29 november 2018

Supermarktketen Hoogvliet kiest met ICE en Groveko voor digitaal gestuurd schoonmaken

ICE is een relatief jong merk, maar met vele jaren ervaring in professioneel schoonmaken. Met een moderne aanpak – all inclusive rental – biedt ICE een nieuwe marktbenadering, met veel pluspunten voor de gebruikers. “Voor intensief gebruik, zoals in de voedingsindustrie en supermarkten waar elke dag wordt schoongemaakt, is ons rental concept een ideale oplossing”, zegt Rob Stokkel, sales en marketing director. Supermarktketen Hoogvliet is overtuigd en stapt over op i-Synergy: digitaal gestuurd schoonmaken. Met als speerpunt schone winkels en daardoor enthousiaste klanten.

Met vijf jaar is ICE een redelijk jong merk in professionele schoonmaakmachines, maar de fabrikant erachter boogt op een ervaring van bijna een eeuw. Vestigingen staan in de USA, Azië, Italië en de Benelux. Meerdere Europese vestigingen staan op de planning.

Nieuwe marktvisie
Rob Stokkel: “We zijn erg gericht op een verandering van de markt. In de traditionele branche koop je een schoonmaakmachine en schrijf je die in vijf jaar af, om hem na zeven jaar in te ruilen voor een nieuwe. Wij doen het heel anders: we verhuren machines voor een vaste, lage maandprijs, zoals operational lease bij auto’s. Tegelijk zorgen wij voor de volledige service van de machine. We bewaken de machine op afstand en lezen alle technische specificaties op afstand uit. Zijn er afwijkende waarden, dan krijgen wij een melding en kunnen we proactief service verlenen, nog voordat de machine uitvalt. Bijvoorbeeld: een verstopping in een slang geeft een afwijkende waarde in de zuigmotor. Wij bellen de klant, die dan zelf even de slang of de zuigmond kan controleren. Daarmee voorkomen we dat wij met dure voorrijkosten naar de klant rijden om alleen een propje uit de slang te verwijderen. Het systeem bespaart op alle vlakken: minder tijd, minder ergernis, minder uitval.”

Beste oplossing voor supermarkten
Voor professioneel, intensief gebruik, zoals in de voedingsindustrie en supermarkten, waar elke dag wordt schoongemaakt, is dit rental concept een ideale oplossing, zegt Stokkel, doelend op het ontzorgen van de gebruiker. “Voor wie toe is aan een nieuwe schoonmaakmachine is dit rental concept de beste oplossing. Supermarkten hebben veel verschillende gebruikers, veel parttimers, die na het werk nog even de schrobautomaat moeten bedienen. Dat maakt het aantal serviceverzoeken in de retail behoorlijk hoog. Het gaat om veel onderhouds- en reparatiekosten, omdat niet iedereen even netjes met de apparatuur omgaat. Ze maken hem vaak niet schoon en zijn er niet zo scherp op of borstels en pads nog wel goed zijn. Daarom bieden wij een full service concept, waardoor de retailer geen hoge servicekosten meer heeft. Wij zorgen dat de machine in optimale conditie blijft. Dat maakt het voor de supermarkt veel interessanter.”

Vermijden onnodige kosten
Door de machines op afstand te bewaken met slimme technologie kan ICE de machines van tijdig onderhoud voorzien, waardoor veel onnodige kosten worden vermeden. ”We weten wanneer een zuigmotor of koolborstels moeten worden vervangen, dat kunnen we aflezen aan het aantal draaiuren. Zo kunnen we de service  heel fijnmazig inzetten. Een monteur die in de regio aan het werk is, kan dan gelijk in de buurt een periodiek onderhoud uitvoeren. Daarmee besparen we het extra op en neer rijden. Misschien vervangen we dan dat onderdeel een week of een maand te vroeg, maar dat is ons risico. Maar door de machines in topconditie te houden, kunnen wij weer onze eigen kosten beperken.”

Sterke machines met lange levensduur
Om de onderhoudskosten laag te houden, werkt ICE tegen de trend in met sterke machines met een lange levensduur. “We gaan hiermee tegen de markt in; schoonmaken is een sluitpost en de markt biedt daarom steeds goedkopere machines, die meer onderhoud vergen en eerder slijten. Ook zijn onze machines robuust, voorzien van sterke Li-ion batterijen en ze zijn eenvoudig in het gebruik en ook dat helpt bij het voorkomen van defecten.”

Sturen op schoon
ICE i-Synergy heet het concept waarmee ICE de foodretail en foodindustrie helpt bij het beperken van de schoonmaakkosten. Meerdere supermarktondernemers kozen al voor ICE, een eerste Nederlandse supermarktketen – Hoogvliet, 70 machines – is ook al overtuigd, en met de tweede keten lopen de gesprekken. Stokkel: “De data uit onze machines delen we met onze klant. Het filiaalbedrijf kan hiermee op afstand de schoonmaakdata van verschillende filialen met elkaar vergelijken en bijvoorbeeld constateren dat in een bepaald filiaal gezien de grootte misschien relatief weinig wordt schoongemaakt. Die keten gaat juist van hygiëne de komende jaren een speerpunt maken, en daar werkt dit fantastisch voor. Belangrijk, want klanten verblijven langer in een schone winkel, en vertonen een ander gedrag.”

