11 mei 2020

Sebastiaan van der Vinne (Leviy): “Corona forceert volgende, magische stap in schoonmaak”

“De afgelopen jaren is de positie van de schoonmaker in Nederland in veel opzichten sterk verbeterd. Ik ben er ook van overtuigd dat het grote merendeel van de schoonmaakbedrijven en andere betrokkenen in onze markt hun stinkende best doen om zo goed mogelijk voor de schoonmakers te zorgen. Maar een essentiële stap blijven veel partijen ontwijken en in die stap ligt nou net alle ‘magie’ besloten. We investeren in allerhande robots en innovaties, verbeteren opleidingen, management, materialen, middelen, noem maar op. De stap die echter nauwelijks gezet wordt, is de schoonmaker écht een stem geven! De gevolgen van Corona gaan ervoor zorgen dat we daar niet meer omheen kunnen” is de overtuiging van Sebastiaan van der Vinne, CEO en co-founder van Leviy, en initiatiefnemer van de gratis app hygiëne en veiligheid in de anderhalvemetereconomie Mycleanworkspace.com.

“Mijn LinkedIn-feed stroomt de laatste weken over van de steunbetuigingen, lofzangen, complimenten en trots aan het adres van ‘onze’ schoonmakers. Natuurlijk is het geweldig om te zien dat het werk en de positie van de schoonmakers over heel de wereld in deze tijden de aandacht en het respect krijgt wat ze verdienen. Maar het voelt in alle eerlijkheid ook wel wat dubbel. Er is kennelijk een extreme situatie nodig om als land en als schoonmaakmarkt met onze neus op de feiten te worden gedrukt”, steekt Sebastiaan van wal. “Ik wil in geen geval een aanklacht tegen de markt of marktpartijen indienen. Ik ben 14 jaar in de schoonmaakmarkt actief en zie de vele verschillende uitdagingen, die een rol spelen bij het verbeteren van de positie van onze schoonmakers. Sterker nog, ik ben van mening dat die ‘op de barricade’-houding niet langer nodig gaat zijn. Corona en de blijvende gevolgen ervan zullen de schoonmaak vanuit zichzelf voorgoed veranderen en een ware revolutie teweeg brengen.”

“De laatste jaren is er veel progressie maakt”
“Natuurlijk kan het hier en daar ongetwijfeld beter, maar de laatste jaren is er, denk ik, veel progressie gemaakt. Eén essentiële stap blijven we ontwijken en in die stap ligt nou net alle ‘magie’ besloten: de schoonmaker écht een stem geven! De gevolgen van corona gaan ervoor zorgen dat we daar niet meer omheen kunnen”, overtuigt Sebastiaan.

“De focus op en de bewustwording over schoonmaak en veiligheid vanuit de maatschappij zijn groter dan ooit”

De gevolgen van het coronavirus zijn op korte termijn voor iedereen bijzonder heftig, maar op de lange termijn misschien nog wel meer. Sebastiaan: “Als land, economie en markt zitten we nog altijd in een pure overlevingsfase, maar voor wie al wat verder vooruit durft te kijken, komen er uitdagende tijden aan. Kantoren worden anders gebruikt, maar ook scholen, universiteiten, openbaar vervoer, eigenlijk vrijwel elke industrie. Daarbij zal de focus op en de bewustwording over schoonmaak en veiligheid vanuit de maatschappij groter zijn dan ooit.”

Relevante vragen
Is mijn flexplek wel schoongemaakt? Zit mijn kind in een schoon klaslokaal? Is deze vergaderruimte tussendoor gereinigd? Is deze studieplek schoon en veilig? Zo maar wat voorbeelden van vragen die heel relevant zijn. Sebastiaan reageert: “Deze vragen kunnen maar door één iemand worden beantwoord…: de schoonmaker. In de dagelijkse hectiek van scholen, kantoren, conferentiecentra en openbare ruimten is het niet langer het middenmanagement aan het roer, nee de schoonmaker. Leraren, studenten, kantoormedewerkers of reizigers communiceren niet ‘even’ met de rayonleider of de operationeel manager. Nee de schoonmaker heeft de regie, de schoonmaker krijgt een stem… En wat voor stem!”

Van tientallen euro’s naar centen
Daar komt bij dat, ondanks de huidige uitdagingen en de onvermijdelijke crisis die op ons afkomt, de technologie en innovatie zich onverminderd snel blijft doorontwikkelen, legt de bedenker van My Clean Workspace uit. “Het is zelfs goed voor te stellen dat deze crisis voor een versnelling van deze doorontwikkeling gaat zorgen. Kijk maar naar de snelle adoptie van online vergaderen en thuiswerken. De schoonmaakmarkt zit op het vlak van innovatie zeker niet stil, maar de echte grote innovaties en technologische ontwikkelingen die voor blijvende verandering zorgen, worden vaak nog zeer beperkt en als sales- en marketingtool ingezet.”

