15 oktober 2024

“Meer dan 50% in schoonmaakland draait om kantoren. Daar is Tork goed in”

Tork is sterk in het kantoorsegment. Samen met schoonmaakbedrijven zorgt het bedrijf voor maatwerk oplossingen bij de eindklant. Waar de een focust op comfort, heeft de ander wensen op het gebied van duurzaamheid. “Met ons assortiment kunnen we al deze vragen beantwoorden”, vertelt Peter Alblas. “We brengen kennis en toegevoegde waarde, waardoor klachten plaatsmaken voor tevredenheid.”

Op de vraag waarom Tork focust op het kantoorsegment, antwoordt Peter Alblas, Key Accountmanager bij Tork: “Meer dan 50% in schoonmaakland draait om ‘kantoren’. Daar zijn we goed in.” Ineke van den Bemt, Regionaal Segment Marketing Manager Tork, vult aan: “We hebben een uitgebreid portfolio voor alle ruimtes binnen kantoren.”

Peter beschrijft waarom hij 2,5 jaar geleden voor Tork als werkgever koos: ”Ten eerste biedt Tork A-merk producten. Ten tweede ging ik voor de innovatieve diensten , daarmee kunnen we echt het verschil maken. Neem bijvoorbeeld Tork Vision Schoonmaken . Tork brengt technologie in de toch wat traditionele branche, waardoor je precies weet waar en wanneer je moet schoonmaken. En ook vanwege het duurzame concept Paper Circle®. Duurzaamheid wordt, gezien de CSRD – richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directives), voor (grotere) bedrijven steeds belangrijker. Met PaperCircle, onze handdoeken recycling service, helpen we de totale CO2 uitstoot van een bedrijf te verminderen.”

Schone sanitair ruimtes zijn een must
Ineke zoomt in op het feit dat in kantoren de sanitaire ruimtes de belangrijkste ruimtes zijn. Tork biedt hier oplossingen voor. “Uit onderzoek blijkt dat medewerkers de hygiëne in sanitaire ruimtes heel erg belangrijk vinden. Hierover komen ook de meeste klachten. Met onze producten kunnen we die ruimtes perfect inrichten, zodat we klachten voorkomen en tevredenheid garanderen.”
Peter vult aan: “Het draait bij ons om het optimaliseren van toiletruimtes als bijdrage aan de klanttevredenheid. Denk aan het kantoorsegment op bijvoorbeeld de Zuid-as. Daar heerst de ‘war of talent’. Hoe houd je je medewerkers tevreden? Onder meer door te kiezen voor Tork.”

Kiezen voor Tork
Op de vraag waarom klanten voor Tork kiezen, geeft Peter aan dat er geen eenduidig antwoord is. “Met elke klant bespreek ik wat hij of zij het belangrijkste vindt: hygiëne, comfort, duurzaamheid of kosten. Dan focus ik mij op deze behoefte en kom ik met een voorstel dat daarbij past. Kiest een klant vooral voor hygiëne, dan kies ik voor antibacteriële oplossingen, zoals de individuele papieren handdoek per gebruiker zonder dat je de dispenser hoeft aan te raken. Zo voorkomen we kruisbesmetting. Ligt de nadruk op een goede beleving en het comfort, dan adviseer ik de premium lijn.
We geven altijd advies op maat. Als het draait om drukbezochte locaties zoals stadions of scholen, kijken we naar het verbruik op piekmomenten. Ons advies is dan het Tork PeakServe Handdoeksysteem, waarmee we dankzij de hoge capaciteit in kort tijdsbestek veel bezoekers kunnen bedienen.”

Ook qua kosten denkt Tork mee. Ineke: “We hebben bijvoorbeeld systemen die helpen verbruik te reduceren en zo minder afval realiseren. Maar eigenlijk is het totaalplaatje belangrijk om de kosten af te zetten tegen wat het oplevert.”

Hoe beleven eindklanten de Tork oplossingen?
Peter is trots op de inzet bij de eindklanten. Als voorbeeld noemt hij Tork Vision Schoonmaken, datagestuurd schoonmaken, op de twee hoofdkantoren van een groot bouwbedrijf. Deze panden zijn interessant omdat er twee rondes voor de sanitaire ruimtes zijn: één schoonmaakronde en één navulronde. “Als ik met dit soort klanten in gesprek ga, breng ik de huidige situatie in beeld en zet ik daar het Tork plaatje tegenover. Dan zien ze de voordelen: schoonmakers zien op afstand waar schoonmaak nodig is en ervaren rust omdat ze inzicht hebben in wat er gebeurt of wanneer het bijvoorbeeld nodig is om de papieren handdoeken in de dispensers of toiletpapier bij te vullen . Uiteindelijk levert dit rust, efficiency, tijdbesparing en medewerkerstevredenheid op.”

Ineke beaamt de uitspraken van Peter en voegt eraan toe: “Ook facilitair managers zien wat er gedaan is, zij gebruiken de data als managementinfo voor de opdrachtgever.” Peter: “Bovendien biedt het duidelijkheid. Toen ik het werken volgens Tork Vision Schoonmaken aan een groep schoonmakers uitlegde, zeiden ze: “Nu kunnen we eindelijk aantonen dat we het schoonmaakwerk doen en is er geen discussie of we afspraken nakomen.”

