2 april 2019

Even voorstellen: Hygiënepapier.nl, de online nummer 1 in de Benelux

Maak kennis met Hygiënepapier.nl, de nummer 1 van de Benelux als het gaat om de online verkoop van hygiënepapier. Maar hoe is het bedrijf gekomen waar het nu is, in de steeds drukker wordende online wereld? En hoe kan het dat ze na de start in 2016 in 2018 al marktleider waren? “Veel testen, veel proberen en veel luisteren naar de klanten,” vertelt Michael Woensdregt, lead online marketeer bij Hygiënepapier.nl.

 Hygiënepapier.nl is begonnen als online verkoper van het assortiment van MTS Euro Products”, vertelt Michael. “Gaandeweg hebben we ons assortiment steeds meer uitgebreid en zijn we bijna gegroeid tot een one-stop-shop op het gebied van zakelijke hygiëne. Van papieren handdoekjes tot elektrische handdrogers en van batterijen tot stofzuigers en stofzuigerzakken, we hebben het nu allemaal!”

Op weg naar succes
Het doel van de webshop is altijd al geweest om het kopen van hygiënepapier zo makkelijk mogelijk te maken. “Hoe je het ook wendt of keert, toiletpapier blijft een randzaak. Een noodzakelijk iets om aan te schaffen, maar zeker niet het leukste.” Daarom heeft de webshop alles op alles gezet om de klant goed te helpen. “We bieden een service die je in een fysieke winkel zou verwachten, maar dan online. Onze klantenservice wordt gemanaged door Jacco, die alle ins en outs van de producten kent en onze klanten binnen no time aan het juiste product helpt, als zij er via de webshop niet uitkomen.”

“We hebben veel geëxperimenteerd om tot de optimale samenstelling van de shop te komen”

Daarnaast introduceerde Hygiënepapier.nl al snel de Dispensercheck. “Met deze tool kunnen onze klanten in drie stappen de juiste navulling voor hun dispenser vinden. Een onwijs gewaardeerde tool op onze shop,” vertelt Michael.

Gedreven door data
Sinds het prille begin is Hygiënepapier.nl bezig geweest met het optimaliseren van de shop op basis van data. Hier is dan ook de Dispensercheck uit ontstaan, omdat Michael zag dat er behoefte was aan een andere manier van zoeken dan het reguliere zoeken op artikelnummer of naam.

“We hebben veel geëxperimenteerd om tot de optimale samenstelling van de shop te komen. Dit is met pieken en dalen gegaan: het schrappen van de verzendkosten zorgde er bijvoorbeeld door dat de conversie op onze webshop (red: conversie is het succespercentage op de shop) flink daalde.” Door schade en schande word je wijs, meent Michael.

“Wat wel een enorm succes bleek, was het starten van een shop in België”

“Wat wel een enorm succes bleek, was het starten van een shop in België,” vervolgt Michael. “We zagen in de data dat er steeds meer bestellingen kwamen van mensen uit België. Daarom hebben we de stap gemaakt naar een gepersonaliseerde shop voor België, wat het bestellen een stuk gebruiksvriendelijker en fijner maakt. En het heeft er natuurlijk ook voor gezorgd dat we met recht kunnen zeggen dat we de grootste van de Benelux zijn,” lacht Michael.

De weg naar de toekomst
Hygiënepapier.nl heeft altijd al als doel gehad om te groeien. “We werken er met een onwijs ambitieus team aan om Hygiënepapier.nl elke dag te verbeteren, de conversie te verhogen en de klant zo goed mogelijk te helpen,” zegt Michael. “Ons doel was altijd om de grootste van Nederland te worden, maar daar zijn we dus inmiddels al voorbij,” vertelt hij.

