28 oktober 2020

Blog: Handfluencers

Na elk toiletbezoek je handen wassen; jong geleerd, oud gedaan. En toch was er op 19 oktober voor mij een leermomentje: het coronavirus kan tot 9 uur op je huid overleven in vergelijking met de 1,8 uur van een ‘gewoon’ griepvirus. Dus 5 keer langer en meer de kans op een coronabesmetting. Een onderzoeksfeit dat het medische tijdschrift van Oxford University Press, Clinical Infectious Diseases, publiceerde. Japanners vonden in dat onderzoek nieuw bewijs voor de noodzaak voor regelmatig handen wassen. Sowieso maar zeker ook in onze wereldstrijd tegen het Covid-19-virus. Want hoe langer het virus op je handen blijft zitten, hoe groter de kans is dat je het verspreidt.

Handen zijn dus verspreiders én… influencers.
Huh?

Influencers zijn toch bekende mensen met invloed? Zoals vlogger Enzo Knol, modekoningin Anna Nooshin en beauty celeberty Nikkie Tutorials. Millennials die dagelijks wereldwijd een miljoenenpubliek met hun posts met vlogs, filmpjes en foto’s op de sociale media. Ze hebben een passie voor iets en vinden het leuk om dat te delen. Ze bouwen kennis op en verspreiden dat, dus als fan weet je dat je altijd bij jouw influencer terecht kunt voor een goede raad.

Nou ben ik (soms) bescheiden, dus ben en word ik geen influencer. Al ben ik gek van voetballen, mountainbiken en hardlopen, ik val sowieso niet in de generatie van millennials. Toch draaien mijn dagelijkse zakelijke bezigheden en die van mijn Euro Products-collega’s om… influencers.

Handfluencers.

Ja, onze handen.
Onze handen komen namelijk met alles en iedereen in aanraking. Ook een miljoenenpubliek. Het zijn echte vuilverzamelaars en verspreiders van ziekteverwekkers. Onze wereld heeft dat dit jaar meer dan duidelijk gemaakt. Nu kun je niet helemaal voorkomen dat je ziekteverwekkers binnenkrijgt, maar je kunt dit risico wel kleiner maken. Goed schoonmaken helpt hierbij. En natuurlijk handen wassen, voor ons een open deur. Want waar was je het vaakst je handen? In een toiletgroep.

Ook een goede toiletinrichting met goede en voldoende voorzieningen helpen om handen het positieve aanzien van influencer te laten verdienen. Helaas verdwijnen schoonmaak en toilethygiëne toch nogal eens in het budgettaire afvoerpuntje van menig onderwijsinstelling. Desondanks blijven wij ons inzetten om scholen zo goedkoop en goed mogelijk van dienst te zijn. Te ontzorgen. Vorig jaar op Global Handwashing Day verzorgde ons marketingteam bijvoorbeeld lessen in handenwassen voor de onderbouw in Maassluis en Maasland; het is belangrijk dat kinderen het verschil leren tussen vies en schoon. Uit hygiënisch aspect (minder kans op ziekten en allergieën) en uit sociaal aspect (schoon voelt fijn en is prettig voor de omgeving). Maar als verkoopteam denken we ook na over de toegevoegde waarde van dispensers met foamzeep, specifieke besparende toiletpapiersystemen, handendroging met papier en het logistieke gedeelte. Een optimale inrichting van een washroom leidt tot het beste hygiënische resultaat; een goede handhygiëne is de absolute basis, handdroging maakt daar een zeer belangrijk deel van uit. Als schoolhoofd moet en wil je geen kopzorgen hebben over de voorraad, als schoolbestuur wil je (toilet)hygiëne op de schone kaart zetten om zo veel mogelijk kinderen op je school te kunnen verwelkomen en als ouder wil je je kind naar een schone school brengen.

Over handfluencers gesproken: weer grip op ons leven krijgen en houden, wie wil dat niet? Je kunt altijd bij ons terecht voor een goede raad. We delen graag onze kennis en ervaring. Met passie.

Michel van der Hoeven,
account manager MTS Euro Products

P.S. Tussen de 10 en 20% van de corona-geïnfecteerden is verantwoordelijk voor zo’n 80% van de besmettingen stelt het populairwetenschappelijk tijdschrift Scientific American. Kunnen we dan samen met een goede handhygiëne het heft in handen nemen?

Bronnen: RIVM, AD en Scientific American

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 november 2019

Schoonmaak Vakdagen 2019: filmcompilatie Primeurs

Wat heb je gemist als je de Schoonmaak Vakdagen niet hebt bezocht? Veel. Onder meer heel veel primeurs. Henk Snaterse maakte van enkele noviteiten deze filmcompilatie met Meclean Professional...

08 januari 2024

Blog Stef Martens (Social Cleania): Social Media trends 2024  

Hoe leuk is het om het jaar af te trappen met een blog over ontwikkelingen in en rondom social media. Die ook goed zijn in te zetten in de...

09 oktober 2019

Blog: Strikdiploma

We binden er geen touwtjes omheen. Evenmin gaan we de kinderen strikken. Maar op de Internationale Handenwasdag, op dinsdag 15 oktober, kunnen 65  kinderen van de basisscholen De Dijck...

25 juni 2019

3e FM Next Generation event: omdenken biedt toekomst

“We wilden de blik op schoonmaak veranderen”, doet Thijs Stolwijk van gastheer i‑team Global uit de doeken. i-team – dat staat voor Innovation Together, Everyone, Achieves, More – is...

06 mei 2019

Top 5 meest populair op Schoonmaakjournaal in april

De maand starten met een grap verpakt in een vlog, een nieuwe vakbeurs, een nieuwe themaserie en een warm afscheid: dat en meer vormden Schoonmaakjournaal Select-bijdragen in april. Deze...

08 mei 2020

Blog: Hygiënisch handen drogen, hoe dan?

Handhygiëne heeft de wereld in z’n greep, we ervaren dat allemaal. Maar hoe krijgen we weer grip op ons leven? Een goede handhygiëne is de absolute basis, handdroging maakt...

27 mei 2020

Blog: Washroom doolhof

Is een washroom, een toiletruimte met één of meer toiletten, een doolhof? Nee, je vindt er zeker je weg wel, maar je moet wel de juiste stappen volgen om...

18 augustus 2020

Rob Bongenaar over hygiëne in horeca: “Er is een wereld te winnen. Juist nu meters maken”

“Het is vaak geen onwil maar onkunde. Je komt op plekken en zie, merk en denk je: ‘ze hebben het goed gedaan’, maar soms zie je dat de schoonmaak...

29 juli 2019

Meest gelezen op website 1e halfjaar 2019: interview met Gerrit Malipaard van MTS Euro Products

Het meest gelezen item op onze website in het eerste halfjaar van 2019: het interview met Gerrit Malipaard, CEO van MTS Euro Products over de opvallende groei van MTS...

07 mei 2020

Top 3 op LinkedIn in april: Asito, MTS Euro Products en Facility Apps

De bereikcijfers op het Schoonmaakjournaal-platform ontploffen sinds de corona-uitbraak. Ook dat feit bevestigt het belang van schoonmaak. Dit zijn de drie bijzondere artikelen met het hoogste bereik op LinkedIn:...