Rob Bongenaar over hygiëne in horeca: “Er is een wereld te winnen. Juist nu meters maken”

“Het is vaak geen onwil maar onkunde. Je komt op plekken en zie, merk en denk je: ‘ze hebben het goed gedaan’, maar soms zie je dat de schoonmaak maar één keer per dag wordt uitgevoerd. Dat is echt te weinig, maak ook tussendoor schoon. Dan zie ik hoe onhygiënisch het is en ga ik met m’n ellebogen naar buiten.” Rob Bongenaar was in het afgelopen decennium directeur van de branchevereniging voor de schoonmaak, OSB, en van Koninklijke Horeca Nederland. Twee werelden die juist nu door de corona-uitbraak nog meer samenkomen.

Nederland telt meer dan 10.000 schoonmaak- en specialistische reinigingsbedrijven als glasbewassing en vloeronderhoud; een sector waarin dagelijks zo’n 150.000 mensen werken. In de hotel-, recreatie- en café-sector telt Nederland 60.000 horecagelegenheden met 400.000 werknemers. Beide branches vertegenwoordigen in Nederland een omzet van rond de € 3 miljard. Twee zeer diverse branches die toch het perfecte koppel en plaatje (kunnen) vormen.

Horeca vormt de huiskamer van Nederland
“Van snackbar tot 3-sterrenrestaurant; horeca is breed. De horeca vormt de huiskamer van Nederland. We noemden het wel eens de hysterie van de horeca: de veelzijdigheid, het hoge serviceniveau en de uitdaging om relevant te blijven. En in de hotels staat natuurlijk bovenaan: één haar in bad en de rapen zijn gaar.”

Wat zag Rob in zijn jaren als directeur van OSB, de ondernemersvereniging in de schoonmaakbranche? Lees het in dit exclusieve interview met Rob in het hygiënebulletin Horeca van MTS Euro Products.

Premium

Bas Bönhke (Carel Lurvink): “Is disposable schoonmaakdoek duurder dan textiel?”

Het gevecht om de beste handendroging in een toiletgroep – papier, katoen of lucht...