24 juni 2017

Integron onderzoek: “Facility Excellence kernbegrip voor facility beleving”

Facility Excellence blijft het kernbegrip als het aankomt op facility beleving. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport Facility Beleving in Nederland 2017 van Integron. Voor de negende editie van haar jaarlijkse onderzoek naar Facility Beleving bevroeg het onderzoeks- en adviesbureau 4400 mensen, een dwarsdoorsnede van werkend Nederland binnen organisaties met meer dan 100 medewerkers.

Het verschil in beleving van de facilitaire dienstverlening bij bedrijven waar de interne klant wel en niet aangeeft écht lekker te kunnen werken is toegenomen. Waar de diensten van het Facilitair Bedrijf in 2016 door werkend Nederland beoordeeld werden met een 7,2 is dat dit jaar een 7.1.

Werk aan de winkel
Bij organisaties waar de eindgebruikers aangeven écht lekker te kunnen werken is het cijfer gestegen van een 8.3 tot een 8.4. Slechts 13 % van de interne klanten behoort tot de kopgroep die gebruikmaakt van Facility Excellence en aangeeft écht lekker te kunnen werken. Dit is weliswaar een stijging van 3% ten opzichte van 2016 (10 %), maar geeft aan dat er nog veel werk aan de winkel is.

Middelen aansluiten op behoeften
Dat het investeren in Facility Excellence loont blijkt uit dat 52 % van de eindgebruikers aangeeft te denken, dat de productiviteit toeneemt wanneer de middelen van het Facilitair Bedrijf beter aansluiten op de behoeften. 80% van de eindgebruikers stelt dat de diensten en producten van het Facilitair Bedrijf belangrijk tot zeer belangrijk zijn en bijdragen aan de mate van tevredenheid. Slechts 3% van de eindgebruikers geeft aan dat dit onbelangrijk is. Toch praat niet meer dan 9% van de interne klanten enthousiast over het Facilitair Bedrijf. De interne klanten die aangeven écht lekker te kunnen werken praten met maar liefst 57% enthousiast over de dienstverlening.

Het volledige rapport Facility Beleving in Nederland 2017 van Integron is gratis aan te vragen op www.facilitybeleving.nl 

Over Integron
Integron is een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van klant-, medewerker- en intern klantonderzoek. Integron weet hoe belangrijk interne klanten zijn en biedt onderzoek en inzicht en informeert en activeert uw organisatie om het beste uit uw interne klanten en facilitaire team te halen. Samen met het Facilitair Bedrijf bouwen we betekenisvolle en excellente facilitaire organisaties waar iedereen zich thuis voelt. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers en MOA (MarktOnderzoekAssociatie)

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

30 januari 2024

Uitkomst rondvraag Mewa Textil Service: Werkkleding moet vakbekwaamheid uitstralen

Het ligt voor de hand dat verzorgde en aantrekkelijke werkkleding professionaliteit uitstraalt. Dit is ook het geval voor geschoolde arbeiders. In deze context deed Mewa Textil-Service rondvraag bij deze...

07 augustus 2020

Kwartet aan onderzoeken: wat leveren ze op?

Coronacrisis maakt creatief en leidt blijkbaar tot veel onderzoeken. We zetten er vier op een rij. Discriminatie en diversiteit: laten we steken vallen? Een recent aangenomen wetsvoorstel over diversiteit...

06 december 2018

Enquête onder 4000 schoonmakers: 75% tevreden met hun werk

Driekwart van de schoonmakers in Nederland vindt het leuk om in de schoonmaak te werken en is tevreden met hun werk. Zij geven dan ook aan graag in de...

28 februari 2019

Onderzoek: toename discriminatie van poetshulpen op leeftijd

In twee op drie gevallen gaan dienstenchequebedrijven niet in op discriminerende vragen van klanten. Doen ze dat wel, dan gaat het voor de helft om expliciete vragen naar een...

14 mei 2025

1nergiek opnieuw genomineerd voor Medewerkerbeleving Award

Schoonmaakbedrijf 1nergiek is opnieuw genomineerd voor de Integron Medewerkerbeleving Award in de categorie Facilitaire dienstverlening. Een erkenning die vooral te danken is aan de dagelijkse inzet van de schooncollega’s...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...

30 januari 2024

Driekwart mkb-ondernemers positief over bedrijfstoekomst in 2024

Ondanks de onzekere economische omstandigheden is driekwart van de Nederlandse mkb-ondernemers optimistisch gestemd over de toekomst van hun bedrijf. Zes op de tien bedrijven kijken ook positief naar de...

12 februari 2024

Update onderzoek telescopisch wassyteem

RAS meldt dat in december 2023 het onderzoek naar de lichamelijke belasting bij het werken met het telescopisch wassysteem is afgerond. Uit het onderzoek blijkt dat werken met dit...

07 oktober 2021

1nergiek wint opnieuw Integron Medewerkerbeleving Award

“We zijn enorm trots om te kunnen melden dat 1nergiek de Integron ‘Medewerkerbeleving Award’ wederom heeft gewonnen!”, meldt 1nergiek op haar website. Onderzoeks- en Adviesbureau Integron reikte op 7...

28 februari 2023

Uitkomst RAS onderzoek over toekomst van opleiden

In opdracht van de RAS deed het Kohnstamm instituut (in samenwerking met CAOP) onderzoek in de schoonmaakbranche over: hoe ziet toekomstbestendig opleiden en examineren in de schoonmaaksector eruit? Eind...