17 juli 2025

Monique van der Meijde-Zuure (Progenta & Shou): “Als mensen zich gezien voelen, gaan ze vanzelf floreren, en dat draagt direct bij aan resultaat”

Monique van der Meijde-Zuure is algemeen directeur van Progenta. In een technisch en overwegend mannelijk bedrijf geeft zij op eigen wijze leiding: resultaatgericht én met oog voor de mens. Wat drijft haar? Wat is haar visie op vrouwelijk leiderschap? En welke lessen neemt ze mee in haar werk en missie?

Dit interview met Monique van der Meijde- Zuure is onderdeel van onze interviewserie waarin we spreken met vrouwen uit de schoonmaakbranche. Die stuk voor stuk laten zij zien dat leiderschap niet één vorm heeft, maar juist krachtiger wordt als je dicht bij jezelf blijft. Ze nemen verantwoordelijkheid, bouwen aan sterke teams en kiezen voor ontwikkeling, kwaliteit en verbinding. Wat hen drijft, wat hen onderscheidt en hoe zij hun eigen pad vormgeven: dat staat centraal in deze reeks.

Van spoelkeuken tot directiekamer
“Mijn eerste bijbaan was in de spoelkeuken van een restaurant. Daar voelde ik me direct onderdeel van het team; we deelden fooien, deden mee aan uitjes en kregen kerstgratificaties. Dat gevoel van erkenning is altijd bij me gebleven.” Monique rolde via de hotelschool en stages de facilitaire dienstverlening in, waar ze haar fascinatie voor schoonmaak ontwikkelde. “Zonder schoonmaak ligt alles stil: van voedselproductie tot zorg. Toch worden schoonmakers vaak onzichtbaar gehouden. Dat raakte me. Ik wilde daar iets in veranderen.”

Een carrière gedreven door mensen
Monique werkte in allerlei managementfuncties en stond aan het roer van zowel kleine MKB-bedrijven als grotere organisaties. Wat haar altijd dreef? De mens. “Ik geloof dat bijna ieder mens opstaat met het idee: ik ga er vandaag wat van maken. Mijn taak als leider is om een omgeving te creëren waarin dat ook kán.” Haar leiderschapsstijl is dan ook resultaatgericht, maar altijd met oog voor samenwerking, gelijkwaardigheid en intrinsieke motivatie. “Ik ben scherp, ja, ongeduldig ook. Maar wel op een menselijke manier en waarbij ik open sta voor feedback.”

De stap naar Progenta
In 2018 kwam ze ‘voor een kop koffie’ bij Progenta, specialist in vloerbehandelingen, waar ze uiteindelijk bleef. “Het was de sfeer, de aandacht voor details, de mensen. Alles voelde kloppend.” Ze raakte in gesprek met eigenaar Marijn van Dijkhuizen en de klik was er direct. “Hij is creatief en commercieel, ik ben sterk in structuur, waarde toevoegen aan creatieve ideeën en mensen aansturen. We vullen elkaar perfect aan.” Inmiddels is ze medeaandeelhouder van het bedrijf en nauw betrokken bij strategie, duurzaamheid en de ontwikkeling van medewerkers.

Vrouwelijk leiderschap: empathisch en doortastend
In een bedrijf dat voor een groot deel uit mannen bestaat, voelt Monique zich goed op haar plek. “Op kantoor is het 50/50, maar in het veld is het echt een mannenwereld. “Heel bewust hebben we ook vrouwen voor het vloeronderhoud aangetrokken”, meldt ze trots. “Natuurlijk zijn er soms verschillen in aanpak. Ik zie bijvoorbeeld dat sommige vrouwen meer oog hebben voor timing en zingeving, terwijl sommige mannen juist snel op actie sturen en andersom. Het gaat mij om het combineren van die kwaliteiten, niet om het label vrouw of man. Zelf combineert ze beide: ze houdt van doorpakken, maar met empathie. “Het gaat er niet om wie het hardst roept. Soms bereik je meer met aandacht.”

Ruimte creëren voor anderen
Wat haar onderscheidt als leider? “Ik geloof in het vliegwiel van creatie: met mensen om je heen iets bedenken, elkaar aanvullen en samen verder komen.” Bij Progenta luncht het team elke dag samen aan één lange tafel. “Dan kijk je elkaar in de ogen. Dan hoor je wat er speelt.” Ook bij Shou, het zusterbedrijf dat ze mede oprichtte en waarmee ze wereldwijd duurzame vloeroplossingen aanbiedt, draait alles om verbinding in de keten. “Duurzaamheid is geen exclusiviteit. Alleen samen kom je verder.”

De kracht van het verschil
Monique is actief bij Schoonmakend Nederland en zet zich in voor MKB, specialistisch vloeronderhoud en duurzame innovaties. Ze ziet dat vrouwelijke leiders soms kritischer zijn op zichzelf. “Ik wil altijd zeker weten dat wat ik zeg klopt. Tot iemand, die ze hoog heeft zitten, zei: denk je dat die anderen dat wel altijd zeker weten? Ze zeggen het gewoon.” Dat gaf haar het laatste zetje om vaker haar stem te laten horen. “Leiderschap is ook durven doen.”

