8 augustus 2018

Familiebedrijf Salubris groeit in generaties, meters en service

Het Belgische familiebedrijf Salubris bestaat 39 jaar. Aan het roer van deze totaalleverancier in schoonmaakproducten staan Filip de Bruycker en Christine Van Hoorenweder. Sinds 1,5 jaar is ook de 3e generatie, dochter Niki De Bruycker, in het bedrijf komen werken. Een vierde familielid volgt waarschijnlijk in de toekomst. Schoonmaakjournaal sprak vorige zomer met Christine en Niki over groei in generaties, meters en service.

“In 1980 startten mijn schoonouders Sylvain de Bruycker en Maria van Lierop met de firma in schoonmaakproducten in Oostkamp. Al snel groeide de firma uit zijn jasje. In 1982 vond de eerste verhuizing naar een 300 m2 groot pand in Moerbrugge plaats, gevolgd door een tweede in 1999 naar 2700 m2 in Beernem dat later ook weer werd uitgebouwd. We zullen er nog kort gevestigd zijn. Een nieuwe verhuizing naar een 6500 m2 groot pand in Aalter op 6 augustus komt eraan”, vertelt Christine. De drie verhuizingen geven de groei weer van een bescheiden zaak tot totaalleverancier van schoonmaakproducten en -oplossingen, met als belangrijkste keyword: service.

Groei binnen de familie
“Tien jaar nadat mijn schoonouders met hun bedrijf startten, kwam mijn man Filip in de zaak”, gaat Christine verder. “Even later volgde ik ook. Na zelf de hotelschool gedaan te hebben, kwam ik via mijn schoonouders in aanraking met de schoonmaakwereld. In dienst bezocht ik als commercieel medewerker eerst de horeca-klanten, daarna pakte ik de zorg en grotere projecten op. Gezamenlijk zagen we de firma groeien tot groothandel.”

In 2002 namen Filip en Christine de zaak over en zette de groei zich voort. Een naamsverandering volgde, in 2006 doopten we de firma om tot Salubris, de Latijnse naam voor hygiëne. “Sinds augustus 2017 is onze dochter Niki in de zaak gekomen. Zij is zich aan het inwerken in het magazijn, binnendienst, marketing en sales. Onze tweede dochter heeft ook interesse. Zij doet nu haar werkervaring bij een ander bedrijf op. Dat vinden wij belangrijk, eerst zelf leren en ervaring opdoen. Over enkele jaren zullen wij haar waarschijnlijk wel welkom heten binnen Salubris. Ons salesteam is inmiddels gegroeid naar 8. Zelf ga ik niet zo vaak meer naar klanten toe, wel jammer maar als zaakvoerders wordt de aandacht van Filip en mij meer voor de totaalaansturing opgeëist. Filip houdt zich bezig met de logistiek, administratie en groene trajecten, ik met het commerciële. We vullen elkaar goed aan. Dat geldt ook voor Niki en mij. Wij hebben veel en open contact. Als familie zijn we op elkaar ingespeeld, dat gebeurt nu ook binnen de zaak. Samen met onze medewerkers vormen we een hecht team.”

Groei in service
In 38 jaar is Salubris uitgegroeid tot een bedrijf met 38 medewerkers, dat niet alleen schoonmaakproducten verkoopt, maar zich ook inzet voor oplossingen en service van haar klanten, schoonmaakbedrijven, kmo’s, zorg en de educatieve- en overheidsinstellingen. “We denken niet alleen in poetsdoekjes, we kijken naar wat nodig is als totaaloplossing, bijvoorbeeld een werkwagen met poetsdoekjes en een machine erbij of een volledig sanitairconcept van dispenser tot toiletpapier.
In het begin leverden we producten, nu gaat het meer om service en beleving. We brengen ook kennis over op de poetsdames. We hebben zelfs een cleaning consultant die vrijgesteld wordt voor opvolgingen en het bijsturen van schoonmaaksystemen op de werkvloer, behandelen van schoonmaakproberen, verzorgen van demo’s, opleidingen en testen. Gezamenlijk met onze klanten gaan we diep in op de werkplannen. Zo kunnen we goed geschikt materiaal aanbieden.”

“De verhuizing naar Aalter gaat nog meer service brengen voor onze klanten. We kunnen meer centraal opleidingen en instructies gaan verzorgen. Met de grote opleidingsruimte zullen we onze opleidingen professioneler opzetten en uitbreiden; we hebben dan alles op één plek bij elkaar. Onze klanten mogen ook van deze ruimte gebruikmaken om hun medewerkers en/of klanten te instrueren. In Aalter is bovendien een ruimer magazijn, kunnen we een grotere stock houden en sneller leveren.”

