16 april 2019

Specialist Nico Bennik (MTS Euro Products): “Poetslappen zijn substantieel onderdeel van onze business”

MTS Euro Products, we kennen het bedrijf als kennispartner en leverancier van (toilet)hygiëneproducten, maar misschien minder of niet van poetspapier en poetslappen. Een gemiste kans, want het 25-koppige team zorgt voor een substantieel deel van de € 65 miljoen omzet van MTS Euro Products. “Vanuit ons logistiek centrum in Maassluis bedienen we dagelijks vele klanten in binnen- en buitenland. Ook met poetslappen. We produceren zo’n 50 ton per dag en exporteren onze poetslappen over de hele wereld.” In ons gesprek met Nico Bennik leren we dat de poetslap een hoogwaardig en professioneel product is met een hoge mate van circulariteit en een zeer arbeidsintensieve productie. Poetslappen produceren blijkt een vak!

De lorrenboer of voddenman: iemand die oude kleden opkocht en doorverkocht voor de fabricage van papier of poetskatoen. Met paard en wagen, en later met bakfiets of handkar, een typerend straatbeeld uit de vorige eeuw(en). Wie ouder is dan 55 jaar, kent ongetwijfeld de lorrenboer nog die aan huis jute zakken met oude kleding ophaalde. Maar de welvarende wereld kwam, de voddenman verdween. Hoewel…

Forse inzet, forse productie
“Dertien jaar geleden, in 2006, begon ik bij Gerrit Malipaard. Ik maakte kennis met het poetslappenvak. Kennis met het vak van sorteren en snijden. Van oude kleding naar nieuwe poetslappen. Van hergebruik. Eigenlijk wilde ik iets anders gaan doen en in een andere branche aan de slag gaan, toen Gerrit mij op belde en zei: ‘we gaan de poetslappenmarkt bestieren’. Dat is gebeurd en gelukt”, begint Nico ons gesprek.

Nico begon in 2006 met de inkoop van poetslappen. Inmiddels is zijn scope vergroot, heeft hij een internationale baan en blijken poetslappen een mondiale business: MTS Euro Products verkoopt haar poetsdoeken wereldwijd. Een fors team van 22 m/v’s zet zich daarvoor vijf dagen per week tussen 06.00 en 23.00 uur in twee shifts in, ondersteund door 3 kantoor- en 2 loodscollega’s. Nico reist over de hele wereld voor de in- en verkoop van de poetslappen. “We draaien op drie machines die de poetslappen in verpakkingen van 10 en 25 kg produceren. We snijden en verpakken nu gemiddeld 50 ton per dag.”

Zoveel poetslappen, zoveel doelen
“70 a 80% van onze productie is voor de export. We exporteren naar 37 landen, naar elk Europees land, maar ook naar Japan, Australië en de USA. Onze poetslappen worden overal gebruikt. Heel veel in de industriewereld, zoals in autogarages en machinefabrieken, maar ook schilders gebruiken de poetslappen van MTS Euro Products, bijvoorbeeld om vet- of stofvrij te kunnen werken. En lakens en badstof kleding bijvoorbeeld worden in het buitenland voor schoonmaak gebruikt. ”

Poetslappen al 27 jaar circulair
“Een poetslap wordt gemaakt van oude kleding. De kleding wordt verzameld en vervolgens gesorteerd naar diverse kwaliteiten. De uitgesorteerde kleding is dan nog ongesneden en wordt tijdens het snijproces ontdaan van ritsen en knopen. Tijdens het snijproces sorteren de collega’s op soort stof en kleur, bijvoorbeeld op wit, bont, tricot, katoen, badstof of flanel. We maken wel 64 soorten kwaliteiten.”

“Al 27 jaar zetten wij in op circulair ondernemen.”

“Het mooie is dat het poetslappenvak een echt circulair ingestoken vak is. Al 27 jaar zetten wij in op circulair ondernemen. Er wordt zoveel kleding geproduceerd dat niet verkocht wordt. Die kleding krijgt een tweede leven. Maar er zijn ook stoffen die niet meer geschikt blijken voor kleding. Ze zijn niet draagbaar, maar krijgen wel een tweede leven. Als poetslap.”

