11 mei 2020

Sebastiaan van der Vinne (Leviy): “Corona forceert volgende, magische stap in schoonmaak”

“De afgelopen jaren is de positie van de schoonmaker in Nederland in veel opzichten sterk verbeterd. Ik ben er ook van overtuigd dat het grote merendeel van de schoonmaakbedrijven en andere betrokkenen in onze markt hun stinkende best doen om zo goed mogelijk voor de schoonmakers te zorgen. Maar een essentiële stap blijven veel partijen ontwijken en in die stap ligt nou net alle ‘magie’ besloten. We investeren in allerhande robots en innovaties, verbeteren opleidingen, management, materialen, middelen, noem maar op. De stap die echter nauwelijks gezet wordt, is de schoonmaker écht een stem geven! De gevolgen van Corona gaan ervoor zorgen dat we daar niet meer omheen kunnen” is de overtuiging van Sebastiaan van der Vinne, CEO en co-founder van Leviy, en initiatiefnemer van de gratis app hygiëne en veiligheid in de anderhalvemetereconomie Mycleanworkspace.com.

“Mijn LinkedIn-feed stroomt de laatste weken over van de steunbetuigingen, lofzangen, complimenten en trots aan het adres van ‘onze’ schoonmakers. Natuurlijk is het geweldig om te zien dat het werk en de positie van de schoonmakers over heel de wereld in deze tijden de aandacht en het respect krijgt wat ze verdienen. Maar het voelt in alle eerlijkheid ook wel wat dubbel. Er is kennelijk een extreme situatie nodig om als land en als schoonmaakmarkt met onze neus op de feiten te worden gedrukt”, steekt Sebastiaan van wal. “Ik wil in geen geval een aanklacht tegen de markt of marktpartijen indienen. Ik ben 14 jaar in de schoonmaakmarkt actief en zie de vele verschillende uitdagingen, die een rol spelen bij het verbeteren van de positie van onze schoonmakers. Sterker nog, ik ben van mening dat die ‘op de barricade’-houding niet langer nodig gaat zijn. Corona en de blijvende gevolgen ervan zullen de schoonmaak vanuit zichzelf voorgoed veranderen en een ware revolutie teweeg brengen.”

“De laatste jaren is er veel progressie maakt”
“Natuurlijk kan het hier en daar ongetwijfeld beter, maar de laatste jaren is er, denk ik, veel progressie gemaakt. Eén essentiële stap blijven we ontwijken en in die stap ligt nou net alle ‘magie’ besloten: de schoonmaker écht een stem geven! De gevolgen van corona gaan ervoor zorgen dat we daar niet meer omheen kunnen”, overtuigt Sebastiaan.

“De focus op en de bewustwording over schoonmaak en veiligheid vanuit de maatschappij zijn groter dan ooit”

De gevolgen van het coronavirus zijn op korte termijn voor iedereen bijzonder heftig, maar op de lange termijn misschien nog wel meer. Sebastiaan: “Als land, economie en markt zitten we nog altijd in een pure overlevingsfase, maar voor wie al wat verder vooruit durft te kijken, komen er uitdagende tijden aan. Kantoren worden anders gebruikt, maar ook scholen, universiteiten, openbaar vervoer, eigenlijk vrijwel elke industrie. Daarbij zal de focus op en de bewustwording over schoonmaak en veiligheid vanuit de maatschappij groter zijn dan ooit.”

Relevante vragen
Is mijn flexplek wel schoongemaakt? Zit mijn kind in een schoon klaslokaal? Is deze vergaderruimte tussendoor gereinigd? Is deze studieplek schoon en veilig? Zo maar wat voorbeelden van vragen die heel relevant zijn. Sebastiaan reageert: “Deze vragen kunnen maar door één iemand worden beantwoord…: de schoonmaker. In de dagelijkse hectiek van scholen, kantoren, conferentiecentra en openbare ruimten is het niet langer het middenmanagement aan het roer, nee de schoonmaker. Leraren, studenten, kantoormedewerkers of reizigers communiceren niet ‘even’ met de rayonleider of de operationeel manager. Nee de schoonmaker heeft de regie, de schoonmaker krijgt een stem… En wat voor stem!”

Van tientallen euro’s naar centen
Daar komt bij dat, ondanks de huidige uitdagingen en de onvermijdelijke crisis die op ons afkomt, de technologie en innovatie zich onverminderd snel blijft doorontwikkelen, legt de bedenker van My Clean Workspace uit. “Het is zelfs goed voor te stellen dat deze crisis voor een versnelling van deze doorontwikkeling gaat zorgen. Kijk maar naar de snelle adoptie van online vergaderen en thuiswerken. De schoonmaakmarkt zit op het vlak van innovatie zeker niet stil, maar de echte grote innovaties en technologische ontwikkelingen die voor blijvende verandering zorgen, worden vaak nog zeer beperkt en als sales- en marketingtool ingezet.”

Sebastiaan maakt daarbij de geruststellende kanttekening: “Veel van de huidige innovaties zijn vaak nog te duur, te instabiel of te complex. Dat is slechts een kwestie van tijd. Waar sensoren nu vaak nog vele tientallen euro’s kosten, gaat dat in korte tijd naar centen. Waar schoonmaakbedrijven nu vooral nog showen met grote en dure schrobzuigrobots, staan we aan de vooravond van goedkope, onvoorstelbaar slimme stofzuigers. Waar denk je dat al deze technologie gaat samenkomen? Gaat de rayonleider de stofzuigers op locatie aansturen, of de aandachtspunten vanuit de slimme toiletten oppakken? Nee, dat gaat de schoonmaker doen!”

