20 juli 2022

Ruim een derde van werknemers zit vast in gouden kooi

Vastroesten in een baan resulteert in gebrek aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid:
• 4 op de 10 werknemers zit vastgeroest in huidige functie;
• 44% vindt werk te saai en eenvoudig;
• ongemotiveerde werknemers zijn minder productief, minder succesvol in samenwerking en ervaren minder werkplezier.

Ruim een derde van de werknemers in Nederland zegt in een gouden kooi te zitten. Het ontbreekt hen aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid. De ‘gouden kooi’ staat voor zekerheid en daarom durven ze de stap naar een andere baan niet te zetten. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van HR-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven. Onderzoeksresultaten tonen aan dat dit gebrek aan interne of externe mobiliteit een negatieve impact heeft op het functioneren van werknemers. De oplossing, zo blijkt uit het onderzoek, is het versterken van de betrokkenheid van werknemers zodat ze langer blijven, en vooral gemotiveerd.

Nederland telt een recordaantal openstaande vacatures. Volgens CBS staan er 451.000 vacatures open tegenover 370.000 werklozen. Dat maakt niet alleen het aantrekken van personeel maar ook het behouden ervan belangrijker is dan ooit. Het motiveren van werknemers en de betrokkenheid spelen hierin een belangrijke rol.

Werkgevers kunnen invloed uitoefenen door werknemers die vastzitten in een gouden kooi nieuwe perspectieven te bieden. Een op de vier werknemers vindt hun werk te eentonig met weinig variatie. 44% vindt hun werk saai en eenvoudig. Als verklaring voor hun situatie geven werknemers aan dat ze weinig andere opties zien of bang zijn om problemen te krijgen als ze hun huidige organisatie zouden verlaten. 57% geeft toe dat veranderen van baan te veel onzekerheid met zich meebrengt. Voor 48% heeft ook de trouw aan hun werkgever een belangrijke impact op hun immobiliteit.

Prof. dr. Anja Van den Broeck: “Het is zonde van tijd en middelen om aan de ene kant schaars talent te aan te trekken en intussen het potentieel van de bestaande werknemers niet volledig te benutten. Daarom is het belangrijk dat zowel op vlak van HR als organisatieniveau inspanningen geleverd worden om werknemers te binden en houden. Werknemers moeten zich door hun organisatie gesteund voelen of althans die perceptie hebben. Daarnaast is het ook van belang dat de waarden van de werknemers in lijn liggen met die van de werkgever en dat deze zijn beloftes nakomt. Tenslotte spelen ook de intrinsieke waarden, zoals het creëren van goede relaties, en de reputatie van het bedrijf een belangrijke rol om werknemers te betrekken bij het bedrijf”.

Gemotiveerde werknemers helpen bedrijven vooruit
Lijnrecht tegenover werknemers in een gouden kooi staan de werknemers die optimaal functioneren. In vergelijking met zij die aangeven gevangen te zitten in een gouden kooi bruisen deze laatste van motivatie (96% vs. 34%) en geluk (96% vs. 41%) waardoor ze goed in hun vel zitten en geen reden hebben om een andere baan te zoeken. Bovendien zijn deze optimisten ook productiever (93% vs. 13%), betrokken in hun werk (95% vs. 31%) en hebben ze ook een betere band met hun collega’s (95% vs. 10%) en leidinggevenden (93% vs. 13%). Dit schrille contrast tussen beide categorieën werknemers toont het belang aan voor werkgevers om in te zetten op betrokkenheid en het gesprek aan te gaan over wensen en behoeften van werknemers.

Werner Klaassen, Algemeen directeur Tempo-Team: “De gouden kooi heeft twee grote nadelen. Aan de ene kant is er een enorm verlies aan mobiliteit op de arbeidsmarkt, wat het invullen van openstaande vacatures nog moeilijker maakt. Daarnaast verliezen bedrijven ook intern potentieel omdat er een tekort is aan motivatie bij werknemers die in die gouden kooi zitten. Dat gebrek aan motivatie zorgt voor een daling in de productiviteit, staat een succesvolle samenwerking met collega’s in de weg en zorgt voor minder werkplezier. Als werknemers wél optimaal op hun plek zitten dan brengt dat enorm positieve effecten met zich mee. Ik denk dat deze inzichten uit het onderzoek écht een eye-opener voor werkgevers zijn. Dus; benut het potentieel van werknemers in de organisatie en investeer in werkplezier!“

