1 september 2025

Thijs Sluiter lanceert nieuw initiatief: “Met De Schoonmaak Scan wil ik organisaties écht verder helpen”

Vandaag, op 1 september 2025, gaat Thijs Sluiter van start met De Schoonmaak Scan. Een initiatief waarmee hij organisaties helpt om hun schoonmaakprocessen inzichtelijk te maken en te verbeteren. Voor velen is Thijs geen onbekende in de branche: hij begeeft zich al 18 jaar in de schoonmaakbranche, werkt nu bij zorginstelling Beweging 3.0 en is jurylid van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing. Tijd om met hem in gesprek te gaan over zijn nieuwe avontuur.

Wie is Thijs Sluiter?
“Ik ben 38 jaar en woon in de Achterhoek,” vertelt Thijs. “Sinds 2007 werk ik in de schoonmaakwereld. Ik ben begonnen in Amsterdamse hotels, waaronder Hotel Okura Amsterdam. Daarnaast werkte ik bij EW Facilty Services en sinds zes jaar werk ik bij Beweging 3.0, een grote zorginstelling in Amersfoort en omstreken. Hier ben ik verantwoordelijk voor de schoonmaak en de technische dienst. Dat doe ik nog steeds met plezier. In de afgelopen jaren begon daarbij het idee te groeien om zelf iets op te zetten. Iets waarmee ik mijn kennis en ervaring kan inzetten om andere organisaties vooruit te helpen.”

Het zaadje werd begin dit jaar geplant, tijdens een vakantie in Egypte. “Op het strand dacht ik ineens: dit is hét moment om het plan echt uit te gaan werken. Enkele maanden later stond alles op papier, volgde de website en stelde hij de lanceringsdatum van 1 september 2025 vast. “De Schoonmaak Scan is een mooie extra uitdaging voor mij.”

Wat is de Schoonmaak Scan?
De Schoonmaak Scan is een eenmalige, onafhankelijke analyse van alle schoonmaakprocessen binnen een organisatie,” legt Thijs uit. “Van het moment dat een schoonmaker binnenkomt tot het moment dat die naar huis gaat. Hoe verlopen de processen? Is het contract op orde? Zijn de juiste middelen en materialen aanwezig? Hoe zit het met ergonomie en trainingen? En het meest belangrijk: hoe ervaren medewerkers en gebruikers het proces?”

Thijs praat niet alleen met leidinggevenden, maar ook met schoonmakers zelf. “Op papier kan iets goed geregeld lijken, maar de praktijk op de werkvloer vertelt vaak een ander verhaal. Die ervaring neem ik mee in mijn adviesrapport. Dat rapport is kort en krachtig: dit is wat ik heb gezien, dit zijn de verbeterpunten en zo kun je ermee aan de slag.”

Screenshot

Wat maakt de Schoonmaak Scan onderscheidend?
Wat de Schoonmaak Scan volgens Thijs onderscheidend maakt, is dat het een praktische en objectieve momentopname biedt, zonder langdurige trajecten of verplichtingen: snel, helder en direct toepasbaar. “Ik ben nog altijd nauw verbonden ben met de werkvloer. Ik ken de praktijk van dichtbij, begrijp de mensen en beschik over het juiste netwerk om up-to-date te blijven met de markt.”

Binnen een week na de analyse weet een organisatie ‘hoe de vlag erbij hangt’. Drie maanden later komt Thijs terug voor een follow-up: wat is opgepakt, waar is extra hulp nodig? “Sommige organisaties kunnen het prima zelf uitvoeren, anderen hebben begeleiding nodig. Die extra ondersteuning bied ik ook, maar altijd zonder dat ze langdurige verplichtingen moeten aangaan.” Daarnaast kan de Schoonmaak Scan jouw organisatie ook ondersteunen met calculeren, inkoop- en contractmanagement. Heb je een ander schoonmaakvraagstuk liggen, kun je ook contact met Thijs opnemen.

