12 maart 2019

Gaat FM Next Generation de grijze bakkebaarden ‘battelen’?

Het zou een Soop-middag worden over de circulaire zeep voor de wereld van morgen, maar het tweede FM Next Generation-event in het Centre of Expertise van Facility Trade Group werd last minute een middag van omdenken. Van buiten naar binnen denken. Van om je heen kijken. Van lef hebben. Van fouten mogen maken. Van weg van de geijkte (snel)weg met statements als “We zijn professioneel” en “We komen onze afspraken na”. Maar vooral werd het een middag van heel veel enthousiasme, want “als je enthousiast bent, heb je een verhaal te vertellen”, zette Feike Cats, specialist in Klantgerichtheid en verleuken de groep van 45 FMNextGen’ers op scherp. Gevoed door de werkgroepen van het platform FM Next Generation Reputatie en Disruptie om je hoofd boven het maaiveld uit te steken om de branche een boost te geven, om impact te maken, en door de werkgroepen Coaching en Communicatie om te connecten. Gaat FM Next Generation de grijze bakkebaarden ‘battelen’?

Een battle hoeft het niet te worden, want je kunt veel van elkaar leren. Je kunt elkaar wel uitdagen tot nieuwe ideeën. Maak daarbij gebruik van de kennis en kunde in de markt, branchebreed. Dat blijkt ook uit de betogen van supporters Hijman en i-team Global, die eerder dit jaar aangaven waarom zij het jongerenplatform steunen. Geef elkaar de ruimte. Ook spreker Feike Cats benadrukt dat je elkaar in de markt nodig hebt. Niet alleen de verschillende generaties, maar ook diverse partijen. “Werk samen met je klant, vier succes met elkaar en leer ook van feedback. Je mag blij zijn met een klant die jou een spiegel voorhoudt en bij je blijft, omdat er best wel eens een smetje op het werk mag zitten!”

Een battle om impact te maken, kan het wel worden. De 45 young professionals die op 7 maart bij elkaar waren, staan open voor nieuwe samenwerkingsverbanden, nieuwe initiatieven en vooral voor verder kijken en laten verbazen over hoe mooi het FM-vak is.

Een middag vol in- en output
Na de ontvangst in het Centre of Expertise en een hartelijk welkom door de organisatie, zette het bestuur van FM Next Generation in de personen Jay Smit en Kimberly Roersma de jongeren aan tot speeddaten. Om elkaar beter te leren kennen. Een goed begin, want er waren veel nieuwe gezichten in de groep. Aansluitend nam gastheer Rutger Kerkdijk, manager machines & services bij Facility Trade Group, ieder mee in de bedrijfsstory. Waar staat FTG voor en wat onderscheidt hen in de markt?

Achter de schermen werken kleine, constructieve werkgroepen aan de doelstelling van FM Next Generation: vanuit een jongerenvisie de schoonmaak- en facilitaire industrie een boost geven. Werd er tijdens het eerste event in Rotterdam op 14 november 2018 een eerste oproep gedaan voor meedenken over communicatie, reputatie, coaching en disruptie, dit event stonden er vier werkgroepen klaar om hun ideeën met hun publiek te delen.

“De communicatiekanalen onderling zijn gecreëerd: what’s app, LinkedIn, mail en een nieuwsbrief is komende”, vertelde de werkgroep Communicatie met Dannique Nijboer en Jeannot Peijen, die tijdens dit event onder de leden een survey uitzette. Jack Stuifbergen van de werkgroep Disruptie riep op tot discussie: wat is disruptie voor jou, wat zou jij willen veranderen, welke voorbeelden ken jij? Anajah Quentin opperde namens werkgroep Reputatie het idee voor een branchebrede promofilm om te laten zien hoe gaaf het FM-vak is, als aftrap van gastcolleges op mbo’s en hbo’s.  Om de komende generatie te verbazen. De werkgroep Coaching verzamelde onder begeleiding van Laurens Metternich via een uitvraag op de smartphone de behoeften voor begeleiding, groepsgewijs, gezamenlijk naar een beurs of individueel? Kortom, veel in- en output, als eerste aanzet van zaken die nog verder worden uitgewerkt. In ieder gevoel was de groep aangezet tot nadenken, na afloop meldden meerderen zich aan om met de werkgroepen mee te denken.

Leer van elkaar en jouw klanten
Spreker Feike Cats van Houden van Klanten inspireerde de eventdeelnemers met zijn enthousiaste verhaal over klantenbinding en vooruitgang: “Stop met redenen zoeken waarom iets is, pak je kansen. Er mag best wat fout gaan, maar wees hier open over, maak jouw klant mede-eigenaar om zaken op te lossen. Betrek en werk samen. Ook met de verschillende generaties. Ieder heeft zijn eigen kennis, kunde en mindset.”

