Hijman support FM Next Generation: “Geef jongeren de vrijheid om impact te maken”

Hijman is supporter van het eerste uur van het jongerenplatform FM Next Generation, dat medio 2018 werd opgericht. Een initiatief van Schoonmaakjournaal dat al meteen vanaf het begin op warme steun van meerdere supporters mocht rekenen. Waarom draagt schoonmaakgroothandel Hijman uit Amsterdam de young professionals een warm hart toe? Hoe denkt algemeen directeur Roland Wink over samenwerken met jongeren in de schoonmaak- en facilitaire branche? In een exclusief interview vraagt Schoonmaakjournaal Roland het hemd van het lijf.

“Wij liepen zelf met de gedachten dat er iets centraals voor de jongere generatie in schoonmaakland moest komen. Samen met Dirk Roelofsen, Michel de Bruin en Jay Smit wisselden we ideeën uit. Toen Schoonmaakjournaal met het initiatief kwam om een jongerenplatform op te richten, hebben we ook met hen onze gedachten gedeeld én direct na oprichting het initiatief als supporter omarmd.”

Wat bracht jou in schoonmaakland? Wat is jouw passie in jouw werk?
Roland reageert met een lach: “Leuke vraag, ik ben bij toeval in de schoonmaak terechtgekomen. Ik wekte bij een detacheerder in de financiële wereld. Tijdens een feestje zei mijn buurman die een schoonmaakbedrijf had, dat hun groothandel (leverancier) een probleem had met de opvolging omdat de toenmalige algemeen directeur met pensioen ging. Het ging over een mooi mkb-familiebedrijf met een lange geschiedenis. Ik was zo enthousiast, ik trok direct de stoute schoenen aan en belde de eigenaar Donald Hijman. Na drie gesprekken, vol met Amsterdamse humor, met Donald, zijn vader Sal en mijn voorganger, ben ik op 1 juli 2002 aan de slag gegaan. Het is nu 15 januari 2019 en ik zit er nog steeds. Mooi he?”

Roland vertelt dat hij alles wat hij kan en wil doen in zijn baan kwijt kan. “Ik bruis van energie, doe iets met 100% of niet. Een gulden middenweg past niet bij mij. Passie is ook vooruitkijken. Ik omarm de vooruitgang of het nu gaat om kunstmatige intelligentie, slimme samenwerkingsverbanden, on-demand apps als Thuisbezorgd of Uber of ontwikkelingen in de sport. Er ontstaan nieuwe sporten, zoals padel en racketlon. Racketlon, de combinatie van alle racketsporten: tafeltennis, badminton, squash en tennis in één sport. Ik ben zelfs nog uitgekomen voor het Nederlands team op diverse WK ’s.”

“Veel bedrijven zien allerlei technische ontwikkelingen in eerste instantie als bedreiging, ik kijk eerst naar kansen en daarna naar bedreigingen. Wij werken bij Hijman met een slimme softwareoplossing, die zelf facturen controleert en boekt. Dit betekent 1,5 dag in de week tijdwinst voor ons. Leer van je fouten, maar sta er vooral niet te lang bij stil. De nieuwe uitdagingen staan immers morgen weer voor de deur. En realiseer je elke dag, uur of minuut waarom je klanten, je klanten zijn. En ik probeer dit gevoel aan alle ‘Hijmannen en Hijvrouwen’ over te brengen. En als je dan ziet dat dit langzamerhand aan het lukken is, levert mij dit ook weer een enorme boost aan energie op.”

Waarom is Hijman supporter van het platform FM Next Generation geworden?
“Innovatie komt van jonge geesten.” Roland start gedreven zijn pleidooi. “De samenleving verandert steeds sneller. Informatie is toegankelijk voor iedereen. Met als gevolg dat producten en diensten van organisaties zich ook steeds sneller moeten aanpassen, klanten veeleisender zijn geworden en meer controle krijgen. Internet zorgt ook nog eens voor transparantie.”

