1 september 2025

Thijs Sluiter lanceert nieuw initiatief: “Met De Schoonmaak Scan wil ik organisaties écht verder helpen”

Vandaag, op 1 september 2025, gaat Thijs Sluiter van start met De Schoonmaak Scan. Een initiatief waarmee hij organisaties helpt om hun schoonmaakprocessen inzichtelijk te maken en te verbeteren. Voor velen is Thijs geen onbekende in de branche: hij begeeft zich al 18 jaar in de schoonmaakbranche, werkt nu bij zorginstelling Beweging 3.0 en is jurylid van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing. Tijd om met hem in gesprek te gaan over zijn nieuwe avontuur.

Wie is Thijs Sluiter?
“Ik ben 38 jaar en woon in de Achterhoek,” vertelt Thijs. “Sinds 2007 werk ik in de schoonmaakwereld. Ik ben begonnen in Amsterdamse hotels, waaronder Hotel Okura Amsterdam. Daarnaast werkte ik bij EW Facilty Services en sinds zes jaar werk ik bij Beweging 3.0, een grote zorginstelling in Amersfoort en omstreken. Hier ben ik verantwoordelijk voor de schoonmaak en de technische dienst. Dat doe ik nog steeds met plezier. In de afgelopen jaren begon daarbij het idee te groeien om zelf iets op te zetten. Iets waarmee ik mijn kennis en ervaring kan inzetten om andere organisaties vooruit te helpen.”

Het zaadje werd begin dit jaar geplant, tijdens een vakantie in Egypte. “Op het strand dacht ik ineens: dit is hét moment om het plan echt uit te gaan werken. Enkele maanden later stond alles op papier, volgde de website en stelde hij de lanceringsdatum van 1 september 2025 vast. “De Schoonmaak Scan is een mooie extra uitdaging voor mij.”

Wat is de Schoonmaak Scan?
De Schoonmaak Scan is een eenmalige, onafhankelijke analyse van alle schoonmaakprocessen binnen een organisatie,” legt Thijs uit. “Van het moment dat een schoonmaker binnenkomt tot het moment dat die naar huis gaat. Hoe verlopen de processen? Is het contract op orde? Zijn de juiste middelen en materialen aanwezig? Hoe zit het met ergonomie en trainingen? En het meest belangrijk: hoe ervaren medewerkers en gebruikers het proces?”

Thijs praat niet alleen met leidinggevenden, maar ook met schoonmakers zelf. “Op papier kan iets goed geregeld lijken, maar de praktijk op de werkvloer vertelt vaak een ander verhaal. Die ervaring neem ik mee in mijn adviesrapport. Dat rapport is kort en krachtig: dit is wat ik heb gezien, dit zijn de verbeterpunten en zo kun je ermee aan de slag.”

Screenshot

Wat maakt de Schoonmaak Scan onderscheidend?
Wat de Schoonmaak Scan volgens Thijs onderscheidend maakt, is dat het een praktische en objectieve momentopname biedt, zonder langdurige trajecten of verplichtingen: snel, helder en direct toepasbaar. “Ik ben nog altijd nauw verbonden ben met de werkvloer. Ik ken de praktijk van dichtbij, begrijp de mensen en beschik over het juiste netwerk om up-to-date te blijven met de markt.”

Binnen een week na de analyse weet een organisatie ‘hoe de vlag erbij hangt’. Drie maanden later komt Thijs terug voor een follow-up: wat is opgepakt, waar is extra hulp nodig? “Sommige organisaties kunnen het prima zelf uitvoeren, anderen hebben begeleiding nodig. Die extra ondersteuning bied ik ook, maar altijd zonder dat ze langdurige verplichtingen moeten aangaan.” Daarnaast kan de Schoonmaak Scan jouw organisatie ook ondersteunen met calculeren, inkoop- en contractmanagement. Heb je een ander schoonmaakvraagstuk liggen, kun je ook contact met Thijs opnemen.

