Supermarktketen Hoogvliet kiest met ICE en Groveko voor digitaal gestuurd schoonmaken
ICE is een relatief jong merk, maar met vele jaren ervaring in professioneel schoonmaken. Met een moderne aanpak – all inclusive rental – biedt ICE een nieuwe marktbenadering, met veel pluspunten voor de gebruikers. “Voor intensief gebruik, zoals in de voedingsindustrie en supermarkten waar elke dag wordt schoongemaakt, is ons rental concept een ideale oplossing”, zegt Rob Stokkel, sales en marketing director. Supermarktketen Hoogvliet is overtuigd en stapt over op i-Synergy: digitaal gestuurd schoonmaken. Met als speerpunt schone winkels en daardoor enthousiaste klanten.
Met vijf jaar is ICE een redelijk jong merk in professionele schoonmaakmachines, maar de fabrikant erachter boogt op een ervaring van bijna een eeuw. Vestigingen staan in de USA, Azië, Italië en de Benelux. Meerdere Europese vestigingen staan op de planning.
Nieuwe marktvisie
Rob Stokkel: “We zijn erg gericht op een verandering van de markt. In de traditionele branche koop je een schoonmaakmachine en schrijf je die in vijf jaar af, om hem na zeven jaar in te ruilen voor een nieuwe. Wij doen het heel anders: we verhuren machines voor een vaste, lage maandprijs, zoals operational lease bij auto’s. Tegelijk zorgen wij voor de volledige service van de machine. We bewaken de machine op afstand en lezen alle technische specificaties op afstand uit. Zijn er afwijkende waarden, dan krijgen wij een melding en kunnen we proactief service verlenen, nog voordat de machine uitvalt. Bijvoorbeeld: een verstopping in een slang geeft een afwijkende waarde in de zuigmotor. Wij bellen de klant, die dan zelf even de slang of de zuigmond kan controleren. Daarmee voorkomen we dat wij met dure voorrijkosten naar de klant rijden om alleen een propje uit de slang te verwijderen. Het systeem bespaart op alle vlakken: minder tijd, minder ergernis, minder uitval.”
Beste oplossing voor supermarkten
Voor professioneel, intensief gebruik, zoals in de voedingsindustrie en supermarkten, waar elke dag wordt schoongemaakt, is dit rental concept een ideale oplossing, zegt Stokkel, doelend op het ontzorgen van de gebruiker. “Voor wie toe is aan een nieuwe schoonmaakmachine is dit rental concept de beste oplossing. Supermarkten hebben veel verschillende gebruikers, veel parttimers, die na het werk nog even de schrobautomaat moeten bedienen. Dat maakt het aantal serviceverzoeken in de retail behoorlijk hoog. Het gaat om veel onderhouds- en reparatiekosten, omdat niet iedereen even netjes met de apparatuur omgaat. Ze maken hem vaak niet schoon en zijn er niet zo scherp op of borstels en pads nog wel goed zijn. Daarom bieden wij een full service concept, waardoor de retailer geen hoge servicekosten meer heeft. Wij zorgen dat de machine in optimale conditie blijft. Dat maakt het voor de supermarkt veel interessanter.”
Vermijden onnodige kosten
Door de machines op afstand te bewaken met slimme technologie kan ICE de machines van tijdig onderhoud voorzien, waardoor veel onnodige kosten worden vermeden. ”We weten wanneer een zuigmotor of koolborstels moeten worden vervangen, dat kunnen we aflezen aan het aantal draaiuren. Zo kunnen we de service heel fijnmazig inzetten. Een monteur die in de regio aan het werk is, kan dan gelijk in de buurt een periodiek onderhoud uitvoeren. Daarmee besparen we het extra op en neer rijden. Misschien vervangen we dan dat onderdeel een week of een maand te vroeg, maar dat is ons risico. Maar door de machines in topconditie te houden, kunnen wij weer onze eigen kosten beperken.”
Sterke machines met lange levensduur
Om de onderhoudskosten laag te houden, werkt ICE tegen de trend in met sterke machines met een lange levensduur. “We gaan hiermee tegen de markt in; schoonmaken is een sluitpost en de markt biedt daarom steeds goedkopere machines, die meer onderhoud vergen en eerder slijten. Ook zijn onze machines robuust, voorzien van sterke Li-ion batterijen en ze zijn eenvoudig in het gebruik en ook dat helpt bij het voorkomen van defecten.”
Sturen op schoon
ICE i-Synergy heet het concept waarmee ICE de foodretail en foodindustrie helpt bij het beperken van de schoonmaakkosten. Meerdere supermarktondernemers kozen al voor ICE, een eerste Nederlandse supermarktketen – Hoogvliet, 70 machines – is ook al overtuigd, en met de tweede keten lopen de gesprekken. Stokkel: “De data uit onze machines delen we met onze klant. Het filiaalbedrijf kan hiermee op afstand de schoonmaakdata van verschillende filialen met elkaar vergelijken en bijvoorbeeld constateren dat in een bepaald filiaal gezien de grootte misschien relatief weinig wordt schoongemaakt. Die keten gaat juist van hygiëne de komende jaren een speerpunt maken, en daar werkt dit fantastisch voor. Belangrijk, want klanten verblijven langer in een schone winkel, en vertonen een ander gedrag.”
Intensieve begeleiding Groveko
In samenwerking met leverancier Groveko werkt ICE ook met een hygiënesysteem met ‘slimme’ dispensers voor schoonmaakmiddelen. Hiermee kan onder andere op afstand worden gecontroleerd hoe vaak er gedoseerd wordt en of de juiste dosis schoonmaakmiddelen worden gebruikt. Maar ook of de vulling op tijd wordt vervangen. Daarnaast is er bij Hoogvliet een full service programma opgezet, dat voorziet in een maandelijkse bevoorradings- en controleronde. Elke maand wordt de voorraad reinigingsmiddelen, hygiënepapier en hulpmaterialen aangevuld tot het gewenste niveau. Daarna word een controleronde gelopen langs de dispensers, data uitgelezen, en eventuele defecten hersteld. Ook nieuwe medewerkers hebben dan nog extra gelegenheid getraind te worden op het hygiëneplan.
Ook ondernemers
“De retail is voor ICE en Groveko een relatief nieuwe doelgroep, waar we voorheen vooral aan schoonmaakbedrijven leverden. Met ketens zijn we in gesprek, maar ook voor individuele ondernemers is ons full service-programma interessant. Het bespaart altijd op de schoonmaakkosten. En de intensieve begeleiding op de afdelingen zorgt voor een verhoging van de hygiëne en een bewustwording van de risico’s, die er zijn als het gaat om voedselveiligheid.”