20 juli 2022

Ruim een derde van werknemers zit vast in gouden kooi

Vastroesten in een baan resulteert in gebrek aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid:
• 4 op de 10 werknemers zit vastgeroest in huidige functie;
• 44% vindt werk te saai en eenvoudig;
• ongemotiveerde werknemers zijn minder productief, minder succesvol in samenwerking en ervaren minder werkplezier.

Ruim een derde van de werknemers in Nederland zegt in een gouden kooi te zitten. Het ontbreekt hen aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid. De ‘gouden kooi’ staat voor zekerheid en daarom durven ze de stap naar een andere baan niet te zetten. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van HR-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven. Onderzoeksresultaten tonen aan dat dit gebrek aan interne of externe mobiliteit een negatieve impact heeft op het functioneren van werknemers. De oplossing, zo blijkt uit het onderzoek, is het versterken van de betrokkenheid van werknemers zodat ze langer blijven, en vooral gemotiveerd.

Nederland telt een recordaantal openstaande vacatures. Volgens CBS staan er 451.000 vacatures open tegenover 370.000 werklozen. Dat maakt niet alleen het aantrekken van personeel maar ook het behouden ervan belangrijker is dan ooit. Het motiveren van werknemers en de betrokkenheid spelen hierin een belangrijke rol.

Werkgevers kunnen invloed uitoefenen door werknemers die vastzitten in een gouden kooi nieuwe perspectieven te bieden. Een op de vier werknemers vindt hun werk te eentonig met weinig variatie. 44% vindt hun werk saai en eenvoudig. Als verklaring voor hun situatie geven werknemers aan dat ze weinig andere opties zien of bang zijn om problemen te krijgen als ze hun huidige organisatie zouden verlaten. 57% geeft toe dat veranderen van baan te veel onzekerheid met zich meebrengt. Voor 48% heeft ook de trouw aan hun werkgever een belangrijke impact op hun immobiliteit.

Prof. dr. Anja Van den Broeck: “Het is zonde van tijd en middelen om aan de ene kant schaars talent te aan te trekken en intussen het potentieel van de bestaande werknemers niet volledig te benutten. Daarom is het belangrijk dat zowel op vlak van HR als organisatieniveau inspanningen geleverd worden om werknemers te binden en houden. Werknemers moeten zich door hun organisatie gesteund voelen of althans die perceptie hebben. Daarnaast is het ook van belang dat de waarden van de werknemers in lijn liggen met die van de werkgever en dat deze zijn beloftes nakomt. Tenslotte spelen ook de intrinsieke waarden, zoals het creëren van goede relaties, en de reputatie van het bedrijf een belangrijke rol om werknemers te betrekken bij het bedrijf”.

Gemotiveerde werknemers helpen bedrijven vooruit
Lijnrecht tegenover werknemers in een gouden kooi staan de werknemers die optimaal functioneren. In vergelijking met zij die aangeven gevangen te zitten in een gouden kooi bruisen deze laatste van motivatie (96% vs. 34%) en geluk (96% vs. 41%) waardoor ze goed in hun vel zitten en geen reden hebben om een andere baan te zoeken. Bovendien zijn deze optimisten ook productiever (93% vs. 13%), betrokken in hun werk (95% vs. 31%) en hebben ze ook een betere band met hun collega’s (95% vs. 10%) en leidinggevenden (93% vs. 13%). Dit schrille contrast tussen beide categorieën werknemers toont het belang aan voor werkgevers om in te zetten op betrokkenheid en het gesprek aan te gaan over wensen en behoeften van werknemers.

Werner Klaassen, Algemeen directeur Tempo-Team: “De gouden kooi heeft twee grote nadelen. Aan de ene kant is er een enorm verlies aan mobiliteit op de arbeidsmarkt, wat het invullen van openstaande vacatures nog moeilijker maakt. Daarnaast verliezen bedrijven ook intern potentieel omdat er een tekort is aan motivatie bij werknemers die in die gouden kooi zitten. Dat gebrek aan motivatie zorgt voor een daling in de productiviteit, staat een succesvolle samenwerking met collega’s in de weg en zorgt voor minder werkplezier. Als werknemers wél optimaal op hun plek zitten dan brengt dat enorm positieve effecten met zich mee. Ik denk dat deze inzichten uit het onderzoek écht een eye-opener voor werkgevers zijn. Dus; benut het potentieel van werknemers in de organisatie en investeer in werkplezier!“

