21 november 2024

Geberit initieert ‘De jacht op vuile toiletten’

Op 19 november, op Wereld toilet dag, vestigde Geberit opnieuw de aandacht op de zorgwekkende staat van sanitaire voorzieningen in Belgische scholen. Slecht sanitair beïnvloedt de 1,2 miljoen leerlingen niet alleen op het gebied van schoolresultaten, maar ook hun fysieke en sociale welzijn. Via het initiatief ‘De jacht op vuile toiletten’ kunnen twee scholen een volledige renovatie van hun sanitair winnen, om zo een gezonde leeromgeving te creëren.

Sinds 2020 voert Geberit met deze campagne een dringende boodschap: het schoolsanitair in België verkeert in erbarmelijke staat. Gebrekkige hygiëne, koude ruimtes en een gebrek aan privacy komen veel voor, met negatieve gevolgen voor de leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de ouders het sanitair als gezondheidsrisico ziet, terwijl 70% van de leerlingen regelmatig hun behoefte ophoudt.

“De schrijnende situaties benadrukken de noodzaak van verandering,” zegt José Wyns, Managing Director van Geberit. “Goed sanitair is geen luxe, maar essentieel voor de gezondheid en het welzijn van kinderen.”

Renoveren met visie
Volgens experts als Prof. Dr. Danny De Looze (UZ Gent) en David Peirsman (SCOOP) gaat renovatie verder dan enkel opfrissen. Kindvriendelijke toiletruimtes, aangepast sanitair en kleurgebruik dragen bij aan een comfortabele en gezonde omgeving. Peirsman: “Met slimme inrichting en kleurenpsychologie kun je ruimtes creëren waar kinderen zich op hun gemak voelen.”

Steun en nood aan middelen
Toch blijft de aanpak van sanitair vaak een ondergeschoven kindje door gebrek aan budget. Een directeur van een GO!-school getuigt: “Na investeringen in digitalisering en duurzaamheid bleef er geen budget over voor het sanitair.”

Met ‘De jacht op vuile toiletten’ biedt Geberit scholen een kans op gratis renovatie ter waarde van €7.500. Vorig jaar profiteerden scholen zoals het Óscar Romero College in Dendermonde en Les Forges in Ciney. Dit jaar kunnen scholen hun projecten indienen van 15 november tot en met 31 december 2024.

Een oproep tot actie
Geberit hoopt met dit initiatief niet alleen scholen te ondersteunen, maar ook beleidsmakers wakker te schudden. Het is tijd om de verborgen crisis van schoolsanitair aan te pakken en kinderen een veilige, hygiënische leeromgeving te bieden.

Lees het volledige artikel hier
Foto: Geberit

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 februari 2024

Cantorclin neemt Van Tongeren Schoonmaak over

Cantorclin heeft Van Tongeren schoonmaak overgenomen. Deze overname van de specialistische reiniger in de omgeving van Apeldoorn met een service gebied in heel Nederland betekent voor Cantorclin een versterking...

28 mei 2024

All Cleaning Products betrekt nieuw pand in Lisse

All Cleaning Products heeft een nieuw onderkomen. Een logische stap om de groei van de groothandel in schoonmaak- en hygiëneartikelen het hoofd te bieden, meent eigenaar Ewout Claassen. “We...

04 maart 2024

CAO-onderhandeling voor 120.000 schoonmakers start op 19 maart

CNV wil in nieuwe cao forse loonsprong voor schoonmakers. De lonen voor schoonmakers moeten ruim boven het minimumloon blijven liggen. ‘Als de sector aantrekkelijk wil blijven voor nieuwe werknemers,...

18 september 2024

Tork PeakServe®: Slim hygiëne-handdoek-systeem voor drukbezochte locaties

Hygiëne is cruciaal voor het succes van elke drukbezochte locatie. Dat weet Tork als geen ander. Met het Tork PeakServe® Continu™ Handdoek Systeem biedt het bedrijf een oplossing voor...

15 mei 2025

Tork bereikt belangrijke mijlpaal: miljard gebruikers profiteren van datagestuurde schoonmaaktechnologie in professionele omgevingen

Tork, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: in 2024 waren er circa 1,2 miljard mensen die gebruik maakten van het datagestuurde Tork Vision Schoonmaken. Deze schoonmaaktechnologie gebruikt realtime data om...

12 september 2024

Samen tegen voedselverspilling: Collega’s nemen kliekjes mee naar werk en helpen milieu

Jaarlijks wordt per persoon meer dan 33 kilo aan goed eten weggegooid. Om dit probleem onder de aandacht te brengen lanceren Hago Zorg en Vebego Cleaning Services in de...

08 september 2023

#FOTOFRIDAY Wanna WOW with us?

Met de nieuwe campagne ” We are the Kärchers. Wanna WOW with us?” profileert Kärcher zich als een aantrekkelijk en modern bedrijfs- en werkgeversmerk. Centraal staan de foto’s en...

18 oktober 2022

Symposium RAS: In wat voor land willen we schoonmaken?

De Stichting Ras organiseert op woensdag 16 november 2022 een symposium voor alle mensen werkzaam in en/of betrokken bij de Schoonmaak en Glazenwassersbranche. Ben jij erbij? In wat voor...

03 augustus 2023

Stichting The Wave zorgt voor circulair succes tijdens Euro Hockey League

Wie dit voorjaar de finaleronde van de Euro Hockey League in Amstelveen bezocht, kon er niet omheen: naast hockey stond ook circulariteit hier centraal. Stichting The Wave voerde een...

14 februari 2024

Kärcher opent nieuw Municipal Competence Center in Wilrijk

Op 8 februari opende Kärcher Belux officieel de deuren van haar Municipal Competence Center in Wilrijk. Met deze nieuwe fysieke locatie zet Kärcher een belangrijke stap richting een verdere...