24 juni 2017

Integron onderzoek: “Facility Excellence kernbegrip voor facility beleving”

Facility Excellence blijft het kernbegrip als het aankomt op facility beleving. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport Facility Beleving in Nederland 2017 van Integron. Voor de negende editie van haar jaarlijkse onderzoek naar Facility Beleving bevroeg het onderzoeks- en adviesbureau 4400 mensen, een dwarsdoorsnede van werkend Nederland binnen organisaties met meer dan 100 medewerkers.

Het verschil in beleving van de facilitaire dienstverlening bij bedrijven waar de interne klant wel en niet aangeeft écht lekker te kunnen werken is toegenomen. Waar de diensten van het Facilitair Bedrijf in 2016 door werkend Nederland beoordeeld werden met een 7,2 is dat dit jaar een 7.1.

Werk aan de winkel
Bij organisaties waar de eindgebruikers aangeven écht lekker te kunnen werken is het cijfer gestegen van een 8.3 tot een 8.4. Slechts 13 % van de interne klanten behoort tot de kopgroep die gebruikmaakt van Facility Excellence en aangeeft écht lekker te kunnen werken. Dit is weliswaar een stijging van 3% ten opzichte van 2016 (10 %), maar geeft aan dat er nog veel werk aan de winkel is.

Middelen aansluiten op behoeften
Dat het investeren in Facility Excellence loont blijkt uit dat 52 % van de eindgebruikers aangeeft te denken, dat de productiviteit toeneemt wanneer de middelen van het Facilitair Bedrijf beter aansluiten op de behoeften. 80% van de eindgebruikers stelt dat de diensten en producten van het Facilitair Bedrijf belangrijk tot zeer belangrijk zijn en bijdragen aan de mate van tevredenheid. Slechts 3% van de eindgebruikers geeft aan dat dit onbelangrijk is. Toch praat niet meer dan 9% van de interne klanten enthousiast over het Facilitair Bedrijf. De interne klanten die aangeven écht lekker te kunnen werken praten met maar liefst 57% enthousiast over de dienstverlening.

Het volledige rapport Facility Beleving in Nederland 2017 van Integron is gratis aan te vragen op www.facilitybeleving.nl 

Over Integron
Integron is een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van klant-, medewerker- en intern klantonderzoek. Integron weet hoe belangrijk interne klanten zijn en biedt onderzoek en inzicht en informeert en activeert uw organisatie om het beste uit uw interne klanten en facilitaire team te halen. Samen met het Facilitair Bedrijf bouwen we betekenisvolle en excellente facilitaire organisaties waar iedereen zich thuis voelt. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie)

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

03 maart 2025

Arbeidsinspectie doet toch onderzoek naar ongeval glazenwasser

Het dodelijke ongeluk van de 21-jarige glazenwasser in Den Haag heeft voor onrust gezorgd in de glazenwassersbranche. Veel vakgenoten reageerden geschokt en gaven aan hoe risicovol het werk kan...

11 juli 2023

Wie doet er meer aan de Groepsinterviews Glasbewassing?

In opdracht van de RAS voeren TNO en vhp human performance een onderzoek uit naar de lichamelijke belasting van de glazenwasser. Doel is om na te gaan hoe de...

27 januari 2025

Balans werk-privé onverminderd belangrijk voor werknemers

82% van de werknemers in Nederland vindt balans tussen werk en privé  belangrijk, en handelt daar ook in toenemende mate naar. Dit onverminderde belang is één van de opvallende...

28 februari 2019

Onderzoek: toename discriminatie van poetshulpen op leeftijd

In twee op drie gevallen gaan dienstenchequebedrijven niet in op discriminerende vragen van klanten. Doen ze dat wel, dan gaat het voor de helft om expliciete vragen naar een...

21 augustus 2023

Jongeren kiezen duurzaam

Jongeren zijn meer betrokken bij duurzaamheid dan ooit tevoren. Het Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen meldt dat DPG Media Nederland en Panel Inzicht dit onlangs hebben onderzocht. Uit het onderzoek...

19 september 2023

Onderzoek microvezeldoek: nog steeds uitermate effectief

Sinds de jaren ‘90 maken we in de professionele schoonmaakbranche gebruik van microvezeldoeken. Voor een optimaal gebruik hiervan wordt de zogenoemde vouwmethode geadviseerd. Voor schoonmaakbedrijven is het belangrijk om...

03 november 2022

Deelname Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023 geopend

Hoe innovatief is facilitair Nederland? Dat onderzoekt schoonmaakbedrijf CSU voor het vijfde jaar op rij met het Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2023. In welke mate spelen innovaties en duurzaamheid...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

01 juni 2022

1nergiek genomineerd als Grootste stijger Integron Beleving Award

“Na twee keer winnaar van de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening zijn we nu genomineerd voor de categorie Grootste stijgers. Hoe trots kun je zijn? Heel trots!”, reageert...

01 februari 2024

CSU presenteert resultaten Nationaal Onderzoek Facilitaire Innovatie 2024

Medewerkers kunnen en willen zelf steeds meer beslissen waar, wanneer, hoe en hoeveel ze werken. Dat heeft grote impact op de manier van werken en de inrichting van gebouwen,...