Betrokkenheid doet wonderen

Werknemers moeten zich door hun organisatie gesteund voelen. Daarnaast is het ook van belang dat waarden van werknemers in lijn liggen met die van de werkgever en dat deze zijn beloftes nakomt. Tenslotte spelen ook de intrinsieke waarden, zoals het creëren van goede relaties en de reputatie van het bedrijf een belangrijke rol om werknemers te betrekken bij het bedrijf. Optimaal functionerende werknemers scoren hoog op betrokkenheid (88%) en voelen zich duidelijk niet gevangen in een gouden kooi (68%). Ze hebben een hogere motivatie, identificeren zich met de waarden en normen van het bedrijf en voelen zichzelf er ook helemaal thuis. Toch blijkt nog vaak dat een sterke emotionele band tussen medewerkers en de organisatie ontbreekt. Zo geeft 62% van de nieuwe werknemers aan dat het management geen tijd spendeert met hen en dat men aan zijn lot overgelaten wordt (12%). Werkgevers zetten vaak ook onvoldoende in op het betrekken van nieuwkomers bij de groep (57%) en het voorzien van opleidingen (75%).

Het Grote Werkplezier Onderzoek 2022
Het jaarlijks terugkerende Grote Werkplezier Onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Tempo-Team onder 2.500 Nederlandse werknemers (representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma). Het onderzoek is uitgevoerd tussen 11 en 24 januari 2022. Download het onderzoek hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

31 maart 2022

Groeiende groep werknemers zoekt werk dichter bij huis

De hoge brandstofprijzen, in combinatie met een ontoereikende reiskostenvergoeding, zorgen voor problemen bij grote groepen werknemers. CNV Vakmensen heeft hier afgelopen weken honderden signalen over gekregen van leden. Een...

30 januari 2019

Wintergast (7) Dennis van Hemert (Groveko): “Circulaire concepten zijn de toekomst”

Accountmanager Dennis van Hemert werkt sinds 2011 bij schoonmaakgroothandel Groveko in Ede. Als 26-jarige is hij een van de young professionals die, zoals hij omschrijft, de toekomst in schoonmaak in handen...

27 mei 2019

Review (1) VSR Kennisdag ZKH Prins Carlos over Circulariteit: “Van luxe naar noodzaak”

Op 21 mei vond in Circl in Amsterdam het VSR Kennisevent 2019 plaats. Het centrale thema: Circulariteit. Acht sprekers belichtten het thema van diverse kanten: van de bouwstenen van...

17 juli 2022

Een schoon strand ligt lekkerder

Op een schoon strand lig je lekkerder. Een strand zonder afval betekent ook een schonere zee. Het is jammer dat een dagje strand makkelijk zwerfafval oplevert. Maar met de...

30 november 2021

Schunk Xycarb Technology brengt huishoudelijke dienst onder bij Blankers Schoon

Met ingang van 1 december is Blankers Schoon verantwoordelijk voor het volledige schoonmaakonderhoud van Schunk Xycarb Technology te Helmond. De overname van de huishoudelijke dienst komt voort uit de...

14 oktober 2022

43 kilo plastic besparen

Karin Rademaker van Golden Tulip Hotel Central in ’s-Hertogenbosch is al ruim 25 jaar een klant van GWS dé schoonmaker. Gaby Westelaken: “Wij werkten er al met Smart Cleaning...

15 september 2021

Save the date: Schoonmaak Vakdagen op 9 & 10 november 2021

Oorspronkelijk zouden de Schoonmaak Vakdagen al plaatsvinden in november 2020. Vanwege de intelligente lockdown kon de vakbeurs die georganiseerd wordt door Prosu Media Producties, uitgever van o.a. vakblad Clean...

15 februari 2022

TRU genomineerd voor Europese Schoonmaak & Hygiëne Awards 2022

TRU Cleanroom Cleaning is genomineerd voor de European Cleaning & Hygiene Awards 2022 in de categorie ‘Start-Up of the Year’. Na een recordjaar voor inzendingen, zal TRU zijn lot...

15 december 2021

Vileda Professional webinar over ergonomie in de schoonmaak wijst uit: 87% vindt het kan beter

Juist op het moment dat de nieuwe schoonmaak cao wordt afgetikt, volgt de uitnodiging voor het Vileda Professional webinar Ergonomie in de schoonmaak. Want ja, duurzame inzetbaarheid om onze...

27 maart 2023

Golden Service Awards verder als de verkiezing van De Schoonmaker van het Jaar

VMN Media, uitgever van onder meer Service Management, stopt met de organisatie van de Golden Service Awards. Het bestuur van de stichting GSA betreurt dit uiteraard, maar heeft ook...