24 maart 2024

Schoonmakers geven hun werk en hun werkgever een dikke voldoende

Schoonmaakmedewerkers waarderen hun werk met gemiddeld een 7,5. Meer dan de helft van de respondenten geeft het werk zelfs een 8, 9 of 10. En maar liefst 75%  van de schoonmakers heeft plezier in het werk en is er ook hartstikke trots op. Dat blijkt uit het onafhankelijk, representatief onderzoek onder ruim 2.000 schoonmakers van onderzoeksbureau Flycatcher in opdracht van Schoonmakend Nederland.

Werknemersonderzoek werkplezier fit genoeg en trots op het werk, 2024

Ook over de werkgever zijn de respondenten positief. Zij krijgen een gemiddeld cijfer van 7,4. Vooral het respect en de waardering van de werkgever, een fijne werkplek en goede arbeidsomstandigheden zijn belangrijk factoren in de tevredenheid over de werkgever. Op de vraag waarom medewerkers voor het schoonmaakvak hebben gekozen, zijn leuk werk (ik houd van schoonmaken), flexibele uren en werk en/of geld nodig de belangrijkste redenen.

83% vast contract
Maar liefst 83% heeft een vast contract en 73% werkt 5 jaar of langer in de schoonmaak. Leuke collega’s, het salaris en een werkplek dichtbij huis vinden respondenten belangrijk in hun werk. Of zoals één van de 2.000 ondervraagden antwoordde: “Het is flexibel, dichtbij huis en past bij mijn gezinsleven. Daarnaast geeft de baan mij voldoening en geniet ik van de mensen met wie en waarvoor ik werk.”

Meer uren werken  
Op de vraag of medewerkers meer uren willen werken – niet onbelangrijk in tijden van arbeidsmarktkrapte – antwoordt 60% dat niet te willen. 24% wil dat wel. Belangrijkste redenen om niet meer uren te willen werken zijn balans werk-privé of omdat ze nog een andere baan hebben. 8% van het aantal medewerkers dat aangeeft niet meer uren te willen werken zegt dat niet te willen omdat ze bang zijn om hun toeslagen te verliezen.

Verbeterpunten
Er zijn ook verbeterpunten. Vooral werkdruk is een belangrijk punt voor medewerkers: 21% van de ondervraagden vindt de werkdruk te hoog. Ze geven aan te weinig tijd en/of medewerkers te hebben om het werk te doen voor het ervaren van werkdruk. En ook al geeft 69% van de ondervraagden aan minimaal één keer per jaar werkoverleg te hebben, dat betekent nog altijd dat zo’n 31% dat niet heeft. Ook hier werk aan de winkel, omdat regelmatig werkoverleg een belangrijke factor is voor de tevredenheid van de medewerker en de kwaliteit van dienstverlening.  Tegelijkertijd voelt 81% van de medewerkers zich vrij om het met hun leidinggevende te bespreken als zij hun werk niet goed kunnen doen.

Ook rondom verzuim zijn verbeterslagen te maken. 15% is niet tevreden over de aandacht van de leidinggevende bij verzuim. Ze vinden dat ze te weinig tijd krijgen om uit te zieken, voelen veel druk om snel weer aan het werk te gaan en ervaren te weinig interesse van de leidinggevende in het herstel.

Werknemersonderzoek gemakkelijk ziek melden en tevreden over aandacht, 2024

Toekomst
Ook over de toekomst in de schoonmaak hebben de respondenten zich uitgesproken: 78% van de schoonmakers wil (bijna zeker) blijven werken in de branche, 15% weet het nog niet. Belangrijke voorwaarden daarvoor zijn de fijne samenwerking met collega’s, plezier in het werk en contact met klanten. Dat gaat volgens de respondenten nu goed en moet zo blijven!

Download hier het complete onderzoeksrapport

Bron; Schoonmakend Nederland

Deel dit artikel

Ook interessant:

09 december 2019

#nieuwsnotendop Start registratie Vakbeurs Facilitair, Novon experiment open hiring, samenwerking Moderna, nieuwe bestuursleden OSB

Registratie Vakbeurs Facilitair geopend Op woensdag 29, donderdag 30 en vrijdag 31 januari vindt de 22e editie van de Vakbeurs Facilitair plaats in Jaarbeurs Utrecht. De gratis registratie voor...

25 juli 2024

#KIJKTIP: 29 juli NOS-journaal met Schoonmakend Nederland over handhaving DBA

Schoonmakend Nederland laat weten mee te werken aan een NOS-uitzending over de handhaving van de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Aanstaande maandag, 29 juli zal directeur Rob Rommelse in...

28 januari 2022

Versoepeling quarantaineregels voor schoonmakers

Het kabinet heeft besloten om voor werknemers in essentiële bedrijfsprocessen, zoals de schoonmaak, de quarantaineregels te versoepelen. Schoonmakend Nederland bericht over deze versoepeling die geldt vanaf 26 januari en...

10 juni 2024

Gratis lunch voor alle schoonmakers op 14 juni 2024!

Op vrijdag 14 juni, op de Dag van de Schoonmaker, organiseert Augias Schoonmakers uit Zeist een gratis lunch voor alle schoonmakers van Nederland. Met aandacht op BNR radio. Dit...

09 januari 2020

Toekomst Schoonmaak Jan van Triest (Biofriends): “Traditionele schoonmaak gaat verdwijnen”

“Er gaat veel gebeuren. We zullen veel meer gaan kijken naar de complete schoonmaakprocessen in plaats van enkel naar producten”, reageert Jan van Triest van Biofriends op onze vraag:...

11 december 2022

Beste schoonmaakdienstverleners 2022

MT/Sprout stelt jaarlijks haar ‘MT1000 Zakelijke dienstverlening’ samen. Het platform op het gebied van leiderschap vraagt duizenden zakelijke beslissers in Nederland met welke dienstverleners ze graag zakendoen. Ook op...

19 juli 2024

#FAVORITES ‘Who ya gonna call? De Schoonmaakhelden!

Sebastiano Janssen is super blij met het nieuwe t-shirt voor de specialisten bij Schoonmaakbedrijf R.Janssen bv en Alpha Gelens. Dit shirt laat meteen zien dat de specialisten 24/7 klaarstaan...

03 juli 2024

Stef Martens (Social Cleania): “Een eigen bedrijf geeft een groot gevoel van vrijheid”

Stef Martens heeft de eerste 6 maanden als fulltime ondernemer met Social Cleania voltooid. En.… Stef gaat door. Waarom? “Klanten komen terug”. We stellen Stef 8 vragen, met prachtige...

21 februari 2025

#PODCAST Luister naar Angel Nellen in ‘Glans’

Voorzitter Tamara van Ark en woordvoerder Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland praten in de afleveringen van Podcast ´Glans´over de wereld van de schoonmaak. Deze aflevering gaan Tamara en Ilse...

23 november 2021

Hoe gaaf is dit?!

De buitendienst van VvE schoonmaak verzorgde de glasbewassing bij een appartementencomplex. Eén van de bewoners trakteerde hen daarna op deze lekkernij. De verrassing werd door de medewerkers ontvangen als ‘fantastische...