27 juni 2017

Asito als eerste volledig gecertificeerd op hoogste PSO-Trede

Asito wil een inclusieve onderneming zijn en dat uitstralen naar de buitenwereld. Dat het bedrijf inmiddels volledig is gecertificeerd op de hoogste PSO-Trede (Trede 3) is daarin dan ook de volgende stap. Voor Asito betekent de PSO het transparant maken van inclusiviteit binnen de organisatie en een kapstok om andere bedrijven mee te nemen in inclusief ondernemen.

Yuri Starrenburg, bestuurder van PSO-Nederland over de certificering van Asito: “Vanaf de ontwikkeling van de PSO-Prestatieladder is Asito een zeer betrokken stakeholder. Inclusiviteit staat voorop en dat heeft zich nu vertaald in de uitmuntende score die Asito heeft behaald.”

Hans van Leeuwen, HR Directeur: “Het feit dat Asito, waarin alle 53 vestigingen van Asito opgenomen zijn, Trede 3 gecertificeerd is, zegt veel over het commitment van de gehele organisatie om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op te nemen in onze organisatie. Vooral het alom aanwezige draagvlak bij het lijnmanagement en de directe collega’s binnen Asito geeft ons als directie een trots gevoel.”

Prestatieladder Socialer Ondernemen
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een meetinstrument van TNO Delft om objectief vast te stellen hoe inclusief een bedrijf onderneemt. Om te meten hoe goed een bedrijf presteert wordt een kwalitatief en een kwantitatief onderzoek gedaan. Leonore Nieuwmeijer, Specialist Inclusiviteit: “We zijn enorm trots dat we de hoogste PSO-Trede behaald hebben. Hoewel we heel blij zijn met het kwantitatieve gedeelte, gaat het ons meer om het kwalitatieve gedeelte en wat inclusief ondernemen doet met de mensen in onze organisaties. Tijdens de audits ben ik erg verrast hoe inclusiviteit leeft bij onze collega’s. De trots die gecreëerd wordt bij onze medewerkers door het werken met of begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

Bundelen
Asito is onlangs begonnen met het bundelen van de inclusieve verhalen die de organisatie rijk is in een witboek over inclusief ondernemen. Om andere bedrijven aan te sporen mee te doen. Leonore: “We hadden al mooie verhalen verzameld in ons witboek, maar tijdens de audit en daarna kwamen er nog meer mooie verhalen naar boven.”

Ruim voldoende
Asito is het eerste schoonmaakbedrijf dat volledig is gecertificeerd op de hoogste PSO-Trede. Hans van Leeuwen: “De afgelopen jaren heeft Asito van ruim duizend mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt deze afstand weggenomen of verkleind. Inclusiviteit staat hoog op onze agenda. Dat dit nu ook blijkt uit de PSO-certificering, daar zijn we trots op. En dat met een percentage van 4.9%!” Het minimale percentage voor een bedrijf om de hoogste PSO-Trede te behalen is 3,7%.”

Over Asito
Asito is een van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland. Dagelijks werken 10.000 kleurrijke vakkrachten verspreid over 53 vestigingen succesvol aan een schone en veilige werk- en leefomgeving. Voor Asito staat het verbinden van medewerkers, klanten en relaties voorop om zo samen tot de meest sociale en duurzame resultaten te komen.

Over de PSO
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk meetinstrument én keurmerk dat de mate van Sociaal Ondernemen objectief zichtbaar maakt. De PSO is in samenwerking met TNO, PSO-Nederland en de markt ontwikkeld, volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot een landelijke norm voor Socialer Ondernemen.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 september 2022

Samen eten

Deze week is het de week van Samen eten & Asito, voorheen het event Nationaal Integratie Diner. Op diverse locaties in het land proeven collega’s, klanten en relaties samen...

18 januari 2019

#nieuwsnotendop week 3: Asito, CSU, ICS Groep en Perfect Vloeronderhoud

Op eigen-wijze brengt Schoonmaakjournaal het nieuws over ontwikkelingen in de schoonmaak- en facilitaire markt. We doen dit niet meer door dagelijks veel contentsnacks aan te bieden, maar door u...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...

01 juli 2019

Erve Asito nieuwe naam stadion Heracles Almelo

Voor minimaal de komende tien jaar is Erve Asito de nieuwe naam van het stadion van Heracles Almelo. De naam is vanmorgen bekend gemaakt door een afvaardiging van club,...

13 juli 2022

Met Slimm Facility samen sociale impact maken

Per 1 juli 2022 heeft Slimm Facility Services haar dienstverlening uitgebreid met haar sociale onderneming ‘Blankers Maatschappelijk’. Met dit bedrijf wil Blankers zichtbaarder zijn op het gebied van sociaal...

13 februari 2020

Kleine nitrile handschoenen met grote en groene impact

Asito kijkt graag naar de toekomst, vandaar dat Alex Alkemade, vestigingsmanager bij Asito Transport en verantwoordelijk voor stationsreiniging, op zoek ging naar een ‘groenere’ variant van het blauwe handschoentje....

17 juli 2019

#nieuwsnotendop: aanbesteding, diversiteit, hygiëne, inclusiviteit en werkdruk

Aanbestedingen en de toekomst van sanitaire supplies “Marktpartijen bieden sanitaire supplies vaak aan als totaaloplossing”: het is een citaat uit het artikel dat PIANOo publiceert over de Rijksbrede categorie...

05 juni 2020

Top 5 in mei op Schoonmaakjournaal: van hygiënezuil tot anderhalve meters maken in onderwijs

Total Cleaning Products & ABC Products, Leviy Software, Greenspeed, MTS Euro Products en Asito & EW Facility Services: dit zijn onze graag en meest geziene gasten op Schoonmaakjournaal in...

31 juli 2019

Blog Opruimobers

Fields of Joy, een kleinschalig festival in het Twentse Oldenzaal; sinds dit jaar is Asito daar schoonmaakpartner. Ook al is dit een kleinschalig festival, je kunt er tot je...

13 oktober 2023

Vlieg met me mee

Hoe mooi en bijzonder is het als je als kind in een kleurrijke luchtballon boven je eigen streek zweeft? Twee jonge, chronisch zieke tieners beleefden het onlangs en voeren...