29 mei 2019

Review (3) VSR Kennisdag: Circl staat voor circulaire bevlogenheid en impact

Circl als movement: het middagprogramma van de VSR Kennisdag op 21 mei bracht een kijkje in de keuken van het circulaire pand in Amsterdam; een bijzondere exploitatie en samenwerking als voorbeeld voor andere bedrijven. Hoe is Circl ontstaan, hoe ziet de interne facilitaire coalitie eruit en welke duurzame innovaties typeren Circl? Diane van Dijk, Merijn van den Bergh, Egidio Bundel en Marjolein Goense beantwoorden deze en meer vragen in dit laatste deel van onze drieluik Review VSR Kennisdag Circulariteit. 

Eén visie en ambitie
Diane van Dijk, directeur Hospitality & National Accounts CSU, start de guest journey van Circl. “We beginnen iedere dag, als facilitaire partners, samen met onze circulaire doelstellingen. Een resultaat van de vraag die we ons aan het begin van de samenwerking hebben gesteld: wat willen we? Het antwoord was: één visie en ambitie stellen, delen middelen en materialen, uniformiteit in gedrag op werkvloer en verbetering kwaliteit. Voorbeelden hiervan zijn een circulaire kledinglijn voor alle betrokkenen. Geen onderscheid in catering of schoonmaak, iedereen heeft dezelfde uitstraling, het delen van schoonmaakmaterieel door alle facilitaire partijen in plaats van ieder voor zich, afval-stations.”

“Onze manier van samenwerking, een nieuw businessmodel, heeft impact”

“Dat onze manier van samenwerking, een nieuw businessmodel, impact heeft, blijkt uit het feit dat we bekroond zijn met onder meer de facilitaire Best Practice Award en onze FM Coalitie als voorbeeld is gesteld voor de Zuidas. We delen onze impact ook graag met klanten en willen onze ambitie circulair nog verder uitdragen, we zijn bijvoorbeeld bezig met alle transportbewegingen.”

Circl als movement
Merijn van den Berg, directeur Circl, geeft een (virtuele) tour over en door het pand. “We wilden niet zomaar een pand neerzetten, een voorbeeld, een movement, gebaseerd op het gedachtegoed van Ellen Mcarthur: van lineair naar circulair, geen afval en hergebruik van materialen, en herstel van natuurlijke systemen. We onttrekken wereldwijd te veel grondstoffen. We moeten dus naar nieuwe businessmodellen om dit anders te gaan doen: producten inzetten als diensten, deelplatform creëren, levensduurverlenging, circulaire input en waarde terugwinning. Het pand van Circl is demontabel, opgebouwd uit hergebruikte bouwmaterialen, we hebben duurzame energievoorziening en zetten in op pay-per-use.”

“16.000 spijkerbroeken van collega’s zijn vervezeld tot isolatiemateriaal en op de muren van Circl aangebracht”

Met groot enthousiasme noemt Merijn enkele voorbeelden: “16.000 spijkerbroeken van collega’s ABN AMRO Bank zijn vervezeld tot isolatiemateriaal dat op de muren van Circl is aangebracht. Dit materiaal heeft de hoogste akoestische waarde. De kozijnen komen uit een oud Philipskantoor. De vloer is gemaakt van hardhouten kozijnen voor warmtegeleiding.”

Circl is overigens ook een platform voor het leren over en delen van circulaire initiatieven, een kenniscentrum voor pioniers. Doe jij ook mee? Wat ga jij morgen anders doen? #circlmovement

Circulariteit als lifestyle
Egidio Bundel is program developer Zero Waste bij Circl. Hij is, zoals hij zelf zegt, “geïnfecteerd met het circulaire virus”. “Het is een lifestyle die we volledig doorvoeren in ons beleid: ik ben die bevlogen gast, die alleen aan afval denkt.”

Wat zijn de doelstellingen van Circl op het gebied van afval zijn? Egidio: “Zero waste in hele afvalproces (samen met leveranciers), stimuleren gedragsverandering, hoogwaardige toepassingen maken eigen afvalstromen, experimenteren en samenwerkingen”. Dat en hoe je zelf een scoop voor wastemanagement kunt bepalen, vertelt Egidio ook: “Definieer je ambitie, inventariseer de hoeveelheid afval binnen bedrijf en definieer afvalstromen, doe een quickscan op locatie, maak een restafvalanalyse, reduceer restafval, analyseer overige afvalstromen en zoek naar upcycling initiatieven.” Egidio beperkt zijn bevlogenheid niet alleen tot het pand van Circl, hij zoekt ook de samenwerking met andere bedrijven op de Zuidas.

