20 februari 2024

Interview Danielle Inostroza: “Ik kan helemaal mijn passie kwijt bij Interclean”

Daniëlle Inostroza werkt al sinds haar studie in de hospitality en is ruim vijftien jaar actief in de beurzenwereld. Momenteel is ze werkzaam voor Interclean, het grootste internationale schoonmaakevent ter wereld dat in mei 2024 weer in de RAI Amsterdam zal plaatsvinden. We vroegen haar naar haar leiderschap in haar werk. Laat je inspireren.

Soms heb je het nodig in je carrière, een klein uitstapje naar een ander bedrijf of andere sector om te beseffen waar je hart echt ligt. Dat gold ook voor Daniëlle Inostroza. “Ik heb anderhalf jaar als General Manager voor een Instagrammuseum gewerkt, maar merkte al snel dat mijn hart echt uitgaat naar de beurzenwereld. Ik heb voor een oud-werkgever lange tijd beurzen op het gebied van audiovisuele producten in de RAI georganiseerd en heb het altijd een fijne club gevonden. Er stond een vacature open en zo ben ik weer terug in de branche gekomen.” Ze is inmiddels sinds acht maanden als exhibition manager bij Interclean betrokken. Voor haar is het organiseren van beurzen niet nieuw, maar de schoonmaaksector was dat wel. “Wat mij direct opviel is dat de schoonmaakwereld zoveel meer omvattend is dan ik dacht. Iemand die er niet werkzaam in is zal niet stilstaan bij het feit dat alles, dus het kantoor waar je werkt, de bus waar je in zit, het ziekenhuis waar je wordt geopereerd, professioneel wordt schoongemaakt. Daarnaast werken er heel veel gepassioneerde mensen, soms gaat het om mensen die zelf helemaal verliefd zijn geworden op de branche en ook zijn velen actief binnen familiebedrijven. Mooi om te zien, het is wat dat betreft echt een mensenindustrie.”

 

“Als het eenmaal zover is, dan ontstaat echt een euforisch gevoel”

 

Innovaties en trends
Er komt een hoop kijken bij het organiseren van een beurs. Ze stelt eerst samen met een collega, de domeinmanager, een beursplan op. Dit plan wordt gedurende twee jaar steeds verder ingevuld en concreet gemaakt. Haar taken bestaan onder meer uit onderzoeken waar exposanten en bezoekers behoefte aan hebben, ze bezoekt met collega’s andere beurzen om inspiratie op te doen en ze houdt alle trends nauwlettend in de gaten. “Het mooie aan dit werk is dat ik exposanten en bezoekers bij elkaar kan brengen, dat we een platform bieden om innovaties te laten zien en dat we zowel grote bedrijven als start-ups hierin kunnen faciliteren. Het is uitdagend om iedere editie weer met vernieuwende zaken te komen, de kwaliteit hoog te houden en iedereen te verrassen. Ten slotte werk je twee jaar naar een hoogtepunt toe. Als het eenmaal zo ver is, dan ontstaat echt een euforisch gevoel. Heel gaaf. Ik vind mijn werk wat dat betreft nooit saai.”

Coronapandemie
Er zijn ook minder leuke kanten, zo kan het ad-hoc inspelen op geopolitieke veranderingen lastig zijn en er is daarbij wel eens sprake van overmacht. “Conflicten in bepaalde gebieden zorgen er soms voor dat er problemen zijn met de levering van producten of onderdelen, waardoor ondernemers vertraging oplopen en hun product of dienst niet op tijd klaar is voor de beurs. Dit brengt veel consequenties met zich mee.” Een ander voorbeeld van overmacht is de coronapandemie, waarin er tijdelijk geen evenementen konden plaatsvinden. “Het was destijds echt inspelen op de situatie en proberen te doen wat nog wel kon. Het was een bizarre tijd. Toen er wat meer mogelijk was, werden er hybride en online evenementen gehouden. Maar uit alles bleek dat bezoekers en exposanten elkaar weer face-to-face wilde ontmoeten en op die manier netwerken.”

 

“The sky is the limit”

 

Interclean in China
Naast Interclean Amsterdam organiseert Danielle ook de jaarlijkse Interclean in China, waarvoor ze regelmatig online meetings houdt. In oktober 2023 vond de beurs plaats in Chongqing en dit jaar in december in Shanghai. “Ik had al ervaring met de Chinese bedrijfscultuur omdat ik voor mijn eerdere beurzenwerk zaken deed met Chinese bedrijven en collega’s. Een groot cultureel verschil hierbij is dat zij alles zeer positief benaderen. Wanneer je het over targets hebt, dan is the sky aanvankelijk the limit. Op het eind van het traject wordt het realistische beeld geschetst en blijkt het anders te zijn dan je voor ogen had. Dat is dus anders praten en met een Nederlandse werk mentaliteit best schakelen, daarentegen is ook heel leerzaam om dat mee te maken.”

