29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit het familiebedrijf gaan leiden of hebben ze andere ambities? Een gesprek over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche.

Eigenlijk wilden de zussen helemaal niet meteen in het familiebedrijf aan de slag. Niki studeerde marketing en Anouk had zich gespecialiseerd in verzekeringen. “Onze ouders hebben de firma van onze grootouders overgenomen en ons leven draaide altijd om hun werk”, legt Niki uit. “We gingen ’s ochtends vroeg naar de crèche, kwamen ’s avonds laat pas weer thuis en zelfs school stond dicht in de buurt van het bedrijf. We vonden het zot dat ze altijd zo hard werkten en dachten toen nee, dit is niks voor ons.” Na hun studies deden ze eerst werkervaring op bij andere organisaties, totdat ze tóch besloten om de overstap naar Salubris te maken. Niki werkt er nu vijf jaar als accountmanager en Anouk is sinds twee jaar werkzaam als productmanager. “We zijn onderaan de ladder gestart”, legt Anouk uit. “Het moest niet zo zijn dat we wel even bij papa en mama zouden gaan werken en dat wij dan alles mochten beslissen. Op deze manier kunnen we een hoop leren en krijgen we respect van andere medewerkers die er al veel langer in dienst zijn. We werken hard en springen op elke afdeling bij als dat nodig is. Kortom, we zijn dus geen aandeelhouders, maar gewone medewerkers.”

Menselijke aspect
De zussen De Bruycker vinden het opvallend dat er weinig vrouwen aan het roer staan in de branche. “Vrouwen kunnen ook leider zijn. Maar zowel in België als tijdens vakbeurzen en de FMNextGen-borrels komen we vooral mannen tegen, terwijl we eigenlijk juist zo graag vrouwen zouden willen leren kennen”, vertelt Niki. Ook bij Salubris zijn de zaakvoerders vooral man. “Maar de grote klanten kennen vooral onze moeder, Christine van Hoorenweder. Dus door de ogen van klanten wordt onze organisatie door een vrouw geleid.” Zijn vrouwelijke leiders nu eigenlijk anders dan mannelijke leiders? Anouk: “Het is wat stereotype natuurlijk, maar ik denk dat mannelijke leiders vaker zoiets hebben van ‘het moet zo en zo’ en dat vrouwen meer naar het menselijke aspect kijken.” Niki vult aan: “We hebben een vrouwelijke cleaning consultant die de poetsdames opleidt en zij doet dat zo ongelofelijk goed. Zij kan echt op het niveau staan van deze dames en weet hoe het is om als vrouw in het vak werkzaam te zijn.” Zelf liep ze nog tegen het vooroordeel aan dat als je je als vrouw bezighoudt met schoonmaakrobots, de bediening vast niet zo moeilijk zou zijn. “Misschien een beetje gek om te vertellen, maar dit kan ook een voordeel zijn. Want als dit betekent dat men daardoor geneigd is om robots te gebruiken in tijden van arbeidsmarktkrapte zodat er wel schoongemaakt kan blijven worden, is dat natuurlijk wél goed.”

Inspirerende voorbeelden
Inspirerende vrouwelijke leiders zijn volgens Niki onder meer Kathleen Verhelst, een Vlaams-Belgische directrice van een bouwbedrijf. Ook onder klanten vinden de zussen inspiratiebronnen. “Deze klant was toevallig in het programma WTV Focus en ik vind haar echt heel inspirerend. Ze gaat lekker motorrijden in het weekend en is niet alleen een dame die haar mannetje staat, maar ook juist in de positie van de medewerkers gaat staan.” Dat gebrek aan hiërarchie dat de zussen inspirerend vinden is iets dat ze ook in hun eigen bedrijf terugzien. Anouk: “We hebben laatst een nieuw organigram gemaakt. De zaakvoerders zijn de kern van het bedrijf, maar de rest staat daar omheen. Er is wat dat betreft geen hiërarchie en we hechten weinig belang aan titels en functies. Iedereen is verantwoordelijk en iedere taak is belangrijk.”

