19 november 2018

Poetshulpen gevraagd: Assist at Home zet in op persoonlijk en waardering

De vraag naar personeel in de schoonmaaksector is in een jaar tijd met een derde gestegen. Dat blijkt uit cijfers bij de VDAB. Het aantal mensen dat via dienstencheques een poetshulp zoekt, neemt zienderogen toe. Tijdens de Week van de Senioren vraagt Assist at Home aandacht voor twee onmiskenbare tendenzen.

Enerzijds merkt Assist at Home dat oudere mensen vaker een beroep doen op externe huishoudhulp, terwijl anderzijds ook huishoudhulpen verouderen en de instroom van nieuwe poetshulpen stagneert. De vraag is groot, maar poetsvrouwen of –mannen vinden, blijkt moeilijk. En dus zwaaien steeds meer dienstenchequebedrijven met premies, bedrijfswagens en -fietsen en andere voordelen.

Jobs op maat en meer
Ook bij Assist at Home kunnen ze de klantenaanvragen moeilijk bijbenen door dat schrijnend tekort. Vooral mensen tussen 28 en 45 jaar bieden zich minder aan. Het dienstenchequebedrijf wil deze doelgroep beter bedienen met jobs op maat, meer flexibiliteit, aandacht voor de persoonlijke situatie en on-the-job coachings.

Vrager groter dan aanbod
“Veel mensen willen het schoonmaken van hun huis uitbesteden en ook de vraag in onze erkende assistentiewoningen groeit”, zegt Nathalie Van Rompu, directeur van Assist at Home, dat in Vlaanderen 18 dienstenchequekantoren heeft. “De vergrijzing vergroot bovendien de nood aan huishoudhulp zowel bij particulieren als in onze assistentiewoningen. Meer en meer mensen vragen niet alleen poetshulp, maar ook hulp bij koken, boodschappen of andere werkjes. De vraag is groter dan het aanbod want het aantal poetshulpen stagneert, onder meer omdat de job fysiek zwaar is en een lagere sociale status heeft.”

Geloof in persoonlijke begeleiding
Door het gebrek aan poetshulpen is een bikkelharde concurrentiestrijd uitgebroken tussen dienstenchequebedrijven die poetshulpen willen aanwerven. Bedrijfwagens en -fietsen, retentiepremies en bonussen worden ingezet.

“Niet elk bedrijf heeft de middelen om daarin mee te gaan”, zegt Nathalie Van Rompu. “Bij Assist at Home geloven we vooral in persoonlijke begeleiding van onze poetshulpen. We hebben een luisterend oor voor hun problemen en maken tijd om hen persoonlijk te coachen ook. Daarvoor hebben we jobcoaches. Zij leren de hulpen enerzijds goed poetsen, maar zetten anderzijds ook in op communiceren met klanten, leren plannen en opkomen voor zichzelf. Voor oudere werknemers zoeken we bovendien aangepaste en lichtere werkposten. Waardering en welzijn staan bij ons centraal. Met een degelijk loon natuurlijk.”

Op de foto Cynthia Armand (50 jaar)
Ik werk 31 uur per week en dit is een heel afwisselende job. In de zomer kan ik buiten werken, soms kook ik en bij mijn oudste klant drink ik rustig een kopje koffie en hou ik haar gezelschap. Assist at Home houdt rekening met mijn leeftijd. Zo vroeg een klant om op 4 uur tijd 2 verdiepingen te poetsen, maar na een bezoek van de jobcoach oordeelde die toch dat dit te zwaar was. Ik kreeg een andere werkpost. Tot mijn pensioen poetsen? Nee, op termijn zou ik graag administratief werk doen, maar ook dat is bespreekbaar bij Assist at Home. ” 

25 vacatures
Assist at Home is op dit ogenblik op zoek naar minstens 25 medewerkers om bij particulieren of in assistentiewoningen onder beheer van Assist aan de slag te gaan. Ze hopen door hun persoonlijke aanpak onder meer de doelgroep tussen 28 en 45 jaar meer te kunnen bereiken.

Assist at Home – onderdeel van Assist België – organiseert opleidingen voor (nieuwe) werknemers en biedt ook on-the-job coachings met een persoonlijke jobcoach. Het werk blijft bovendien niet beperkt tot poetsen. Huishoudhulpen mogen ook strijken, een maaltijd bereiden, boodschappen doen, iemand gezelschap houden of naar de dokter begeleiden. Het grote voordeel bij Assist at Home is dat je zelf bepaalt wanneer je werkt en hoeveel uren.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 februari 2024

Hoe integreer je jong talent, GenZ, binnen je bedrijf?

Coach en werkvelddeskundige Harry Nijland ontdekt tijdens presentaties van vierdejaarsstudenten, hoe deze generatie schoolverlaters aankijkt tegen het huidige bedrijfsleven en zich voorbereidt op de volgende fase van hun leven:...

29 juli 2022

‘Alles komt goed’

Dat het in de zomer hard werken is, weten we allemaal. Extra vloeronderhoud op scholen, kantoren die een extra schoonmaakbeurt krijgen omdat nu veel medewerkers op vakantie zijn, gymzalen...

12 december 2018

Nederland viert op vrijdag 14 juni 2019 De Dag van de Schoonmaker

“Met 73% voor vrijdag 14 juni en 27% voor zaterdag 15 juni is het overduidelijk wanneer de schoonmakers in 2019 De Dag van de Schoonmaker willen vieren. Op vrijdag...

31 januari 2020

De koplopers van januari op Schoonmaakjournaal

Een strakke en veelzijdige start van het nieuwe decennium, jaar en marketing. Met het 6e FM Next Generation event op de Horecava in Amsterdam, de 22e Vakbeurs Facilitair in...

29 maart 2023

Aanmelding Hygiëneforum 2023 is geopend

Op woensdag 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats. Experts uit verschillende vakgebieden gaan in op het thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede...

28 juni 2019

#filmFriday FM Next Generation aftermovie: 40 seconden (inter)actie

Ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen, brainstormen, inspireren, infomeren, netwerken, fun en sport: in 40 seconden terugblikken op het 3e event van FM Next Generation, het gratis jongerenplatform voor de schoonmaak en...

23 juli 2024

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega’s.1 Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt...

10 mei 2024

Facility Data Standard organiseert tijdens Interclean: Dragon’s Den met 8 startups

Interclean kondigt, in samenwerking met Facility Data Standard (FDS), met trots een baanbrekend extra event op woensdag 15 mei 2024 aan: een dynamisch ‘Dragon’s Den’ stijl pitching event. Dit...

21 augustus 2024

Code Schoonmaak zet zich in voor eerlijke samenwerking in hotels

De Code Verantwoordelijk Marktgedraag stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appel, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de...

21 november 2018

Circulaire bedrijfskleding CSU winnaar Corporate Fashion Award

CSU heeft de tweejaarlijkse Corporate Fashion Award in de categorie MVO Collecties gewonnen. De bekroonde collectie is voor 100% gemaakt van gerecyclede materialen en daardoor een goed voorbeeld van...