Intensieve begeleiding Groveko
In samenwerking met leverancier Groveko werkt ICE ook met een hygiënesysteem met ‘slimme’ dispensers voor schoonmaakmiddelen. Hiermee kan onder andere op afstand worden gecontroleerd hoe vaak er gedoseerd wordt en of de juiste dosis schoonmaakmiddelen worden gebruikt. Maar ook of de vulling op tijd wordt vervangen. Daarnaast is er bij Hoogvliet een full service programma opgezet, dat voorziet in een maandelijkse bevoorradings- en controleronde. Elke maand wordt de voorraad reinigingsmiddelen, hygiënepapier en hulpmaterialen aangevuld tot het gewenste niveau. Daarna word een controleronde gelopen langs de dispensers, data uitgelezen, en eventuele defecten hersteld. Ook nieuwe medewerkers hebben dan nog extra gelegenheid getraind te worden op het hygiëneplan.

Ook ondernemers
“De retail is voor ICE en Groveko een relatief nieuwe doelgroep, waar we voorheen vooral aan schoonmaakbedrijven leverden. Met ketens zijn we in gesprek, maar ook voor individuele ondernemers is ons full service-programma interessant. Het bespaart altijd op de schoonmaakkosten. En de intensieve begeleiding op de afdelingen zorgt voor een verhoging van de hygiëne en een bewustwording van de risico’s, die er zijn als het gaat om voedselveiligheid.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 maart 2019

Met Fixed&Easy gaan Kimberly-Clark en Propers voor cross selling

Vanuit zijn passie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven, begon Patrick Arts in 2005 schoonmaakbedrijf Propers. “We willen mensen laten ontwikkelen”, motiveert de...

02 mei 2023

Jaimie Fambach (MAS Dienstverleners): “Werken met digitale werkbonnen levert ons veel winst op”

MAS dienstverleners maakt sinds kort gebruik van de module digitale werkbonnen van Nocore Facility Apps. Jaimie Fambach is binnen MAS Teamleider Specialisten, KAM-coördinator en daarnaast Manager Facilitydesk: hét middelpunt...

17 juni 2019

Smart Cleaning: 1500 m² schoon in een handomdraai

Schoonmaken is mensenwerk. Het reinigen van gangen, gymzalen en andere grote oppervlakken is voor de schoonmaker vaak zwaar en tijdrovend werk. Voordat je de schrobzuigmachine gereed hebt en er...

04 november 2021

Gemakkelijk rapportages en analyses maken met i8

“Een schoonmaakbedrijf wil snel inzicht en overzicht in de eigen data hebben. Dat bieden wij met onze software. Een programma waarmee iedereen kan werken.” John de Jong van i8,...

25 april 2022

John de Jong (i8): “Meten is weten”

In de schoonmaaksector is het momenteel lastig om aan voldoende mankracht te komen. Hoe kan digitalisering helpen om efficiënter om te gaan met het personeelstekort? John de Jong, directeur...

04 maart 2024

Actief Cleaning Services stroomlijnt bedrijfsprocessen met BI-tool van Nocore en I8

”De Nocore BI-oplossing is voor ons een uitstekend checksysteem. We hebben met één druk op de knop inzicht in de lopende zaken en het stelt ons in staat om...

11 november 2019

Geïntegreerde Werkbon App van Nocore en FacilityApps voor eerst op Schoonmaakvakdagen

Nocore en FacilityApps hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan het vormgeven van de samenwerking. Het doel is om klanten het beste van twee werelden te bieden, waarbij een...

06 februari 2024

Bij Schoonmaakbedrijf Hommerson maakt software hun werk sneller, makkelijker en minder foutgevoelig

De reis die Schoonmaakbedrijf Hommerson sinds 2019 met AFAS aflegt is er een die zijn vruchten afwerpt. Wat begon met de wens om de administratie rond de vele arbeidsovereenkomsten...

18 april 2019

RM-Works kiest polymeren van Crohill: “Vertrouwen op ervaring en beste producten”

Jan en Jacco Strookman kennen geen twijfel: “Als we de vrijheid hebben om te kiezen, dan kiezen we voor de strippers en de polymeren van Crohill.” De broers hebben...

19 maart 2019

Sjaak Zevenhoven (Okee): “Met housekeeping app realiseren we optimale aandacht voor de gasten”

“We zijn enthousiast over de Leviy-app”, vertelt Sjaak Zevenhoven, directeur van Okee Bedrijfsdiensten uit Alphen aan den Rijn. “Hiermee realiseren we optimale aandacht voor de gasten van Van der...