22 februari 2024

Nieuwe generatie bereik je met social selling: 5 focus-punten

Wil je weten hoe je Generatie Z (1985-2015) het beste kunt bereiken? Het antwoord is via social selling. Frankwatching heeft de vijf focuspunten op een rij gezet. Laat je inspireren.

‘Bijna elk bedrijf houdt zich bezig met online marketing. Ze weten dat werken aan de online zichtbaarheid belangrijk is om de doelgroep te bereiken. Toch zetten relatief weinig bedrijven in op social selling bij het verkopen. Vaak willen ze wel, maar weten ze niet precies wat het inhoudt en wat het kan opleveren. Het gevolg is dat ze weer inzetten op de traditionele manier van verkopen. Dat zal in de komende jaren nog resultaat op blijven leveren, maar met de komst van Generatie Z op de arbeidsmarkt zal het steeds minder verkopen gaan opleveren.’

Bedenk dat de juiste benadering kiezen van belang is, het betreft immers de nieuwe generatie, geboren tussen 1995-2015, zo’n 5 miljoen GenZ’ers in Nederland. Met eigen kenmerken, die Frankwatching in haar artikel beschrijft.

1. Altijd online zijn: 
‘Generatie Z heeft hun telefoon altijd bij de hand in hun online zoektocht naar antwoorden. Hiervoor maken zij standaard gebruik van online hulpbronnen. Denk hierbij aan het gebruik van forums, websites, social media en ChatGPT. Voor bedrijven en verkopers wordt het dus steeds belangrijker om hun informatie online te delen met de doelgroep om gevonden te worden. En dat is precies waar social selling om draait. Het delen van relevante informatie en het beschermen van kennis heeft geen zin meer. Deel jij online geen kennis? Dan doet de concurrent het wel voor je. Altijd online zijn, is van Generatie Z dan ook één van de meest belangrijke kenmerken. Hoeveel mensen zie jij onderweg naar het werk zonder telefoon in het openbaar vervoer zitten? Juist, dat zijn er maar heel weinig.’

2. Ondernemend en onafhankelijkheid
‘Ondernemend en een sterke voorkeur voor onafhankelijkheid: twee andere belangrijke kenmerken van Generatie Z. Met name onafhankelijkheid komt steeds duidelijker tot uiting in Nederland. Het aantal (jonge) zelfstandige ondernemers is in de afgelopen jaren fors toegenomen. Steeds meer jongeren willen eigen baas zijn, blijkt uit de cijfers van het CBS en de Kamer van Koophandel. Als bedrijf en verkoper zal het in de toekomst dus steeds vaker gaan voorkomen dat je zaken gaat doen met een individu en minder met een groot bedrijf.’

3. Transparantie, gelijkheid en duurzaamheid
‘Ook hecht Generatie Z veel waarde aan transparantie, gelijkheid en staan ze meer open voor veranderingen. Daarnaast staat Generatie Z ook voor persoonlijk (online) contact en hebben zij aandacht voor duurzaamheid. Een persoon welke symbool staat binnen Generatie Z voor duurzaamheid is de bekende klimaatactiviste Greta Thunberg (20 jaar) uit Zweden.’

Social selling de nieuwe standaard bij verkopen

Stop met koud bellen of versturen van e-mails om het eerste contact te leggen. Generatie Z bereik je beter online: ‘Zoals eerder geschreven, gaat Generatie Z bij het hebben van vragen eerst zelf online op zoek naar antwoorden. Door in te zetten op social selling ben je in de verschillende fases van het verkoopproces zichtbaar als verkoper voor Generatie Z. Frankwatching raadt aan om met de volgende punten aan de slag te gaan.

