkracht van het Jaar. Als er één evenement is waar de trots aan alle kanten vanaf spat, dan is dit het...

21 november 2024

Kärcher vestigt GUINNESS WORLD RECORDS

Kärcher heeft een GUINNESS WORLD RECORDS titel ontvangen als momenteel het bestverkochte merk voor hogedrukreinigers. De onderneming bevestigt hiermee haar positie wereldwijd in de productcategorie die zoals zij zegt...

29 november 2024

Het tegengeluid: Green Friday 2024

Niet 'meer, meer, meer', maar 'beter, beter, beter'! Vandaag is het tijd om een ander geluid te laten horen dan Black Friday: Green Friday, een initiatief van o.a. Trees...

02 oktober 2025

Dorien Botterhuis (Asito) over vrouwelijk leiderschap: “Doe jezelf niet tekort. Geloof in jezelf en grijp kansen”

Hoe ziet vrouwelijk leiderschap eruit in een branche waar veel vrouwen werken, maar voornamelijk mannen op de voorgrond treden? Voor Dorien Botterhuis, Manager Operations Support bij Asito, staat leiderschap...

02 december 2024

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): “Jullie werknemers, onze schoonmakers”

"Als voorzitter van de Code Schoonmaak kom ik geregeld zaken tegen in samenwerkingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers waar ik van ga fronsen. Onze overtuiging als code is dat we...