17 juli 2025

Monique van der Meijde-Zuure (Progenta & Shou): “Als mensen zich gezien voelen, gaan ze vanzelf floreren, en dat draagt direct bij aan resultaat”.

Monique van der Meijde-Zuure is algemeen directeur van Progenta. In een technisch en overwegend mannelijk bedrijf geeft zij op eigen wijze leiding: resultaatgericht én met oog voor de mens. Wat drijft haar? Wat is haar visie op vrouwelijk leiderschap? En welke lessen neemt ze mee in haar werk en missie?

Dit interview met Monique van der Meijde- Zuure is onderdeel van onze interviewserie waarin we spreken met vrouwen uit de schoonmaakbranche. Die stuk voor stuk laten zij zien dat leiderschap niet één vorm heeft, maar juist krachtiger wordt als je dicht bij jezelf blijft. Ze nemen verantwoordelijkheid, bouwen aan sterke teams en kiezen voor ontwikkeling, kwaliteit en verbinding. Wat hen drijft, wat hen onderscheidt en hoe zij hun eigen pad vormgeven: dat staat centraal in deze reeks.

Van spoelkeuken tot directiekamer
“Mijn eerste bijbaan was in de spoelkeuken van een restaurant. Daar voelde ik me direct onderdeel van het team; we deelden fooien, deden mee aan uitjes en kregen kerstgratificaties. Dat gevoel van erkenning is altijd bij me gebleven.” Monique rolde via de hotelschool en stages de facilitaire dienstverlening in, waar ze haar fascinatie voor schoonmaak ontwikkelde. “Zonder schoonmaak ligt alles stil: van voedselproductie tot zorg. Toch worden schoonmakers vaak onzichtbaar gehouden. Dat raakte me. Ik wilde daar iets in veranderen.”

Een carrière gedreven door mensen
Monique werkte in allerlei managementfuncties en stond aan het roer van zowel kleine MKB-bedrijven als grotere organisaties. Wat haar altijd dreef? De mens. “Ik geloof dat bijna ieder mens opstaat met het idee: ik ga er vandaag wat van maken. Mijn taak als leider is om een omgeving te creëren waarin dat ook kán.” Haar leiderschapsstijl is dan ook resultaatgericht, maar altijd met oog voor samenwerking, gelijkwaardigheid en intrinsieke motivatie. “Ik ben scherp, ja, ongeduldig ook. Maar wel op een menselijke manier en waarbij ik open sta voor feedback.”

De stap naar Progenta
In 2018 kwam ze ‘voor een kop koffie’ bij Progenta, specialist in vloerbehandelingen, waar ze uiteindelijk bleef. “Het was de sfeer, de aandacht voor details, de mensen. Alles voelde kloppend.” Ze raakte in gesprek met eigenaar Marijn van Dijkhuizen en de klik was er direct. “Hij is creatief en commercieel, ik ben sterk in structuur, waarde toevoegen aan creatieve ideeën en mensen aansturen. We vullen elkaar perfect aan.” Inmiddels is ze medeaandeelhouder van het bedrijf en nauw betrokken bij strategie, duurzaamheid en de ontwikkeling van medewerkers.

Vrouwelijk leiderschap: empathisch en doortastend
In een bedrijf dat voor een groot deel uit mannen bestaat, voelt Monique zich goed op haar plek. “Op kantoor is het 50/50, maar in het veld is het echt een mannenwereld. “Heel bewust hebben we ook vrouwen voor het vloeronderhoud aangetrokken”, meldt ze trots. “Natuurlijk zijn er soms verschillen in aanpak. Ik zie bijvoorbeeld dat sommige vrouwen meer oog hebben voor timing en zingeving, terwijl sommige mannen juist snel op actie sturen en andersom. Het gaat mij om het combineren van die kwaliteiten, niet om het label vrouw of man. Zelf combineert ze beide: ze houdt van doorpakken, maar met empathie. “Het gaat er niet om wie het hardst roept. Soms bereik je meer met aandacht.”

Ruimte creëren voor anderen
Wat haar onderscheidt als leider? “Ik geloof in het vliegwiel van creatie: met mensen om je heen iets bedenken, elkaar aanvullen en samen verder komen.” Bij Progenta luncht het team elke dag samen aan één lange tafel. “Dan kijk je elkaar in de ogen. Dan hoor je wat er speelt.” Ook bij Shou, het zusterbedrijf dat ze mede oprichtte en waarmee ze wereldwijd duurzame vloeroplossingen aanbiedt, draait alles om verbinding in de keten. “Duurzaamheid is geen exclusiviteit. Alleen samen kom je verder.”

