1 mei 2020

Hago over post-corona tijdperk: “Wordt hygiëne het systeem tegen toekomstige pandemieën?”

Dat we nu op de blaren zitten, dat voelen we allemaal. Maar op een zeker moment komen we in het post-coronatijdperk. Wat is de impact op businessmodellen? Wordt hygiëne bijvoorbeeld de nieuwe concurrentiestrategie? Leven we op gepaste afstand van elkaar? Gaat het roer compleet om? Hago, de schoonmakers van Nederland, blikt voorzichtig vooruit op een coronavrije samenleving.

Bill Gates riep het al in 2015. Zijn TED Talk gaat nu alsnog viraal. Bill waarschuwde ons dat in de komende decennia geen miljoenen mensen overlijden als gevolg van een kernoorlog, maar door een besmettelijk virus. Het is niet dat het systeem niet werkt, zo gaf hij aan. Er is simpelweg geen systeem als het gaat om het bestrijden van besmettelijke ziekten. Oftewel een virus als corona.

Hygiënemodel
Kijk je naar China, de markt van Wuhan en de oorsprong van de Sars-epidemie, dan kun je de conclusie trekken dat hygiëne in combinatie met ons reisgedrag ten grondslag ligt aan dit alles. Maar hoe vertaalt zich dat naar de toekomst? Wordt hygiëne het systeem om toekomstige pandemieën zo veel mogelijk te beperken? Zo gek is dat niet, in Japan hanteren ze al jaren een hygiënemodel.

Zo maken Japanse schoonmakers treinen in 7 minuten schoon en krijgen ze daarna een staande ovatie van de passagiers. In het basisonderwijs maken de studenten zelf hun lokaal schoon en bereiden ze zelf hun lunch. Maar ook na een voetbalwedstrijd ruimen supporters zelf het station op. Hygiëne als nieuwe concurrentiestrategie klinkt zo gek nog niet.

Hygiëne-economie
Minister-president Marc Rutte noemt het de anderhalvemetersamenleving. We hebben maatregelen nodig om een einde te maken aan COVID-19. Afstand houden is daar een onderdeel van. Vastgoedhandelaren houden zich er zelfs mee bezig en komen met concepten als ‘the 6 feet office’. Gaan we straks onze werkplek huren? Als we al naar kantoor mogen? We merken nu al bij sommige opdrachtgevers dat niet alle schoonmakers dagelijks mogen werken. Wellicht meten we straks wel standaard de temperatuur van medewerkers tijdens onze dagstart. Absurd? Vliegvaartmaatschappijen hanteren al een ‘fit to fly’ verklaring. Wie weet voorzien we onze Triple-T’s standaard met zeeppompjes en instaleren we alleen nog maar de SmartWash van CWS. Een kraan waar water én zeep uitkomt om infecties zoveel mogelijk uit te sluiten. Misschien gaan we van dagschoonmaak weer aan de randen van de dag schoonmaken?

Hygiënetoekomst
De wereld na corona laat zich nog moeilijk omschrijven. Dat veel gaat veranderen is wel al duidelijk. Hoe zie jij de toekomst? Welke veranderingen maak jij in de anderhalvemetersamenleving? Deel ze vooral. Mail Stijn van Arendonk, innovatiemanager Hago: [email protected]. We blijven graag met je in gesprek over de toekomst van schoonmaak en andere facilities.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 oktober 2024

#FILMFRIDAY: Uitblinkers van Azora!

Alpheios geeft in haar videoserie Blink Uit, uitblinkers het podium aan schoonmaakprofessionals. “We bezoeken hen op locatie en zijn benieuwd naar hun werkzaamheden en wat hen motiveert om elke...

25 oktober 2021

10 PET-flessen in een schoonloopmat

CWS  brengt twee nieuwe duurzame schoonloopmatten op de markt: GreenMats en GreenPremium Mats. Deze schoonloopmatten bestaan uitsluitend uit gerecycled polyester. Per vierkante meter mat worden ongeveer 10 afgedankte PET-flessen...

17 juli 2024

Caparis,CWS Hygiene, Heijmans en Gemeente Leeuwarden introduceren de Caparis CityHub Leeuwarden!

CWS Hygiene is trots op de samenwerking met Caparis, Heijmans en Gemeente Leeuwarden voor dit nieuwe initiatief. In de CityHub worden alle leveringen voor de binnenstad efficiënt gebundeld, waarna...

31 december 2019

Top 3 ‘twenty-tens’ op Schoonmaakjournaal

Aan de vooravond van de ‘twenty-twenties’ maken we de balans op van de meest populaire publicaties in de twenty-tens. De balans van Schoonmaakjournaal kan nog slechts 8 jaar terugkijken,...

25 juni 2025

Alpheios: “Schoonmakers verdienen het om uit te blinken”

Ondanks dat schoonmakers cruciaal zijn voor onze samenleving, werken ze vooral in de schaduw en staan ze zelden op een podium. Met haar videoserie ‘Uitblinkers’ brengt Alpheios hier beetje...

16 december 2019

Hago Next over duurzame inzet: “Vitaliteit is van vitaal belang”

Hago Next staat voor Duurzaamheid en Innovatie. Een belangrijk deel van duurzaamheid is de vitaliteit van schoonmaakmedewerkers. Vanuit die gedachte is Hago Next begonnen met het opleiden van medewerkers...

26 april 2023

CWS digitaliseert sanitaire ruimte met smartMate, IoT-oplossing voor PureLine dispensers

CWS heeft een nieuwe functie gelanceerd die gebruik maakt van IoT en is geïntegreerd in de PureLine productlijn. Met deze IoT-oplossing genaamd ‘smartMate’, kunnen facilitair managers nu eenvoudig op...

30 december 2018

Ronald Goedmakers’ blog Alpheios 60 jaar voert lijst van bloggers 2018 aan

Maar liefst 44 bloggers en vloggers pakten in 2018 pen of filmcamera om jou een inkijkje in hun dagelijks (zakelijk) leven te geven: van feestelijkheden tot meningen, van trends...

06 mei 2019

#nieuwsnotendop met Gom, Carel Lurvink, Hago, VSR en Wecovi

Ahold Delhaize zet met Gom stap naar geïntegreerd facilitair beleid Per 1 januari is Gom de nieuwe schoonmaakpartner voor distributiecentra en hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Nederland. Het contract...

06 november 2019

Alpheios organiseert gratis workshop in Sint-stijl

Alpheios heeft namens de Sint een cadeautje voor alle leidinggevenden. Op vrijdag 6 december organiseert Alpheios in Wilrijk een gratis proef- en voelsessie. waarin leidinggevenden in de schoonmaak nieuwe...