Nieuwe directeur Total Cleaning Products Peter Alblas zet in op gouden driehoek
“Easy to do business with… fun”, zo zie ik de schoonmaakbranche, de huidige maatschappij, de kracht van ons bedrijf. Gemak, service, flexibiliteit, zodat je als schoonmaakbedrijf geen omkijken hebt naar randzaken, maar je kunt richten op je product, schoonmaak. En ik heb ‘fun’ hieraan toegevoegd, want met je collega’s en relaties lol maken is heel belangrijk”, vertelt Peter Alblas, sinds 1 oktober commercieel directeur bij Total Cleaning Products, met nu een team van drie directieleden: Dennis Vos, Marco Harijgens en Peter. Dat blijkt nodig, want de totaalleverancier gaat qua groei dit jaar ‘over de top’. En die groei blijkt ‘m niet enkel in de afzet van desinfectieproducten te zitten. ‘De gouden driehoek’ en ‘mensen doen zaken mensen’; Peter geeft ons een inkijkje in succes en een lesje sales.
“Ik ben ooit begonnen bij De Gast Schoonmaakbedrijven. Henk Cornelissen, de huidige redacteur van Clean Totaal, was daar destijds directeur. Ik zat nog op school, was 16 jaar en maakte in de avonduren schoon in het gebouw van Radio 3. Het was in de tijd dat Frits Spits de Avondspits presenteerde. Ik groeide door naar rayonleider in het Mediapark in Hilversum. Daar is mijn ervaring in de schoonmaak ontstaan. Later kreeg ik een baan in de kopieerbranche en doorliep er een echte ‘die hard sales training’. Ik zeg wel eens: ‘ik heb een schoonmaakhart en toner in m’n bloed’. Toch begon de schoonmaak te knagen. Zo kwam ik bij Vendor binnen, waar ik tien jaar met veel plezier heb gewerkt. Ik kende Dennis en Marco uit het circuit, waardoor we op enig moment met elkaar in gesprek zijn geraakt. Ik gedij het beste in een familiair bedrijf. Daar zijn de regels minder strak, heb je minder procedures, kun je snel schakelen, is de sfeer goed. We weten dondersgoed wat een schoonmaakbedrijf wil: ‘easy to do business with’. Ik voel me bij Total Cleaning Products als een kind in een snoepjeswinkel. Ik heb 20 jaar saleservaring, vanuit mijn rol als commercieel directeur mag en ga ik verder bouwen.”
Booming business: hoe dan?
“Het gaat als een malle”, vervolgt Peter. “Niet zo gek, met een gedreven team, goede service en scherpe prijzen. Natuurlijk gebeurt er veel ad hoc, niet vreemd in deze bijzondere wereld, maar we gaan de cirkel rond maken. Meer structuur aanbrengen en voor meer continuïteit zorgen. Stabiliteit is in schoonmaak enorm belangrijk. Daarom heb ik een plannetje gemaakt: de gouden driehoek. Teken je even mee? Langs de ene lijn het bedrijf, de andere lijn het product en de derde lijn jij, het team, de mens. Als deze alle drie in balans zijn, heb je booming business.”
Gouden driehoek: het bedrijf
Peter vervolgt: “Onze nieuwe website met klantenportal wordt dit kwartaal nog gelanceerd. Klanten beschikken hierdoor zelf over de mogelijkheid om de gewenste informatie te kunnen inzien. Daarnaast wordt het hen makkelijk gemaakt om nieuwe bestellingen te plaatsen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een shortlist aan producten. Met het klantenportal lossen we direct veel voor de klant op en halen we heel veel ad hoc-zaken weg.”
“Door samen te gaan werken met Nocore kunnen we eenvoudig de facturatie ‘inschieten’. En ook aan de offertekant gaan we stappen maken. Ik heb geleerd hoe belangrijk en fijn het is voor alle partijen om te bouwen aan hapklare brokken offertes. Je kunt snel schakelen, de klant heeft snel de gewenste informatie met afbeeldingen, omschrijvingen, kostenindicatie en geeft gelijk een goed en duidelijk inzicht. En ook voor de finale klant van onze partner maken we, indien gewenst, offertes. Marco, Dennis en ik hebben een gigantisch netwerk in de schoonmaak. We zijn verslaafd en verslingerd aan de schoonmaakbranche.”
Gouden driehoek: product
“In mijn tien jaar bij Vendor heb ik veel geleerd over beleving. Daarom bouwen we momenteel bij Total Cleaning Products aan onze nieuwe showroom met een ‘segmenten touch’. Dat wil zeggen: voor een bepaald product, bijvoorbeeld een dispenser, moet je minimaal 3 keuzes kunnen aanbieden. Wat is de gewenste beleving? Topsegment (A-merk), in het middensegment (product van goede kwaliteit) of het laagsegment (scherp geprijsd product dat doet waarvoor het nodig is). Daarnaast hebben we uiteraard diverse opties voor duurzaamheid en milieu. Ook in gekke tijden zoals nu bouwen we aan nieuwe concepten. Natuurlijk is desinfectie niet aan ons deurtje voorbij gegaan, maar de COVID-kit komt eraan, en we zijn natuurlijk met meer noviteiten bezig. En we geloven er echt in: robots gaan meer hun werk doen in de toekomst.”
Gouden driehoek: jij
Over de laatst zijde van de Gouden driehoek – jij, het team, de mensen van een bedrijf – vertelt Peter: “Communicatie is belangrijk. Daar trainen we in. Ken je het DISC-model? Een persoonlijkheidsanalyse. DISC staat voor dominant, interactief, stabiel, consciëntieus. We maken voor iedereen een persoonlijk groeiplan. Met het team maak je een bedrijf. Lol maken, plezier hebben is zo belangrijk voor het succes van je bedrijf. Mensen doen zaken met mensen, dat vergeten zoveel bedrijven. De tendens is dat klanten maar één leverancier willen. Eén wagen voor de deur. Eén factuur. Gemak. Maar met vakkennis, plezier en beleving kun je bouwen aan langdurige klantrelaties. Koopjesjager zijn er altijd, maar bestellen ze bij de Amazons van deze wereld, dan komen ze er snel achter dat er alleen wordt bezorgd en geen service wordt verleend. Hygiëne is nu belangrijker dan ooit. Iedereen is zich daarvan bewust. Dus is een goed advies belangrijk en mag het product ook iets meer kosten. ‘U vraagt, wij draaien’, dat is onze kracht, ons succes. Dan doen we met z’n allen. Met passie en plezier!”