Duitsland staat als stip aan de horizon

Wat de volgende stap wordt? “We zijn nu bezig met het opzetten van een Duits platform. Momenteel zijn we druk met de vertaling van de teksten van onze webshop en alles in orde te maken om ook de Duitse markt de kans te geven om makkelijk en snel hun toilethygiëne te kopen.” Uiteraard ziet het team van Hygiënepapier.nl het wel zitten om ook in Duitsland de grootste te worden: “Jazeker,” lacht Michael, “dat staat zeker nog als stip op onze horizon!”

De ultieme droom van Michael en Hygiënepapier.nl is om meer te doen met duurzaamheid. “We zouden graag niet alleen onze klanten, maar ook de wereld een beetje meer willen helpen. We werken al samen met merken als The Good Roll en Satino Black, maar we kunnen niet ontkennen dat we meer moeten doen om onze ecologische voetafdruk wat te verkleinen.” Momenteel is Michael hard bezig met het Bewust Bezorgd initiatief van Thuiswinkel, waarmee de bezorging van de bestellingen een stuk duurzamer wordt gemaakt. “De tips zijn onwijs handig voor iedere webshop, dus neem hier vooral eens een kijkje als je bezig bent met duurzaamheid en het tegengaan van de klimaatverandering.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

27 december 2022

Trend: duurzaamheid wordt steeds oprechter en breder toegepast

Duurzaam werken was afgelopen jaar één van de trends. Ook in het nieuwe jaar zal deze trend doorzetten, waarbij de ‘marketingsaus’ steeds verder naar de achtergrond zal treden, het...

29 april 2019

Whitepaper Duurzame Vloer beschikbaar

De ketenpartijen VSR, OSB en Modint hebben gezamenlijk de whitepaper Duurzame Vloer opgesteld. In het document is de beschikbare actuele kennis en ervaring op het gebied van professioneel omgaan...

24 februari 2025

ISS Sustainability Day: duurzame verbinding aangaan

Op 4 februari 2025 was er in KAS Meeting in Woerden een dag lang  aandacht voor het mogelijk maken van transities, onder begeleiding van dagvoorzitter Kyrsa de Bruine van...

28 maart 2023

VSR Voorjaarsbijeenkomst (18 april) in teken van duurzaamheid

Op 18 april aanstaande organiseert VSR haar Voorjaarsevent dat volledig in het teken staat van duurzaamheid. Alycia Biekram treedt die middag op als kritische key-note spreker die vol passie...

14 september 2022

VSR Zomerevent: Iedereen zijn eigen energie

Het VSR Zomerevent van 7 september jongstleden was met recht een Zomerevent. Niet alleen het weer was zonnig en warm, de locatie van de Tinfabriek in Naarden was inspirerend,...

20 oktober 2022

Duurzame stappen in stroomversnelling

Na een heerlijke en vooral warme zomer dalen de temperaturen weer en gaan we richting de herfst en winter. Met de huidige stijging van de energieprijzen en de aankomende...

09 september 2022

Schoonmaakronde met elektrische bakfiets

Heb je hem al zien rijden? Sinds kort rijdt Remco met de elektrische bakfiets door de binnenstad van Utrecht en maakt hij diverse wooncomplexen schoon. Maurits Meerwijk, mede-eigenaar bij...

09 maart 2020

Vijf unieke toppics op 28e editie Interclean Amsterdam

“Innovatie loopt ook door de komende editie van Interclean Amsterdam weer als een rode draad”, schreven we recent in onze aankondiging en oproep voor de Interclean Hackathon. Dat klopt...

28 juli 2025

ISS prolongeert certificering niveau 5 van CO2-prestatieladder

In juni is het CO2-managementsysteem van ISS opnieuw beoordeeld aan de hand van de criteria van niveau vijf van de CO2 prestatieladder en is het certificaat opnieuw toegekend. "Met...

31 oktober 2022

Doe maar duurzaam! Zo pakken deze organisaties het aan.

Zonnepanelen op het dak, niet onnodig of zelfs helemaal niet meer printen en verantwoorde koffiebonen in de koffieautomaat in de kantine. Veel bedrijven zetten de stap naar duurzaamheid. Hoe...