15 oktober 2024

“Meer dan 50% in schoonmaakland draait om kantoren. Daar is Tork goed in”

Tork is sterk in het kantoorsegment. Samen met schoonmaakbedrijven zorgt het bedrijf voor maatwerk oplossingen bij de eindklant. Waar de een focust op comfort, heeft de ander wensen op het gebied van duurzaamheid. “Met ons assortiment kunnen we al deze vragen beantwoorden”, vertelt Peter Alblas. “We brengen kennis en toegevoegde waarde, waardoor klachten plaatsmaken voor tevredenheid.”

Op de vraag waarom Tork focust op het kantoorsegment, antwoordt Peter Alblas, Key Accountmanager bij Tork: “Meer dan 50% in schoonmaakland draait om ‘kantoren’. Daar zijn we goed in.” Ineke van den Bemt, Regionaal Segment Marketing Manager Tork, vult aan: “We hebben een uitgebreid portfolio voor alle ruimtes binnen kantoren.”

Peter beschrijft waarom hij 2,5 jaar geleden voor Tork als werkgever koos: ”Ten eerste biedt Tork A-merk producten. Ten tweede ging ik voor de innovatieve diensten , daarmee kunnen we echt het verschil maken. Neem bijvoorbeeld Tork Vision Schoonmaken . Tork brengt technologie in de toch wat traditionele branche, waardoor je precies weet waar en wanneer je moet schoonmaken. En ook vanwege het duurzame concept Paper Circle®. Duurzaamheid wordt, gezien de CSRD – richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directives), voor (grotere) bedrijven steeds belangrijker. Met PaperCircle, onze handdoeken recycling service, helpen we de totale CO2 uitstoot van een bedrijf te verminderen.”

Schone sanitair ruimtes zijn een must
Ineke zoomt in op het feit dat in kantoren de sanitaire ruimtes de belangrijkste ruimtes zijn. Tork biedt hier oplossingen voor. “Uit onderzoek blijkt dat medewerkers de hygiëne in sanitaire ruimtes heel erg belangrijk vinden. Hierover komen ook de meeste klachten. Met onze producten kunnen we die ruimtes perfect inrichten, zodat we klachten voorkomen en tevredenheid garanderen.”
Peter vult aan: “Het draait bij ons om het optimaliseren van toiletruimtes als bijdrage aan de klanttevredenheid. Denk aan het kantoorsegment op bijvoorbeeld de Zuid-as. Daar heerst de ‘war of talent’. Hoe houd je je medewerkers tevreden? Onder meer door te kiezen voor Tork.”

Kiezen voor Tork
Op de vraag waarom klanten voor Tork kiezen, geeft Peter aan dat er geen eenduidig antwoord is. “Met elke klant bespreek ik wat hij of zij het belangrijkste vindt: hygiëne, comfort, duurzaamheid of kosten. Dan focus ik mij op deze behoefte en kom ik met een voorstel dat daarbij past. Kiest een klant vooral voor hygiëne, dan kies ik voor antibacteriële oplossingen, zoals de individuele papieren handdoek per gebruiker zonder dat je de dispenser hoeft aan te raken. Zo voorkomen we kruisbesmetting. Ligt de nadruk op een goede beleving en het comfort, dan adviseer ik de premium lijn.
We geven altijd advies op maat. Als het draait om drukbezochte locaties zoals stadions of scholen, kijken we naar het verbruik op piekmomenten. Ons advies is dan het Tork PeakServe Handdoeksysteem, waarmee we dankzij de hoge capaciteit in kort tijdsbestek veel bezoekers kunnen bedienen.”

Ook qua kosten denkt Tork mee. Ineke: “We hebben bijvoorbeeld systemen die helpen verbruik te reduceren en zo minder afval realiseren. Maar eigenlijk is het totaalplaatje belangrijk om de kosten af te zetten tegen wat het oplevert.”

Hoe beleven eindklanten de Tork oplossingen?
Peter is trots op de inzet bij de eindklanten. Als voorbeeld noemt hij Tork Vision Schoonmaken, datagestuurd schoonmaken, op de twee hoofdkantoren van een groot bouwbedrijf. Deze panden zijn interessant omdat er twee rondes voor de sanitaire ruimtes zijn: één schoonmaakronde en één navulronde. “Als ik met dit soort klanten in gesprek ga, breng ik de huidige situatie in beeld en zet ik daar het Tork plaatje tegenover. Dan zien ze de voordelen: schoonmakers zien op afstand waar schoonmaak nodig is en ervaren rust omdat ze inzicht hebben in wat er gebeurt of wanneer het bijvoorbeeld nodig is om de papieren handdoeken in de dispensers of toiletpapier bij te vullen . Uiteindelijk levert dit rust, efficiency, tijdbesparing en medewerkerstevredenheid op.”

Ineke beaamt de uitspraken van Peter en voegt eraan toe: “Ook facilitair managers zien wat er gedaan is, zij gebruiken de data als managementinfo voor de opdrachtgever.” Peter: “Bovendien biedt het duidelijkheid. Toen ik het werken volgens Tork Vision Schoonmaken aan een groep schoonmakers uitlegde, zeiden ze: “Nu kunnen we eindelijk aantonen dat we het schoonmaakwerk doen en is er geen discussie of we afspraken nakomen.”