Verrassend verbaasd
“Wat mij het meest heeft verbaasd? De verschillende markten en de doeleinden van poetslappen. Maar ook de omvang van de markt. Gerrit Malipaard begon ooit met poetsdoeken, met lokale verkoop aan garages en  scheepvaartindustrie. Hij heeft zelf nog ingepakt en startte een snijfabriek in het buitenland. De productie lag toen op 200 ton per maand.”

“Wij bieden convenience. Dat is onze meerwaarde.”

Over de overeenkomst tussen poetslappen en toiletpapier zegt Nico: “Elk bedrijf dat poetslappen verkoopt heeft ook toiletpapier nodig, daar zag Gerrit kansen.” Dat die kansen benut zijn, mag duidelijk zijn. Maar dat scherpte ook in het poetslappenvak nodig is, onderschrijft Nico ook: “We zien zeker concurrentie vanuit Oost-Europa en het Midden-Oosten voorbijkomen. Maar we winnen het met onze voorraad, we kunnen snel leveren. En we leveren een goede, constante kwaliteit poetslappen, in mooie verpakkingen. Elke markt heeft zijn kenmerken met eigen specifieke wensen. Wij bieden convenience. Dat is onze meerwaarde.”

Leestip:

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 oktober 2024

Vel-voor-vel-dosering voor verminderd verbruik en verhoogde hygiëne met de Tork Xpress® Gecomprimeerde Multifold Handdoeken

De nieuwste papieren handdoekvulling is 50% compacter, waardoor er twee keer zoveel papieren handdoeken in de dispenser passen. De Tork (gecomprimeerde ) Handdoekbundels voor de Xpress® Multifold serie kent...

02 juli 2019

Mark Woudenberg (De Vos Groep) over Fixed&Easy: van oproep naar ontzorging

“De overstap naar Fixed&Easy scheelt ons veel handelingen. We worden ontzorgd en dat is heel prettig”, vertelt Mark Woudenberg, accountmanager van De Vos Groep Facilitaire Dienstverleners uit Houten. Op...

02 mei 2019

CSU overstijgt omzetgrens 500 miljoen maar ziet winst dalen

In het jubileumjaar 2018 steeg de concernomzet van Total Care – dit zijn de bedrijven CSU Cleaning Services en Tzorg (thuiszorg) – door een sterke autonome groei en overnames...

04 april 2019

Groene koplopers: Hygiënepapier.nl pakt ‘groene’ primeur met Bewust Bezorgd!

Steeds meer mensen en bedrijven kopen producten online, ook in de hygiënebranche. Voor het milieu is dat niet verkeerd: de bezorging is vaak efficiënt georganiseerd, waardoor één bestelbusje vele...

14 maart 2019

Greenspeed op The Cleaning Show in Londen

The Cleaning Show is het grootste evenement in het Verenigd Koninkrijk dat zich focust op schoonmaak en hygiëne. Dit jaar vindt het evenement plaats van dinsdag 19 tot donderdag 21...

18 september 2024

Tork PeakServe®: Slim hygiëne-handdoek-systeem voor drukbezochte locaties

Hygiëne is cruciaal voor het succes van elke drukbezochte locatie. Dat weet Tork als geen ander. Met het Tork PeakServe® Continu™ Handdoek Systeem biedt het bedrijf een oplossing voor...

27 december 2023

BRIER59 biedt welzijnsboost in haar nieuwe ONE HUNDRED RESTROOM

Op vrijdag 15 december vond de officiële opening plaats van het toiletconcept ONE HUNDRED bij BRIER59, in het zuiden van Nederland. Het lintje werd doorgeknipt door Sjon Reijers van Stein...

12 mei 2020

Geen Interclean, vandaag wel Innovation Awards Verkiezing

Van de laatste robot en connected technologie tot ontwikkelingen in circulair en duurzaam schoonmaken: een sterke lijst met kandidaten gaan voor de competitie op Interclean Amsterdam 2020. Ondanks dat...

10 januari 2020

Facebook Friday: nieuwe robot wc-rolbrenger

Een robot die je bij hoge nood een toiletrol brengt: deze week op de techbeurs CES in Las Vegas en op onze Facebook pagina. Op de grootste mondiale Consumer Electro...

27 september 2024

FOTOFRIDAY: De duurzame dispensers van Tork

“Het klopt dat onze dispensers van kunststof zijn. Niet zo duurzaam, zou je denken? Toch wel”, erkent Mayke Groenendaal, Customer Marketing Activation Manager Tork Benelux. Mayke: “Ik leg onze...