Waarom dit initiatief?
“Na 18 jaar in de branche zit schoonmaak gewoon in mijn bloed,” zegt Thijs met een glimlach. “Ik zie heel veel mooie dingen gebeuren, maar ook gemiste kansen. Soms ontbreekt de juiste begeleiding of krijgen schoonmakers niet de materialen die ze nodig hebben. Dan werken mensen keihard, maar levert dat niet de kwaliteit of beleving op die je zou willen. Dat is zonde, zowel voor de medewerker als voor de organisatie. Met de Schoonmaak Scan wil ik daar verandering in brengen. Ik krijg er energie van om samen dingen beter te maken.”
Vooruitkijken

Thijs benadrukt dat de Schoonmaak Scan naast zijn huidige werk een extra uitdaging is. “Ik ben blij dat mijn werkgever me de ruimte geeft om dit te doen. Hier kan ik mijn kennis uit de praktijk delen én blijven leren. Hoe het zich verder ontwikkelt, gaan we zien. Voor nu wil ik vooral organisaties laten zien dat je met een frisse blik veel winst kunt behalen in de schoonmaak.”

Met een vrolijke smile besluit hij: “Het is een stap uit mijn comfortzone, maar juist die uitdaging maakt het mooi. Zo kan ik mijn bijdrage leveren aan een branche die mij al jaren inspireert.”

Benieuwd naar de Schoonmaak Scan? Lees hier meer op de website, of neem contact op!

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 maart 2025

Bas van Klompenburg (Stichting Lezen & Schrijven): “Als werkgever investeer je in het onbekende talent van je collega’s”

In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Dit heeft niet alleen impact op hun persoonlijke leven, maar ook op de werkvloer kunnen...

06 juli 2023

Diane van Dijk-Loois (CSU): “Aandacht maakt alles mooier”

Aandacht in de schoonmaak hoort vooral naar de medewerkers te gaan. Zij zijn waar het in de kern om gaat, vindt Diane van Dijk-Loois, commercieel directeur bij CSU. “Ga...

04 maart 2024

Controles op cao en pensioen in schoonmaakbranche blijven noodzakelijk

Cao-lonen betalen en pensioenpremie afdragen is belangrijk. Dan krijgen werknemers van schoonmaakbedrijven waar zij recht op hebben. Daarom is het belangrijk dat alle werkgevers in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche...

14 januari 2025

ISS roept op tot leiderschap: Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een dringende noodzaak

ISS Facility Services doet een oproep aan bedrijven om daadkrachtig leiderschap te tonen in de transitie naar sociale en ecologische verduurzaming. Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een...

05 december 2024

De Sinterklaaswens van Mopje

Breedweer Facilitaire Diensten wil impact maken. Dat doet ze met haar visie op schoonmaak, haar inzet bij opdrachtgevers, haar inclusieve team, het nastreven van de SDG’s, haar podcastserie én...

17 december 2024

Met Tork meer efficiëntie in de keuken 

Van 13 tot en met 16 januari 2025 opent de Amsterdamse RAI haar deuren voor Horecava, dé vakbeurs voor horeca professionals. Tork is op deze beurs aanwezig met duurzame...

27 januari 2022

UL-Team met nieuw team uitdagend opleidingsjaar in

Al meer dan 10 jaar werkt UL-Team aan de ontwikkeling van facilitaire medewerkers. Met haar opleidingsaanbod draagt de specialist in facilitaire opleidingen bij aan meer kwaliteit op de werkvloer,...

18 april 2024

Schoonmakers RSO geven hun werk een 8,9

De Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) meldt dat hun schoonmaakmedewerkers bovengemiddeld tevreden zijn met hun werk, met een score van 8,9. Dat blijkt uit een medewerkerstevredenheids-onderzoek dat in maart 2024 is uitgevoerd...

25 november 2022

Nasima el Bachiri bij Goedemorgen Nederland

Nasima el Bachiri, onderneemster en eigenaar van B Flex Cleaning-Jobs, La Novia Boutique, Flevo Timmerfabriek en Boutique Desk, was afgelopen week in de media. Zij sprak in het programma...

08 november 2023

FD: ‘Bedrijven zijn cruciaal bij aanpak van laaggeletterdheid’

In het Financieele Dagblad verscheen op 7 november een interview met Mariette Hamer, vertrekkend voorzitter Stichting Lezen en Schrijven en haar opvolger en voorzitter MKB-Nederland, Jacco Vonhof,  over het...