Trots op Tork
Ineke is er trots op om bij Tork te werken. Waarom? “Omdat we zorgen dat we goed onderzoek doen, inzichten verzamelen , en producten door ontwikkelen zodat deze echt van toegevoegde waarde zijn binnen bedrijven . Ik noem als voorbeeld graag onze nieuwe reeks toiletpapier zonder kartonrol, de Tork OptiServe®. Dit levert minder afval op, niet langer rondslingerende rollen op de grond, dus minder klachten en geschikt voor meerdere systemen.” “Een ideale oplossing”, beaamt Peter. “Zeker nu dit systeem ook verticaal beschikbaar is. In sanitaire ruimtes kunnen we de rolsystemen nu horizontaal en verticaal bevestigen, dus altijd over de ‘gaten’ van de vorige systemen heen. Wel zo makkelijk. En ideaal voor drukbezochte locaties.”
Peter vertaalt zijn trots in het geven van maatwerkadvies aan klanten. “Ik ga in op wat zij belangrijk vinden en zorg voor de juiste oplossingen. Zo maak ik hen trots op het samenwerken met Tork.”

Tork heeft afgelopen jaren flinke stappen gezet, er zijn mooie partnerships met schoonmaakbedrijven aangegaan. “Dat is echt een verdienste van Peter”, lacht Ineke. Ze besluit: “Samen met onze partners kunnen we de eindklanten optimaal bedienen. Kennis en oplossingen zorgen voor tevredenheid bij deze eindklant, de facilitair managers én de schoonmakers!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

04 mei 2023

Wat is de juiste wasapparatuur voor jouw schoonmaakbedrijf?

Als schoonmaakbedrijf heb je dagelijks te maken met grote hoeveelheden vuil wasgoed. Dit wasgoed verwerk je het liefst dezelfde dag nog, om het een volgende werkdag opnieuw te kunnen...

08 mei 2024

Effektief voor drie jaar schoonmaakpartner Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort heeft op 1 mei 2024 aangekondigd dat Schoonmaakbedrijf Effektief hun officiële schoonmaakpartner wordt voor de komende drie jaar. Dit partnership markeert een belangrijke stap in het streven...

07 januari 2025

Hagel, sneeuw, gladheid; wat zijn de regels voor onwerkbaar weer?

Het KNMI voorspelt hagel, sneeuw en lichte vorst. Wat is er geregeld in de cao als er door dit winterweer niet buiten gewerkt kan worden? RAS deelt de regels...

09 oktober 2025

Pim Hilgerdenaar (Crohill): “We moeten schoonmakers helpen hun werk beter te doen”

Schoonmaken kan slimmer, leuker en schoner. Daar is Pim Hilgerdenaar, eigenaar en directeur van Crohill, van overtuigd. Met zijn team ontwikkelt hij schoonmaakmethodes die de werkdruk verlagen, het werkplezier...

01 juli 2024

Unieke samenwerking schoonmaakbedrijven en praktijkonderwijs: ‘Facilidoor voor PROVSO’

Schoonmaakbedrijven Gom, Vebego Cleaning Services en CSU, brancheorganisatie Schoonmakend Nederland en de scholen van Stichting BOOR, Yulius Onderwijs en Horizon hebben op dinsdag 25 juni de samenwerkingsovereenkomst ‘Facilidoor voor...

19 december 2024

BOMA blikt terug op een gouden jaar

2024 is voor de BOMA-familie een jaar om nooit te vergeten. Ze vierden  hun 50-jarig bestaan, groei en innovatie. Als hechte BOMA-familie kijken ze terug op een gouden jaar...

11 september 2025

Actie tegen btw-verhoging: ook schoonmaakbranche kan geraakt worden

De voorgenomen btw-verhoging op logies, van 9% naar 21%, dreigt niet alleen de horeca en leisuresector hard te raken, maar ook de schoonmaakbranche. Als hotels, vakantieparken en leisurebedrijven minder...

19 september 2024

Steun World Cleanup Day op 20 september

Op 20 september 2024 is het weer zover: World Cleanup Day! Op die dag en de dagen eromheen worden er door heel Nederland opruimacties georganiseerd. Doe jij mee om...

30 september 2024

Wereldprimeur: Pilot Asito zorgt voor wereldprimeur bij Universitair Dierenziekenhuis Utrecht

Het Universitair Dierenziekenhuis van de Universiteit Utrecht heeft de primeur: voor het eerst wereldwijd wordt er een UV-C desinfectierobot ingezet in een dierenziekenhuis. Deze innovatie, genaamd Robot SAM, zorgt...

15 maart 2022

‘Complimenten krijgen is fijn’

Deelden we vorige week de tip om meer complimenten te geven voor een positieve organisatiecultuur. Donderdag 9 maart lazen we in een artikel op wwww.omroepzeeland.nl de uitspraak van schoonmaakster...