20 oktober 2025

“We doen het op de Spectro-manier graag net even anders.” Laurens Metternich over jong ondernemen, lef en leren in de praktijk

Op dinsdag 2 december 2025 is jongerenplatform FMNextGen te gast bij Spectro in Oss: het familiebedrijf dat nu wordt geleid door broers en zus Laurens, Alissa en Quintus Metternich. Drie jonge ondernemers, ook lid van FMNextGen, die ieder hun eigen weg in de branche vonden. Als gastbedrijf ontvangen zij de leden van FMNextGen voor een middag vol ontmoeting, intrige, inspiratie en ondernemerslessen. Daarbij krijgen de leden die dag een inclusief kijkje in het begin 2025 geopende hoofdkantoor en de fabriek waar ook meerdere jongeren werken.

We spraken alvast met CEO en mede-eigenaar Laurens Metternich. Hij tilt een tipje van de sluier op over wat Spectro drijft, waar de groei vandaan komt en welke ondernemerslessen hij meeneemt naar het event op 2 december 2025.

‘Als jonkies moet je elkaar opzoeken’
Laurens rolde jong het familiebedrijf in. “Begin twintig zat ik al in de branche en zag ik vooral grijze mannen. Daarom zocht ik leeftijdsgenoten op om samen op te trekken en van elkaar te leren. Dat is nog steeds de rode draad.” Die gedachte sluit naadloos aan bij het doel van FMNextGen: elkaar ontmoeten, ervaringen delen en fun.

Een HQ dat laat zien hoe het ook kan
Sinds januari is Spectro thuis in een nieuw, energie- en CO₂-neutraal hoofdkantoor dat tegelijk als experience center fungeert. Binnen en buiten zie je niet alleen een bijzonder gebouw, maar ook circulaire en gerecyclede materialen. Het gebouw is ontworpen als prettige werkplek voor een groeiend team én als plek waar bezoekers de innovaties van dichtbij ervaren. “We laten graag zien dat het in deze vaak traditionele branche ook leuk, speels en onderscheidend kan,” zegt Laurens.

Tijdens het event op 2 december krijgen de leden van FMNextGen een rondleiding door het bedrijf. Je ziet waar de producten heengaan, waar het verschil wordt gemaakt en hoe historisch vakmanschap en toekomstvisie elkaar versterken.

Van private label naar eigen merken en een nieuwe divisie in de lift
Spectro kent binnen het bedrijf drie divisies, waarin ze zijn gespecialiseerd:

  • Professional Cleaning: interieur, sanitair, vloerreiniging en persoonlijke hygiëne
  • Food Hygiëne: keukenreiniging, desinfectie en vaatwas
  • Vehicle Care: de snelst groeiende tak van voertuigverzorging

In die laatste divisie zette Spectro een grote stap: de overname van Eenzet (nu 1Z) in 2024. Daarmee bouwt het team aan een eigentijdse, duurzame lijn voor car- en truckwash, transport, workshop en detailing. “We grijpen terug op het beste uit het verleden en voegen daar de innovaties van nu aan toe,” aldus Laurens.

Tegelijk investeert Spectro in eigen concepten zoals EcoDos: ecologische formules gekoppeld aan slimme doseersystemen, zodat gebruikers zuiniger, veiliger en duurzamer werken.

De Spectro-manier: anders werven, anders werken
Niet elke les komt uit een Excel. De krapte op de arbeidsmarkt raakte Spectro direct op de productievloer. “We merkten dat we bij werving onze ‘troef’ – dingen nét even anders op onze Spectro-manier doen – niet genoeg gebruikten. Met een paar slimme, eenvoudige initiatieven hebben we het tij gekeerd: van ondermaats naar topprestatie in een paar maanden.” Wat die initiatieven precies zijn? Dat vertelt Laurens op 2 december. “Je denkt straks: is het zó simpel?”

Die ‘Spectro-manier’ zie je ook intern: jonge talenten worden gekoppeld aan ervaren krachten. Het levert snelheid, kennisdeling en frisse ideeën op, óók via stagiairs die serieus worden begeleid. “Begeleiden kost tijd, maar je krijgt er veel voor terug. Soms vertrekken mensen na enkele jaren bij ons gewerkt te hebben, naar een klant en worden ze mini-ambassadeurs. Dat is óók waardecreatie.”

