24 juni 2017

Integron onderzoek: “Facility Excellence kernbegrip voor facility beleving”

Facility Excellence blijft het kernbegrip als het aankomt op facility beleving. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport Facility Beleving in Nederland 2017 van Integron. Voor de negende editie van haar jaarlijkse onderzoek naar Facility Beleving bevroeg het onderzoeks- en adviesbureau 4400 mensen, een dwarsdoorsnede van werkend Nederland binnen organisaties met meer dan 100 medewerkers.

Het verschil in beleving van de facilitaire dienstverlening bij bedrijven waar de interne klant wel en niet aangeeft écht lekker te kunnen werken is toegenomen. Waar de diensten van het Facilitair Bedrijf in 2016 door werkend Nederland beoordeeld werden met een 7,2 is dat dit jaar een 7.1.

Werk aan de winkel
Bij organisaties waar de eindgebruikers aangeven écht lekker te kunnen werken is het cijfer gestegen van een 8.3 tot een 8.4. Slechts 13 % van de interne klanten behoort tot de kopgroep die gebruikmaakt van Facility Excellence en aangeeft écht lekker te kunnen werken. Dit is weliswaar een stijging van 3% ten opzichte van 2016 (10 %), maar geeft aan dat er nog veel werk aan de winkel is.

Middelen aansluiten op behoeften
Dat het investeren in Facility Excellence loont blijkt uit dat 52 % van de eindgebruikers aangeeft te denken, dat de productiviteit toeneemt wanneer de middelen van het Facilitair Bedrijf beter aansluiten op de behoeften. 80% van de eindgebruikers stelt dat de diensten en producten van het Facilitair Bedrijf belangrijk tot zeer belangrijk zijn en bijdragen aan de mate van tevredenheid. Slechts 3% van de eindgebruikers geeft aan dat dit onbelangrijk is. Toch praat niet meer dan 9% van de interne klanten enthousiast over het Facilitair Bedrijf. De interne klanten die aangeven écht lekker te kunnen werken praten met maar liefst 57% enthousiast over de dienstverlening.

Het volledige rapport Facility Beleving in Nederland 2017 van Integron is gratis aan te vragen op www.facilitybeleving.nl 

Over Integron
Integron is een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van klant-, medewerker- en intern klantonderzoek. Integron weet hoe belangrijk interne klanten zijn en biedt onderzoek en inzicht en informeert en activeert uw organisatie om het beste uit uw interne klanten en facilitaire team te halen. Samen met het Facilitair Bedrijf bouwen we betekenisvolle en excellente facilitaire organisaties waar iedereen zich thuis voelt. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie)

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 augustus 2020

Kwartet aan onderzoeken: wat leveren ze op?

Coronacrisis maakt creatief en leidt blijkbaar tot veel onderzoeken. We zetten er vier op een rij. Discriminatie en diversiteit: laten we steken vallen? Een recent aangenomen wetsvoorstel over diversiteit...

29 november 2022

Invloed schoonmaakkwaliteit op productiviteit medewerkers

Het thema van het Hygiëneforum dat in 2023 plaatsvindt is ‘Een gezonde organisatie begint bij een goede hygiëne’. Een slogan waar veel mensen wel een beeld bij zullen hebben....

27 november 2018

Onderzoek ergonomie: UNGER-vloerreinigingssysteem erGO! clean minder belasting

Als onderdeel van het vergelijkend onderzoek heeft het Instituut voor Arbo & Ergonomie van prof.dr.ing. Karsten Kluth van de Universiteit van Siegen diverse mopsystemen getest op ergonomie. Het innovatieve...

30 januari 2023

Onderzoek: toilet spettert meer dan gedacht

Wetenschappers van de Universiteit van Colorado Boulder gebruikten lasers om de verspreiding van waterdruppeltjes bij het doortrekken van het toilet nader in kaart te brengen. Bij het doorspoelen van...

22 november 2023

Asito zet regenwater in voor glasbewassing en meer….

Asito is gestart met een pilot om regenwater op te vangen en in te zetten voor diverse doeleinden. Deze pilot is het schoonmaakbedrijf gestart bij hun eigen pand in...

03 maart 2025

Arbeidsinspectie doet toch onderzoek naar ongeval glazenwasser

Het dodelijke ongeluk van de 21-jarige glazenwasser in Den Haag heeft voor onrust gezorgd in de glazenwassersbranche. Veel vakgenoten reageerden geschokt en gaven aan hoe risicovol het werk kan...

28 februari 2023

Uitkomst RAS onderzoek over toekomst van opleiden

In opdracht van de RAS deed het Kohnstamm instituut (in samenwerking met CAOP) onderzoek in de schoonmaakbranche over: hoe ziet toekomstbestendig opleiden en examineren in de schoonmaaksector eruit? Eind...

11 juli 2023

Wie doet er meer aan de Groepsinterviews Glasbewassing?

In opdracht van de RAS voeren TNO en vhp human performance een onderzoek uit naar de lichamelijke belasting van de glazenwasser. Doel is om na te gaan hoe de...

06 december 2018

Enquête onder 4000 schoonmakers: 75% tevreden met hun werk

Driekwart van de schoonmakers in Nederland vindt het leuk om in de schoonmaak te werken en is tevreden met hun werk. Zij geven dan ook aan graag in de...

01 juni 2022

1nergiek genomineerd als Grootste stijger Integron Beleving Award

“Na twee keer winnaar van de Medewerkerbeleving Award in de categorie Dienstverlening zijn we nu genomineerd voor de categorie Grootste stijgers. Hoe trots kun je zijn? Heel trots!”, reageert...