Wat de branche nodig heeft
Meer vrouwelijk leiderschap? “Zeker, niet omdat vrouwen per se beter zijn, maar omdat diversiteit in perspectieven en stijlen elke organisatie sterker maakt. Uiteindelijk gaat het niet om gender, maar om aanvulling en de juiste mensen op de juiste plek. Maar veel vrouwen treden nog niet op de voorgrond.” Ze hoopt dat meer vrouwen hun plek gaan pakken en zich niet laten weerhouden door twijfels of het verlangen alles perfect te doen. “Leiderschap draait niet om perfectie, maar om keuzes maken en mensen meenemen.”

Wat haar drijft?
“Het enige wat ik wil, is zoveel mogelijk vierkante meters vloer duurzaam onderhouden en mensen daarin meenemen, laten floreren.” Of het nu bij Progenta is of bij Shou: Monique laat zien dat je impact maakt door scherp te kiezen, ruimte te geven aan anderen en je idealen te volgen. Leiderschap gaat wat haar betreft niet over positie, maar over beweging. “En als het niet gaat zoals het moet,” besluit ze met een glimlach, “dan moet het maar zoals het gaat” (met de focus, lef en vertrouwen dat het onderweg vorm krijgt). Uitspraken zoals deze staan ook letterlijk als tegeltjeswijsheden in haar kantoor. Cadeautjes van collega’s. Inmiddels zijn het er zoveel, dat ze ruimte moet maken om de aanwinsten neer te kunnen zetten.

www.progenta.com / www.shousolution.com

Wil je meer inspirerende interviews en verhalen lezen over vrouwelijk leiderschap? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 augustus 2024

Code Schoonmaak zet zich in voor eerlijke samenwerking in hotels

De Code Verantwoordelijk Marktgedraag stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appel, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de...

01 mei 2023

Hoe schoon is het onder de bureaus?

Je bent onder een bureau aan het stofzuigen en plotseling begint boven op het bureaublad van alles te bewegen. Nee, het is niet de computermuis die tot leven komt....

01 mei 2025

‘Kennis niet meer onderscheidend op de arbeidsmarkt, toepassing ervan wél’

De reportage in de Volkskrant over ‘hoe AI ons werk verandert’ onderstreept de verschuiving in vaardigheden waar kunstmatige intelligentie om vraagt. Mensen worden niet vervangen door AI, maar door...

29 juli 2025

Peiling voor Prinsjesdag: Waar moet het om gaan in Den Haag?

Op initiatief van VNO-NCW en MKB-Nederland wordt dit jaar voor de derde keer de Prinsjesdag Peiling uitgevoerd, Dit is een grootschalige jaarlijkse enquête om inzicht te krijgen in de...

05 september 2024

Job Klösters (Nocore): “Ons nieuwe Planbord medewerkers draagt bij aan werkplezier en klanttevredenheid”

Job Klösters, business unit manager schoonmaak bij Nocore, vertelt over de nieuwe productstrategie van Nocore omtrent medewerkers. Ontwikkeld om schoonmaakbedrijven te ondersteunen bij het efficient plannen tot werven en...

30 december 2022

145 jaar in dienst!

Meijer Multicleaning vierde dit jaar 8 jubilea, samen maar liefst goed voor 145 jaar in dienst! We feliciteren alle jubilarissen van harte. Ook in het nieuwe jaar zal Meijer Multicleaning...

15 november 2018

FM Next Generation event zet in op business en futurism

Met 32 enthousiaste young professionals aan boord vertrok FM Next Generation op 14 november vanaf Hotel Wings aan het Airportplein op Rotterdam/The Hague Airport voor haar eerste officiële vlucht...

17 april 2024

Hijman tekent sponsorovereenkomst met Janneke Boonzaaijer

Hijman tekent een sponsorovereenkomst voor meerdere jaren met Nederlands kampioene eventing Janneke Boonzaaijer. Roland Wink van Hijman vertelt waarom het bedrijf voor deze samenwerking met Janneke Boonzaaijer kiest: “Eventing...

30 juni 2025

Facility Trade Group publiceert MVO Verslag 2025: “Samen werken aan duurzame vooruitgang”

Facility Trade Group presenteert met veel enthousiasme haar MVO Verslag 2025, waarin het bedrijf terugblikt op het jaar 2024. Facility Trade Group laat weten dat duurzaamheid voor haar niet...

16 juli 2025

Dit zijn de finalisten van European Cleaning & Hygiene Awards 2025

De shortlist van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 is bekend. In maar liefst elf categorieën schitteren de bedrijven die binnen de professionele schoonmaak- en hygiënesector in Europa...