Betrokkenheid doet wonderen

Werknemers moeten zich door hun organisatie gesteund voelen. Daarnaast is het ook van belang dat waarden van werknemers in lijn liggen met die van de werkgever en dat deze zijn beloftes nakomt. Tenslotte spelen ook de intrinsieke waarden, zoals het creëren van goede relaties en de reputatie van het bedrijf een belangrijke rol om werknemers te betrekken bij het bedrijf. Optimaal functionerende werknemers scoren hoog op betrokkenheid (88%) en voelen zich duidelijk niet gevangen in een gouden kooi (68%). Ze hebben een hogere motivatie, identificeren zich met de waarden en normen van het bedrijf en voelen zichzelf er ook helemaal thuis. Toch blijkt nog vaak dat een sterke emotionele band tussen medewerkers en de organisatie ontbreekt. Zo geeft 62% van de nieuwe werknemers aan dat het management geen tijd spendeert met hen en dat men aan zijn lot overgelaten wordt (12%). Werkgevers zetten vaak ook onvoldoende in op het betrekken van nieuwkomers bij de groep (57%) en het voorzien van opleidingen (75%).

Het Grote Werkplezier Onderzoek 2022
Het jaarlijks terugkerende Grote Werkplezier Onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Tempo-Team onder 2.500 Nederlandse werknemers (representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma). Het onderzoek is uitgevoerd tussen 11 en 24 januari 2022. Download het onderzoek hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 december 2022

Blog: ‘Er is veel bereikt en er staat veel op het spel’

De afgelopen tien jaar heeft de schoonmaaksector zichzelf aan de haren uit het moeras getrokken. Sinds de grote schoonmaakstakingen van 2010 en 2012 hebben schoonmaakbedrijven, vakbonden, opdrachtgevers en intermediairs...

13 december 2023

Van nertsenfokken naar schoonmaakmiddel maken

De ondernemer.nl publiceerde op 8 december 2023 een artikel over Jan Bosch. Een voormalig nertsenfokker die nu aandrijflijnen voor voertuigen ontwikkeld en een schoonmaakmiddel produceert. Lees waarom hij deze...

26 maart 2025

Kabinet actualiseert Bedrijfseffectentoets en onderzoekt MKB indicatorbedrijven voor minder regeldruk

Dat het kabinet daadwerkelijk stappen zet om de regeldruk voor bedrijven in Nederland te verminderen blijkt uit een brief van 24 maart 2025 van minister Dirk Beljaars van Economische...

29 maart 2022

‘Vrouwen kunnen ook leider zijn, maar we komen vooral mannen tegen’

Niki en Anouk de Bruycker werken samen bij Salubris, een Belgische groothandel voor schoonmaakartikelen dat inmiddels veertig jaar bestaat en waarvan hun ouders de eigenaar zijn. Willen ze ooit...

22 december 2023

#FotoFriday Glazenwassers hebben hart voor de Zorg (2)

Meerdere glazenwassers laten tijdens de actieweek, geinitieerd door Schoonmakend Nederland, hun Hart voor de Zorg zien. Met lekkers en gezelligheid verrassen zij tussen 11 en 22 december bewoners van...

25 januari 2024

Welke invloed heeft jonge ondernemer Bart van Wijhe op de schoonmaakbranche?

Bart van Wijhe van Blankers Schoon reageerde enthousiast op onze oproep in december 2023 over wat de invloed is van jongeren in de schoonmaakbranche. Hij deelt graag zijn visie...

28 juni 2022

Krachtig, draadloos en stofvrij: de nieuwe Numatic Quick.

De nieuwe steelstofzuiger ‘Quick’ van Numatic is in mei op Interclean gepresenteerd en vanaf augustus leverbaar. In dit artikel vertellen we je de ins & outs van deze steelstofzuiger...

19 september 2022

Directiewisseling Hago Zorg

Hago Zorg meldt een directeurswisseling. Peter Paul Wiegmans wordt per 1 januari 2023 algemeen directeur van Hago Zorg. Hij neemt het stokje over van Herman Busch, die kiest voor...

05 december 2023

SIEV maakt er chocola van voor mkb schoonmaak ondernemers

“Wij hebben als mkb branchevereniging SIEV leden er wel chocola van gegeten.” Vandaag, op Sinterklaasdag, deelt SIEV aan haar leden chocola uit, gemaakt door een mkb ondernemer voor andere...

29 april 2022

TRU finalist Cleaning & Hygiene Awards

European Cleaning & Hygiene Awards is een grensoverschrijdende competitie voor professionals uit de schoonmaakindustrie. Verspreid over een aantal categorieën worden de allerbeste schoonmaak- en reinigingsbedrijven, alsook de producenten van...