12 maart 2019

Gaat FM Next Generation de grijze bakkebaarden ‘battelen’?

Het zou een Soop-middag worden over de circulaire zeep voor de wereld van morgen, maar het tweede FM Next Generation-event in het Centre of Expertise van Facility Trade Group werd last minute een middag van omdenken. Van buiten naar binnen denken. Van om je heen kijken. Van lef hebben. Van fouten mogen maken. Van weg van de geijkte (snel)weg met statements als “We zijn professioneel” en “We komen onze afspraken na”. Maar vooral werd het een middag van heel veel enthousiasme, want “als je enthousiast bent, heb je een verhaal te vertellen”, zette Feike Cats, specialist in Klantgerichtheid en verleuken de groep van 45 FMNextGen’ers op scherp. Gevoed door de werkgroepen van het platform FM Next Generation Reputatie en Disruptie om je hoofd boven het maaiveld uit te steken om de branche een boost te geven, om impact te maken, en door de werkgroepen Coaching en Communicatie om te connecten. Gaat FM Next Generation de grijze bakkebaarden ‘battelen’?

Een battle hoeft het niet te worden, want je kunt veel van elkaar leren. Je kunt elkaar wel uitdagen tot nieuwe ideeën. Maak daarbij gebruik van de kennis en kunde in de markt, branchebreed. Dat blijkt ook uit de betogen van supporters Hijman en i-team Global, die eerder dit jaar aangaven waarom zij het jongerenplatform steunen. Geef elkaar de ruimte. Ook spreker Feike Cats benadrukt dat je elkaar in de markt nodig hebt. Niet alleen de verschillende generaties, maar ook diverse partijen. “Werk samen met je klant, vier succes met elkaar en leer ook van feedback. Je mag blij zijn met een klant die jou een spiegel voorhoudt en bij je blijft, omdat er best wel eens een smetje op het werk mag zitten!”

Een battle om impact te maken, kan het wel worden. De 45 young professionals die op 7 maart bij elkaar waren, staan open voor nieuwe samenwerkingsverbanden, nieuwe initiatieven en vooral voor verder kijken en laten verbazen over hoe mooi het FM-vak is.

Een middag vol in- en output
Na de ontvangst in het Centre of Expertise en een hartelijk welkom door de organisatie, zette het bestuur van FM Next Generation in de personen Jay Smit en Kimberly Roersma de jongeren aan tot speeddaten. Om elkaar beter te leren kennen. Een goed begin, want er waren veel nieuwe gezichten in de groep. Aansluitend nam gastheer Rutger Kerkdijk, manager machines & services bij Facility Trade Group, ieder mee in de bedrijfsstory. Waar staat FTG voor en wat onderscheidt hen in de markt?

Achter de schermen werken kleine, constructieve werkgroepen aan de doelstelling van FM Next Generation: vanuit een jongerenvisie de schoonmaak- en facilitaire industrie een boost geven. Werd er tijdens het eerste event in Rotterdam op 14 november 2018 een eerste oproep gedaan voor meedenken over communicatie, reputatie, coaching en disruptie, dit event stonden er vier werkgroepen klaar om hun ideeën met hun publiek te delen.

“De communicatiekanalen onderling zijn gecreëerd: what’s app, LinkedIn, mail en een nieuwsbrief is komende”, vertelde de werkgroep Communicatie met Dannique Nijboer en Jeannot Peijen, die tijdens dit event onder de leden een survey uitzette. Jack Stuifbergen van de werkgroep Disruptie riep op tot discussie: wat is disruptie voor jou, wat zou jij willen veranderen, welke voorbeelden ken jij? Anajah Quentin opperde namens werkgroep Reputatie het idee voor een branchebrede promofilm om te laten zien hoe gaaf het FM-vak is, als aftrap van gastcolleges op mbo’s en hbo’s.  Om de komende generatie te verbazen. De werkgroep Coaching verzamelde onder begeleiding van Laurens Metternich via een uitvraag op de smartphone de behoeften voor begeleiding, groepsgewijs, gezamenlijk naar een beurs of individueel? Kortom, veel in- en output, als eerste aanzet van zaken die nog verder worden uitgewerkt. In ieder gevoel was de groep aangezet tot nadenken, na afloop meldden meerderen zich aan om met de werkgroepen mee te denken.

Leer van elkaar en jouw klanten
Spreker Feike Cats van Houden van Klanten inspireerde de eventdeelnemers met zijn enthousiaste verhaal over klantenbinding en vooruitgang: “Stop met redenen zoeken waarom iets is, pak je kansen. Er mag best wat fout gaan, maar wees hier open over, maak jouw klant mede-eigenaar om zaken op te lossen. Betrek en werk samen. Ook met de verschillende generaties. Ieder heeft zijn eigen kennis, kunde en mindset.”