Goed voorbeeld doet volgen
Marjolein Goense sluit de rij sprekers. Zij is Chief Procurement Officer en Head of Facility Management bij ABN AMRO Bank. “Als klanten gaan veranderen, moet je zelf als bank het voorbeeld geven. Wij hebben de strategie van de bank vertaald naar de dagelijkse gang van zaken: Banking for better, for generations to come. We helpen onze klanten te verduurzamen, werken samen met hen aan digitalisering voor een blijvende prettige werk- en leefomgeving. Facilitair gezien een uitdaging om panden duurzaam in te richten, data om te zetten in een efficiënt gebruik, gedragsverandering stimuleren en overzicht te behouden. Soms is het nodig geld te investeren dat zich terugbetaald in minder onderhoud, lagere energiekosten en levensduurverlenging.”

Onderscheidingen
Tijdens het middagprogramma werden enkele bestuurs- en commissieleden onderscheiden als Lid van verdienste: Paul Terpstra, sinds 1992 actief in de commissie Techniek, hij verlaat de commissie vanwege zijn pensioen; Peter Hamers, sinds 1997 in de commissie Kwaliteitszorg, net als de bestuursleden Ad van Poppel en Freek Veneman. Ingrid Gerasimou krijgt een speld voor haar inzet sinds 2004 als bestuurslid, welke functie zij neerlegt.
WIM Facilitair Adviesbureau ontvangt het VSR Keurmerk voor het aantoonbaar juist uitvoeren van VSR-KMS.

Met een hoofd vol nieuwe kennis en circulaire inspiratie genoten de aanwezigen na in de Rooftopbar van Circl.

Drieluik
Op 27 en 28 mei verschenen op Schoonmaakjournaal deel 1 en 2 van de drieluik Review VSR Kennisdag Circulariteit:

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 maart 2022

CAO 2022-2024

Het nieuwe CAO boekje voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche is beschikbaar. Online en offline. Duidelijke informatie met alle afspraken die voor de periode 2022-2024 zijn gemaakt. Wil je het...

19 februari 2023

#Favorites ‘Spieken in de wereld van schoon’

Stickers, graffiti, aanslag. Ook verkeersborden hebben regelmatig een schoonmaakbeurt nodig. Zweegers Onderhoudsgroep uit Eindhoven laat met ‘spieken in de wereld van schoon’ zien hoe een verkeersbord er na reiniging...

10 oktober 2022

Margriet van Zijl Brand & Marketing Director Vebego Group

Op 1 oktober is Margriet van Zijl benoemd tot Brand & Marketing Director Vebego Group. Dit is een nieuwe rol binnen Vebego, die aansluit bij de strategische keuze om...

24 december 2018

Nieuwe weg Piecom, ISSA-bekroning, kennis delen en disruptie

Op Masters of LXRY toonde Piecom onlangs haar nieuwe weg. Met een disruptieve innovatie en een andere manier van presenteren dan in schoonmaakland gewoon is, maakte het bedrijf een...

12 januari 2022

De captains van de toekomst

Naast Yannick de Roos zullen ook Frank Huizenga, Pernilla Orij, Marjan Smit, David Vinck en Jan Kreeft de gasten zijn van presentator Rens de Jong tijdens de uitzending ‘Manager...

23 maart 2022

Koning Rex dealt met groot en complex

Na de vriendelijke Leobot-familie is het tijd voor een enorme krachtpatser. Fabrikant Lionsbot introduceert namelijk de koning van de schoonmaakrobots: Rex. Deze kingsize autonome schrobzuigrobot is ontworpen voor schoonmaak...

14 oktober 2024

Zo draagt het Tork Office Hygiëne Pakket™ bij aan werkgeluk

Een schone werkplek draagt direct bij aan de tevredenheid van werknemers. Dat blijkt uit onderzoek van Tork. Er is een duidelijk verband tussen een goed onderhouden werkplek en de...

07 oktober 2021

FMGezondheidszorg focust op toekomst: vakkennis, verfrissing, verbinding

Beroepsvereniging FMGezondheidszorg heeft de vaart er goed inzitten. De koers? De toekomst! Op het programma staat voor december een persoonlijk Meet & Greet op een robuuste locatie, en voor...

26 september 2022

MAS Dienstverleners lanceert MAS Fonds

MAS Dienstverleningsgroep lanceert het Mas Fonds. Hiermee zet het bedrijf een nieuwe stap in het sociaal ondernemerschap. Met als doelstelling: ondersteuning voor medewerkers en hun gezinnen in tijden van...

19 december 2018

Wintergast (3) Myrte Ruymaekers (Seifar): “Strijd om eindklant tussen A-merken en private label reinigingsproducten”

“We zien een verschuiving bij onze klanten van A-merken naar private-label reinigingsmiddelen.” Myrte Ruymaekers, Research and Development Manager van het in Lokeren (België) gevestigde Seifar, vertelt als derde wintergast...