Jong team, stevige versterking
Het team is de laatste tijd vernieuwd en verjongd, onder meer op de binnendienst, terwijl aan de commerciële voorkant ervaren branche-kennis is toegevoegd. Zo startte Guus Ploeger op 1 september 2024 als Sales Manager om het groeiende salesteam te begeleiden. “Guus brengt dertig jaar ervaring mee, voornamelijk bij familiebedrijven – precies die langetermijnblik waar wij van zijn,” zegt Laurens.

Tot 2 december op het FMNextGen-event bij Spectro
“Wij ontvangen de ‘jonkies’ uit de branche graag in Oss,” besluit Laurens. “Kom kijken hoe wij ‘Next Generation Cleaning Solutions’ invullen en neem vooral vragen mee. We delen graag wat werkte, wat niet werkte en wat we morgen anders doen.”

Save the date
Klik hier voor meer informatie over het event van FMNextGen

📅 Dinsdag 2 december 2025
🕒 13.30 – 17.30 uur
📍 Spectro, Oss

Deelnemen?
Meld je aan via [email protected].
Ben je tussen de 20–40 jaar en nog geen lid van FMNextGen, maar wil je wel aan dit event deelnemen? Stuur dan een bericht aan [email protected].

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 mei 2023

Haring Happen met European Cleaning Journal

In februari organiseerde European Cleaning Journal haar eerste Benelux netwerk event. Gezien de belangstelling volgt nu een tweede event op 15 juni aanstaande, en wel een traditionele haringparty bij...

16 november 2021

Schoon Genoeg

Tugrul Çirakoglu van schoonmaakbedrijf Frisse Kater brengt een boek uit: Schoon Genoeg. Over de verborgen wereld achter het schoonmaken van extreme situaties zoals een suïcide, zware vervuiling door verwaarlozing...

28 december 2021

‘De factor mens verdwijnt niet, maar wordt wel minder’

In de serie ‘Young ones’ spreken we met Ernst-Jan Karels, één van de young professionals (<40 jaar) in de schoonmaakbranche. Een nieuwe generatie die zich verenigt in het platform...

25 april 2022

John de Jong (i8): “Meten is weten”

In de schoonmaaksector is het momenteel lastig om aan voldoende mankracht te komen. Hoe kan digitalisering helpen om efficiënter om te gaan met het personeelstekort? John de Jong, directeur...

28 oktober 2024

Uitnodiging netwerkborrel FMNextGen op Schoonmaak Vakdagen

Kom jij, als FMNextGen’er, volgende week dinsdag, 5 november 2024, naar de Schoonmaak Vakdagen? Dan nodigen we jou graag uit voor onze FMNextGen-netwerk-borrel. Je bent die middag vanaf 16.30...

15 februari 2022

De fascinatie van Anajah Quentin voor écht schone ramen

Als jongetje van zeven raakte Anajah Quentin gefascineerd door écht schone ramen toen hij met zijn vader, die glazenwasser was, mee mocht naar zijn werk. Zijn vader stopte enkele...

21 maart 2023

“Wij vinden het belangrijk dat jonge mensen serieus genomen worden in deze branche”

Jay Smit (26) werkt als marketing & IT manager bij Total Cleaning Products. Hij maakt deel uit van de jongere generatie in de schoonmaakbranche en werkt met plezier en...

08 mei 2019

Spreker #FMNextGen event Alicia de Graaff: “Schoonmaak als onderscheidend element van je organisatie”

Beleef de passie, maak impact met facilities! “Hoe kun je schoonmaak inzetten als onderscheidend element van je organisatie of bedrijf? Er zijn voldoende aansprekende voorbeelden en onderzoeken die bewijzen...

25 april 2022

Spectro’s nieuwe Ecodos Dosage Bottle genomineerd voor Interclean Innovation Award 2022

Op Interclean 2022 lanceert Spectro de nieuwe Ecodos Dosage Bottle. Het meest bijzondere aan deze verpakking is dat deze gemaakt is van 100% gerecycled kunststof uit Spectro’s eigen Recycle...

03 juni 2022

Terugblik Tour Facilitair

Woensdag 1 juni werd voor de zesde keer de Tour Facilitair gehouden. Onder de deelnemers een team van Hago Nederland met een mix van collega’s en relaties. Eén van...