Waarom dit initiatief?
“Na 18 jaar in de branche zit schoonmaak gewoon in mijn bloed,” zegt Thijs met een glimlach. “Ik zie heel veel mooie dingen gebeuren, maar ook gemiste kansen. Soms ontbreekt de juiste begeleiding of krijgen schoonmakers niet de materialen die ze nodig hebben. Dan werken mensen keihard, maar levert dat niet de kwaliteit of beleving op die je zou willen. Dat is zonde, zowel voor de medewerker als voor de organisatie. Met de Schoonmaak Scan wil ik daar verandering in brengen. Ik krijg er energie van om samen dingen beter te maken.”
Vooruitkijken

Thijs benadrukt dat de Schoonmaak Scan naast zijn huidige werk een extra uitdaging is. “Ik ben blij dat mijn werkgever me de ruimte geeft om dit te doen. Hier kan ik mijn kennis uit de praktijk delen én blijven leren. Hoe het zich verder ontwikkelt, gaan we zien. Voor nu wil ik vooral organisaties laten zien dat je met een frisse blik veel winst kunt behalen in de schoonmaak.”

Met een vrolijke smile besluit hij: “Het is een stap uit mijn comfortzone, maar juist die uitdaging maakt het mooi. Zo kan ik mijn bijdrage leveren aan een branche die mij al jaren inspireert.”

Benieuwd naar de Schoonmaak Scan? Lees hier meer op de website, of neem contact op!

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 juli 2024

Ondernemer mag jaar langer doorrijden met B-rijbewijs in elektrische bestelbus

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij dat hun gezamenlijke inzet heeft geleid tot het langer door mogen rijden van bestuurders van zware elektrische bestelbussen met een B-rijbewijs. Die beslissing maakte...

11 oktober 2019

#filmFriday Zo brengen wij positieve impact in de zorg

Toen Hago in 1967 bij haar eerste zorgorganisatie ging schoonmaken, deed ze dat omdat de zorg bijzondere aandacht verdient. Niet alleen vanwege het grote belang van hygiëne en de...

05 augustus 2025

Doe mee met de Week van lezen en schrijven (8-15 september)

In Nederland hebben 3 miljoen mensen van 16 tot en met 75 jaar moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben ze ook vaak moeite met een computer of...

05 juli 2023

Frank van de Ven genomineerd voor EY Ondernemer van het Jaar Award 2023

Frank van de Ven, oprichter en CEO van i-team Global, is genomineerd voor de prestigieuze EY Ondernemer van het Jaar Award 2023. Zoals i-team Global aangeeft, erkent deze nominatie...

14 november 2023

Finalist Best Practice Award 2023: CSU en Hogeschool van Amsterdam

De samenwerking tussen CSU en de Hogeschool van Amsterdam heeft één van de zes finaleplaatsen van de Best Practice Award 2023 behaald. Lees hier mee over deze samenwerking. De...

19 maart 2024

Carel Lurvink introduceert CaluCare Elite dispensers van gerecycled plastic

Onlangs heeft Carel Lurvink een nieuwe lijn sanitaire dispensers geïntroduceerd. Onder de merknaam CaluCare Elite brengt de Enschedese organisatie diverse dispensers, afvalbakken en andere toiletaccessoires op de markt. Naar...

09 januari 2024

Interview Marten Kops (NVZ): “De komende 10 jaar komt er heel veel op onze sector af”

Marten Kops nam in juli 2023 officieel de directeursfunctie van de NVZ – Schoon | Hygiënisch | Duurzaam over van Hans Razenberg. Hij werkt al 12 jaar bij de...

02 juli 2020

Anderhalvemeters maken in musea en het nieuwe normaal: wat gewoon was, is niet meer

Bij musea denk je wellicht direct aan het Rijksmuseum in Amsterdam, maar er zijn nog 1725 andere musea in Nederland. Van Delfzijl tot Sas van Gent. Samen zijn ze...

04 maart 2024

Carel Lurvink en Kleentec verlengen duurzame schoonmaak-samenwerking

Onlangs hebben Carel Lurvink en Kleentec de samenwerking met vijf jaar verlengd. Ook de komende jaren zorgen beide organisaties samen voor hygiëne, voedselveiligheid en duurzaamheid bij foodbedrijven door heel...

26 augustus 2025

ISS en SBB creëren samen nieuwe stagekansen in de facilitaire dienstverlening

ISS Facility Services Nederland en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) slaan de handen ineen om hybride leertrajecten in de facilitaire dienstverlening verder te versterken. Met deze samenwerking wil ISS...