 

“Mijn ambitie is vooral om nog meer deel uit te mogen maken van de schoonmaakwereld”

 

Onthulling rebrand Interclean
Interclean 2024 vindt dit jaar in mei plaats, kan ze alvast een tipje van de sluier oplichten? “Er komt iets spannends aan waar we met ons team al maanden aan werken, namelijk het rebranden van Interclean. De onthulling is op de eerste beursdag. En er zal deze editie meer ruimte zijn voor interactieve beleving en entertainment. Zo hebben we de Social Club, vier stages waar bijvoorbeeld live bands en comedians komen optreden, op vrijdag middag organiseren we zelfs de grootste vrijdagmiddag borrel van Amsterdam! Het idee is dat bezoekers hierdoor weer nieuwe contacten opdoen, omdat ze bijvoorbeeld met hun buurman die naast ze staat in gesprek gaan en hierdoor op een andere manier netwerken.” Danielle is er trots op dat ze deel mag uitmaken van Interclean en de beurzenwereld. “Juist door dat tussenjaar ben ik erachter gekomen dat deze sector echt mijn passie is. Ik voel me bevoorrecht dat ik eigenlijk ben waar ik graag wil zijn. Mijn ambitie is vooral om nog meer deel uit te mogen van de schoonmaakwereld, daar is misschien wel een paar jaar voor nodig, maar ik zou niks liever willen dan de behoeftes ontdekken en mensen nog beter willen leren kennen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

29 juli 2022

‘Alles komt goed’

Dat het in de zomer hard werken is, weten we allemaal. Extra vloeronderhoud op scholen, kantoren die een extra schoonmaakbeurt krijgen omdat nu veel medewerkers op vakantie zijn, gymzalen...

03 januari 2024

Op 1 januari 2024 is nieuwe loontabel schoonmaak ingegaan

De RAS brengt aan het begin van het nieuwe jaar in herinnering dat er tussentijds nieuwe afspraken zijn gemaakt over de cao-lonen. De eerste wijziging is vanaf 1 november...

09 oktober 2023

De winnaars van European Cleaning & Hygiene Awards 2023

Op 5 oktober werden tijdens ´a glittering awards event´ in Dublin de winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2023 bekend gemaakt. Toonaangevende bedrijven en organisaties in de...

25 november 2021

OptiGroup neemt Avodesch Nederland over

OptiGroup heeft 100% van de aandelen van Avodesch B.V. in Nederland verworven. De overgenomen onderneming zal onder haar huidige merknaam blijven opereren en wordt onderdeel van de business area...

05 maart 2024

Guus Nieuwlaat (BOMA): “Duurzaamheid zit in ons DNA”

In september 2024 viert BOMA België haar vijftigste verjaardag en dat blijft ook in Nederland niet onopgemerkt. Zo komen er weer kennisevents aan en is de schoonmaakleverancier er daarnaast...

09 november 2022

Allemaal Winaars!

Vier finalisten, een volle zaal met nerveuze aanhang en een dagvoorzitter met humor. Drie ingrediënten voor een écht feest. Lees en kijk nogmaals mee op foto en film naar...

05 april 2024

#FOTOFRIDAY Cursisten tonen trots hun vak

“Hoe leuk is dit?! Geregeld ontvangen wij foto’s van mensen die onlangs een opleiding bij ons hebben gevolgd en hetgeen zij tijdens de opleiding hebben geleerd, in de praktijk...

22 november 2023

FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen: de innovatiekracht van techniek

Op de Schoonmaak Vakdagen zijn er ieder jaar weer innovaties bij de stands van exposanten te ontdekken. Ook bij het event van FMNextGen, de jongerencommunity tot veertig jaar van...

19 maart 2024

Carel Lurvink introduceert CaluCare Elite dispensers van gerecycled plastic

Onlangs heeft Carel Lurvink een nieuwe lijn sanitaire dispensers geïntroduceerd. Onder de merknaam CaluCare Elite brengt de Enschedese organisatie diverse dispensers, afvalbakken en andere toiletaccessoires op de markt. Naar...

19 februari 2020

Turff stimuleert schoonmaak onder studenten met gratis tablet

“Studenten krijgen een gratis tablet om onder meer hun schoonmaakroosters op bij te houden en bedrijven kunnen er 24 uur per dag mee in studentenhuizen adverteren. Met deze formule...