29 oktober 2020

Rutger Verstegen (EW Facility Services): “Met Clean&pay-per-use sluiten kantoorbezetting en kosten aan”

Voor veel facilitair managers een herkenbaar beeld: schoonmakers lopen dagelijks dezelfde ronde met een vast programma, binnen een vast aantal uren; de opdrachtgever betaalt maandelijks een vaste vergoeding voor deze diensten voor de gehele duur van het contract. Maar… loopt deze schoonmaak wel parallel met de bezetting van een kantoor? Is iedere dag op kantoor hetzelfde? Waarschijnlijk niet! EW Facility Services heeft daarom de oplossing: Clean&pay-per-use. Facilitair managers en inkopers kunnen nu kiezen voor optimale wendbaarheid in hun kantoorschoonmaak en kosten, die meebewegen met de dagelijkse dynamiek van hun kantoorbezetting. Het levert drie voordelen op en een belangrijke motivatie, legt salesmanager Rutger Verstegen uit.

EW Facility Services stemt de inzet van hun schoonmaak af op het gebruik van een kantoor. Rutger Verstegen, salesmanager bij EW Facility Services: “Hoe we dat doen? Door de bezetting continu te meten met handige sensoren, aanwezig door het gehele kantoor. Op drukke dagen schroeven we onze schoonmaak op en op rustige dagen schalen we onze schoonmaak af. Zo zorgen we voor efficiënte en kwalitatieve schoonmaak van een kantoor, zodat gebruikers naar volle tevredenheid gebruik kunnen maken van een werkplek die altijd schoon en veilig is. Er is geen discussie over de juistheid van ureninzet en kosten lopen parallel aan de inspanning. Facilitair managers betalen dus alleen voor de schoonmaak die daadwerkelijk is ingezet en ook echt nodig was.”

Voordeel 1: schoonmaak perfect afgestemd op gebouwgebruik
Met sensoren meet EW Facility Services hoe intensief het gebruik is van een kantoor en daar passen zij dagelijks hun schoonmaak op aan. Door deze data te gebruiken, kunnen ze met hun schoonmaak efficiënt te werk gaan. Is het gebruik hoog, dan zetten zij direct extra schoonmaak in. Zo wordt ook op drukke dagen kwalitatieve schoonmaak geborgd en is iedere gebruiker de volgende dag verzekerd van een schone en veilige werkplek. Is het rustig, dan schalen zij de schoonmaak af en lopen er niet onnodig veel schoonmakers rond. Dit zal ook kantoorgebruikers opvallen en bijdragen aan hun tevredenheid en beleving.

Rutger: “Onze wendbaarheid komt vanuit onze oorsprong in hotelschoonmaak. Door deze jarenlange ervaring met het dagelijks inspelen op fluctuerende bezettingsgraden is een flexibele instelling diepgeworteld in alle lagen van onze organisatie.”

Voordeel 2: alleen betalen voor de schoonmaak die men afneemt
Deze zelfde oorsprong vanuit de hotellerie heeft ertoe geleid, dat automatiseringssystemen optimaal zijn ingericht om variabel te factureren. Rutger: “We flexibiliseren de inzet van onze schoonmaak, zodat deze meeloopt met de actuele bezetting van een kantoorgebouw en ditzelfde gebeurt voor de kosten. Een opdrachtgever betaalt dus alleen voor de schoonmaak die hij afneemt en die, met de verzamelde data als bewijs, ook daadwerkelijk nodig was.” 

Voordeel 3: inzicht in totale vraag naar facilities
“We verzamelen de data over het kantoorgebruik. Hoe meer data, hoe beter we kunnen voorspellen wat het toekomstige gebruik van een kantoor is. Dit is niet alleen relevant voor het voorspellen van de schoonmaakinspanningen. Deze waardevolle data geeft facilitair managers ook inzicht in de vraag naar bijvoorbeeld catering, beveiliging en sanitaire voorzieningen. Zo krijgen zij volledig inzicht in de te verwachten facilitaire kosten en kunnen zij deze data gebruiken als leidraad voor inkoop en budgettering”, legt Rutger uit.