Feike vervolmaakte zijn verhaal met veel voorbeelden van positieve klantenbinding, reviews, inzet van social media, rake uitspraken en filmpjes, die de komende weken in de LinkedIn Group FM Next Generation worden gepost. “Een enthousiaste klant deelt successen, ‘zeikklanten’ kosten veel energie. Wat zou je een tijd overhouden als je aandacht op het positieve richt!” Je kunt niet altijd iedereen enthousiasmeren, maar je kunt wel zelf een rol spelen. Die bepaal jij zelf.”

Afsluiting met opborrelende ideeën
De onderwerpen van de middag, kwamen nog uitgebreid ter sprake tijdens de afsluitende borrel in het bruine café van Facility Trade Group. Duidelijk is dat de young professionals enthousiasme en drive hebben. De wil om het vak FM nog beter te vervolmaken en uit te dragen. Met elkaar en met positiviteit. Al luisterend kwam de organisatie tot nog meer ideeën voor een volgende bijeenkomst.

De organisatie, het bestuur en de deelnemers kijken terug op een geslaagd event. Met dank aan gastheer Rutger. Op naar het volgende event op dinsdag 18 juni bij i-team Global in Eindhoven. Noteer deze datum alvast in de agenda!

Deel dit artikel

Ook interessant:

11 december 2022

Meest gelezen in november

Benieuwd naar welke artikelen jullie in november 2022 interessant en inspirerend vonden? We hebben de statistieken bekeken en een top 10 gemaakt van de meest gelezen artikelen: 1. Blog...

22 september 2023

Raggers laat jongeren zien hoe tof het schoonmaakvak is

Vloerverwarming aanleggen, een hologram maken en graven met een graafmachine; op de Techniek Driedaagse van Technet Amstel & Venen kan het allemaal. In drie dagen tijd gaan meer dan...

15 augustus 2025

𝗞𝗮𝗿𝗶𝗻 Schevelier 𝟭𝟮,𝟱 𝗷𝗮𝗮𝗿 𝗯𝗶𝗷 𝗡𝗼𝗰𝗼𝗿𝗲

Nocore viert een bijzondere mijlpaal: Karin Schevelier is 12,5 jaar in dienst bij Nocore. Gefeliciteerd! “Al 12,5 jaar is Karin een onmisbare kracht binnen Nocore. Met haar kennis en...

15 januari 2024

Hasan Manav (TPA Cleaning Services) gaat vol vertrouwen op naar 30 jaar schoonmaak

Ruim 29 jaar geleden, op 11 januari 1995, startte Hasan Manav als schoonmaakkracht. Hij deed dit tijdens zijn studiejaren en verdiende destijds 4,96 gulden bruto per uur. Hij groeide...

04 juli 2023

Blog: Opleiden… zinvol of onzin?

Is Artikel 36* (en 38 sub2**) in de CAO een vloek of een zegen? ‘Ik heb een groepje medewerkers die opgeleid moeten worden, omdat het in de CAO staat’....

14 maart 2022

De Kroon Facilitaire Diensten wint aanbesteding Mitros, perceel Nieuwegein Zuid

Na een gefundeerd aanbestedingstraject, waaraan verschillende facilitaire dienstverleners hebben deelgenomen, heeft De Kroon Facilitaire Diensten de definitieve gunning in de wacht mogen slepen. Het schoonmaakbedrijf mag het schoonmaakonderhoud van...

05 december 2023

Best Practice Award finalist: Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes

Dagschoonmaak staat centraal bij de best practice die Nellen Schoonmaakdiensten uit Nuland en Spierings Mobile Cranes hebben ingediend voor de Best Practice Award 2023. Hiermee zijn zij genomineerd voor...

14 februari 2019

Van Alem over nieuw Qualis meetsysteem: “Werkelijke en geen schijnbare kwaliteit”

Gaat het na vandaag gebeuren: de ommekeer in schoonmaakland? De ommekeer om echt én objectief te meten. “Schoonmaakbedrijven, opdrachtgevers en zelfs intermediairs zijn er klaar voor”, weten Gerard Spoor en Jan...

20 maart 2025

UL-Team viert 15-jarig jubileum Een feestelijk interview met Belinda Dekkers-Schwartz

Opleidingsbureau UL-Team bestaat op 25 maart 2025, 15 jaar. Een bijzondere mijlpaal die gevierd mag worden. In gesprek met Belinda Dekkers-Schwartz blikken we terug op de groei en ontwikkeling...

20 februari 2024

Interview Danielle Inostroza: “Ik kan helemaal mijn passie kwijt bij Interclean”

Daniëlle Inostroza werkt al sinds haar studie in de hospitality en is ruim vijftien jaar actief in de beurzenwereld. Momenteel is ze werkzaam voor Interclean, het grootste internationale schoonmaakevent...