20 juli 2022

Ruim een derde van werknemers zit vast in gouden kooi

Vastroesten in een baan resulteert in gebrek aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid:
• 4 op de 10 werknemers zit vastgeroest in huidige functie;
• 44% vindt werk te saai en eenvoudig;
• ongemotiveerde werknemers zijn minder productief, minder succesvol in samenwerking en ervaren minder werkplezier.

Ruim een derde van de werknemers in Nederland zegt in een gouden kooi te zitten. Het ontbreekt hen aan motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid. De ‘gouden kooi’ staat voor zekerheid en daarom durven ze de stap naar een andere baan niet te zetten. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van HR-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven. Onderzoeksresultaten tonen aan dat dit gebrek aan interne of externe mobiliteit een negatieve impact heeft op het functioneren van werknemers. De oplossing, zo blijkt uit het onderzoek, is het versterken van de betrokkenheid van werknemers zodat ze langer blijven, en vooral gemotiveerd.

Nederland telt een recordaantal openstaande vacatures. Volgens CBS staan er 451.000 vacatures open tegenover 370.000 werklozen. Dat maakt niet alleen het aantrekken van personeel maar ook het behouden ervan belangrijker is dan ooit. Het motiveren van werknemers en de betrokkenheid spelen hierin een belangrijke rol.

Werkgevers kunnen invloed uitoefenen door werknemers die vastzitten in een gouden kooi nieuwe perspectieven te bieden. Een op de vier werknemers vindt hun werk te eentonig met weinig variatie. 44% vindt hun werk saai en eenvoudig. Als verklaring voor hun situatie geven werknemers aan dat ze weinig andere opties zien of bang zijn om problemen te krijgen als ze hun huidige organisatie zouden verlaten. 57% geeft toe dat veranderen van baan te veel onzekerheid met zich meebrengt. Voor 48% heeft ook de trouw aan hun werkgever een belangrijke impact op hun immobiliteit.

Prof. dr. Anja Van den Broeck: “Het is zonde van tijd en middelen om aan de ene kant schaars talent te aan te trekken en intussen het potentieel van de bestaande werknemers niet volledig te benutten. Daarom is het belangrijk dat zowel op vlak van HR als organisatieniveau inspanningen geleverd worden om werknemers te binden en houden. Werknemers moeten zich door hun organisatie gesteund voelen of althans die perceptie hebben. Daarnaast is het ook van belang dat de waarden van de werknemers in lijn liggen met die van de werkgever en dat deze zijn beloftes nakomt. Tenslotte spelen ook de intrinsieke waarden, zoals het creëren van goede relaties, en de reputatie van het bedrijf een belangrijke rol om werknemers te betrekken bij het bedrijf”.

Gemotiveerde werknemers helpen bedrijven vooruit
Lijnrecht tegenover werknemers in een gouden kooi staan de werknemers die optimaal functioneren. In vergelijking met zij die aangeven gevangen te zitten in een gouden kooi bruisen deze laatste van motivatie (96% vs. 34%) en geluk (96% vs. 41%) waardoor ze goed in hun vel zitten en geen reden hebben om een andere baan te zoeken. Bovendien zijn deze optimisten ook productiever (93% vs. 13%), betrokken in hun werk (95% vs. 31%) en hebben ze ook een betere band met hun collega’s (95% vs. 10%) en leidinggevenden (93% vs. 13%). Dit schrille contrast tussen beide categorieën werknemers toont het belang aan voor werkgevers om in te zetten op betrokkenheid en het gesprek aan te gaan over wensen en behoeften van werknemers.

Werner Klaassen, Algemeen directeur Tempo-Team: “De gouden kooi heeft twee grote nadelen. Aan de ene kant is er een enorm verlies aan mobiliteit op de arbeidsmarkt, wat het invullen van openstaande vacatures nog moeilijker maakt. Daarnaast verliezen bedrijven ook intern potentieel omdat er een tekort is aan motivatie bij werknemers die in die gouden kooi zitten. Dat gebrek aan motivatie zorgt voor een daling in de productiviteit, staat een succesvolle samenwerking met collega’s in de weg en zorgt voor minder werkplezier. Als werknemers wél optimaal op hun plek zitten dan brengt dat enorm positieve effecten met zich mee. Ik denk dat deze inzichten uit het onderzoek écht een eye-opener voor werkgevers zijn. Dus; benut het potentieel van werknemers in de organisatie en investeer in werkplezier!“