1: Social selling begint met bouwen aan een relevant netwerk
‘Net als bij koud bellen zal je ook bij social selling eerst duidelijk moeten hebben met wie je zaken wil gaan doen. Begin dan ook met het bouwen aan een (relevant) netwerk. Het heeft geen zin om waardevolle content te delen met collega’s, familie en vrienden. Zij zijn niet degene aan wie je wil verkopen, toch? De eerste stap van social selling is dat je gaat bouwen aan een relevant netwerk. Maak daarbij een keuze op wie jij je wil gaan richten. Zijn dat beïnvloeders (degene die gebruik gaan maken van jouw dienst of product), beslissers (gebruiker en degene die de handtekening zal zetten) of een combinatie daarvan?

Wanneer je een keuze hebt gemaakt, kun je als B2B-verkoper gaan beginnen met het bouwen aan een relevant netwerk op bijvoorbeeld LinkedIn. Stuur naast het verzoek om te connecten ook een kort bericht mee om de kans op acceptatie te vergroten. Laat die salespitch achterwege, maar biedt na acceptatie iets waardevols aan. Bijvoorbeeld: een gratis E-book, online cursus of link naar een waardevol artikel op de website als eerste kennismaking. Het aanbod van diensten en producten komt later wel.’

#2 Interactie en kennis delen’
Na de eerste stap ben je op de radar gekomen bij de doelgroep. Vanaf dit moment is het zaak om op de radar te blijven, zodat je als verkoper top-of-mind bent wanneer het moment daar is om zaken te doen. Het delen van informatieve content is een manier om hier invulling aan te geven. Hierbij kun je denken aan eigen artikelen, tekstuele berichten of video’s. Maar ook het reageren op content van mensen uit je netwerk, berichten te liken en te delen. Om extra interactie te hebben met je netwerk kun je ook gebruikmaken van de opiniepeiling.’

De auteur geeft aan gebruik te maken van de opiniepeiling op LinkedIn. Om informatie op te halen en het kennisniveau binnen het netwerk te peilen. Na het ontvangen van stemmen, krijgen alle stemmers na afloop een document met daarin een uitgebreide toelichting op de gestelde vraag. Hierin staan dan ook de (juiste) antwoorden met een overzicht van de diensten en producten van het bedrijf. Het levert elke maand leads en aanmeldingen voor de nieuwsbrief op.

#3 Telefonisch contact’
Wanneer het eerste contact heeft plaatsgevonden met je netwerk, is het tijd om elkaar te spreken. Refereer in een persoonlijk bericht aan de eerdere contactmomenten en vraag of een nadere kennismaking gewenst is. Om het laagdrempelig te houden, kun je een online afspraak voorstellen via Microsoft Teams of Zoom. Heeft iemand geen interesse? Ga dan door met delen van kennis en probeer het later nog eens.

Zodra het lukt om een afspraak te maken, kun je de klant op dit moment vragen naar de behoefte aan informatie en de daarbij behoren doelen en uitdagingen achterhalen. Vervolgens kun je hier op inhaken door meer kennis te delen en te vertellen hoe jouw dienst of product de klant kan helpen. Maar hou het luchtig en leg hier (nog) niet de nadruk op. Dat komt bij de volgende afspraak wel.’

#4 Kennismaking op locatie
Heb je na het eerste telefonische contact en de daaropvolgende online afspraak interesse van de klant? Dan kun je een voorstel doen om bij de klant op locatie langs te gaan om kennis te maken en om een concreet voorstel te doen dat de klant niet kan weigeren.

#5 Contact houden met de klant
‘Heeft de klant gekozen voor jouw dienst of product? Dan zal je ook na het sluiten van de overeenkomst moeten blijven werken aan de klantrelatie. Doe je dat op de juiste manier door bijvoorbeeld kennis te blijven delen in de vorm van artikelen, berichten, reposts en webinars? Dan zal de klant uiteindelijk gaan optreden als ambassadeur en je aanbevelen bij anderen. Doe je dat niet? Dan zal de klant online op zoek gaan naar alternatieven en dat ook gaan communiceren aan anderen. Het gevolg daarvan? Minder leads, klanten en verkopen.’

