13 februari 2020

Kleine nitrile handschoenen met grote en groene impact

Asito kijkt graag naar de toekomst, vandaar dat Alex Alkemade, vestigingsmanager bij Asito Transport en verantwoordelijk voor stationsreiniging, op zoek ging naar een ‘groenere’ variant van het blauwe handschoentje. Ze bestaan! En ze besparen. Letterlijk én figuurlijk dus een groenere handschoen. En leiden tot meer tevredenheid.

“Een groene huishoudhandschoen die minimaal drie weken meegaat. Een behoorlijke besparing, aangezien een schoonmaakkracht gemiddeld zo’n 4 tot 5 nitrile exemplaren per dag verbruikt. We hebben een pilot gedraaid op de stations Amsterdam Bijlmer ArenA, Almere en Zwolle. De pilot was zo succesvol, dat we het verder gaan uitrollen bij alle stations in de regio Noordoost”, vertelt Alex.

Schoonmakers zijn erg tevreden
In de praktijk zijn de schoonmaakkrachten erg tevreden over de duurzame oplossing. Schoonmaakkracht Judith Dalfour: “Ze gaan niet zo snel kapot. Ik gebruikte eerder zo’n vier tot vijf paar handschoenen per dag en als het druk was soms wel negen. Maar met deze groene handschoenen doe ik nu al 5 weken.”

Alex legt uit: “We gooiden zo’n 800 kilo nitrile handschoenen per jaar weg. En dan te bedenken dat die handschoenen niks wegen, dan zijn 800 kilo heel erg veel handschoenen! De groene huishoudhandschoen weegt zwaarder en zijn ook in aanschaf duurder, maar bij goed gebruik gaan ze veel langer mee. Uitgerekend besparen we met de overstap ongeveer 730 kilo per jaar.”

Goed voor milieu én mens
In eerste instantie doelde Alex op het duurzaamheidsaspect, maar er komt achteraf ook een stukje medewerkerstevredenheid bij kijken. “De blauwe variant zat vrij strak en deze zijn ook nog eens veel steviger. Ik vind het ook fijn dat ze langer zijn, ze komen over mijn polsen heen. Vooral bij een smerig klusje is dat erg fijn, dan worden mijn mouwen niet nat”, zegt Judith.

Michael ter Harmsel, objectleider bij Asito Transport, begeleidde de pilot op station Amsterdam Bijlmer ArenA: “Ik had het niet direct verwacht, maar iedereen is zo tevreden over de handschoenen. Ik dacht dat iedereen zou moeten wennen aan het feit dat ze deze nieuwe handschoenen moeten uitwassen na gebruik, of dat ze dikker zijn. Maar iedereen is positief, ze willen niet meer terug.”

Dit artikel verscheen eerder in het online magazine Verantwoord van Asito. Daarin publiceert het schoonmaakbedrijf achtergrondartikelen en nieuwstrends over diversiteit, inclusiviteit, duurzaamheid, mens, maatschappij, partnership en technologie. Thema’s die bij Asito passen. #inspiratietip

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 december 2022

HAN Facility Management maakt podcastserie ‘Preach what you practice’

Weet je dat studenten en docenten van de opleiding Han Facility Management de podcastserie ‘Preach what you practice’ maken? Susan Broekman en Bart Noordhof gingen in de eerste aflevering...

09 september 2025

Gezien in de media: Nancy Hommerson: ‘Er is veel veranderd in 25 jaar, maar ik werk nog altijd met plezier’

Het bedrijf, Hommerson schoonmaak uit Arnhem, bestaat al 47 jaar. In de jaren zeventig van de vorige eeuw is het gestart door hun ouders, maar inmiddels staat het alweer...

15 september 2023

#FOTOFRIDAY EW zamelt €62.195,- in voor Center for Personalized Cancer Treatment

Op zaterdag 2 september stond team EW for Life aan de start van de Stelvio for Life. Dat het ook met het mooie zonnige weer voor hen een uitdaging...

14 augustus 2023

Top 10 meest gelezen artikelen januari-juli 2023

Wil je weten welke artikelen van onze community jullie in de eerste helft van 2023 het meest gelezen hebben? Bekijk onze top 10: Forse extra loonsverhoging voor alle schoonmakers...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

23 maart 2022

Koning Rex dealt met groot en complex

Na de vriendelijke Leobot-familie is het tijd voor een enorme krachtpatser. Fabrikant Lionsbot introduceert namelijk de koning van de schoonmaakrobots: Rex. Deze kingsize autonome schrobzuigrobot is ontworpen voor schoonmaak...

29 april 2019

Werkgeluk: vluchteling Francis vond dankzij Asito verbinding met zijn gezin

Er is oorlog in je land. Om te kunnen overleven, moet je je vrouw en zoon achterlaten en vlucht je naar familie in Amerika. Bij de overstap in Amsterdam...

27 november 2024

Rijksschoonmaakorganisatie werkt succesvol met de BubbleFlush

Bij de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) werken ze aan een steeds duurzamere en betere schoonmaak door nieuwe innovaties te introduceren en waar mogelijk op te nemen in hun standaard werkwijze. Zo...

18 juli 2024

Klein deel Nederlandse bedrijven al volledig klimaatneutraal

Een relatief klein deel van de bedrijven in Nederland is nu volledig klimaatneutraal, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit betekent dat er nog een lange weg...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...