Betrokkenheid doet wonderen

Werknemers moeten zich door hun organisatie gesteund voelen. Daarnaast is het ook van belang dat waarden van werknemers in lijn liggen met die van de werkgever en dat deze zijn beloftes nakomt. Tenslotte spelen ook de intrinsieke waarden, zoals het creëren van goede relaties en de reputatie van het bedrijf een belangrijke rol om werknemers te betrekken bij het bedrijf. Optimaal functionerende werknemers scoren hoog op betrokkenheid (88%) en voelen zich duidelijk niet gevangen in een gouden kooi (68%). Ze hebben een hogere motivatie, identificeren zich met de waarden en normen van het bedrijf en voelen zichzelf er ook helemaal thuis. Toch blijkt nog vaak dat een sterke emotionele band tussen medewerkers en de organisatie ontbreekt. Zo geeft 62% van de nieuwe werknemers aan dat het management geen tijd spendeert met hen en dat men aan zijn lot overgelaten wordt (12%). Werkgevers zetten vaak ook onvoldoende in op het betrekken van nieuwkomers bij de groep (57%) en het voorzien van opleidingen (75%).

Het Grote Werkplezier Onderzoek 2022
Het jaarlijks terugkerende Grote Werkplezier Onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Tempo-Team onder 2.500 Nederlandse werknemers (representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma). Het onderzoek is uitgevoerd tussen 11 en 24 januari 2022. Download het onderzoek hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 juni 2022

8 juni openen de deuren van Vakbeurs Facilitair

2,5 Jaar hebben we erop moeten wachten, maar woensdag 8 juni is het dan eindelijk zover, de 23ste editie van de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer. Het jaarlijkse evenement in...

22 februari 2019

Beercoo’s rayonleider Sam’s 6e vlog: opstart

Rayonleider Samantha maakt ook dit jaar weer nieuwe vlogs. Ditmaal vertellen zij en haar collega’s over wat er komt kijken bij het opstarten van de schoonmaakwerkzaamheden bij een nieuwe...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...

16 september 2022

CO2-neutraal reinigen

Het team van Cleannovation is trots: “Als een van de eerste in Nederland hebben we dan eindelijk onze nieuwe elektrische hogedruktrailer met 100% fossielvrije waterverwarming in combinatie met een...

03 februari 2023

#FilmFriday Ondernemen in 2023

Hoe ga je om met de uitdagingen en trends van deze tijd zoals arbeidskrapte en integratie van diverse culturen? Multi-Service Bedrijfsdiensten vertelt in het filmpje van Werk.kom hoe zij...

15 december 2023

#FotoFriday Glazenwassers hebben Hart voor de Zorg (1)

Meerdere glazenwassers laten tijdens de actieweek, geinitieerd door Schoonmakend Nederland, hun Hart voor de Zorg zien. Met lekkers en gezelligheid verrassen zij tussen 11 en 22 december bewoners van...

04 december 2023

Te weinig salaris en pensioengeld voor schoonmakers op Vakantiepark Veluwse Hoevegaerde

Schoonmakers krijgen te weinig salaris en missen pensioengeld op Vakantiepark Veluwse Hoevegaerde Uit onderzoek van CNV Vakmensen blijkt dat de schoonmakers op Vakantiepark Veluwse Hoevegaerde in Putten worden gedupeert,...

25 april 2023

Mohadese Pooloe (FVH): “Mijn baan als rayonmanager is elke dag weer anders”

Ze was er eigenlijk niet naar op zoek, maar werd twee jaar geleden ineens gebeld met het aanbod om als rayonmanager in de schoonmaak aan de slag te gaan....

27 januari 2023

#VacatureVrijdag Kom werken bij Interclean Amsterdam & China

Wil jij helpen de internationale vakbeurzen Interclean Amsterdam en Interclean China verder uit te bouwen? Kom dan bij RAI Amsterdam werken als Exhibition Manager en wordt organisatorisch, conceptueel en...

11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de...