28 oktober 2020

Blog: Handfluencers

Na elk toiletbezoek je handen wassen; jong geleerd, oud gedaan. En toch was er op 19 oktober voor mij een leermomentje: het coronavirus kan tot 9 uur op je huid overleven in vergelijking met de 1,8 uur van een ‘gewoon’ griepvirus. Dus 5 keer langer en meer de kans op een coronabesmetting. Een onderzoeksfeit dat het medische tijdschrift van Oxford University Press, Clinical Infectious Diseases, publiceerde. Japanners vonden in dat onderzoek nieuw bewijs voor de noodzaak voor regelmatig handen wassen. Sowieso maar zeker ook in onze wereldstrijd tegen het Covid-19-virus. Want hoe langer het virus op je handen blijft zitten, hoe groter de kans is dat je het verspreidt.

Handen zijn dus verspreiders én… influencers.
Huh?

Influencers zijn toch bekende mensen met invloed? Zoals vlogger Enzo Knol, modekoningin Anna Nooshin en beauty celeberty Nikkie Tutorials. Millennials die dagelijks wereldwijd een miljoenenpubliek met hun posts met vlogs, filmpjes en foto’s op de sociale media. Ze hebben een passie voor iets en vinden het leuk om dat te delen. Ze bouwen kennis op en verspreiden dat, dus als fan weet je dat je altijd bij jouw influencer terecht kunt voor een goede raad.

Nou ben ik (soms) bescheiden, dus ben en word ik geen influencer. Al ben ik gek van voetballen, mountainbiken en hardlopen, ik val sowieso niet in de generatie van millennials. Toch draaien mijn dagelijkse zakelijke bezigheden en die van mijn Euro Products-collega’s om… influencers.

Handfluencers.

Ja, onze handen.
Onze handen komen namelijk met alles en iedereen in aanraking. Ook een miljoenenpubliek. Het zijn echte vuilverzamelaars en verspreiders van ziekteverwekkers. Onze wereld heeft dat dit jaar meer dan duidelijk gemaakt. Nu kun je niet helemaal voorkomen dat je ziekteverwekkers binnenkrijgt, maar je kunt dit risico wel kleiner maken. Goed schoonmaken helpt hierbij. En natuurlijk handen wassen, voor ons een open deur. Want waar was je het vaakst je handen? In een toiletgroep.

Ook een goede toiletinrichting met goede en voldoende voorzieningen helpen om handen het positieve aanzien van influencer te laten verdienen. Helaas verdwijnen schoonmaak en toilethygiëne toch nogal eens in het budgettaire afvoerpuntje van menig onderwijsinstelling. Desondanks blijven wij ons inzetten om scholen zo goedkoop en goed mogelijk van dienst te zijn. Te ontzorgen. Vorig jaar op Global Handwashing Day verzorgde ons marketingteam bijvoorbeeld lessen in handenwassen voor de onderbouw in Maassluis en Maasland; het is belangrijk dat kinderen het verschil leren tussen vies en schoon. Uit hygiënisch aspect (minder kans op ziekten en allergieën) en uit sociaal aspect (schoon voelt fijn en is prettig voor de omgeving). Maar als verkoopteam denken we ook na over de toegevoegde waarde van dispensers met foamzeep, specifieke besparende toiletpapiersystemen, handendroging met papier en het logistieke gedeelte. Een optimale inrichting van een washroom leidt tot het beste hygiënische resultaat; een goede handhygiëne is de absolute basis, handdroging maakt daar een zeer belangrijk deel van uit. Als schoolhoofd moet en wil je geen kopzorgen hebben over de voorraad, als schoolbestuur wil je (toilet)hygiëne op de schone kaart zetten om zo veel mogelijk kinderen op je school te kunnen verwelkomen en als ouder wil je je kind naar een schone school brengen.

Over handfluencers gesproken: weer grip op ons leven krijgen en houden, wie wil dat niet? Je kunt altijd bij ons terecht voor een goede raad. We delen graag onze kennis en ervaring. Met passie.

Michel van der Hoeven,
account manager MTS Euro Products

P.S. Tussen de 10 en 20% van de corona-geïnfecteerden is verantwoordelijk voor zo’n 80% van de besmettingen stelt het populairwetenschappelijk tijdschrift Scientific American. Kunnen we dan samen met een goede handhygiëne het heft in handen nemen?

Bronnen: RIVM, AD en Scientific American

Deel dit artikel

Ook interessant:

22 juli 2019

Uitbreiding exportteam MTS Euro Products met FMNextGen’er Dirk Roelofsen

“Ons nieuwe jaar is net begonnen”, bruist Sander Ekhart, commercieel directeur van MTS Euro Products, door de telefoon als we hem op maandag 1 juli in de vroege ochtend...

29 juli 2019

Meest gelezen op website 1e halfjaar 2019: interview met Gerrit Malipaard van MTS Euro Products

Het meest gelezen item op onze website in het eerste halfjaar van 2019: het interview met Gerrit Malipaard, CEO van MTS Euro Products over de opvallende groei van MTS...

27 mei 2020

Blog: Washroom doolhof

Is een washroom, een toiletruimte met één of meer toiletten, een doolhof? Nee, je vindt er zeker je weg wel, maar je moet wel de juiste stappen volgen om...

27 augustus 2019

MTS Euro Products breidt QuartzLine uit

MTS Euro Products uit Maassluis, internationaal leverancier van een breed assortiment aan hoogwaardige hygiëneproducten, introduceerde in 2018 op de Interclean Amsterdam een nieuwe dispenserlijn: de QuartzLine. De Quartzline staat...

14 februari 2024

MTS Euro Products verwelkomt Damian Armitage

Op 1 april verwelkomt MTS Euro Products Damian Armitage als hun nieuwe Exportmanager. Damian stapt na bijna twee decennia over van de Greenspeed International familie naar een tweede schoonmaakfamilie: MTS...

22 maart 2024

MTS Euro Products B.V. zet met Marcel van der Zwan nieuwe stap naar groei

Per 1 april 2024 zal de directie van MTS Euro Products B.V. worden uitgebreid met Marcel van der Zwan als COO (Chief Operating Officer). Met zijn aantreden zet de...

03 juli 2020

Meest gelezen in juni op Schoonmaakjournaal

Donderdag werd donderslag door de aankondiging van de initiator van Schoonmaakjournaal, Petra de Bruin, op 18 juni. Het nieuws leverde een bereik op het Schoonmaakjournaal-platform van 26.640 op. Verder...

06 mei 2019

Top 5 meest populair op Schoonmaakjournaal in april

De maand starten met een grap verpakt in een vlog, een nieuwe vakbeurs, een nieuwe themaserie en een warm afscheid: dat en meer vormden Schoonmaakjournaal Select-bijdragen in april. Deze...

20 juli 2020

#nieuwsnotendop Schoonmaakbedrijf te koop, nieuwbouw MTS Euro Products en nieuwe CEO Diversey

Zuidhollands Glas-/gevelbedrijf te koop Company Cure, specialist in bedrijfsovername, biedt een schoonmaak/glas- en gevelreinigingsbedrijf in de regio Zuid-Holland aan. Het bedrijf noteert een omzet van € 4,5 miljoen per...

05 maart 2019

Top 3 februari met MTS Euro Products, nieuwe themaserie en ingezonden brief

“Het was ons het maandje wel”, concludeerden we terugkijkend op januari. En opnieuw kunnen we dat zeggen. Met de Qualis-kennissessie Insight into quality, de afsluiter van ons drieluik over...