24 maart 2024

Schoonmakers geven hun werk en hun werkgever een dikke voldoende

Schoonmaakmedewerkers waarderen hun werk met gemiddeld een 7,5. Meer dan de helft van de respondenten geeft het werk zelfs een 8, 9 of 10. En maar liefst 75%  van de schoonmakers heeft plezier in het werk en is er ook hartstikke trots op. Dat blijkt uit het onafhankelijk, representatief onderzoek onder ruim 2.000 schoonmakers van onderzoeksbureau Flycatcher in opdracht van Schoonmakend Nederland.

Werknemersonderzoek werkplezier fit genoeg en trots op het werk, 2024

Ook over de werkgever zijn de respondenten positief. Zij krijgen een gemiddeld cijfer van 7,4. Vooral het respect en de waardering van de werkgever, een fijne werkplek en goede arbeidsomstandigheden zijn belangrijk factoren in de tevredenheid over de werkgever. Op de vraag waarom medewerkers voor het schoonmaakvak hebben gekozen, zijn leuk werk (ik houd van schoonmaken), flexibele uren en werk en/of geld nodig de belangrijkste redenen.

83% vast contract
Maar liefst 83% heeft een vast contract en 73% werkt 5 jaar of langer in de schoonmaak. Leuke collega’s, het salaris en een werkplek dichtbij huis vinden respondenten belangrijk in hun werk. Of zoals één van de 2.000 ondervraagden antwoordde: “Het is flexibel, dichtbij huis en past bij mijn gezinsleven. Daarnaast geeft de baan mij voldoening en geniet ik van de mensen met wie en waarvoor ik werk.”

Meer uren werken  
Op de vraag of medewerkers meer uren willen werken – niet onbelangrijk in tijden van arbeidsmarktkrapte – antwoordt 60% dat niet te willen. 24% wil dat wel. Belangrijkste redenen om niet meer uren te willen werken zijn balans werk-privé of omdat ze nog een andere baan hebben. 8% van het aantal medewerkers dat aangeeft niet meer uren te willen werken zegt dat niet te willen omdat ze bang zijn om hun toeslagen te verliezen.

Verbeterpunten
Er zijn ook verbeterpunten. Vooral werkdruk is een belangrijk punt voor medewerkers: 21% van de ondervraagden vindt de werkdruk te hoog. Ze geven aan te weinig tijd en/of medewerkers te hebben om het werk te doen voor het ervaren van werkdruk. En ook al geeft 69% van de ondervraagden aan minimaal één keer per jaar werkoverleg te hebben, dat betekent nog altijd dat zo’n 31% dat niet heeft. Ook hier werk aan de winkel, omdat regelmatig werkoverleg een belangrijke factor is voor de tevredenheid van de medewerker en de kwaliteit van dienstverlening.  Tegelijkertijd voelt 81% van de medewerkers zich vrij om het met hun leidinggevende te bespreken als zij hun werk niet goed kunnen doen.

Ook rondom verzuim zijn verbeterslagen te maken. 15% is niet tevreden over de aandacht van de leidinggevende bij verzuim. Ze vinden dat ze te weinig tijd krijgen om uit te zieken, voelen veel druk om snel weer aan het werk te gaan en ervaren te weinig interesse van de leidinggevende in het herstel.

Werknemersonderzoek gemakkelijk ziek melden en tevreden over aandacht, 2024

Toekomst
Ook over de toekomst in de schoonmaak hebben de respondenten zich uitgesproken: 78% van de schoonmakers wil (bijna zeker) blijven werken in de branche, 15% weet het nog niet. Belangrijke voorwaarden daarvoor zijn de fijne samenwerking met collega’s, plezier in het werk en contact met klanten. Dat gaat volgens de respondenten nu goed en moet zo blijven!

Download hier het complete onderzoeksrapport

Bron; Schoonmakend Nederland

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 december 2019

Charles Scholte (SVS) over toekomst schoonmaak: “Eisen aan schoonmaker nemen steeds verder toe”

Vijf jaar geleden ging onze filmer Henk Snaterse langs bij Charles Scholte van SVS Opleidingen, Leen Camerlynck van CleanDeal, Michel de Bruin van Greenspeed, Rogier Moorman van Numatic, Jan...

13 december 2019

3e Schoonmaak Vakdagen komt eraan: 10 en 11 november 2020

Na de succesvolle tweede editie van de Schoonmaak Vakdagen keert hét schoonmaakevenement voor Nederland en Vlaanderen terug: de Schoonmaak Vakdagen 2020 vinden plaats op dinsdag 10 en woensdag 11 november...

07 maart 2024

Behoud medewerkers met een werkomgeving die bindt en boeit

Waar het vinden van nieuwe medewerkers zijn uitdagingen kent op de krappe arbeidsmarkt, ligt de ware kunst in het behouden en betrokken houden van talenten in je organisatie. Dit...

18 december 2019

Blog: Een vreemde eend in de bijt

Als relatiemanager van SIEV mocht ik recent een bevriende ondernemer bezoeken om een kop koffie te drinken. Toen de kou wat weggezakt was, verslikte ik me bijna in het...

05 december 2023

SIEV maakt er chocola van voor mkb schoonmaak ondernemers

“Wij hebben als mkb branchevereniging SIEV leden er wel chocola van gegeten.” Vandaag, op Sinterklaasdag, deelt SIEV aan haar leden chocola uit, gemaakt door een mkb ondernemer voor andere...

17 november 2021

Schoonmakend Nederland tegen uitbreiding CTB/invoering 2G naar werkplek

Schoonmakend Nederland heeft groot bezwaar tegen uitbreiding van de coronapas (CTB)  of invoering 2G op de werkplek. Daarom heeft zij de Kamercommissies die hier invloed op hebben, afgelopen maandag...

19 augustus 2025

Gezien in de media: van zzp’er terug in loondienst

Een massale uitstroom is het niet. Maar er zijn wel degelijk duizenden zelfstandigen die de overstap naar loondienst maken vanwege de strengere controles op schijnzelfstandigheid. Bijvoorbeeld in de schoonmaakbranche,...

02 juli 2025

Schoonmakend Nederland Summerevent 2025: ‘De impact van AI op hoofd en hart’

AI is het thema van het derde Summerevent van Schoonmakend Nederland. Waarom de branchevereniging dit thema kiest? “Omdat we voor het eerst worden geconfronteerd met een nieuwe technologie die...

28 augustus 2024

Ontdek de Schoonmaak gaat op 2 september live

Het aftellen is begonnen... 2 september gaat de site Ontdek de Schoonmaak live. Dé carrièresite in de schoonmaak zet de spotlight op ons veelzijdige werk, de ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden...

05 december 2023

Voorbereiding CAO-onderhandelingen: Vul het medewerkersonderzoek van Schoonmakend Nederland in

In aanloop naar de cao-onderhandelingen komend voorjaar, laat Schoonmakend Nederland een onafhankelijk medewerkersonderzoek doen. Onderzoeksbureau Flycatcher voert dit voor de branchevereniging uit. Het onderzoek is bedoeld om te achterhalen...