15 oktober 2024

“Meer dan 50% in schoonmaakland draait om kantoren. Daar is Tork goed in”

Tork is sterk in het kantoorsegment. Samen met schoonmaakbedrijven zorgt het bedrijf voor maatwerk oplossingen bij de eindklant. Waar de een focust op comfort, heeft de ander wensen op het gebied van duurzaamheid. “Met ons assortiment kunnen we al deze vragen beantwoorden”, vertelt Peter Alblas. “We brengen kennis en toegevoegde waarde, waardoor klachten plaatsmaken voor tevredenheid.”

Op de vraag waarom Tork focust op het kantoorsegment, antwoordt Peter Alblas, Key Accountmanager bij Tork: “Meer dan 50% in schoonmaakland draait om ‘kantoren’. Daar zijn we goed in.” Ineke van den Bemt, Regionaal Segment Marketing Manager Tork, vult aan: “We hebben een uitgebreid portfolio voor alle ruimtes binnen kantoren.”

Peter beschrijft waarom hij 2,5 jaar geleden voor Tork als werkgever koos: ”Ten eerste biedt Tork A-merk producten. Ten tweede ging ik voor de innovatieve diensten , daarmee kunnen we echt het verschil maken. Neem bijvoorbeeld Tork Vision Schoonmaken . Tork brengt technologie in de toch wat traditionele branche, waardoor je precies weet waar en wanneer je moet schoonmaken. En ook vanwege het duurzame concept Paper Circle®. Duurzaamheid wordt, gezien de CSRD – richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directives), voor (grotere) bedrijven steeds belangrijker. Met PaperCircle, onze handdoeken recycling service, helpen we de totale CO2 uitstoot van een bedrijf te verminderen.”

Schone sanitair ruimtes zijn een must
Ineke zoomt in op het feit dat in kantoren de sanitaire ruimtes de belangrijkste ruimtes zijn. Tork biedt hier oplossingen voor. “Uit onderzoek blijkt dat medewerkers de hygiëne in sanitaire ruimtes heel erg belangrijk vinden. Hierover komen ook de meeste klachten. Met onze producten kunnen we die ruimtes perfect inrichten, zodat we klachten voorkomen en tevredenheid garanderen.”
Peter vult aan: “Het draait bij ons om het optimaliseren van toiletruimtes als bijdrage aan de klanttevredenheid. Denk aan het kantoorsegment op bijvoorbeeld de Zuid-as. Daar heerst de ‘war of talent’. Hoe houd je je medewerkers tevreden? Onder meer door te kiezen voor Tork.”

Kiezen voor Tork
Op de vraag waarom klanten voor Tork kiezen, geeft Peter aan dat er geen eenduidig antwoord is. “Met elke klant bespreek ik wat hij of zij het belangrijkste vindt: hygiëne, comfort, duurzaamheid of kosten. Dan focus ik mij op deze behoefte en kom ik met een voorstel dat daarbij past. Kiest een klant vooral voor hygiëne, dan kies ik voor antibacteriële oplossingen, zoals de individuele papieren handdoek per gebruiker zonder dat je de dispenser hoeft aan te raken. Zo voorkomen we kruisbesmetting. Ligt de nadruk op een goede beleving en het comfort, dan adviseer ik de premium lijn.
We geven altijd advies op maat. Als het draait om drukbezochte locaties zoals stadions of scholen, kijken we naar het verbruik op piekmomenten. Ons advies is dan het Tork PeakServe Handdoeksysteem, waarmee we dankzij de hoge capaciteit in kort tijdsbestek veel bezoekers kunnen bedienen.”

Ook qua kosten denkt Tork mee. Ineke: “We hebben bijvoorbeeld systemen die helpen verbruik te reduceren en zo minder afval realiseren. Maar eigenlijk is het totaalplaatje belangrijk om de kosten af te zetten tegen wat het oplevert.”

Hoe beleven eindklanten de Tork oplossingen?
Peter is trots op de inzet bij de eindklanten. Als voorbeeld noemt hij Tork Vision Schoonmaken, datagestuurd schoonmaken, op de twee hoofdkantoren van een groot bouwbedrijf. Deze panden zijn interessant omdat er twee rondes voor de sanitaire ruimtes zijn: één schoonmaakronde en één navulronde. “Als ik met dit soort klanten in gesprek ga, breng ik de huidige situatie in beeld en zet ik daar het Tork plaatje tegenover. Dan zien ze de voordelen: schoonmakers zien op afstand waar schoonmaak nodig is en ervaren rust omdat ze inzicht hebben in wat er gebeurt of wanneer het bijvoorbeeld nodig is om de papieren handdoeken in de dispensers of toiletpapier bij te vullen . Uiteindelijk levert dit rust, efficiency, tijdbesparing en medewerkerstevredenheid op.”

