24 juni 2017

Integron onderzoek: “Facility Excellence kernbegrip voor facility beleving”

Facility Excellence blijft het kernbegrip als het aankomt op facility beleving. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport Facility Beleving in Nederland 2017 van Integron. Voor de negende editie van haar jaarlijkse onderzoek naar Facility Beleving bevroeg het onderzoeks- en adviesbureau 4400 mensen, een dwarsdoorsnede van werkend Nederland binnen organisaties met meer dan 100 medewerkers.

Het verschil in beleving van de facilitaire dienstverlening bij bedrijven waar de interne klant wel en niet aangeeft écht lekker te kunnen werken is toegenomen. Waar de diensten van het Facilitair Bedrijf in 2016 door werkend Nederland beoordeeld werden met een 7,2 is dat dit jaar een 7.1.

Werk aan de winkel
Bij organisaties waar de eindgebruikers aangeven écht lekker te kunnen werken is het cijfer gestegen van een 8.3 tot een 8.4. Slechts 13 % van de interne klanten behoort tot de kopgroep die gebruikmaakt van Facility Excellence en aangeeft écht lekker te kunnen werken. Dit is weliswaar een stijging van 3% ten opzichte van 2016 (10 %), maar geeft aan dat er nog veel werk aan de winkel is.

Middelen aansluiten op behoeften
Dat het investeren in Facility Excellence loont blijkt uit dat 52 % van de eindgebruikers aangeeft te denken, dat de productiviteit toeneemt wanneer de middelen van het Facilitair Bedrijf beter aansluiten op de behoeften. 80% van de eindgebruikers stelt dat de diensten en producten van het Facilitair Bedrijf belangrijk tot zeer belangrijk zijn en bijdragen aan de mate van tevredenheid. Slechts 3% van de eindgebruikers geeft aan dat dit onbelangrijk is. Toch praat niet meer dan 9% van de interne klanten enthousiast over het Facilitair Bedrijf. De interne klanten die aangeven écht lekker te kunnen werken praten met maar liefst 57% enthousiast over de dienstverlening.

Het volledige rapport Facility Beleving in Nederland 2017 van Integron is gratis aan te vragen op www.facilitybeleving.nl 

Over Integron
Integron is een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van klant-, medewerker- en intern klantonderzoek. Integron weet hoe belangrijk interne klanten zijn en biedt onderzoek en inzicht en informeert en activeert uw organisatie om het beste uit uw interne klanten en facilitaire team te halen. Samen met het Facilitair Bedrijf bouwen we betekenisvolle en excellente facilitaire organisaties waar iedereen zich thuis voelt. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie)

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 september 2024

Mkb’ers kunnen werkgeluk vergroten met meer leermomenten

Voor de Week van het Werkgeluk die op 23 september 2024 start, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Want leren op...

27 januari 2025

Balans werk-privé onverminderd belangrijk voor werknemers

82% van de werknemers in Nederland vindt balans tussen werk en privé  belangrijk, en handelt daar ook in toenemende mate naar. Dit onverminderde belang is één van de opvallende...

30 januari 2023

Onderzoek: toilet spettert meer dan gedacht

Wetenschappers van de Universiteit van Colorado Boulder gebruikten lasers om de verspreiding van waterdruppeltjes bij het doortrekken van het toilet nader in kaart te brengen. Bij het doorspoelen van...

08 januari 2019

Onderzoek onder gemeenten: in 2015-2017 meer inbesteding schoonmaak

Van afvalvoorziening tot schoonmaak, van onderhoud aan overheidsgebouwen tot catering: overheden hebben 93 verschillende activiteiten die ze kunnen in- of aan- c.q. uitbesteden. Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat...

25 september 2025

Grootschalige studie Werkwereld 2025: Fysieke werkplek draait steeds meer om beleving en verbinding

Hybride werken is blijvend, maar het fysieke kantoor krijgt een nieuwe betekenis. Uit het rapport Werkwereld 2025 ”De werkplek in transitie van ISS Facility Services’ blijkt dat 96% van...

28 februari 2019

Onderzoek: toename discriminatie van poetshulpen op leeftijd

In twee op drie gevallen gaan dienstenchequebedrijven niet in op discriminerende vragen van klanten. Doen ze dat wel, dan gaat het voor de helft om expliciete vragen naar een...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

04 november 2025

Schoonmakend Nederland kondigt onafhankelijk medewerkersonderzoek aan

In aanloop naar de cao-onderhandelingen in voorjaar van 2026 laat Schoonmakend Nederland weer een onafhankelijk medewerkersonderzoek uitvoeren. Dit onderzoek start in november 2025 en wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Flycatcher....

21 augustus 2023

Jongeren kiezen duurzaam

Jongeren zijn meer betrokken bij duurzaamheid dan ooit tevoren. Het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen meldt dat DPG Media Nederland en Panel Inzicht dit onlangs hebben onderzocht. Uit het onderzoek...

11 september 2023

Terugblik VSR Zomerevent: ‘Wees nieuwsgierig naar het leven, elkaar en jezelf’

Het Nationaal Militair Museum in Soest was op 6 september 2023 ‘the place to be’ voor het jaarlijkse VSR Zomerevent. Buiten scheen de zon en was het zo’n 30...