2 april 2019

Even voorstellen: Hygiënepapier.nl, de online nummer 1 in de Benelux

Maak kennis met Hygiënepapier.nl, de nummer 1 van de Benelux als het gaat om de online verkoop van hygiënepapier. Maar hoe is het bedrijf gekomen waar het nu is, in de steeds drukker wordende online wereld? En hoe kan het dat ze na de start in 2016 in 2018 al marktleider waren? “Veel testen, veel proberen en veel luisteren naar de klanten,” vertelt Michael Woensdregt, lead online marketeer bij Hygiënepapier.nl.

 Hygiënepapier.nl is begonnen als online verkoper van het assortiment van MTS Euro Products”, vertelt Michael. “Gaandeweg hebben we ons assortiment steeds meer uitgebreid en zijn we bijna gegroeid tot een one-stop-shop op het gebied van zakelijke hygiëne. Van papieren handdoekjes tot elektrische handdrogers en van batterijen tot stofzuigers en stofzuigerzakken, we hebben het nu allemaal!”

Op weg naar succes
Het doel van de webshop is altijd al geweest om het kopen van hygiënepapier zo makkelijk mogelijk te maken. “Hoe je het ook wendt of keert, toiletpapier blijft een randzaak. Een noodzakelijk iets om aan te schaffen, maar zeker niet het leukste.” Daarom heeft de webshop alles op alles gezet om de klant goed te helpen. “We bieden een service die je in een fysieke winkel zou verwachten, maar dan online. Onze klantenservice wordt gemanaged door Jacco, die alle ins en outs van de producten kent en onze klanten binnen no time aan het juiste product helpt, als zij er via de webshop niet uitkomen.”

“We hebben veel geëxperimenteerd om tot de optimale samenstelling van de shop te komen”

Daarnaast introduceerde Hygiënepapier.nl al snel de Dispensercheck. “Met deze tool kunnen onze klanten in drie stappen de juiste navulling voor hun dispenser vinden. Een onwijs gewaardeerde tool op onze shop,” vertelt Michael.

Gedreven door data
Sinds het prille begin is Hygiënepapier.nl bezig geweest met het optimaliseren van de shop op basis van data. Hier is dan ook de Dispensercheck uit ontstaan, omdat Michael zag dat er behoefte was aan een andere manier van zoeken dan het reguliere zoeken op artikelnummer of naam.

“We hebben veel geëxperimenteerd om tot de optimale samenstelling van de shop te komen. Dit is met pieken en dalen gegaan: het schrappen van de verzendkosten zorgde er bijvoorbeeld door dat de conversie op onze webshop (red: conversie is het succespercentage op de shop) flink daalde.” Door schade en schande word je wijs, meent Michael.

“Wat wel een enorm succes bleek, was het starten van een shop in België”

“Wat wel een enorm succes bleek, was het starten van een shop in België,” vervolgt Michael. “We zagen in de data dat er steeds meer bestellingen kwamen van mensen uit België. Daarom hebben we de stap gemaakt naar een gepersonaliseerde shop voor België, wat het bestellen een stuk gebruiksvriendelijker en fijner maakt. En het heeft er natuurlijk ook voor gezorgd dat we met recht kunnen zeggen dat we de grootste van de Benelux zijn,” lacht Michael.

De weg naar de toekomst
Hygiënepapier.nl heeft altijd al als doel gehad om te groeien. “We werken er met een onwijs ambitieus team aan om Hygiënepapier.nl elke dag te verbeteren, de conversie te verhogen en de klant zo goed mogelijk te helpen,” zegt Michael. “Ons doel was altijd om de grootste van Nederland te worden, maar daar zijn we dus inmiddels al voorbij,” vertelt hij.

Duitsland staat als stip aan de horizon

Wat de volgende stap wordt? “We zijn nu bezig met het opzetten van een Duits platform. Momenteel zijn we druk met de vertaling van de teksten van onze webshop en alles in orde te maken om ook de Duitse markt de kans te geven om makkelijk en snel hun toilethygiëne te kopen.” Uiteraard ziet het team van Hygiënepapier.nl het wel zitten om ook in Duitsland de grootste te worden: “Jazeker,” lacht Michael, “dat staat zeker nog als stip op onze horizon!”