Maak het persoonlijk

Social selling is geen wonderpil. Zet het in als onderdeel van je huidige salesaanpak om in de toekomst zaken te doen met mensen die behoren tot Generatie Z. Het zal de traditionele manier van verkopen nooit helemaal vervangen. Op een bepaald moment zal je de telefoon moeten pakken (stap 3) om een afspraak te maken met de klant. Een belangrijk aandachtspunt van de auteur is: ‘maak het contact persoonlijk, maar niet privé. Stuur op LinkedIn via berichten een artikel op naar enkele personen, zonder deze op je tijdlijn te plaatsen. Maar vraag jouw netwerk niet om privézaken, wanneer ze daar zelf niet over beginnen. Houd het zakelijk, maar benader alle klanten op een persoonlijke manier.’

Wil je het volledige artikel lezen? Klik hier: Frankwatching

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 oktober 2021

RAS doet onderzoek rondom consignatiediensten in reconditionering

De RAS is in de reconditionering een onderzoek gestart naar hersteltijden en duurzame inzetbaarheid bij consignatiediensten. Tijdens een consignatiedienst is de werknemer buiten de reguliere werktijd direct oproepbaar voor...

27 december 2021

Team dove schoonmakers wint Raket Award 2021

Jaarlijks wordt de Raket Award uitgereikt. Een prijs voor de organisatie die zich inzet voor het creëren van een inclusieve werkplek. Dit jaar won Schoonmaakbedrijf Hettema-Service uit Mijdrecht de...

16 november 2021

Schoon Genoeg

Tugrul Çirakoglu van schoonmaakbedrijf Frisse Kater brengt een boek uit: Schoon Genoeg. Over de verborgen wereld achter het schoonmaken van extreme situaties zoals een suïcide, zware vervuiling door verwaarlozing...

13 februari 2024

Breedweer geregistreerd voor Code Sociale Ondernemingen

Breedweer Facilitaire Diensten is trots dat het bedrijf is opgenomen in het Register Sociale Ondernemingen. De Code Sociale Ondernemingen is gebaseerd op dé grondslag van sociaal ondernemen, namelijk impact...

27 oktober 2022

Care ontvangt VN-duurzaamheidscertificaat ‘SDG Pioneer’

Op de Dag van de Duurzaamheid, ontving het Belgische schoonmaakbedrijf Care het ‘SDG Pioneer’-certificaat van UNITAR, het United Nations Institute for Training and Research. Voor de expert in de...

09 maart 2023

Event FMNextGen 13 april: kijkje achter de facilitaire schermen bij RAI AMSTERDAM

Op 13 april 2023 vindt er een special event van jongerenplatform FM Next Generation plaats. Deelnemers krijgen die middag een facilitair kijkje achter de schermen van schoonmaak én afvalverwerking...

12 april 2024

Jack Stuifbergen in laatste aflevering podcast KraakHELDer

Breedweer Facilitaire Diensten lanceerde op dinsdag 9 april de (voorlopig) laatste aflevering van de zesdelige podcastserie ‘KraakHELDer’. Inge Diepman praat in de zesdelige podcastserie niet óver, maar mét de...

17 april 2023

Een waardevolle ontmoeting voor FMNEXTGEN bij RAI Amsterdam

Breng je een bezoek aan RAI Amsterdam, dan zie je hallen gevuld met stands, producten en heel veel mensen. Zoals bij Interclean. Op 13 april zagen we iets anders....

20 december 2019

UWV, landelijke werkgevers, Vermaatgroep en EW gaan samen voor landelijke aanpak langdurig werkzoekenden

UWV en het Schakelpunt Landelijke Werkgevers ondersteunen de Vermaatgroep en EW Facility Services om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gemakkelijker bij hen aan het werk te krijgen....

05 december 2019

Koppeling software in schoonmaak ingewikkelder: Beercoo en AFAS lukt het!

Het succesvol koppelen van twee softwareplatforms bleek in de schoonmaakbranche een tikkeltje ingewikkelder dan elders. Toch realiseerden AFAS en WAY2CONNECT bij Beercoo Schoonmaakgroep een perfect werkende oplossing. Voor technisch...