24 maart 2024

Schoonmakers geven hun werk en hun werkgever een dikke voldoende

Schoonmaakmedewerkers waarderen hun werk met gemiddeld een 7,5. Meer dan de helft van de respondenten geeft het werk zelfs een 8, 9 of 10. En maar liefst 75%  van de schoonmakers heeft plezier in het werk en is er ook hartstikke trots op. Dat blijkt uit het onafhankelijk, representatief onderzoek onder ruim 2.000 schoonmakers van onderzoeksbureau Flycatcher in opdracht van Schoonmakend Nederland.

Werknemersonderzoek werkplezier fit genoeg en trots op het werk, 2024

Ook over de werkgever zijn de respondenten positief. Zij krijgen een gemiddeld cijfer van 7,4. Vooral het respect en de waardering van de werkgever, een fijne werkplek en goede arbeidsomstandigheden zijn belangrijk factoren in de tevredenheid over de werkgever. Op de vraag waarom medewerkers voor het schoonmaakvak hebben gekozen, zijn leuk werk (ik houd van schoonmaken), flexibele uren en werk en/of geld nodig de belangrijkste redenen.

83% vast contract
Maar liefst 83% heeft een vast contract en 73% werkt 5 jaar of langer in de schoonmaak. Leuke collega’s, het salaris en een werkplek dichtbij huis vinden respondenten belangrijk in hun werk. Of zoals één van de 2.000 ondervraagden antwoordde: “Het is flexibel, dichtbij huis en past bij mijn gezinsleven. Daarnaast geeft de baan mij voldoening en geniet ik van de mensen met wie en waarvoor ik werk.”

Meer uren werken  
Op de vraag of medewerkers meer uren willen werken – niet onbelangrijk in tijden van arbeidsmarktkrapte – antwoordt 60% dat niet te willen. 24% wil dat wel. Belangrijkste redenen om niet meer uren te willen werken zijn balans werk-privé of omdat ze nog een andere baan hebben. 8% van het aantal medewerkers dat aangeeft niet meer uren te willen werken zegt dat niet te willen omdat ze bang zijn om hun toeslagen te verliezen.

Verbeterpunten
Er zijn ook verbeterpunten. Vooral werkdruk is een belangrijk punt voor medewerkers: 21% van de ondervraagden vindt de werkdruk te hoog. Ze geven aan te weinig tijd en/of medewerkers te hebben om het werk te doen voor het ervaren van werkdruk. En ook al geeft 69% van de ondervraagden aan minimaal één keer per jaar werkoverleg te hebben, dat betekent nog altijd dat zo’n 31% dat niet heeft. Ook hier werk aan de winkel, omdat regelmatig werkoverleg een belangrijke factor is voor de tevredenheid van de medewerker en de kwaliteit van dienstverlening.  Tegelijkertijd voelt 81% van de medewerkers zich vrij om het met hun leidinggevende te bespreken als zij hun werk niet goed kunnen doen.

Ook rondom verzuim zijn verbeterslagen te maken. 15% is niet tevreden over de aandacht van de leidinggevende bij verzuim. Ze vinden dat ze te weinig tijd krijgen om uit te zieken, voelen veel druk om snel weer aan het werk te gaan en ervaren te weinig interesse van de leidinggevende in het herstel.

Werknemersonderzoek gemakkelijk ziek melden en tevreden over aandacht, 2024

Toekomst
Ook over de toekomst in de schoonmaak hebben de respondenten zich uitgesproken: 78% van de schoonmakers wil (bijna zeker) blijven werken in de branche, 15% weet het nog niet. Belangrijke voorwaarden daarvoor zijn de fijne samenwerking met collega’s, plezier in het werk en contact met klanten. Dat gaat volgens de respondenten nu goed en moet zo blijven!

Download hier het complete onderzoeksrapport

Bron; Schoonmakend Nederland

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 mei 2023

Wat is de juiste wasapparatuur voor jouw schoonmaakbedrijf?

Als schoonmaakbedrijf heb je dagelijks te maken met grote hoeveelheden vuil wasgoed. Dit wasgoed verwerk je het liefst dezelfde dag nog, om het een volgende werkdag opnieuw te kunnen...

13 maart 2020

Mkb-branchevereniging SieV verzet de themadag en de ALV

“Toen we onze eerste landelijke themadag Arbeidskrapte drie weken geleden aankondigden, hadden we niet kunnen bevroeden dat het coronavirus in Nederland zo snel zo’n impact zou hebben. We willen...

26 juli 2023

Margriet Maris is nieuwe vertrouwenspersoon RAS

Per 1 september is Margriet Maris de nieuwe centrale vertrouwenspersoon bij de RAS. Je kunt bij haar terecht voor een vertrouwelijk gesprek op het gebied van ongewenst gedrag. Denk...

24 augustus 2023

Doe mee aan de workshop gespreksvaardigheden

Het voeren van jaargesprekken met medewerkers is enorm belangrijk. Je ontdekt wat er speelt en dus wat er goed of fout gaat. Dankzij jaargesprekken kun je vaak bijtijds bijsturen....

11 december 2022

Beste schoonmaakdienstverleners 2022

MT/Sprout stelt jaarlijks haar ‘MT1000 Zakelijke dienstverlening’ samen. Het platform op het gebied van leiderschap vraagt duizenden zakelijke beslissers in Nederland met welke dienstverleners ze graag zakendoen. Ook op...

23 januari 2023

Eerste sprekers Hygiëneforum bekend

Op 17 mei 2023 vindt in RAI Amsterdam het vijfde Hygiëneforum plaats, met als thema ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. De organisatie maakt nu de eerste...

30 maart 2020

ABSU: hoed af voor professioneel schoonmaakpersoneel

Dat willen de directies van de Belgische schoonmaakbedrijven via hun beroepsfederatie ABSU (Algemene Belgische SchoonmaakUnie) meer dan duidelijk maken. Schoonmaakpersoneel is in deze tijden van lockdown omwille van de...

06 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers...

23 december 2019

Toekomst schoonmaak Ronald Boesjes (i-solution): “Schoonmaakbedrijven worden nog meer managementorganisaties”

Gemak is het ‘een ding’. Gemak waar het in de wereld om draait. Als we ons oor bij enkele schoonmaakrelaties te luisteren leggen, naar 5 jaar later kijken en...

19 maart 2023

#FAVORITES: Schoonmakers in beeld!

Op 15 juni 2023 is het De Dag van de Schoonmaker. Net als vorig jaar laat Schoonmakend Nederland bijzondere portretten maken van schoonmaakmedewerkers: een hele mooie foto met een...