1 mei 2020

Hago over post-corona tijdperk: “Wordt hygiëne het systeem tegen toekomstige pandemieën?”

Dat we nu op de blaren zitten, dat voelen we allemaal. Maar op een zeker moment komen we in het post-coronatijdperk. Wat is de impact op businessmodellen? Wordt hygiëne bijvoorbeeld de nieuwe concurrentiestrategie? Leven we op gepaste afstand van elkaar? Gaat het roer compleet om? Hago, de schoonmakers van Nederland, blikt voorzichtig vooruit op een coronavrije samenleving.

Bill Gates riep het al in 2015. Zijn TED Talk gaat nu alsnog viraal. Bill waarschuwde ons dat in de komende decennia geen miljoenen mensen overlijden als gevolg van een kernoorlog, maar door een besmettelijk virus. Het is niet dat het systeem niet werkt, zo gaf hij aan. Er is simpelweg geen systeem als het gaat om het bestrijden van besmettelijke ziekten. Oftewel een virus als corona.

Hygiënemodel
Kijk je naar China, de markt van Wuhan en de oorsprong van de Sars-epidemie, dan kun je de conclusie trekken dat hygiëne in combinatie met ons reisgedrag ten grondslag ligt aan dit alles. Maar hoe vertaalt zich dat naar de toekomst? Wordt hygiëne het systeem om toekomstige pandemieën zo veel mogelijk te beperken? Zo gek is dat niet, in Japan hanteren ze al jaren een hygiënemodel.

Zo maken Japanse schoonmakers treinen in 7 minuten schoon en krijgen ze daarna een staande ovatie van de passagiers. In het basisonderwijs maken de studenten zelf hun lokaal schoon en bereiden ze zelf hun lunch. Maar ook na een voetbalwedstrijd ruimen supporters zelf het station op. Hygiëne als nieuwe concurrentiestrategie klinkt zo gek nog niet.

Hygiëne-economie
Minister-president Marc Rutte noemt het de anderhalvemetersamenleving. We hebben maatregelen nodig om een einde te maken aan COVID-19. Afstand houden is daar een onderdeel van. Vastgoedhandelaren houden zich er zelfs mee bezig en komen met concepten als ‘the 6 feet office’. Gaan we straks onze werkplek huren? Als we al naar kantoor mogen? We merken nu al bij sommige opdrachtgevers dat niet alle schoonmakers dagelijks mogen werken. Wellicht meten we straks wel standaard de temperatuur van medewerkers tijdens onze dagstart. Absurd? Vliegvaartmaatschappijen hanteren al een ‘fit to fly’ verklaring. Wie weet voorzien we onze Triple-T’s standaard met zeeppompjes en instaleren we alleen nog maar de SmartWash van CWS. Een kraan waar water én zeep uitkomt om infecties zoveel mogelijk uit te sluiten. Misschien gaan we van dagschoonmaak weer aan de randen van de dag schoonmaken?

Hygiënetoekomst
De wereld na corona laat zich nog moeilijk omschrijven. Dat veel gaat veranderen is wel al duidelijk. Hoe zie jij de toekomst? Welke veranderingen maak jij in de anderhalvemetersamenleving? Deel ze vooral. Mail Stijn van Arendonk, innovatiemanager Hago: [email protected]. We blijven graag met je in gesprek over de toekomst van schoonmaak en andere facilities.

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 januari 2024

Alpheios verwelkomt Annemieke Meijer als directeur

Vebego Group benoemt per 1 februari 2024  Annemieke Meijer tot de nieuwe algemeen directeur van Alpheios. Dit bedrijf heet Annemieke van harte welkom binnen het team van ‘gepassioneerde en...

09 april 2020

Hago’s Yanneth: “Je moet goed weten wat je missie is als schoonmaker in een ziekenhuis tijdens een pandemie”

In maart 2020 sloot ook Ziggo Dome zijn deuren vanwege de uitbraak van het coronavirus. Dit had niet alleen gevolgen voor artiesten en bezoekers, ook medewerkers stonden voor een...

27 februari 2024

Menstruatieproducten zijn basisbehoeften

Neem jij je eigen toiletpapier of zeep mee naar het werk? Menstruatieproducten zijn ook een basisbehoefte. “Geef menstruerende personen een gelijke kans en help menstruatiearmoede te bestrijden”, is de...

02 maart 2023

CWS Nederland behaalt hoogste niveau CO2-prestatieladder

CWS Nederland heeft als eerste organisatie op het gebied van sanitaire hygiëne en bedrijfskleding niveau 5 van de CO2-prestatieladder behaald. De CO2-prestatieladder is een duurzaamheidsinstrument dat bedrijven en overheden...

18 januari 2019

#nieuwsnotendop week 3: Asito, CSU, ICS Groep en Perfect Vloeronderhoud

Op eigen-wijze brengt Schoonmaakjournaal het nieuws over ontwikkelingen in de schoonmaak- en facilitaire markt. We doen dit niet meer door dagelijks veel contentsnacks aan te bieden, maar door u...

07 mei 2020

Anderhalve meters maken (1): Back to school: hoera, hoezee of duivelse dilemma’s?

Ouders back in business, kinderen eindelijk back to school; hoera, hoezee of staan zij voor duivelse dilemma’s? Na 13 mei is de kans kleiner dat je kinderen op de...

07 oktober 2019

Zomergast Jacco Vonhof en fotofilm Schoonmaak Golfdag voeren top september aan

Een afwisselende maand, september. Met onze, inmiddels traditionele, serie Zomergasten, warme aandacht voor werkgeluk en ondernemerssucces en het sportnetwerkevenement van de schoonmaakbranche, de Schoonmaak Golfdag. Met een bereik van...

30 december 2018

Ronald Goedmakers’ blog Alpheios 60 jaar voert lijst van bloggers 2018 aan

Maar liefst 44 bloggers en vloggers pakten in 2018 pen of filmcamera om jou een inkijkje in hun dagelijks (zakelijk) leven te geven: van feestelijkheden tot meningen, van trends...

18 augustus 2020

Alpheios focust op toegevoegde waarde met slanke organisatie

Ineens midden in de zomer volop nieuws vanuit Alpheios: CleanDeal sluit haar deuren en Wendy Klomp, directeur sales Alpheios Nederland vertrekt. “Wat is er aan de hand?”, vroeg de...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...