11 november 2018

Kantoorloos schoonmaakbedrijf Tisser neemt afscheid van banen stapelen

“Tisser is volledig geboren uit de wens bij Asito om mensen meer uren te geven”, vertelt Sander Sierdsma, sinds 1 augustus business manager bij Tisser. De 100% online facilitair dienstverlener van Asito neemt afscheid van het fenomeen banen stapelen, zet in op schoonmaakkrachten annex kantoor-hero’s en ontzorgt mkb’ers door facilitaire zaken te regelen. Supersnelle dienstverlening met maximale flexibiliteit en gemak voor medewerkers en klanten. Dat is Tisser. En dat alles zonder hoofdkantoor. Dus Tisser is een  kantoorloos schoonmaakbedrijf. Opmerkelijk!

“Hoe Tisser werkt? Voor medewerkers via een app, voor bedrijven via een website. Geef je wensen door, plaats je opdracht, TIS geregeld. Tisser is zeker geen Helpling? Nee, Tisser is volledig geboren uit de wens bij Asito om mensen meer uren te geven en werkt met eigen mensen. Uit medewerkerstevredenheidonderzoek bleek telkens, dat mensen meer uren wilden werken. Ze hadden meerdere werkgevers. Dus banen stapelen. Dat is zwaar. ‘Daar moeten we wat mee’, dachten we. Niet structureel en bij iedereen, maar alleen als de schoonmaakkracht dat zelf wil en kan”, legt Sander Sierdsma uit.

“Vroegen we onze schoonmaakcollega’s: ‘waar geniet je het meest van?’, dan antwoordden ze: ‘van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid’. De vraag was toen: hoe kunnen we dat aanbieden? Hoe kunnen we vraag en aanbod bij elkaar brengen? Hoe kunnen we onze klantenbelofte naar het mkb waarmaken? En zo is Tisser ontstaan.

Tisser vanuit schoonmaakkracht
Asito heeft 10.000 schoonmakers. Zij kunnen de Tisser app downloaden en kunnen hun interesse tonen en wensen aangeven. Bijvoorbeeld: hoeveel uren wil je werken? Hoe ver wil je reizen? Op welk moment van de week ben je beschikbaar voor een dienst? Komt er dan een vraag van een klant? Dan kun je die accepteren”, legt Sander uit.

“De Tisser-schoonmaakkrachten zijn allemaal in dienst. Ze hebben een Asito-contract, ze zijn opgeleid. Hun inzet voor Tisser is vaak een uitbreiding van hun eigen contract. Ze hoeven dus niet voor een andere, extra werkgevers te werken om aan hun gewenste aantal uren te komen.”

Tisser vanuit de klant
Voor mkb-bedrijven heeft Tisser de website. Sander vertelt: “Klanten loggen in op onze website www.tisser.nl en via portal die daaraan gekoppeld is, vinden ze nog meer dienstverlening. We willen onze propositie verbeteren. Dus vanuit data-analyse peilen we de behoefte van onze klanten. Willen ze kantoorartikelen? Of spullen die je vrijdags bij de Macro haalt? Natuurlijk gaat het niet om de weekboodschappen; we willen in de facilitaire hoek blijven. We willen mkb’ers ontzorgen en zoveel mogelijk bij ons platform blijven. Onze schoonmaakkrachten zijn ‘kantoor-hero’s’. Het gaafste is als ze naast hun schoonmaakwerk een extra dienst kunnen verrichten en op vrijdag bijvoorbeeld ook de koelkast bijvullen. Waar grote partijen een eigen facility management-afdeling en verantwoordelijken hebben, kunnen wij FM op mkb-niveau uit handen nemen.”

Eerste successen
Tisser is krapaan een halfjaar actief en mocht al een diversiteit aan klanten verwelkomen: van huisartsen waar we de wachtkamer schoonmaken en houden tot horecagelegenheid en kantoren. “We zijn met name actief in grotere steden.” Sander vervolgt: “Het leuke is dat de schoonmaakkracht zelf verantwoordelijk voor die klant is. Dat is gaaf en maakt het spannend. En daardoor hebben we een super platte organisatie, zonder rayonleiders bijvoorbeeld.”

Het Tisser-team is klein: Sander Sierdsma, Ivo Krake voor marketing en een recruiter die de indiensttreding van in-/externen regelt. “We ontvangen zo’n 50 sollicitaties per week. Dus van arbeidskrapte geen sprake. We gaan ervan uit dat Asito-schoonmakers het vak kennen, maar hoe maak je mensen geschikt voor zelfstandigheid? Het inwerken van onervaren schoonmakers op locaties kan in onze opzet niet. We maken ze eerst Asito-collega’s, waarna ze kunnen doorstromen naar Tisser.”

