17 december 2018

100-jarige Nelis Company: “Kopje koffie glazenwasser? Met een koekeloerdertje”

Sociaal glazenwassersbedrijf Nelis Company bestaat in 2018 precies 100 jaar en lanceert ter ere van deze mijlpaal een nieuw sociaal koekje bij de koffie: de Koekeloerdertjes. “We moeten namelijk vaker met elkaar in gesprek en dat kan met een koekje bij de koffie. Liefst met mensen die daar juist behoefte aan hebben, onze oudere medemens!”

Op 21 december lanceert Nelis dit nieuwe sociale koekje bij de koffie. De Koekeloerdertjes zijn voortgekomen uit de geuzennaam, die Nelis zijn leerling-glazenwassers sinds jaar en dag geeft; mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die aan de slag gaan bij Nelis. Koekeloeren betekent immers werkeloos uit het raam turen. Hoe toepasselijk!

Altijd oog voor de medemens
Ome Nelis was de Haagse opera zingende glazenwasser die altijd oog had voor zijn medemens en al sociaal ondernam voor het als term gemeengoed was. Nelis had ook altijd koekjes bij zich om uit te delen in de wijk Noordeinde in Den Haag, waar hij tot zijn tachtigste de winkels zeemde. Inmiddels bestiert zijn kleinzoon Ian Smeyers het sociale bedrijf en moet er behoorlijk worden uitgepakt om jongeren te werven. De Koekeloerders zitten namelijk niet meer in de gemeentelijke kaartenbakken, maar zwerven op straat of komen uit detentie voor een tweede kans.

All the zeem
Alle middelen worden ingezet: van VR-brillen, Nelis TV, een coach en film-talent tot samenwerking met het merk Carhartt en hiphop artiesten die de jongeren aanspreken. All the zeem om optimaal nieuwe glazenwassers te werven. Daar komen nu de Koekeloertjes bij!

Ian Smeyers, directeur van Nelis Company: “We presenteren deze voor het eerst bij WZH Oosterheem in Zoetermeer. Zij zijn al jaren een trouwe klant bij Nelis en kopen zodanig met 13 vestigingen in de Haagse regio glasbewassing sociaal in. Deze organisatie heeft een hoop ouderen en hulpbehoevenden die graag een kop koffiedrinken met een van onze Koekeloerders en daar hoort gewoon een koekje bij. Nelis steunt hiermee graag de actie Glazenwassers hebben voor de zorg, geïnitieerd door de werkgeversorganisatie OSB.” Tijdens de twee actieweken organiseren 11 glazenwassersbedrijven in heel Nederland laagdrempelige en sociaal belangrijke activiteiten in de zorg.

“De bewoners en mensen die zorg ontvangen zien ons normaal alleen als we aan het werk zijn en dan hebben we meestal geen ruimte voor een uitgebreid praatje. Zeker rondom kerst is het belangrijk dat daar wat extra tijd voor is. Onze Koekeloerders leren werknemersvaardigheden en kunnen dit zo mooi in de praktijk brengen en uiteraard een prachtig moment om ook de Koekeloertjes wereldkundig te maken”

Wie, wat, waar
Wat: Koekeloerdertje bij de Koffie
Wanneer: vrijdag 21 december van 10.30 uur tot 12.00 uur
Wat: 10 Koekeloerders en hun leermeesters gaan samen met de bewoners en zorgbehoevenden een kop koffiedrinken met een lekker Koekeloerdertje en even kletsen.
Waar: WZH Oosterheem, Florence Nightingalelaan 92, 2721 NP, Zoetermeer

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 april 2022

Lancering RAS app voor schoonmaker en glazenwasser

Speciaal voor Werkgevers en leidinggevenden in de schoonmaakbranche heeft de RAS een app ontwikkeld. Voor schoonmakers en glazenwassers. Wil je weten waarbij de app jou en jouw medewerkers kan...

29 mei 2020

Film Nelis e-learning glasbewassing How to ladder

In How to zeem part 2 pakt Ian Smeyers van sociale onderneming Nelis de ladder op en legt hij op leerzame en ludieke wijze het vak van glazenwasser uit....

04 november 2021

Thaise kunsten

‘Spidermen’ in Thailand. Deze foto van glasbewassing op een vliegveld in Thailand werd gedeeld door Toos de Jong, rayonmanager CSU. Zij maakte deze op vakantie. Zo zie je maar weer...

06 augustus 2019

Top 5 op Schoonmaakjournaal in juli: Nelis Company pakt koppositie

Een mooie, afwisselende top 5 van meest populair in de maand juli op het contentplatform Schoonmaakournaal. In de top onder meer breaking news, een vlog en inspiratietafel. En ja,...

07 juni 2019

Na Laddertjesdag en Zwabbertjesdag zet Nelis met sociaal succes in op Kwastendag

Sociale Return On Us: dat is het motto van stichting Nelis. Op het moment dat sociaal glazenwassersbedrijf Nelis Company precies 100 jaar bestond – in december 2018 – lanceerde...

24 juli 2019

Draagt erkenning voor Haags sociaal schoonmaakbedrijf bij aan zichtbaarheid bij inkopers?

GreenFox Social Return en Nelis Company hebben een bijzondere erkenning ontvangen: beide Haagse ondernemingen behoren tot de meest sociale bedrijven van Nederland. Zij hebben de hoogste trede van de...

02 maart 2022

Controle op naleving Arbozorg Glazenwassers

De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) gaat de komende tijd controleren of werkgevers in de glasbewassing voldoen aan de Arbowetgeving. Het doel van deze controle is ervoor te zorgen dat werknemers...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...

17 juni 2020

The day after #ddvds2020: EditieNL zet Danny en het glazenwassersvak in de lift

Nederland telt op dit moment 2990 glazenwasbedrijven; in 2018 waren dat er 2775, vorig jaar 2885, berekent het CBS. Peter Rietbroek, voorzitter van het AWOG-segment van branchevereniging OSB en...

24 februari 2020

Breedweer en Nelis pakken unieke primeur sociale aanbesteding Hogeschool Utrecht

“Als je dit moment niet bezig bent met betekenisvol ondernemen, dan kun je als schoonmaakbedrijf dadelijk je boeltje opruimen. Aanbestedende diensten leggen steeds meer de focus op sociaal ondernemen.”...