29 oktober 2020

Rutger Verstegen (EW Facility Services): “Met Clean&pay-per-use sluiten kantoorbezetting en kosten aan”

Voor veel facilitair managers een herkenbaar beeld: schoonmakers lopen dagelijks dezelfde ronde met een vast programma, binnen een vast aantal uren; de opdrachtgever betaalt maandelijks een vaste vergoeding voor deze diensten voor de gehele duur van het contract. Maar… loopt deze schoonmaak wel parallel met de bezetting van een kantoor? Is iedere dag op kantoor hetzelfde? Waarschijnlijk niet! EW Facility Services heeft daarom de oplossing: Clean&pay-per-use. Facilitair managers en inkopers kunnen nu kiezen voor optimale wendbaarheid in hun kantoorschoonmaak en kosten, die meebewegen met de dagelijkse dynamiek van hun kantoorbezetting. Het levert drie voordelen op en een belangrijke motivatie, legt salesmanager Rutger Verstegen uit.

EW Facility Services stemt de inzet van hun schoonmaak af op het gebruik van een kantoor. Rutger Verstegen, salesmanager bij EW Facility Services: “Hoe we dat doen? Door de bezetting continu te meten met handige sensoren, aanwezig door het gehele kantoor. Op drukke dagen schroeven we onze schoonmaak op en op rustige dagen schalen we onze schoonmaak af. Zo zorgen we voor efficiënte en kwalitatieve schoonmaak van een kantoor, zodat gebruikers naar volle tevredenheid gebruik kunnen maken van een werkplek die altijd schoon en veilig is. Er is geen discussie over de juistheid van ureninzet en kosten lopen parallel aan de inspanning. Facilitair managers betalen dus alleen voor de schoonmaak die daadwerkelijk is ingezet en ook echt nodig was.”

Voordeel 1: schoonmaak perfect afgestemd op gebouwgebruik
Met sensoren meet EW Facility Services hoe intensief het gebruik is van een kantoor en daar passen zij dagelijks hun schoonmaak op aan. Door deze data te gebruiken, kunnen ze met hun schoonmaak efficiënt te werk gaan. Is het gebruik hoog, dan zetten zij direct extra schoonmaak in. Zo wordt ook op drukke dagen kwalitatieve schoonmaak geborgd en is iedere gebruiker de volgende dag verzekerd van een schone en veilige werkplek. Is het rustig, dan schalen zij de schoonmaak af en lopen er niet onnodig veel schoonmakers rond. Dit zal ook kantoorgebruikers opvallen en bijdragen aan hun tevredenheid en beleving.

Rutger: “Onze wendbaarheid komt vanuit onze oorsprong in hotelschoonmaak. Door deze jarenlange ervaring met het dagelijks inspelen op fluctuerende bezettingsgraden is een flexibele instelling diepgeworteld in alle lagen van onze organisatie.”

Voordeel 2: alleen betalen voor de schoonmaak die men afneemt
Deze zelfde oorsprong vanuit de hotellerie heeft ertoe geleid, dat automatiseringssystemen optimaal zijn ingericht om variabel te factureren. Rutger: “We flexibiliseren de inzet van onze schoonmaak, zodat deze meeloopt met de actuele bezetting van een kantoorgebouw en ditzelfde gebeurt voor de kosten. Een opdrachtgever betaalt dus alleen voor de schoonmaak die hij afneemt en die, met de verzamelde data als bewijs, ook daadwerkelijk nodig was.” 

Voordeel 3: inzicht in totale vraag naar facilities
“We verzamelen de data over het kantoorgebruik. Hoe meer data, hoe beter we kunnen voorspellen wat het toekomstige gebruik van een kantoor is. Dit is niet alleen relevant voor het voorspellen van de schoonmaakinspanningen. Deze waardevolle data geeft facilitair managers ook inzicht in de vraag naar bijvoorbeeld catering, beveiliging en sanitaire voorzieningen. Zo krijgen zij volledig inzicht in de te verwachten facilitaire kosten en kunnen zij deze data gebruiken als leidraad voor inkoop en budgettering”, legt Rutger uit.

