Interclean beursmanager Rob den Hertog zwaait af: “Vind je het hier niet, dan vind je het nergens”  

“In 1992 trad ik in dienst van de RAI, in 2004 mocht ik Jos van den Berg opvolgen. Hij ging met pensioen. Na 16 jaar draai ik komende mei m’n laatste Interclean Amsterdam-beurs. Ook ik mag met pensioen”, vertelt Rob den Hertog. De constante factor in beursmanagement en organisatieteam is mede debet aan het succes van de Interclean. In acht edities zag Rob de beurs uitgroeien tot ’s werelds grootste vakevenement, van 27.000 naar 33.000 bezoekers en van 525 naar 900 exposanten. “We zijn een gerespecteerde vakbeurs, die alles biedt wat er in de professionele schoonmaak aan nieuws en trends is. Als je het hier niet vindt, dan vind je het nergens.”

“Wat is een beurs vandaag de dag? Zoveel verhalen, zoveel meningen. Maar ons primaire doel is om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. ‘Probeer een compleet overzicht van de markt te geven met alle leveranciers en innovaties. Zorg dat er collega’s rondlopen, zorg voor peer-to-peer’, daagde m’n manager Rens Bakker me indertijd uit”, begint Rob ons gesprek. Een terugblik op ‘zijn’ 16 jaar Interclean Amsterdam en vooruitblik op zijn ‘final’. “In een bezoek aan de Interclean moet een soort voordeel zitten: in één dag bijvoorbeeld 5 leveranciers bezoeken en 3 nieuwe vinden. Waar lukt je dat? En het moet ook leuk zijn om er te komen. Alles moet kloppen. Tot in detail. Het is en blijft altijd belangrijk om mensen van de community bij elkaar te brengen.”

Het coronavirus houdt de gemoederen goed bezig

Een zorg, een uitdaging om aankomende mei mensen bij elkaar te brengen én te krijgen. “We monitoren de ontwikkelingen op de voet en nemen waar nodig en mogelijk maatregelen. We zijn daarin natuurlijk ook afhankelijk van de ontwikkelingen en beslissingen van de overheid. Uiterlijk 20 maart zullen wij de laatste ontwikkelingen ten aanzien van het coronavirus inventariseren en een definitieve beslissing nemen of wij de gezondheid en veiligheid van bezoekers en exposanten kunnen garanderen tijdens Interclean Amsterdam.”

25 projecten, 13 teamleden, 10.000 uren
“Op het moment dat de beurs draait, ben je met 25 projecten bezig. Daarvoor zet een team van 13 man/vrouw zich nu in, die samen 10.000 uur maken. Toen ik in 2004 kwam, organiseerden we de beurs met 7 mensen. Die toename is mede gekomen door de manier van uitdragen van het evenement, van papier naar digitaal. Een belangrijke verandering. Waar we ons vroeger bogen over de ‘press PR’, in welke bladen gaan we adverteren, daar heeft Pamela onze content marketeer nu een dagtaak aan om alle media in de peiling te houden en er iets mee te doen. In contentmarketing zit zeker toekomst.” Minder toekomst ziet Rob in de virtuele vakbeurs: “Ik hoor dat al sinds 1994. ‘Dit gaat het helemaal worden’, zei men toen. De virtuele vakbeurs is meer een kwestie van ‘appetizen’ van mensen wat ze wel en niet willen zien. Maar ook goed geïnformeerd zijn om de beperkte tijd op de beurs goed te kunnen benutten.”

“In mijn wacht heb ik het laatste schoonmaakbedrijf VLS zien vertrekken”

“In 2004 had VLS een hospitality stand. Maar het bezoek van eigen klanten en een te internationaal gezelschap waren oorzaken van het vertrek van VLS”, legt Rob uit. Het internationale karakter is wel een ‘achtervolgertje’. “Op de Interclean 2018-editie kwamen 5800 bezoekers vanuit Nederland, 1600 bezoekers uit België en 100 uit Luxemburg. Interclean is een ‘dedicated cleaning’ vakbeurs. Toen ik kwam, was 25% van de bezoeker distributeur, nu de helft en zijn ze afkomstig uit 140 landen. Vroeger was het schoonmaakbedrijf de belangrijkste bezoeker, nu dus de distributeur en we verwelkomen steeds meer facility managers. Ons aanbod is echt compleet. Als je het op de Interclean niet kunt vinden, dan is het er gewoon niet. Ook dat maakt de Interclean tot een succes. We zijn in staat om marktleiders aan ons te binden. Door de juiste bezoekers te leveren, is de Interclean van goed niveau.”

Minder mensen per bedrijf, meer bedrijven
Uit onderzoeken – een van de krachten van het RAI-team – blijkt dat de gemiddelde bezoeker aan de Interclean Amsterdam 24 stands bezoekt en 6 peer-to-peer gesprekken voert. Toen ik bij de RAI kwam werken, bezochten gemiddeld 4,1 mensen per bedrijf de beurs, nu is dat 1,6. Dat betekent dat bij 10.000 bedrijven er 16.000 bezoekers op de beurs rondlopen tegen 40.000 eerst. Dus wel meer bedrijven. Verkoop je dan minder? Nee, je verkoopt aan minder mensen per bedrijf, maar aan meer bedrijven”, legt Rob uit.

“Natuurlijk is de beurs veel internationaler geworden. Ik weet mijn eerste indruk nog goed. Ik was gewend aan 200 a 300 exposanten. Ik vond 525 exposanten veel, de beurs was groot en heel internationaal. Ik kreeg het reizen erbij, ik ging naar America, China en reisde binnen Europa. Mooi om te doen. Ik kende de schoonmaakbranche niet precies en wist niet wat er speelde. Ik ging en ga daarvoor veel naar buiten om partijen te ontmoeten. Om te luisteren en te leren. Om zaken op te pakken en door te vertalen naar de beursvloer. Wat is belangrijk voor de branche, voor de beursbezoeker?”

Kijkend naar de aankomende 2020-editie ziet Rob de Interclean Innovation Awards, het Innovation Lab, maar ook het Facility Inspiration Event, het Health Cleaning Forum en de Hackathon als toppics. “In de loop der jaren is het juryberaad voor de Innovation Awards geprofessionaliseerd en geïnternationaliseerd. Als je nu de oogst ziet, met name in digitalisering, connected technology en sustainability; prachtig. We mochten dit jaar 86 inschrijvingen ontvangen. De genomineerden presenteren zich volgende week, wat zeker een meerwaarde heeft. Neem augmented reality: door de presentaties zie je de mogelijkheden van deze technologie en dan begrijp je ze.”

Zakelijk matchen met de Interclean ‘Tinder’
“Met ons team is het mogelijk om elke keer tandje hoger te gaan in kwaliteit en beleving. Clean Connect wordt onze app, die we de Tinder van de schoonmaak noemen. De app is al getest. Met succes. Je kunt ermee inloggen, je LinkedIn profiel uploaden en iemand ontmoeten om zo vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Ons primaire doel.”

Premium

Met nieuw management team zet Succes Volendam in op ‘next level’

“Vorig jaar voerden we in onze organisatie een vernieuwing en verjonging door, met veel...