23 februari 2025

Schoonmakend Nederland neemt afstand van criminele werkwijzen in de schoonmaak bij hotels en horeca in Amsterdam

Na SIEV reageert ook Schoonmakend Nederland op het artikel van Het Parool over de Fraude in Amsterdam. Woordvoerder Ilse Vanhijfte laat weten dat de branchevereniging nadrukkelijk afstand neemt van de criminele werkwijzen die in de driehoek van hotels, horecagelegenheden en malafide schoonmaakbedrijven naar buiten zijn gekomen.

Fraude in schoonmaaksector: keiharde concurrentie leidt tot misstanden

Op 13 februari 2025 publiceerde Het Parool een artikel over Fraude in de schoonmaaksector. Een uitgebreid verhaal waarin wordt beschreven hoe gerenommeerde hotels en restaurants in Amsterdam structureel frauderende schoonmaakbedrijven inhuren om tegen bodemprijzen te werken. Het artikel vertelt dat uit onderzoek van justitie, de Belastingdienst en de Arbeidsinspectie blijkt dat ondernemers in de schoonmaakbranche zich genoodzaakt voelen om belastingfraude te plegen door werknemers onder te betalen en loonheffingen te ontduiken. Eigenaren van twee frauderende schoonmaakbedrijven zijn afgelopen week veroordeeld. Zij maakten zich schuldig aan zwart uitbetalen, valse facturen en stromannen die moeilijk te traceren waren. Justitie benadrukt dat het probleem specifiek speelt in de horeca, waar extreme prijsconcurrentie leidt tot deze misstanden.

Schoonmakend Nederland neemt afstand van de criminele praktijken

We vroegen de brancheverenigingen om een reactie. Ilse Vanhijfte van Schoonmakend Nederland laat weten dat de branchevereniging nadrukkelijk afstand neemt van deze criminele werkwijzen. “De praktijken die worden beschreven, zijn onacceptabel en schaden niet alleen de betrokken werknemers, maar ook de totale schoonmaakbranche.

Het is schrijnend om te zien dat de waarde van schoonmaak én schoonmakers door deze schoonmaakbedrijven én de Amsterdamse horeca zo wordt onderschat. Dit gaat over mensen die elke dag keihard werken om Nederland schoon en (voedsel)veilig te houden. Horecaondernemers die enkel op prijs selecteren en niet kijken naar hoe deze tarieven tot stand komen, dragen bij aan een systeem waarin uitbuiting en belastingfraude worden gefaciliteerd.

In lijn met de Officier van Justitie, roepen wij de Amsterdamse horeca op om uitsluitend zaken te doen met bonafide schoonmaakbedrijven die zijn aan gesloten bij een brancheorganisatie zoals Schoonmakend Nederland. Onze leden zijn in het bezit van het Keurmerk Schoon, wat staat voor financiële betrouwbaarheid en eerlijke beloning conform de cao. Alleen zo kunnen we samen zorgen voor een gezonde en eerlijke sector waarin schoonmakers de waardering krijgen die zij verdienen.”

Lees hier de reactie van Paul Fok van MKB-branchevereniging SIEV.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 maart 2020

Door coronavirus geen Interclean Amsterdam in mei

Door de ontwikkelingen rond het mondiale coronavirus heeft de beursorganisatie van de RAI moeten besluiten om de Interclean Amsterdam – gepland van 12 tot en met 15 mei 2020...

23 april 2020

Schoonmaak en arbeidskrapte (1): “Erkenning door coronavirus vergroot binding en aantrekkingskracht ook voor langere tijd”

Tot begin maart waren we als schoonmaakbranche vol van arbeidskrapte. We hadden er veel kopzorgen over. En wat zien we nu, nog geen 2 maanden later? Het FNV signaleert...

09 september 2025

Gezien in de media: Nancy Hommerson: ‘Er is veel veranderd in 25 jaar, maar ik werk nog altijd met plezier’

Het bedrijf, Hommerson schoonmaak uit Arnhem, bestaat al 47 jaar. In de jaren zeventig van de vorige eeuw is het gestart door hun ouders, maar inmiddels staat het alweer...

14 oktober 2025

Jubilarissen in schoonmaakland (4): Chantal van Amerongen (Raggers): “Doe wat je belooft en doe het goed, die mentaliteit zit al sinds 1935 in ons DNA”

In 2025 vieren opvallend veel bedrijven jubileum. Wij delen hun verhalen, over de eerste klus, tot de mensen die het verschil maken en de unieke visie die een organisatie...

03 april 2020

Alpheios instructievideo’s: goed voorbereid aan de slag in mogelijke risicosituatie

In deze hectische periode kan het voorkomen dat schoonmakers worden ingezet in situaties die zij doorgaans niet gewend zijn, bijvoorbeeld in een zorgomgeving, terwijl ze doorgaans kantoorgebouwen reinigen. Ook...

03 oktober 2025

#FOTOFRIDAY Schoonmaakuitdaging op grote hoogte

Sebastiano Janssen, Algemeen directeur bij Schoonmaakbedrijf R.Janssen bv en Alpha Gelens, deelt trots foto’s van de reiniging van vijf grote silo’s. Met stralend wit resultaat. Sebastiano vertelt: “Onze schoonmaakhelden...

16 september 2025

50 Jaar partnerschap tusen ASKO en Plan International

Een vijftig jaar durende samenwerking. Dat is bijzonder. Met name in de schoonmaakwerkeld, waar contracten vaak van korte duur zijn en organisaties zich razendsnel vernieuwen. Toch vieren ASKO en...

25 mei 2020

Total Cleaning Products en ABC Products ontwikkelen unieke all-in-one hygiënezuil

“De mondiale vraag naar desinfectiezuilen explodeerde door het coronavirus, maar de uitdaging ook: veel meer vraag dan concreet aanbod. Dus staken we de koppen bij elkaar en dachten we...

26 januari 2023

Campagne ‘Schoon maak je rijk’ krijgt vervolg

Het is bijna zover: vanaf 1 februari krijgt de online advertentiecampagne Schoonmaakjerijk.nl een vervolg. Doel van de campagne is studenten te interesseren voor werk in de schoonmaakbranche. Dit doet...

20 oktober 2023

#FOTOFRIDAY Bijzondere ‘kunstklus’

Schoonmaakorganisatie Wouters deelt hun verhaal over een bijzondere klus in het gemeente huis van Berg en Dal. In opdracht van de gemeente hebben zij daar een kleurrijk kunstwerk in...