8 februari 2019

5e EW event maakte ultimate journey: creatie van hospitality verwarrend eenvoudig?

Traditiegetrouw organiseerde EW Facility Services begin februari het event The Power of Hospitality. Voor de vijfde maal op rij verwelkomde de organisatie op 5 februari ongeveer 200 gasten uit heel het land voor een inspirerend middagprogramma, dit keer in het markante gebouw van opdrachtgever Rabobank Nederland in Utrecht. Onder leiding van inspirator, auteur en keynote spreker Jan van Setten maakten zij in het Auditorium hun ‘ultimate journey’. De gasten werden gelijk op scherp gezet, want is het creëren van hospitality eigenlijk niet verwarrend eenvoudig?

Jan van Setten daagde iedereen uit om met een open geest de middag in te gaan. “Durf met elkaar van gedachten te wisselen en durf te ervaren dat je iets denkt wat je nooit gedacht hebt, iets voelt wat je nooit gevoeld hebt en iets doet wat je nog nooit gedaan hebt. Ons doel is je innovatieve brein te prikkelen en soms zelfs te verwarren. Zet die verwarring om in verwondering en je gaat met minstens twee nieuwe ideeën naar huis. Verwarrend eenvoudig toch?”

Mooie kruisbestuiving
Bas Cornelissen, algemeen directeur EW Facility Services: “Hiermee verwoordt Jan precies wat wij voor ogen hebben met ons event, namelijk kennis delen op het gebied van hospitality, gekoppeld aan facilitaire dienstverlening. Ieder jaar opnieuw belichten wij hospitality vanuit een andere invalshoek met sprekers die expert zijn op dit gebied. We nodigen hiervoor opdrachtgevers, leveranciers en belangrijke relaties uit, afkomstig uit de diverse segmenten, waarin wij werken. Een gevarieerde mix van mooie opdrachtgevers met overschrijdende netwerken. Een mooie kruisbestuiving dus. We hopen met dit event te bereiken dat onze gasten vol nieuwe inzichten en met praktische handvatten de volgende dag aan de slag kunnen in hun eigen werkveld.”

Hospitality kompas
De bomvolle middag stond in het teken van kennis en inspiratie, zintuigen prikkelen en een bak aan praktisch toepasbare voorbeelden. Karin Janssen (directeur Facilities, Procurement en HR Operations – Rabobank), Marc Westeneng (founding partner – flowresulting) en Jan van Setten vertelden en inspireerden over de kracht van beleving bij het tot stand komen van een perfecte dienstverlening. Zij waren als het ware het hospitality kompas voor onze gasten.

Het draait om mensen
Het programma doorliep een soepele flow van voorbeelden uit de praktijk bij Rabobank Nederland naar theoretisch onderbouwde voorbeelden en toepasbare tips van Marc Westeneng en Jan van Setten. Hier en daar met een humoristische twist, maar altijd to the point. De gemene deler in alle verhalen is het betrekken van je eigen medewerkers bij het tot stand brengen van de perfecte dienstverlening.

Begrijpen je medewerkers daadwerkelijk waarom je als organisatie doet wat je doet en delen zij deze visie? Pas dan kun je als organisatie succesvol zijn. En wat hebben zij vervolgens nodig om in hun werk het beste uit zichzelf te halen? Een paar belangrijke tips die de gasten meekregen: stel jezelf regelmatig de vraag wat zal de (interne) klant missen als je er vanwege succes mee zou stoppen, empower je medewerkers en betrap iemand op iets goeds en geef een compliment. Want het geven van een compliment is een van de beste motivatoren. Zoals Rabobank het zo mooi verwoord: Happy People = Happy Customers.

Op de foto v.l.n.r.: Bas Cornelissen (algemeen directeur van EW Facility Services), Marc Westeneng (founding partner van flowresulting), Karin Janssen (directeur Facilities, Procurement en HR Operations van Rabobank)  en Jan van Setten (inspirator, auteur en keynote spreker).

Oproep 
Schoonmaakjournaal maakt binnenkort de reis Customer Journey. Wie wil aanhaken voor een interview, brainstorm of inspiratietafel? Mail [email protected] en informeer naar de mogelijkheden.

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 oktober 2022

Twaalf kandidaten naar finale Golden Service Award

De jury van de Golden Service Awards heeft de twaalf finalisten bekendgemaakt. In elke categorie, zijnde Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar 2022, zijn drie finalisten in...

27 maart 2020

Anajah Quentin (Qleaning) over coronacrisis: “Als ondernemer over je eigen schaduw heen durven kijken en blij blijven”

Arbeidskrapte in de schoonmaak, het was een of hét onderwerp dat ons bezighield. Tot voor kort, want in ‘no time’ is de wereld veranderd. Ook de schoonmaakwereld. Waar het...

02 februari 2020

#nieuwsnotendop met overname Rovac, noviteit Carel Lurvink, uitslag benchmark CSU en vacature Hijman

Overname Rovac Reinigingstechniek in Goes Na 19 jaar stapt Rinaldo Meeuwse fulltime in Excentr en draagt hij de fakkel van familiebedrijf Rovac Reinigingstechniek uit Goes over aan Foox Groothandel...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...

11 mei 2023

Forse extra loonsverhoging voor alle schoonmakers

Er komt een forse extra loonsverhoging voor alle schoonmakers in Nederland (in totaal zo’n 120.000). Het gaat om een aanvulling op de nog lopende cao, waarover vakbonden een akkoord...

23 augustus 2025

‘TripAdvisor’ voor toiletten: Piwee’s Room helpt reizigers hygiëne beoordelen

Veel reizigers herkennen het: onderweg een openbaar toilet zoeken en teleurgesteld worden door de staat van hygiëne. De Franse uitvinder Frédéric Colmain besloot daar iets aan te doen. Het...

06 november 2023

Empowerment van vrouwen in de schoonmaakindustrie

Empowerment van vrouwen wint steeds meer aan populariteit en dit is ook van groot belang in de schoonmaakindustrie. Vrouwen nemen steeds vaker leidinggevende posities in op de werkvloer, in...

05 juli 2025

SIEV-voorzitter Paul Fok over tussentijdse cao-bespreking

SIEV-voorzitter Paul Fok heeft met interesse de tussentijdse cao-besprekingen voor de schoonmaak gevolgd. “Als voorzitter van mkb- branchevereniging SIEV dien ik op grond van de houding van de Sociaal Partners,...

31 augustus 2023

Het Portret: De tekenende toiletmeester

Clement van Wijk verdient de kost als toiletmeester bij de Hema in Leeuwarden. Tussen het schoonmaken door maakt hij portrettekeningen, van Mona Lisa of prinses Amalia. Klanten poseren soms...

21 april 2020

Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) gaan anderhalve meters maken!

De zoektocht naar de wel heel bijzondere voorjaarschoonmaak van 2020 De lente van 2020 zal niemand snel vergeten. In de ban van het coronavirus zijn veelvuldige termen als schoonmaken,...