Feike vervolmaakte zijn verhaal met veel voorbeelden van positieve klantenbinding, reviews, inzet van social media, rake uitspraken en filmpjes, die de komende weken in de LinkedIn Group FM Next Generation worden gepost. “Een enthousiaste klant deelt successen, ‘zeikklanten’ kosten veel energie. Wat zou je een tijd overhouden als je aandacht op het positieve richt!” Je kunt niet altijd iedereen enthousiasmeren, maar je kunt wel zelf een rol spelen. Die bepaal jij zelf.”

Afsluiting met opborrelende ideeën
De onderwerpen van de middag, kwamen nog uitgebreid ter sprake tijdens de afsluitende borrel in het bruine café van Facility Trade Group. Duidelijk is dat de young professionals enthousiasme en drive hebben. De wil om het vak FM nog beter te vervolmaken en uit te dragen. Met elkaar en met positiviteit. Al luisterend kwam de organisatie tot nog meer ideeën voor een volgende bijeenkomst.

De organisatie, het bestuur en de deelnemers kijken terug op een geslaagd event. Met dank aan gastheer Rutger. Op naar het volgende event op dinsdag 18 juni bij i-team Global in Eindhoven. Noteer deze datum alvast in de agenda!

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 mei 2024

Schoonmaak Vakdagen keren in 2024 terug op 5 en 6 november

Na opnieuw een succesvolle editie in 2023, keren de Schoonmaak Vakdagen terug in Expo Houten op 5 en 6 november 2024. De beursvloer was niet eerder zo vol als...

17 oktober 2023

Chantal zet ‘Altijd dat stapje extra’

‘Heel spannend’, was het moment waarop Chantal van Lieshout uit Leusden het podium op stapte in het Fulcotheater in IJsselstein. Want dat ze een prijs te pakken had in...

10 november 2022

No-touch blokzeep dispenser wint CSU Innovation Award

Tijdens een spannende finale werd Marcel Magermans met No-touch blokzeep dispenser uitgeroepen tot winnaar van de CSU Innovation Award 2022. De drie finalisten van de vijfde CSU Innovation Award...

16 september 2024

Terugblik: VSR Zomerevent 2024 ‘Van taakgedrag naar talentgedrag’

Bij VSR houden ze van tradities en september is natuurlijk de maand van hun jaarlijkse VSR-Zomerevent. Ditmaal verzamelden branchegenoten zich bij UP Events in Weesp, een prachtige locatie met...

18 september 2025

Fonville Schoonmaakbedrijven ISO 14001 gecertificeerd: “Niet het certificaat, maar wat je er mee doet is van belang.”

Fonville Schoonmaakbedrijven heeft het ISO 14001-certificaat behaald. Eric Ambergen: "Het is een belangrijke mijlpaal voor ons én een logische bevestiging van een werkwijze waarin duurzaamheid al jarenlang vanzelfsprekend is....

25 juli 2022

Nieuwe webshop voor Carel Lurvink

Het Enschedese familiebedrijf Carel Lurvink vindt het belangrijk dat elke organisatie zich bij hen thuis voelt, ook op de webshop. Daarom heeft zij haar website omgezet naar een nieuw...

18 augustus 2022

Breedweer strijdt voor behoud werk schoonmakers

De schoonmaak-cao beschermt schoonmakers tegen verlies van werk bij overname van een opdracht door een nieuwe partij. Bij de OMO-scholen In Boxtel gaat het helaas anders. De schoonmaak van...

09 november 2021

Verdere verdieping CAO: Sociale partners gaan ‘strijd’ aan met elkaar

Dag drie en vier van de cao-onderhandelingen vonden plaats in Hotel Mooi Rivier in het pittoreske Dalfsen. Op donderdag 4 november hebben de sociale partners overeenstemming bereikt over de...

13 december 2023

Van nertsenfokken naar schoonmaakmiddel maken

De ondernemer.nl publiceerde op 8 december 2023 een artikel over Jan Bosch. Een voormalig nertsenfokker die nu aandrijflijnen voor voertuigen ontwikkeld en een schoonmaakmiddel produceert. Lees waarom hij deze...

03 april 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): ‘Wees nieuwsgierig en zorg voor werkplezier!’

Crohill heeft een duidelijke missie: het werk van schoonmakers slimmer, schoner en leuker maken. Alle methodes die eigenaar en directeur van Crohill uit Lelystad, Pim Hilgerdenaar, en zijn team...