Er is ook nog een belangrijke vierde motivatie, namelijk:

Het werk wordt leuker voor de schoonmakers

Niet onbelangrijk, aldus Rutger. “Het resultaatgericht werken op basis van bezetting maakt het werk voor onze schoonmaakmedewerkers een stuk leuker. Deze werkwijze zorgt voor een goede balans in werkdruk. Pieken in het pandgebruik ondervangen we, zodat er altijd voldoende schoonmaakkrachten aanwezig zijn. Zijn er rustige dagen, dan is het schoonmaakteam kleiner en is er voor de aanwezigen voldoende werk.” Deze afwisseling in het werk heeft een positief effect op de tevredenheid van de schoonmaakmedewerkers. “En u weet: blije schoonmakers zorgen voor blije kantoorgebruikers!”

“Zeker in de huidige tijd is het niet te voorspellen hoe in 2021 de bezetting van uw kantoor zal zijn. Is het dan niet fijn als de schoonmaak en bijbehorende kosten één op één samenlopen met uw actuele bezetting?”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 juni 2020

Inschrijvingen Golden Service Awards geopend

De inschrijvingen van de Golden Service Awards (GSA) voor schoonmaker, leidinggevende, team en glazenwasser van het jaar zijn van start gaan. “We hebben ervoor gekozen om dat tijdstip van...

07 januari 2020

Jeannot Peijen genomineerd voor HotelloTOP Talent of the YEAR 2020

Vroeger had ik nooit verwacht dat ik in de facilitaire branche zou gaan werken. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het heerlijk, maar ik droomde altijd van mijn eigen...

21 april 2020

Kimberley Roersma (EW Facility Services) en Kirsten van der Vaart (Asito) gaan anderhalve meters maken!

De zoektocht naar de wel heel bijzondere voorjaarschoonmaak van 2020 De lente van 2020 zal niemand snel vergeten. In de ban van het coronavirus zijn veelvuldige termen als schoonmaken,...

20 oktober 2020

Jury Golden Service Awards 2020 maakt 20 finalisten bekend

Na een moeilijke, maar zorgvuldige afweging heeft de jury van de Golden Service Awards twintig finalisten bekendgemaakt. In elke categorie – Schoonmaker, Schoonmaakteam, Glazenwasser en Leidinggevende van het Jaar...

08 maart 2019

Kimberley Roersma nieuwe manager business development EW Facility Services

Creating Hospitality is waar facilitair dienstverlener EW Facility Services voor staat. Het overtreffen van verwachtingen van opdrachtgevers, medewerkers en gasten en zo bijdragen aan de gastbeleving is iets waar...

24 oktober 2019

Met Moodus excellereert EW Facility Services in gastbeleving

“Ultieme gastbeleving is ons hoogst haalbare doel.” Wie EW Facility Services kent, weet dat hospitality al 30 jaar de basis van de facilitair dienstverlener is. Om de ultieme gastbeleving...

15 april 2020

EW vlogs van de frontlinie: manager Housekeeping Sarinah van hotel naar distributiecentrum

Tienduizenden mensen met cruciale beroepen staan al weken aan de frontlinie in de strijd tegen het coronavirus. Daar waren en zijn extra schoonmaakhelden nodig. EW is een facilitair dienstverlener...

04 juli 2025

Waterheld Sueba Hammond (EW Facility Services) schittert in Nederlands Watermuseum

Bij EW Facility Services noemen ze schoonmakers naast schoonmaakhelden ook waterhelden. Eén van hen, Sueba Hammond, schittert deze zomer in het Nederlands Watermuseum naast andere waterhelden die Nederland waterland...

02 juli 2020

Anderhalvemeters maken in musea en het nieuwe normaal: wat gewoon was, is niet meer

Bij musea denk je wellicht direct aan het Rijksmuseum in Amsterdam, maar er zijn nog 1725 andere musea in Nederland. Van Delfzijl tot Sas van Gent. Samen zijn ze...

04 juli 2025

EW Facility Services blinkt uit in MT500: ‘Aandacht is de sleutel tot langdurige relaties’

Een plek in de prestigieuze MT500-lijst is een mooie erkenning, maar geen doel op zich. Dat zegt Janneke Verkerk, directeur van EW Facility Services. Toch valt er voor het...