Trots op Tork
Ineke is er trots op om bij Tork te werken. Waarom? “Omdat we zorgen dat we goed onderzoek doen, inzichten verzamelen , en producten door ontwikkelen zodat deze echt van toegevoegde waarde zijn binnen bedrijven . Ik noem als voorbeeld graag onze nieuwe reeks toiletpapier zonder kartonrol, de Tork OptiServe®. Dit levert minder afval op, niet langer rondslingerende rollen op de grond, dus minder klachten en geschikt voor meerdere systemen.” “Een ideale oplossing”, beaamt Peter. “Zeker nu dit systeem ook verticaal beschikbaar is. In sanitaire ruimtes kunnen we de rolsystemen nu horizontaal en verticaal bevestigen, dus altijd over de ‘gaten’ van de vorige systemen heen. Wel zo makkelijk. En ideaal voor drukbezochte locaties.”
Peter vertaalt zijn trots in het geven van maatwerkadvies aan klanten. “Ik ga in op wat zij belangrijk vinden en zorg voor de juiste oplossingen. Zo maak ik hen trots op het samenwerken met Tork.”

Tork heeft afgelopen jaren flinke stappen gezet, er zijn mooie partnerships met schoonmaakbedrijven aangegaan. “Dat is echt een verdienste van Peter”, lacht Ineke. Ze besluit: “Samen met onze partners kunnen we de eindklanten optimaal bedienen. Kennis en oplossingen zorgen voor tevredenheid bij deze eindklant, de facilitair managers én de schoonmakers!”

Deel dit artikel

Ook interessant:

17 november 2025

Tork lanceert de PeakServe® Automatisch: innovatieve automatische dispenser met capaciteit voor 500.000 handdoeken per batterijset

Tork lanceert Tork PeakServe® Automatisch. Deze sensor-geactiveerde dispenser is ontwikkeld om de efficiëntie van schoonmaakteams te verhogen en tegelijkertijd een betrouwbare gebruikerservaring te bieden, zelfs tijdens de drukste piekuren....

05 december 2024

Interview David de Romsee (Essity): “Samen met Tork werken aan een duurzame toekomst: kleine stappen, grote impact”

Recentelijk publiceerden we op Schoonmaakjournaal een artikel over de duurzaamheidsaanpak van Tork: Focus4 Sustainability. Met dit initiatief biedt aanjager Tork praktische handvatten om organisaties te helpen verduurzamen; zowel in...

17 september 2025

Prinsjesdag 2025: dit zijn de plannen voor ondernemers in 2026

Op dinsdag 16 september was het Prinsjesdag en presenteerde het demissionaire kabinet het Belastingplan voor 2026. Benieuwd welke wijzigingen je kunt verwachten als ondernemer? Lees snel verder.

14 oktober 2025

Streekvervoer ondertekent de Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Streekvervoerders, vakbonden en opdrachtgevers hebben op 13 oktober 2025 de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Streekvervoer ondertekend. Met deze code spreken de partijen gezamenlijk af om sociaal verantwoord te handelen bij...

22 mei 2025

Marga Buis (Progenta) staat haar ‘mannetje’

Op haar 21ste stapte Marga Buis als vrouw de mannenwereld van specialistisch vloeronderhoud binnen. Het was even wennen, maar inmiddels heeft ze haar plek volledig gevonden bij Progenta. Begin...

06 maart 2019

Blurring of Blokker? Christine Van Hoorenweder (Salubris): “We spelen kort op de bal”

“Ik zie nog zoveel opportuniteiten voor ons.” Christine van Hoorenweder, commercieel directeur van Salubris uit Aalter (België), reageerde direct op onze oproep om mee te werken aan onze themaserie...

24 juli 2023

Nijmeegse Vierdaagse ook een feestje voor de schoonmakers

“Vanochtend ging mijn wekker al om half vijf, maar dat is niet erg want dit is eigenlijk heel gezellig. Het is een leuke klus en zo nu en dan...

16 november 2024

Keus Schoonmaak en Gom Schoonhouden winnen Best Practice Awards 2024

Op 14 november vond in De Kuip in Rotterdam voor de elfde keer de feestelijke uitreiking van de Best Practice Awards plaats. Het thema ‘Investeer in de schoonmaker’ leverde...

29 mei 2025

Webinar: Ontdek de geheimen van effectieve vacatureteksten

Ontdek de Schoonmaak en Stichting Lezen & Schrijven organiseren op 24 juni om 10 uur het webinar: Ontdek de geheimen van effectieve vacatureteksten. Tijdens dit (gratis) webinar leer je...

11 september 2025

Actie tegen btw-verhoging: ook schoonmaakbranche kan geraakt worden

De voorgenomen btw-verhoging op logies, van 9% naar 21%, dreigt niet alleen de horeca en leisuresector hard te raken, maar ook de schoonmaakbranche. Als hotels, vakantieparken en leisurebedrijven minder...