Er is ook nog een belangrijke vierde motivatie, namelijk:

Het werk wordt leuker voor de schoonmakers

Niet onbelangrijk, aldus Rutger. “Het resultaatgericht werken op basis van bezetting maakt het werk voor onze schoonmaakmedewerkers een stuk leuker. Deze werkwijze zorgt voor een goede balans in werkdruk. Pieken in het pandgebruik ondervangen we, zodat er altijd voldoende schoonmaakkrachten aanwezig zijn. Zijn er rustige dagen, dan is het schoonmaakteam kleiner en is er voor de aanwezigen voldoende werk.” Deze afwisseling in het werk heeft een positief effect op de tevredenheid van de schoonmaakmedewerkers. “En u weet: blije schoonmakers zorgen voor blije kantoorgebruikers!”

“Zeker in de huidige tijd is het niet te voorspellen hoe in 2021 de bezetting van uw kantoor zal zijn. Is het dan niet fijn als de schoonmaak en bijbehorende kosten één op één samenlopen met uw actuele bezetting?”

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 oktober 2020

Geeft EW met Exoskelet het antwoord op duurzame inzetbaarheid schoonmakers?

In hoeverre hebben Exoskeletten een positief effect op de fysieke belasting tijdens schoonmaakwerk en op het energieniveau van de schoonmaakmedewerkers? EW Facility Services startte in maart een pilot, samen...

09 september 2024

EW Facility Services en Diergaarde Blijdorp gaan samenwerken

De Rotterdamse Diergaarde Blijdorp kiest voor EW Facility Services als zijn schoonmaakdienstverlener. Voor EW is dit een ware droomklant waar zij haar visie op hospitality en innovatie in kwijt...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

20 december 2019

UWV, landelijke werkgevers, Vermaatgroep en EW gaan samen voor landelijke aanpak langdurig werkzoekenden

UWV en het Schakelpunt Landelijke Werkgevers ondersteunen de Vermaatgroep en EW Facility Services om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gemakkelijker bij hen aan het werk te krijgen....

11 november 2019

BNR uitzending Unwaste your impact vindt opvolging op Schoonmaak Vakdagen

Als BNR Nieuwsradio mensen en bedrijven een podium biedt, dan heb je ‘wat’ te vertellen. Dan heb je een boodschap. Een goed verhaal. En dat hebben Kimberley Roersma (Mother...

06 februari 2024

Van Oord kiest voor EW Facility Services als haar schoonmaakpartner

Met ingang van 1 februari 2024 is EW Facility Services de nieuwe schoonmaakpartner van Van Oord. Naast de borging van kwaliteit, overtuigde de visie op duurzame inzet van mensen...

21 april 2020

Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) gaan anderhalve meters maken!

De zoektocht naar de wel heel bijzondere voorjaarschoonmaak van 2020 De lente van 2020 zal niemand snel vergeten. In de ban van het coronavirus zijn veelvuldige termen als schoonmaken,...

04 juli 2025

EW Facility Services blinkt uit in MT500: ‘Aandacht is de sleutel tot langdurige relaties’

Een plek in de prestigieuze MT500-lijst is een mooie erkenning, maar geen doel op zich. Dat zegt Janneke Verkerk, directeur van EW Facility Services. Toch valt er voor het...

15 september 2023

#FOTOFRIDAY EW zamelt €62.195,- in voor Center for Personalized Cancer Treatment

Op zaterdag 2 september stond team EW for Life aan de start van de Stelvio for Life. Dat het ook met het mooie zonnige weer voor hen een uitdaging...

21 november 2019

Inspiratietafel De toekomst van schoonmaakbedrijven: “De markt gaat krimpen”

Natuurlijk schoonmaken blijft mensenwerk, dat is van alle tijden. Maar met de toenemende arbeidskrapte en de lange(re) inzet van mensen tot hun 67e voor ogen zal de schoonmaakindustrie om...