Kantoorloos schoonmaakbedrijf
TIS ruim 65 jaar ervaring in een online jasje, dus is Tisser ook een nagenoeg kantoorloos schoonmaakbedrijf. “We zijn nu nog in het Asito-hoofdkantoor in Almelo gevestigd, in een kamer van zo’n 20 m2. We zullen verhuizen en daarna naar een iets groter locatie gaan. Maar niet meer dan een verdubbeling. We blijven een online gedreven schoonmaakbedrijf. We geloven dus zeker in een kantoorloos schoonmaakbedrijf. Wij bewijzen het. Het bestaat, het kan!”

 16 november: innovatietafel Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
Op vrijdag 16 november organiseren Schoonmaakjournaal en Nocore de innovatietafel Het Kantoorloze schoonmaakbedrijf: het nieuwe werken?! Kansrijk of kansloos? We gaan het ontdekken. Door in te zoomen op mogelijkheden en onmogelijkheden, voorwaarden en vooruitzichten, flexibele en vaste werkplekken, successen en samenwerkingen. Uiteraard geven we ‘believers’ en ‘non-believers’ alle ruimte voor hun visie op dit thema.

 Er is nog één plek aan de discussietafel vrij. Interesse? Bel, mail of app snel: [email protected] of 06  51 81 46 76

Deel dit artikel

Ook interessant:

02 juli 2020

Anderhalvemeters maken in musea en het nieuwe normaal: wat gewoon was, is niet meer

Bij musea denk je wellicht direct aan het Rijksmuseum in Amsterdam, maar er zijn nog 1725 andere musea in Nederland. Van Delfzijl tot Sas van Gent. Samen zijn ze...

21 november 2024

Organisatie en exposanten blikken terug op Schoonmaak Vakdagen

Op 5 en 6 november 2024 vonden de Schoonmaak Vakdagen voor de zesde keer plaats. Met een diverse groep exposanten, een gevarieerd kennisprogramma, twee glazenwassers wedstrijden én een enthousiast...

05 september 2024

Job Klösters (Nocore): “Ons nieuwe Planbord medewerkers draagt bij aan werkplezier en klanttevredenheid”

Job Klösters, business unit manager schoonmaak bij Nocore, vertelt over de nieuwe productstrategie van Nocore omtrent medewerkers. Ontwikkeld om schoonmaakbedrijven te ondersteunen bij het efficient plannen tot werven en...

13 augustus 2024

Zomer-sport-serie (3): Schoonmaak supports sport

Schoonmaak en topsport. Een eenheid. Het gaat altijd door om de beste prestaties te kunnen bereiken. De eenheid uit zich ook in betrokkenheid. Zo zijn er meerdere bedrijven die...

24 juli 2023

Planbord werkbonnen van Nocore Facility Apps nu beschikbaar

Wil je nog efficiënter werken en jouw backoffice eenvoudig digitale werkbonnen laten inplannen? Zeg gedag tegen Excel overzichten, maak voortaan gebruik van het Planbord Werkbonnen van Nocore Facility Apps....

11 november 2021

‘Schoonmakers zijn er niet om ons aan het werk te houden, wij zijn er juist voor hen’

Onze nieuwe serie ‘The Young Ones’ trappen we af met een interview met #FMNextGenner Glenn Timmer (29), verantwoordelijk voor Asito Cure. Hij werd al tijdens zijn studietijd verliefd op...

24 oktober 2025

Nocore nodigt haar klanten uit voor Clean Connect Event op 25 november

Op 25 november organiseert Nocore in Purmerend het Clean Connect Event voor haar klanten in de schoonmaakbranche. Een dag om samen vooruit te kijken en aandacht te geven aan...

13 juni 2025

Johan van Dijk 25 jaar bij Nocore

Nocore zet haar collega Johan van Dijk in het zonnetje, want hij is 25 jaar in dienst bij Nocore. "Een mijlpaal waar we met veel trots en dankbaarheid bij...

03 oktober 2025

Asito, CSU en Gom winnen European Cleaning & Hygiene Award 2025: Best Practice Service Provider

Tijdens de prestigieuze uitreiking van de European Cleaning & Hygiene Awards 2025 in het National Museum of Scotland in Edinburgh zijn Asito, CSU en Gom uitgeroepen tot winnaar in...

07 december 2023

Nocore en gasten kijken terug op geslaagde Superuser-bijeenkomst

Op 28 november was de zaal van H20 Esports in Purmerend gevuld met superusers van Nocore, klanten die gebruik maken van en ook meedenken over meerdere softwaremodules van Nocore....