Sebastiaan maakt daarbij de geruststellende kanttekening: “Veel van de huidige innovaties zijn vaak nog te duur, te instabiel of te complex. Dat is slechts een kwestie van tijd. Waar sensoren nu vaak nog vele tientallen euro’s kosten, gaat dat in korte tijd naar centen. Waar schoonmaakbedrijven nu vooral nog showen met grote en dure schrobzuigrobots, staan we aan de vooravond van goedkope, onvoorstelbaar slimme stofzuigers. Waar denk je dat al deze technologie gaat samenkomen? Gaat de rayonleider de stofzuigers op locatie aansturen, of de aandachtspunten vanuit de slimme toiletten oppakken? Nee, dat gaat de schoonmaker doen!”

Business model
Sebastiaan vervolgt: “De impact van deze ontwikkeling is zo groot, dat deze bijna alleen maar onderschat kan worden. Het vraagt van de volledige commerciële schoonmaakmarkt om een drastisch nieuwe werkwijze en business model. We gaan namelijk van schoonmaken tegen een vaste vergoeding naar open boek schoonmaken. Qua techniek is dit al lang mogelijk. Wij bedienen met Leviy vele business cases in de zorg, hotel en leisure, waar een combinatie van innovaties en technologie voor volledige en complete transparantie zorgen. Er wordt betaald per kamer, huisje, vierkante meter, beurt of per uur; aan het schoonmaakbedrijf wel te verstaan! In al deze cases wordt één stap heel bewust gemaakt…: de schoonmaker heeft een stem door middel van een mobiele applicatie.”

“De schoonmaker krijgt vertrouwen en is de regisseur op de werkvloer!”

“Het coronavirus gaat van schoonmaakbedrijven en hun schoonmakers verlangen dat overal aangetoond kan worden, dat een omgeving, werkplek of faciliteit schoon en veilig is. Die garantie kan enkel gegeven worden als we de schoonmaker voorzien van de juiste tool om direct met zijn/haar omgeving te communiceren en samen te werken. Die stap zal de onomkeerbare stap zijn in de revolutie die de schoonmaak te wachten staat. Het gaat niet in één maand om en waarschijnlijk ook niet in één jaar. Maar waar de voortgang in dit proces tot voor kort vooral door de schoonmaakbedrijven werd bepaald, zal het coronavirus een niet te controleren impuls geven richting een nieuwe status quo. De schoonmaker is belangrijker dan ooit en dat gaat voor een revolutie zorgen!”

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

15 augustus 2025

𝗞𝗮𝗿𝗶𝗻 Schevelier 𝟭𝟮,𝟱 𝗷𝗮𝗮𝗿 𝗯𝗶𝗷 𝗡𝗼𝗰𝗼𝗿𝗲

Nocore viert een bijzondere mijlpaal: Karin Schevelier is 12,5 jaar in dienst bij Nocore. Gefeliciteerd! “Al 12,5 jaar is Karin een onmisbare kracht binnen Nocore. Met haar kennis en...

09 juni 2023

Schoonmaker, wat moet ik zonder jou?

Een schone omgeving resulteert in een schone beleving. Actie -> reactie. Schoonmaakwerk is dankbaar werk. Oké, schoon is niet heel erg sexy. Vaak wordt schoon (pas) gezien als het...

15 augustus 2024

Effectieve bestrijding van bedwantsen met stoom

We zijn met z’n allen steeds meer op reis, waardoor bedwantsen zich makkelijker kunnen verplaatsen. Hierdoor heeft Kärcher zijn stoomreinigers en stoomzuigers voor professionele gebruikers laten testen door het...

27 augustus 2024

Heb jij een idee voor de CSU Innovatie Award?

CSU Roept op: Doe mee met de CSU Innovatie Award en breng jouw idee in de volgende versnelling. Met toegang tot een gigantisch netwerk vol mogelijkheden, een investeringsbudget van...

21 augustus 2024

Code Schoonmaak zet zich in voor eerlijke samenwerking in hotels

De Code Verantwoordelijk Marktgedraag stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appel, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

27 november 2024

Rijksschoonmaakorganisatie werkt succesvol met de BubbleFlush

Bij de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) werken ze aan een steeds duurzamere en betere schoonmaak door nieuwe innovaties te introduceren en waar mogelijk op te nemen in hun standaard werkwijze. Zo...

10 juni 2025

Intrakoop en vijf grote facilitaire dienstverleners bundelen krachten om zorgprofessionals te ontlasten

Om de druk op zorgprofessionals structureel te verlichten, hebben de vijf grootste Facilitaire Dienstverleners van Nederland – Asito, CSU, EW, Gom Zorg en Vebego Zorgservice –hun krachten gebundeld. Door...

11 december 2024

Kees Wagtmans (Kärcher) draagt managementtaken over aan Bart Hullebroeck

Bij Kärcher NV verandert op 1 januari 2025 het management. Kees Wagtmans draagt na een loopbaan van 44 jaar bij Kärcher, waarvan 19 jaar als Managing Director, zijn huidige...

14 april 2025

Schoonmakers Helpling hebben recht op werknemersbescherming

De Hoge Raad oordeelt in een uitspraak die op 11 april 2025 is bekendgemaakt dat Helpling geen digitaal prikbord voor schoonmakers bij particuliere huishoudens is, maar gewoon een uitzendbureau....