Doorgroeien
Willen de zussen het bedrijf ooit leiden? Niki wil dat naar alle waarschijnlijkheid niet. “Ik zie mezelf niet op de stoel van zaakvoerder zitten, mijn kwaliteiten liggen ergens anders en ik wil het liefste doorgroeien in de sales. Momenteel ben ik nog niet in de positie om salesmanager te worden, omdat ik eerst meer werkervaring wil opdoen. Maar als mijn collega’s over een paar jaar misschien iets anders willen doen en ik ben verder in mijn ontwikkeling, dan kan dat mogelijk wel.” Anouk: “Ik leer iedere dag weer een hoop bij. Het is fijn dat ik iedere keer in stapjes meer verantwoordelijkheden erbij krijg. Op school leer je allemaal formules, maar in de praktijk werkt dat toch even anders, dus het is wat dat betreft echt een leerproces. Op dit moment zouden we met onze ervaring zeker nog niet de firma kunnen leiden. Maar we laten ons bijstaan door alle goede mensen in ons bedrijf en ook zeker de vrouwen die er werken en wie weet kan ik zo doorgroeien.”

 
Op 8 maart, de internationale vrouwendag, publiceerden we een artikel over vrouwelijk leiderschap in de schoonmaakbranche. En deden we een oproep aan de vrouwen in de branche: Waarom hebben zij gekozen voor deze sector? Waar halen ze hun voldoening uit? Wat zijn hun ambities? En waar lopen zij als vrouw misschien tegenaan? In de komende weken volgt het antwoord in de vorm van interviews met meerdere vrouwen in diverse functies. Het interview met Niki en Anouk de Bruycker is de aftrap.

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 januari 2022

Efficiency en tijdsbesparing: digitalisering is hot

Digitalisering. Je kunt er als ondernemer niet meer omheen. Welke digitale systemen, apps en platforms zijn populair in schoonmaakland? Wat levert het op? En vinden ondernemers het de investering...

29 juni 2017

Samenwerking Kärcher en Damaco in industriële alleszuigers

Kärcher Belux heeft zopas een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Damaco (Edingen), specialist in industriële gereedschappen. De focus van de samenwerking ligt op de industriële alleszuigers van Ringler (Waldstetten), Duits toonaangevend...

07 oktober 2024

Winnaars European Cleaning & Hygiene Awards 2024 gekroond in Lissabon

De winnaars van de European Cleaning & Hygiene Awards 2024 zijn op 3 oktober 2024 gekroond tijdens een schitterend awardsevenement in Lissabon. Elf bedrijven en individuen gingen met een...

29 april 2024

Wie verdient een portret voor De Dag van de Schoonmaker 2024?

De Dag van de Schoonmaker valt dit jaar op vrijdag 14 juni. Ook dit jaar maakt Schoonmakend Nederland bijzondere portretten maken van schoonmaakmedewerkers. Een portret bestaat uit een prachtige...

30 mei 2022

“Digitalisering ontzorgt, maar schoonmaak is en blijft mensenwerk”

Tachtig jaar geleden en met een investering van 250 gulden klom oprichter Frans Wittens op een ladder om met een zinken emmer en doekje ramen van winkels en bedrijven...

20 maart 2022

Wereld Water Dag 22 maart

Elke dag hoor je iets over het klimaat, over luchtverontreiniging en watervervuiling. Daar kunnen we samen iets aan doen. Onder meer door mee te doen aan de Rivierenschoonmaak. De...

13 maart 2023

Top 10 meest gelezen artikelen in februari

Op welke artikelen klikten onze communityleden het meest in de afgelopen maand? De top 10: 1. Blog Henk Cornelisse: ‘Huilie, huilie troef in de schoonmaak’ 2. Nieuws: CSU neemt...

21 mei 2019

Groene koplopers: Numatic en TRIBOO zetten schoonmaakbranche op zijn circulaire kop

Numatic neemt verantwoordelijkheid voor grondstoffen in haar eigen producten en in haar eigen kantoor. Tijdens de 2-jaarlijkse Dealerdagen presenteerde het bedrijf haar  lijn van schoonmaakproducten die volledig zijn gemaakt...

02 maart 2023

CWS Nederland behaalt hoogste niveau CO2-prestatieladder

CWS Nederland heeft als eerste organisatie op het gebied van sanitaire hygiëne en bedrijfskleding niveau 5 van de CO2-prestatieladder behaald. De CO2-prestatieladder is een duurzaamheidsinstrument dat bedrijven en overheden...

22 juli 2022

Rabishe 12,5 jaar in dienst

“Wat een mijlpaal voor onze medewerker Rabishe. Op 15 juni was zij alweer 12.5 jaar in dienst. Van harte gefeliciteerd en op naar het volgende jubileum!” Met deze woorden...