Familiebedrijf Salubris groeit in generaties, meters en service
Het Belgische familiebedrijf Salubris bestaat 39 jaar. Aan het roer van deze totaalleverancier in schoonmaakproducten staan Filip de Bruycker en Christine Van Hoorenweder. Sinds 1,5 jaar is ook de 3e generatie, dochter Niki De Bruycker, in het bedrijf komen werken. Een vierde familielid volgt waarschijnlijk in de toekomst. Schoonmaakjournaal sprak vorige zomer met Christine en Niki over groei in generaties, meters en service.
“In 1980 startten mijn schoonouders Sylvain de Bruycker en Maria van Lierop met de firma in schoonmaakproducten in Oostkamp. Al snel groeide de firma uit zijn jasje. In 1982 vond de eerste verhuizing naar een 300 m2 groot pand in Moerbrugge plaats, gevolgd door een tweede in 1999 naar 2700 m2 in Beernem dat later ook weer werd uitgebouwd. We zullen er nog kort gevestigd zijn. Een nieuwe verhuizing naar een 6500 m2 groot pand in Aalter op 6 augustus komt eraan”, vertelt Christine. De drie verhuizingen geven de groei weer van een bescheiden zaak tot totaalleverancier van schoonmaakproducten en -oplossingen, met als belangrijkste keyword: service.
Groei binnen de familie
“Tien jaar nadat mijn schoonouders met hun bedrijf startten, kwam mijn man Filip in de zaak”, gaat Christine verder. “Even later volgde ik ook. Na zelf de hotelschool gedaan te hebben, kwam ik via mijn schoonouders in aanraking met de schoonmaakwereld. In dienst bezocht ik als commercieel medewerker eerst de horeca-klanten, daarna pakte ik de zorg en grotere projecten op. Gezamenlijk zagen we de firma groeien tot groothandel.”
In 2002 namen Filip en Christine de zaak over en zette de groei zich voort. Een naamsverandering volgde, in 2006 doopten we de firma om tot Salubris, de Latijnse naam voor hygiëne. “Sinds augustus 2017 is onze dochter Niki in de zaak gekomen. Zij is zich aan het inwerken in het magazijn, binnendienst, marketing en sales. Onze tweede dochter heeft ook interesse. Zij doet nu haar werkervaring bij een ander bedrijf op. Dat vinden wij belangrijk, eerst zelf leren en ervaring opdoen. Over enkele jaren zullen wij haar waarschijnlijk wel welkom heten binnen Salubris. Ons salesteam is inmiddels gegroeid naar 8. Zelf ga ik niet zo vaak meer naar klanten toe, wel jammer maar als zaakvoerders wordt de aandacht van Filip en mij meer voor de totaalaansturing opgeëist. Filip houdt zich bezig met de logistiek, administratie en groene trajecten, ik met het commerciële. We vullen elkaar goed aan. Dat geldt ook voor Niki en mij. Wij hebben veel en open contact. Als familie zijn we op elkaar ingespeeld, dat gebeurt nu ook binnen de zaak. Samen met onze medewerkers vormen we een hecht team.”
Groei in service
In 38 jaar is Salubris uitgegroeid tot een bedrijf met 38 medewerkers, dat niet alleen schoonmaakproducten verkoopt, maar zich ook inzet voor oplossingen en service van haar klanten, schoonmaakbedrijven, kmo’s, zorg en de educatieve- en overheidsinstellingen. “We denken niet alleen in poetsdoekjes, we kijken naar wat nodig is als totaaloplossing, bijvoorbeeld een werkwagen met poetsdoekjes en een machine erbij of een volledig sanitairconcept van dispenser tot toiletpapier.
In het begin leverden we producten, nu gaat het meer om service en beleving. We brengen ook kennis over op de poetsdames. We hebben zelfs een cleaning consultant die vrijgesteld wordt voor opvolgingen en het bijsturen van schoonmaaksystemen op de werkvloer, behandelen van schoonmaakproberen, verzorgen van demo’s, opleidingen en testen. Gezamenlijk met onze klanten gaan we diep in op de werkplannen. Zo kunnen we goed geschikt materiaal aanbieden.”
“De verhuizing naar Aalter gaat nog meer service brengen voor onze klanten. We kunnen meer centraal opleidingen en instructies gaan verzorgen. Met de grote opleidingsruimte zullen we onze opleidingen professioneler opzetten en uitbreiden; we hebben dan alles op één plek bij elkaar. Onze klanten mogen ook van deze ruimte gebruikmaken om hun medewerkers en/of klanten te instrueren. In Aalter is bovendien een ruimer magazijn, kunnen we een grotere stock houden en sneller leveren.”
Rooskleurige toekomst
Met de komst van Niki is de toekomst al ingezet. Niki begint enthousiast over de nieuwe activiteiten te vertellen: “Ik heb zelf het initiatief genomen om in de zaak te komen. Samen met mijn zus ben ik opgegroeid tussen de schoonmaakdoekjes, maar vanuit mijn ouders is er nooit een verplichting geweest om hen op te volgen. Ik zie zelf nog veel kansen om met elkaar de kwaliteit en service te verbeteren in deze tijd. We treden nu bijvoorbeeld al veel meer naar buiten. We zijn actief op social media waar we bijvoorbeeld iedere maand een poetstip geven en ook de promo’s communiceren. Onze website is vernieuwd en onze super schoonmaakkracht Sally heeft haar intrede gedaan. Sally is de virtuele assistente bij Salubris en staat klanten bij, bij al hun vragen. Een of twee keer per jaar brengen we ons eigen Salunews uit om onze relaties meer te vertellen over Salubris als bedrijf, hoe we omgaan met milieu en ook testimonials van klanten. En we hebben een webshop voor particulieren Salubris@home. Vaak kregen we de vraag van poetsdames of zij zelf ook de producten die ze tijdens hun werk, bij ons konden kopen. Dat was niet mogelijk. Met Salubris@home kan dit nu wel, onder dezelfde condities als die voor de werkvloer gelden. Extra service en kwaliteit, want de producten die we verkopen zijn goed.”
Christine vult aan: “zo hebben we in korte tijd al veel nieuwe klanten binnengehaald, kwaliteit en service primeert voor Salubris boven de prijs. Onze sterkte is dat we heel snel inspelen op de behoeften van de markt en dat kunnen we doen, omdat we een zelfstandig bedrijf zijn, volledig onafhankelijk. Beslissingen nemen we zelf en kunnen we snel in gang zetten. We hebben nog veel plannen, maar nu eerst de verhuizing naar Aalter, op naar de toekomst!”
Voor de serie Familiebedrijven voert de redactie dit jaar een serie exclusieve gesprekken en verzorgt een exclusieve fotoshoot. Salubris bijt het spijts in België af. Hebt u ook interesse? Informeer naar de mogelijkheden: [email protected]