21 november 2024

Geberit initieert ‘De jacht op vuile toiletten’

Op 19 november, op Wereld toilet dag, vestigde Geberit opnieuw de aandacht op de zorgwekkende staat van sanitaire voorzieningen in Belgische scholen. Slecht sanitair beïnvloedt de 1,2 miljoen leerlingen niet alleen op het gebied van schoolresultaten, maar ook hun fysieke en sociale welzijn. Via het initiatief ‘De jacht op vuile toiletten’ kunnen twee scholen een volledige renovatie van hun sanitair winnen, om zo een gezonde leeromgeving te creëren.

Sinds 2020 voert Geberit met deze campagne een dringende boodschap: het schoolsanitair in België verkeert in erbarmelijke staat. Gebrekkige hygiëne, koude ruimtes en een gebrek aan privacy komen veel voor, met negatieve gevolgen voor de leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de ouders het sanitair als gezondheidsrisico ziet, terwijl 70% van de leerlingen regelmatig hun behoefte ophoudt.

“De schrijnende situaties benadrukken de noodzaak van verandering,” zegt José Wyns, Managing Director van Geberit. “Goed sanitair is geen luxe, maar essentieel voor de gezondheid en het welzijn van kinderen.”

Renoveren met visie
Volgens experts als Prof. Dr. Danny De Looze (UZ Gent) en David Peirsman (SCOOP) gaat renovatie verder dan enkel opfrissen. Kindvriendelijke toiletruimtes, aangepast sanitair en kleurgebruik dragen bij aan een comfortabele en gezonde omgeving. Peirsman: “Met slimme inrichting en kleurenpsychologie kun je ruimtes creëren waar kinderen zich op hun gemak voelen.”

Steun en nood aan middelen
Toch blijft de aanpak van sanitair vaak een ondergeschoven kindje door gebrek aan budget. Een directeur van een GO!-school getuigt: “Na investeringen in digitalisering en duurzaamheid bleef er geen budget over voor het sanitair.”

Met ‘De jacht op vuile toiletten’ biedt Geberit scholen een kans op gratis renovatie ter waarde van €7.500. Vorig jaar profiteerden scholen zoals het Óscar Romero College in Dendermonde en Les Forges in Ciney. Dit jaar kunnen scholen hun projecten indienen van 15 november tot en met 31 december 2024.

Een oproep tot actie
Geberit hoopt met dit initiatief niet alleen scholen te ondersteunen, maar ook beleidsmakers wakker te schudden. Het is tijd om de verborgen crisis van schoolsanitair aan te pakken en kinderen een veilige, hygiënische leeromgeving te bieden.

Lees het volledige artikel hier
Foto: Geberit

Deel dit artikel

Ook interessant:

26 april 2022

Nocore daagt bezoekers Interclean uit voor digitale verdiepingslag

Nocore nodigt belangstellenden uit voor een bezoek aan haar stand op Interclean (05.515) in Rai Amsterdam. Van 10 t/m 13 mei zal de softwareleverancier haar standbezoekers inzicht geven in...

17 oktober 2019

Schoonmaakjournaal stapt in advertentieloos tijdperk

Opnieuw pakt Schoonmaakjournaal de primeur. In 2012 was Schoonmaakjournaal het eerste ‘dedicated’ online vakmedium, in 2019 maakte het de overstap van nieuwswebsite naar contentplatform en in 2020 zegt Schoonmaakjournaal...

10 september 2024

Gaby Westelaken (GWS dé Schoonmaker): “Zonder onze mensen geen bedrijf, dus we doen er alles aan om te zorgen dat ze blijven”

In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit medewerkers aan je bedrijf te binden. Een vacature is immers niet zomaar weer ingevuld. Zet in op een werkvloer waar...

25 juni 2025

Werner & Merts trots op behalen mijlpaal: 1 miljard flessen van gerecycled plastic

"We hebben een bijzondere mijlpaal bereikt: 1 000 000 000 flessen geproduceerd van gerecycleerd plastic!", deelt Werner & Mertz Professional trots. Een wereldrecord én een prachtig bewijs dat...

11 december 2018

Digitale doolhof (3): Cleanfix ziet kansen samenwerking mens en robot: cobot

Saai schoonmaakwerk van lange gangen en grote hallen; het is een van de voorbeelden waar robotisering een mentale, praktische en efficiënte meerwaarde zou kunnen bieden. Of een samenwerking. Want...

20 april 2022

“We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan”

In onze serie interviews over vrouwelijk leiderschap komt ditmaal Belinda Dekkers-Schwartz aan het woord. Zij is directeur van UL-Team, de tweede particuliere opleider in Nederland voor de facilitaire- en schoonmaakbranche....

24 juli 2019

Blog: Impact op 10 miljoen mensen

Impact. Na duurzaamheid en MVO lijkt dit een nieuw modewoord. Ieder zichzelf respecterend bedrijf zegt tegenwoordig iets met impact te doen. Maar wat dat ‘iets’ is, blijft in de...

25 oktober 2024

#FILMFRIDAY: Uitblinkers van Azora!

Alpheios geeft in haar videoserie Blink Uit, uitblinkers het podium aan schoonmaakprofessionals. “We bezoeken hen op locatie en zijn benieuwd naar hun werkzaamheden en wat hen motiveert om elke...

14 december 2023

Toiletonderzoek: 43,6% kans op schoon toilet

Met 43,6 procent schoon bevonden toiletten is de kans om een schoon openbaar toilet aan te treffen in Nederland nog nooit zo hoog geweest. Dat blijkt uit het Nationale...

09 maart 2022

Nominaties bekend Interclean’s Innovation Award 2022

Van doekjes gemaakt van plastic flessen die zijn ingezameld aan kusten, stranden, zeeën en rivieren tot milieubewuste schoonmaakrobots of een spuitfles die kraanwater verandert in watergedragen ozon, een krachtig...