De ultieme droom van Michael en Hygiënepapier.nl is om meer te doen met duurzaamheid. “We zouden graag niet alleen onze klanten, maar ook de wereld een beetje meer willen helpen. We werken al samen met merken als The Good Roll en Satino Black, maar we kunnen niet ontkennen dat we meer moeten doen om onze ecologische voetafdruk wat te verkleinen.” Momenteel is Michael hard bezig met het Bewust Bezorgd initiatief van Thuiswinkel, waarmee de bezorging van de bestellingen een stuk duurzamer wordt gemaakt. “De tips zijn onwijs handig voor iedere webshop, dus neem hier vooral eens een kijkje als je bezig bent met duurzaamheid en het tegengaan van de klimaatverandering.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 oktober 2022

Duurzame stappen in stroomversnelling

Na een heerlijke en vooral warme zomer dalen de temperaturen weer en gaan we richting de herfst en winter. Met de huidige stijging van de energieprijzen en de aankomende...

03 februari 2020

HYGENIQ reinigingsmiddelen: het 100% effectieve, 100% veilige en 100% ecologische alternatief

Iedere dag gebruikt de professionele schoonmaakbranche wereldwijd naar schatting 25 miljoen kilogram schadelijke reinigingsproducten. Bedenk hoe positief de impact op mens en milieu is, als dit milieuvriendelijke producten zijn....

01 september 2020

Blog: Goud in handen

Vandaag is het Duurzame Dinsdag. De 23e. In 1997 begonnen als Nationale Toekomstprijs en ontstaan vanuit het verlangen van mensen om te werken aan een duurzame samenleving. Sinds 2003...

18 oktober 2022

“Numatic kiest voor Netto 0 in 2035”

Numatic doet een mooie duurzaamheidsbelofte: ‘Netto nul in 2035’. De fabrikant en distributeur van professionele schoonmaakmachines en –materialen én de consumentenstofzuigers Henry en Hetty, zet zich full focus in...

20 september 2022

De belangrijkste duurzame keurmerken

NordicSwan, Europees Ecolabel, ISO 14001. Stuk voor stuk keurmerken die iets over de duurzaamheid van een product of de bedrijfsprocessen van een organisatie zeggen. Maar waar staan deze keurmerken...

09 mei 2022

Breedweer Facilitaire Diensten neemt De Ster uit Hengelo over

Breedweer Facilitaire Diensten uit Uitgeest wil haar boodschap om maatschappelijke impact te maken zo breed mogelijk verspreiden. Daarvoor is groei onmisbaar, groei door nieuwe opdrachten en door overnames. Per...

16 mei 2019

Toiletten bouwen met toiletpapier: The Good Roll

Sinds begin 2019 verkoopt Hygiënepapier.nl het merk The Good Roll: 100% boomvriendelijk toiletpapier zonder chloor, kleur- en geurstoffen. Want, zo vindt The Good Roll: bomen zijn om te knuffelen,...

03 april 2023

Niels van Geenhuizen manager Duurzaamheid CSU, Tzorg en Zizo

Niels van Geenhuizen is benoemd tot manager Duurzaamheid bij Total Care. Deze nieuwe functie sluit aan bij de duurzaamheidsambities van CSU, Tzorg en Zizo, die onder Total Care vallen. ...

04 april 2019

Groene koplopers: Hygiënepapier.nl pakt ‘groene’ primeur met Bewust Bezorgd!

Steeds meer mensen en bedrijven kopen producten online, ook in de hygiënebranche. Voor het milieu is dat niet verkeerd: de bezorging is vaak efficiënt georganiseerd, waardoor één bestelbusje vele...

08 juni 2020

Ralph Vodegel (Katrin): “De meerwaarde van hygiënepapier in het toilet krijgt eindelijk erkenning”

Jarenlang, nee decennialang, wordt er al strijd gevoerd tussen leveranciers en sponsors van onderzoeken naar handdroging. Welk systeem is het meest hygiënisch: papier, katoen, luchtdroging? Logisch, want hygiëne is...