Rooskleurige toekomst
Met de komst van Niki is de toekomst al ingezet. Niki begint enthousiast over de nieuwe activiteiten te vertellen: “Ik heb zelf het initiatief genomen om in de zaak te komen. Samen met mijn zus ben ik opgegroeid tussen de schoonmaakdoekjes, maar vanuit mijn ouders is er nooit een verplichting geweest om hen op te volgen. Ik zie zelf nog veel kansen om met elkaar de kwaliteit en service te verbeteren in deze tijd. We treden nu bijvoorbeeld al veel meer naar buiten. We zijn actief op social media waar we bijvoorbeeld iedere maand een poetstip geven en ook de promo’s communiceren. Onze website is vernieuwd en onze super schoonmaakkracht Sally heeft haar intrede gedaan. Sally is de virtuele assistente bij Salubris en staat klanten bij, bij al hun vragen. Een of twee keer per jaar brengen we ons eigen Salunews uit om onze relaties meer te vertellen over Salubris als bedrijf, hoe we omgaan met milieu en ook testimonials van klanten. En we hebben een webshop voor particulieren Salubris@home. Vaak kregen we de vraag van poetsdames of zij zelf ook de producten die ze tijdens hun werk, bij ons konden kopen. Dat was niet mogelijk. Met Salubris@home kan dit nu wel, onder dezelfde condities als die voor de werkvloer gelden. Extra service en kwaliteit, want de producten die we verkopen zijn goed.”

Christine vult aan: “zo hebben we in korte tijd al veel nieuwe klanten binnengehaald, kwaliteit en service primeert voor Salubris boven de prijs. Onze sterkte is dat we heel snel inspelen op de behoeften van de markt en dat kunnen we doen, omdat we een zelfstandig bedrijf zijn, volledig onafhankelijk. Beslissingen nemen we zelf en kunnen we snel in gang zetten. We hebben nog veel plannen, maar nu eerst de verhuizing naar Aalter, op naar de toekomst!”

Voor de serie Familiebedrijven voert de redactie dit jaar een serie exclusieve gesprekken en verzorgt een exclusieve fotoshoot. Salubris bijt het spijts in België af. Hebt u ook interesse? Informeer naar de mogelijkheden: [email protected]

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 oktober 2020

Nieuw managementboek over opvolging familiebedrijven: van vete naar succes

Opvolging is een gevaarlijk moment in het voortbestaan van een familiebedrijf: het mislukt in maar liefst 70%. Bij goed ondernemerschap hoort een goede opvolging; een uitdaging dus voor menige...

29 september 2020

Met ProEquip en Weska overschrijdt inkoopcoöperatie Xubliem 25-miljoengrens

Coöperatie Xubliem mag twee nieuwe leden verwelkomen: ProEquip en Weska. Net over de grens in het Belgische Luik sluit ProEquip van oprichter Gerd Renerken aan, en in de grootste...

05 april 2019

Top 3 maart op Schoonmaakjournaal: Dag van de Schoonmaker, Salubris en Leviy

In de schoonmaak draait het om de mensen op de werkvloer, de vakgiganten die dagelijks zorgen voor hygiëne, schoon en beleving. Het wordt vaak geroepen, maar niet altijd uitgedragen....

23 september 2021

Salubris behaalt Voka Charter Duurzaam Ondernemen

Salubris beleeft een primeur. De in Aalter gevestigde schoonmaakgroothandel heeft als eerste in België, het Voka Charter Duurzaam Ondernemen, behaald. Hiermee toont het bedrijf aan veel waarde te hechten...

08 juli 2019

Toekomst Salubris: verbreding, verduurzaming en advies

Salubris – in 1980 begonnen als specialist in commercialisatie van EHBO-producten voor collectiviteiten als zorgcentra en scholen – broedt op regionale diversificatie, concludeert regionaal onlinemedium DVO.  Onder de tweede...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Nieuwe generatie aan zet

“Vakantie werk in schoonmaak? Natuurlijk zeggen mijn kinderen zie hier de volgende generatie aan het werk bij Bumé Bouw en Onderhoud.” deelt Richard Hommerson, commercieel directeur/mede-eigenaar bij Hommerson Schoonmaakbedrijf,...

27 augustus 2019

3e generatie aan het roer: “Met familiebedrijf Spectro veroveren wij de wereld”

“De naam Spectro is eigenlijk een fantasienaam. Onze vader maakte in 1986 een nieuwe start en zocht een originele naam voor zijn bedrijf. In de eerste films van James...

29 augustus 2019

Familiebedrijf Buné: 4 specialisaties door heel Nederland en 1 hecht familiebedrijf

“Hans Buné Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten bestaat 40 jaar en is in 1978 opgericht door mijn beide ouders.” Vol trots vertelde Paul Buné vorig jaar in een exclusief interview aan...

30 augustus 2019

SCJohnson filmboodschap over plastic solutions: “We moeten het samen doen”

Middenin de prachtige natuur van de White Salmon River in Washington doet SCJohnson – wereldwijd producent van huishoudelijke en industriële producten voor schoonmaak, opslag, luchtverfrissing, insectenbestrijding en schoenverzorging – een beroep...

12 juni 2019

Familiebedrijf BOMA: 45 jaar en nog altijd krachtig

Wist je dat het personage Balthazar Boma uit F.C. de Kampioenen zijn naam dankt aan een Bomito? En dat BOMA voor BOrstels & MAtten staat? De totaalleverancier van schoonmaakmaterialen...