“De jongeren die in deze technologische tijd opgroeien, zijn essentieel in het veranderingsproces van elke organisatie. FM Next Generation is nu juist zo’n platform waarop zij zich kunnen profileren en kunnen laten zien hoe zij FM vorm zouden willen geven in de toekomst.  Jonge geesten trekken ook weer andere innovatieve startups aan. Er ontstaat een nieuwe interesse in FM. Talentvolle werknemers kiezen voor FM.”

Hoe investeert Hijman in jongeren in haar bedrijf en daarbuiten? Hoe spelen jullie in op veranderende mentaliteit en arbeidsethos?
Roland benadrukt dat jongeren een kans moeten krijgen, zij zijn het fundament voor de toekomst. Binnen vijf tot tien jaar moet de volgende generatie klaar zijn om de leiding van de organisatie over te nemen. “Vaak vindt werving traditioneel plaats, met feitelijke informatie. Maar jongeren moet je eerst raken. Je zou hen bijvoorbeeld mee kunnen nemen naar één van je mooie projecten, waar je trots op bent. Om te inspireren. Emoties geven veelal sneller toegang tot hen dan het geven van informatie. Wij gebruiken vaak een vleugje (Amsterdamse) humor. ‘Youngsters willen geen radertjes zijn in een grote machine’. Ze willen het verschil maken; weten waaróm dingen gaan zoals ze gaan. En zaken verbeteren als dat nodig is.’ Die vrijheid geven wij ze dan ook. Dat gaat natuurlijk wat makkelijker binnen een platte organisatie als Hijman. We zoeken de jongeren waar ze zijn, als digital natives. Als zij werk zoeken of zich oriënteren, starten ze merendeel online. We zien verder dat zij sfeer, waardering, state-of-the-art ICT-tools, flexwerken en nagenoeg onbeperkte ontplooiingsmogelijkheden belangrijk vinden. En natuurlijk vind je dit allemaal bij ons. Bij Hijman is iets meer dan 20% van de medewerkers jonger dan 30 jaar.”

Hoe kunnen we de samenwerking tussen de huidige generatie aan het roer en de opkomende young professionals intensiveren? Wat kunnen we van elkaar leren?
Volgens Roland zit in deze vraag een tegenstelling. “Een (nieuwe) generatie wordt energiek als zij haar ‘veranderrol’ kan uitvoeren en verliest energie als ze ‘wordt gedwongen’ om zich aan te passen aan werk- en leefwijzen van de oudere generaties die ze intuïtief als niet-vitaal ervaart. Iedere generatie heeft een kleine groep ‘early adaptors’ die de grootste invloed uitoefent. Zonder steun van de andere generaties kan een generatie haar veranderrol niet vervullen.  Samenwerking met de jongere generatie gebeurt door hen vrijheid in denken en handelen te geven. Soms heel confronterend en ook leerzaam, want als ervaren bestuurder, heb je toch ook veel vaste zaken, waarvan je zelf soms niet meer weet, waarom je deze op een bepaalde wijze doet of juist niet doet. Dan krijg je de vraag, waarom? Dat vind ik mooi. Vanzelfsprekendheid wordt niet voor waar aangenomen. Als ‘oudere’ generatie moeten wij vooral open staan voor input van de next gen. De huidige leiddinggevenden, eigenaren, managers, beleidsbepalers in de FM zijn veelal 40+ of 50+, vaak jarenlang al werkzaam binnen de huidige functies, zullen niet veel meer veranderen, anders dan een beetje meebewegen met de klanten en markt.  Echt anders kijken naar vraagstukken komt veelal van jonge mensen die nog niet in de bekende tunnel zitten. De kunst van mijn generatie is de durf je te omringen met de next gen en deze een kans te geven, impact te maken, verandering te mogen doorvoeren.”

Wat zou jij willen vragen aan de generatie <35?
“Het klinkt misschien raar uit mijn mond, maar bewust eigenlijk niet te veel. Vragen, adviezen lijken toch vaak weer op kaders, op grenzen. En dat is dus nu juist iets wat je niet wilt, voor de komende generatie. Ze moeten ‘vrij’ kunnen denken en bewegen”, besluit Roland.

×