Ineke beaamt de uitspraken van Peter en voegt eraan toe: “Ook facilitair managers zien wat er gedaan is, zij gebruiken de data als managementinfo voor de opdrachtgever.” Peter: “Bovendien biedt het duidelijkheid. Toen ik het werken volgens Tork Vision Schoonmaken aan een groep schoonmakers uitlegde, zeiden ze: “Nu kunnen we eindelijk aantonen dat we het schoonmaakwerk doen en is er geen discussie of we afspraken nakomen.”

Trots op Tork
Ineke is er trots op om bij Tork te werken. Waarom? “Omdat we zorgen dat we goed onderzoek doen, inzichten verzamelen , en producten door ontwikkelen zodat deze echt van toegevoegde waarde zijn binnen bedrijven . Ik noem als voorbeeld graag onze nieuwe reeks toiletpapier zonder kartonrol, de Tork OptiServe®. Dit levert minder afval op, niet langer rondslingerende rollen op de grond, dus minder klachten en geschikt voor meerdere systemen.” “Een ideale oplossing”, beaamt Peter. “Zeker nu dit systeem ook verticaal beschikbaar is. In sanitaire ruimtes kunnen we de rolsystemen nu horizontaal en verticaal bevestigen, dus altijd over de ‘gaten’ van de vorige systemen heen. Wel zo makkelijk. En ideaal voor drukbezochte locaties.”
Peter vertaalt zijn trots in het geven van maatwerkadvies aan klanten. “Ik ga in op wat zij belangrijk vinden en zorg voor de juiste oplossingen. Zo maak ik hen trots op het samenwerken met Tork.”

Tork heeft afgelopen jaren flinke stappen gezet, er zijn mooie partnerships met schoonmaakbedrijven aangegaan. “Dat is echt een verdienste van Peter”, lacht Ineke. Ze besluit: “Samen met onze partners kunnen we de eindklanten optimaal bedienen. Kennis en oplossingen zorgen voor tevredenheid bij deze eindklant, de facilitair managers én de schoonmakers!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

06 januari 2025

Ken jij de belangrijkste wijzigingen in wet- en regelgeving per 1 januari 2025?

Wat staat jou als ondernemer dit jaar te wachten? Gaan de kosten omhoog of kom je nu misschien wel in aanmerking voor bepaalde toeslagen? We delen de belangrijkste wijzigingen in...

05 juli 2024

Haagse fastfoodrestaurants tekenen convenant voor een schone stad

De gemeente Den Haag en zes bekende fastfoodrestaurants hebben afspraken gemaakt voor een schonere stad. 070online meldt dat op 27 juni 2024 zes vertegenwoordigers van restaurants en wethouder Arjen...

23 maart 2022

Captains of Cleaning ‘Familiebedrijven’

Kijk donderdag 24 maart om 10.00 uur naar de nieuwe aflevering van Captains of Cleaning. Met als centraal aandachtspunt deze keer de kracht van het familiebedrijf. Hóe belangrijk zijn...

26 juni 2025

Reactie SIEV op misstanden met arbeidsmigranten

Het kabinet werkt aan een mogelijk uitzendverbod in de vleessector vanwege aanhoudende misstanden met arbeidsmigranten. Dat werd op 20 juni bekend. Ook de schoonmaaksector werd genoemd als risicosector.  Naast...

13 augustus 2025

Suppen en schoonmaken in Den Haag

De gemeente Den Haag en een lokale kitesurfschool organiseren voor het vierde jaar op rij gratis sup-tours door de binnenstad. Dat meldt het NRC. De voorwaarden: groen shirt aan...

22 december 2022

‘’We willen menstruatiearmoede uit de taboesfeer halen’’

CWS heeft een nieuw product gelanceerd: de CWS tampondispenser – in samenwerking met Period Pack. Deze nieuwe dispenser maakt tampons in sanitaire ruimtes gratis beschikbaar. CWS wil hiermee bijdragen...

14 november 2024

Terugblik FMG Symposium: What’s new? Heel veel in de facilitaire gezondheidszorg!

Op 13 november stapten alle symposiumdeelnemers van FMGezondheidszorg in een ontdekkingsreis in GeoFort in Herwijnen. Voorzitter Suzanne Walsteijn opende het najaarscongres 'What’s new' en bracht de deelnemers naar alle...

25 maart 2022

Praktische ‘chunks’

Hoe houd je deelnemers van schoonmaakopleidingen betrokken, ook na de lessen? Adinda Venneker van Ul-Team bedacht het idee om ieder na een leerdag korte ‘chunks’ toe te sturen. Korte...

03 april 2025

Blog Edgar van Engelen: “De Schoonmaakheld: Wie maken er schoon, waar en hoe?”

Wanneer je een kantoor binnenloopt, een hotelkamer betreedt of zelfs een ziekenhuis bezoekt, sta je er misschien niet bij stil, maar achter de glanzende vloeren en frisse ruimtes schuilt...

25 november 2024

Robotisering, van pionieren tot omarmen. BOMA vertelt.

Jeroen Evers en Jeroen Stoof zijn de aanjagers van BOMA Nederland op het gebied van robotisering. Vanaf de pioniersfase tot de huidige omarming. Zij maakten de ontwikkelingen mee en...