De kracht van het verschil
Monique is actief bij Schoonmakend Nederland en zet zich in voor MKB, specialistisch vloeronderhoud en duurzame innovaties. Ze ziet dat vrouwelijke leiders soms kritischer zijn op zichzelf. “Ik wil altijd zeker weten dat wat ik zeg klopt. Tot iemand, die ze hoog heeft zitten, zei: denk je dat die anderen dat wel altijd zeker weten? Ze zeggen het gewoon.” Dat gaf haar het laatste zetje om vaker haar stem te laten horen. “Leiderschap is ook durven doen.”

Wat de branche nodig heeft
Meer vrouwelijk leiderschap? “Zeker, niet omdat vrouwen per se beter zijn, maar omdat diversiteit in perspectieven en stijlen elke organisatie sterker maakt. Uiteindelijk gaat het niet om gender, maar om aanvulling en de juiste mensen op de juiste plek. Maar veel vrouwen treden nog niet op de voorgrond.” Ze hoopt dat meer vrouwen hun plek gaan pakken en zich niet laten weerhouden door twijfels of het verlangen alles perfect te doen. “Leiderschap draait niet om perfectie, maar om keuzes maken en mensen meenemen.”

Wat haar drijft?
“Het enige wat ik wil, is zoveel mogelijk vierkante meters vloer duurzaam onderhouden en mensen daarin meenemen, laten floreren.” Of het nu bij Progenta is of bij Shou: Monique laat zien dat je impact maakt door scherp te kiezen, ruimte te geven aan anderen en je idealen te volgen. Leiderschap gaat wat haar betreft niet over positie, maar over beweging. “En als het niet gaat zoals het moet,” besluit ze met een glimlach, “dan moet het maar zoals het gaat” (met de focus, lef en vertrouwen dat het onderweg vorm krijgt). Uitspraken zoals deze staan ook letterlijk als tegeltjeswijsheden in haar kantoor. Cadeautjes van collega’s. Inmiddels zijn het er zoveel, dat ze ruimte moet maken om de aanwinsten neer te kunnen zetten.

www.progenta.com / www.shousolution.com

Wil je meer inspirerende interviews en verhalen lezen over vrouwelijk leiderschap? Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

14 november 2024

Bestuur SIEV: “Ben je lid, geen lid, ondernemer? Neem deel aan onze ALV”

SIEV bespreekt tijdens de Algemene Ledenvergadering op dinsdag 26 november bij Makita Nederland in Eindhoven belangrijke onderwerpen die van invloed zijn op de toekomst van werknemers en de schoonmaakbranche....

03 juli 2020

Welke handgels werken wel en zijn effectief?

Het AD testte 21 handgels op hun desinfecterende werking: 24% viel door de mand. Schoonmaakjournaal wil de professionaliteit en volwassenheid van de schoonmaakbranche uitdagen met 21 gecertificeerde alcoholhoudende handgels...

08 mei 2024

Al 100 schoonmaakbedrijven en eigendiensten doen mee met #ddvds

Al 100 schoonmaakbedrijven en eigendiensten hebben zich aangemeld, vol waardering voor hun 60.000 schoonmakers. Nederland viert De Dag van de Schoonmaker op vrijdag 14 juni 2024. En juist die...

18 november 2022

Filmimpressie Schoonmaak Vakdagen 2022

De vierde editie van de Schoonmaak Vakdagen vond op 15 & 16 november plaats. Het was een druk bezette vakbeurs, een fijne ontmoetingsplaats voor schoonmaakbedrijven, groothandels, brancheverenigingen, opleiders, sprekers...

17 december 2021

Bedankt!

De Facilitair Adviseurs van SBLplus hebben de kerstpakketten dit jaar persoonlijk bij de 200 medewerkers thuis afgegeven. “Om allen persoonlijk te bedanken voor hun geweldige inzet”, zo meldt het...

03 oktober 2022

Blog: Ben jij al #SterkMetStoom?

Sinds het voorjaar van 2022 werk ik bij Innovi. Een nieuwe uitdaging in een mooie branche. Na enkele maanden van verdieping in de markt, ons bedrijf en de machines,...

10 juli 2025

Social Cleania vult 4 vacatures van Hijman in

Nieuwe collega’s vinden? Dat kan sneller, makkelijker én betaalbaarder dan je denkt. Dat bewijst de samenwerking tussen Hijman, leverancier voor de schoonmaakbranche, en Social Cleania. In korte tijd werden...

01 november 2022

Met welke blik kijk jij naar jezelf en de wereld om je heen?

Op 15 november 2022 vindt weer een FMNextGen-event plaats. Op de SchoonmaakVakdagen. Het wordt een event met power, interactie en ook confrontatie voor de young professionals in de schoonmaakbranche....

06 december 2018

Schoonmaak codecommissie: “Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig”

Op 4 december tekende Claire van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én...

05 februari 2025

Primeur: eerste basistraining voor Eco-cat

Op 1 februari organiseerden Organic Cleaning Solutions, Nijhof Cleaning Services en Qualis Insight de eerste basistraining voor Eco-cat. Een primeur, want tijdens deze sessie maakten deelnemers voor het eerst...