13 februari 2020

Kleine nitrile handschoenen met grote en groene impact

Asito kijkt graag naar de toekomst, vandaar dat Alex Alkemade, vestigingsmanager bij Asito Transport en verantwoordelijk voor stationsreiniging, op zoek ging naar een ‘groenere’ variant van het blauwe handschoentje. Ze bestaan! En ze besparen. Letterlijk én figuurlijk dus een groenere handschoen. En leiden tot meer tevredenheid.

“Een groene huishoudhandschoen die minimaal drie weken meegaat. Een behoorlijke besparing, aangezien een schoonmaakkracht gemiddeld zo’n 4 tot 5 nitrile exemplaren per dag verbruikt. We hebben een pilot gedraaid op de stations Amsterdam Bijlmer ArenA, Almere en Zwolle. De pilot was zo succesvol, dat we het verder gaan uitrollen bij alle stations in de regio Noordoost”, vertelt Alex.

Schoonmakers zijn erg tevreden
In de praktijk zijn de schoonmaakkrachten erg tevreden over de duurzame oplossing. Schoonmaakkracht Judith Dalfour: “Ze gaan niet zo snel kapot. Ik gebruikte eerder zo’n vier tot vijf paar handschoenen per dag en als het druk was soms wel negen. Maar met deze groene handschoenen doe ik nu al 5 weken.”

Alex legt uit: “We gooiden zo’n 800 kilo nitrile handschoenen per jaar weg. En dan te bedenken dat die handschoenen niks wegen, dan zijn 800 kilo heel erg veel handschoenen! De groene huishoudhandschoen weegt zwaarder en zijn ook in aanschaf duurder, maar bij goed gebruik gaan ze veel langer mee. Uitgerekend besparen we met de overstap ongeveer 730 kilo per jaar.”

Goed voor milieu én mens
In eerste instantie doelde Alex op het duurzaamheidsaspect, maar er komt achteraf ook een stukje medewerkerstevredenheid bij kijken. “De blauwe variant zat vrij strak en deze zijn ook nog eens veel steviger. Ik vind het ook fijn dat ze langer zijn, ze komen over mijn polsen heen. Vooral bij een smerig klusje is dat erg fijn, dan worden mijn mouwen niet nat”, zegt Judith.

Michael ter Harmsel, objectleider bij Asito Transport, begeleidde de pilot op station Amsterdam Bijlmer ArenA: “Ik had het niet direct verwacht, maar iedereen is zo tevreden over de handschoenen. Ik dacht dat iedereen zou moeten wennen aan het feit dat ze deze nieuwe handschoenen moeten uitwassen na gebruik, of dat ze dikker zijn. Maar iedereen is positief, ze willen niet meer terug.”

Dit artikel verscheen eerder in het online magazine Verantwoord van Asito. Daarin publiceert het schoonmaakbedrijf achtergrondartikelen en nieuwstrends over diversiteit, inclusiviteit, duurzaamheid, mens, maatschappij, partnership en technologie. Thema’s die bij Asito passen. #inspiratietip

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 oktober 2025

Mark Engels (BOMA): “We maken het zorgmedewerkers zo makkelijk mogelijk om duurzaam te werken”

De schoonmaaksector verandert razendsnel, zo ook de schoonmaaksector in de zorg. Personeelstekorten, stijgende kosten en strengere duurzaamheidsdoelen vragen om nieuwe oplossingen. Mark Engels, Business Unit Manager Healthcare bij BOMA,...

26 juni 2023

Blog: Is 1 dag genoeg?

Onlangs, op 15 juni jongstleden, was het de dag van de schoonmaker. Een mooie dag, waarop heel veel opdrachtgevers en schoonmaakwerkgevers hun schoonmakers in het zonnetje zetten. Helemaal terecht....

10 februari 2025

500e deelnemer Bovenschoolse Vakschool stroomt uit naar vaste baan bij Alpheios

Robert Obaseki, een 49 jarige man van Nigeriaanse afkomst die vloeiend Nederlands spreekt, volgde bij WerkvoorHeerlen (WvH) een traject richting een dienstverband bij Alpheios. Hij is de 500e deelnemer...

21 april 2025

Podcastserie ´Kwaliteitscriteria bij aanbestedingen en contractmanagement´

Binnenkort lanceert de Code Schoonmaak een serie podcasts waarin ze dieper ingaat op het thema kwaliteit van werk bij aanbestedingen en contractuitvoering. Ben jij als schoonmaakbedrijf/opdrachtgever/intermediair betrokken bij aanbestedingen-...

20 november 2018

Weerstand digitalisering dienstencheques leidt opnieuw tot boete Sodexo

Sodexo slaagt er niet in om de Vlamingen massaal te doen overschakelen op elektronische dienstencheques. Het afgesproken aandeel van 95% per eind 2017 blijft met 61% ver achter. Dus...

16 mei 2025

Depot Boijmans Van Beuningen kiest voor duurzame schoonmaak met oog voor kunst, mens én milieu

Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is een gebouw dat de aandacht trekt. En dat mag ook. Het is namelijk het eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld. Naast het...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

21 februari 2020

Met overname van Ariel zet Het Poetsbureau for business stap naar marktleiderschap

In 2019 realiseerde Het Poetsbureau € 156 miljoen omzet en was daarmee de grootste aanbieder van huishoudhulpen in Vlaanderen. Het bedrijf zette met haar zakelijke tak – Het Poetsbureau...

28 november 2023

LDL Laundry zet groene technologieën in voor schone was

Duurzaamheid is niet langer  een trend; het is een noodzakelijke stap voor bedrijven om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren en tegelijkertijd kosten te besparen. In deze tijd is het...

17 juli 2025

Stages belangrijk voor werving nieuwe medewerkers

Jongeren een goede start op de arbeidsmarkt willen bieden en toekomstige werknemers zelf opleiden. Dat zijn de voornaamste beweegredenen van bedrijven om stagiairs aan te nemen, zo blijkt uit...