Business model
Sebastiaan vervolgt: “De impact van deze ontwikkeling is zo groot, dat deze bijna alleen maar onderschat kan worden. Het vraagt van de volledige commerciële schoonmaakmarkt om een drastisch nieuwe werkwijze en business model. We gaan namelijk van schoonmaken tegen een vaste vergoeding naar open boek schoonmaken. Qua techniek is dit al lang mogelijk. Wij bedienen met Leviy vele business cases in de zorg, hotel en leisure, waar een combinatie van innovaties en technologie voor volledige en complete transparantie zorgen. Er wordt betaald per kamer, huisje, vierkante meter, beurt of per uur; aan het schoonmaakbedrijf wel te verstaan! In al deze cases wordt één stap heel bewust gemaakt…: de schoonmaker heeft een stem door middel van een mobiele applicatie.”

“De schoonmaker krijgt vertrouwen en is de regisseur op de werkvloer!”

“Het coronavirus gaat van schoonmaakbedrijven en hun schoonmakers verlangen dat overal aangetoond kan worden, dat een omgeving, werkplek of faciliteit schoon en veilig is. Die garantie kan enkel gegeven worden als we de schoonmaker voorzien van de juiste tool om direct met zijn/haar omgeving te communiceren en samen te werken. Die stap zal de onomkeerbare stap zijn in de revolutie die de schoonmaak te wachten staat. Het gaat niet in één maand om en waarschijnlijk ook niet in één jaar. Maar waar de voortgang in dit proces tot voor kort vooral door de schoonmaakbedrijven werd bepaald, zal het coronavirus een niet te controleren impuls geven richting een nieuwe status quo. De schoonmaker is belangrijker dan ooit en dat gaat voor een revolutie zorgen!”

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 november 2024

#FOTOFRIDAY 𝐄𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣𝐳𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞 schoonmaak-𝐥𝐨𝐜𝐚𝐭𝐢𝐞

Onlangs hebben medewerkers van Dolmans Specialistische Reiniging een grondige reiniging mogen verzorgen op een wel heel bijzondere locatie. Ze gingen namelijk aan de slag bij een kerk in Wateringen....

08 juni 2023

SIEV organiseert op 29 juni themamiddag Kansen op de krappe arbeidsmarkt

Hoe zet je efficiënt de reservebank van Nederland in? Wat gebeurt er in de schoonmaakbranche? Succesvol medewerkers werven via Facebook 2.0, Anders(om) denken in HR en een rondetafelgesprek over...

30 januari 2023

Verschil in loonsverhoging is te groot

138 Schoonmakers in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) boden op 30 januari aan de ziekenhuisdirectie een petitie aan, waarin zij vragen om meer loon. “De schoonmakers willen dit...

12 mei 2025

Cor Voogd (Vileda Professional): “De overname voelt als het beste van twee werelden”

In juli 2023 nam Freudenberg Home & Cleaning Solutions (FHCS), het moederbedrijf van Vileda Professional, het Duitse Vermop over. Een strategische stap die niet alleen het productassortiment verbreedde, maar...

04 november 2025

Florentine Rijkmans (Horecava): “Leiderschap mag meer vloeibaar worden, minder zwart-wit, minder mannelijk of vrouwelijk.”

Hoe ziet vrouwelijk leiderschap eruit in branches waar veel vrouwen werken, maar voornamelijk mannen op de voorgrond treden? Voor Florentine Rijkmans, directeur Food & Hospitality RAI, is vrouwelijk leiderschap...

10 december 2018

Van der Valk Hotel Ridderkerk kiest voor multiservice dienstverlening EW

EW Facility Services is de nieuwe schoonmaakpartner van Van der Valk Hotel Ridderkerk. Vanaf 1 januari is de multiservice facilitair dienstverlener verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 140 hotelkamers,...

24 november 2022

Praat met elkaar en hoor elkaar

Op 16 november vond het RAS Symposium plaats met als thema ‘In wat voor land willen wij schoonmaken?’ Met een ‘Dank aan alle mensen in de schoonmaak’ opende dagvoorzitter...

07 oktober 2024

Winnaars European Cleaning & Hygiene Awards 2024 gekroond in Lissabon

De winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2024 zijn op 3 oktober 2024 gekroond tijdens een schitterend awardsevenement in Lissabon. Elf bedrijven en individuen gingen met een...

25 september 2024

Joey Slikkerveer (Dolmans): “Nu weet ik wat er ná een calamiteit gebeurt”

Al sinds 2009 is Joey Slikkerveer 112-fotograaf en legt hij hulpdiensten en incidenten vast. Maar wat er ná een calamiteit gebeurt, bleef hem altijd wat onduidelijk. Tot hij in...

11 augustus 2020

#nieuwsnotendop coronaproof innovaties en oplossingen van Taski, Asito en Vileda

TASKI boent en sprayt ontsmetting weg Met de door TASKI ontwikkelde IntelliSpray-technologie krijgt de vraag waartoe een reinigingsmachine in staat is een heel ander antwoord. IntelliSpray is een volledig geïntegreerde...