25 april 2022

John de Jong (i8): “Meten is weten”

In de schoonmaaksector is het momenteel lastig om aan voldoende mankracht te komen. Hoe kan digitalisering helpen om efficiënter om te gaan met het personeelstekort? John de Jong, directeur van datasoftwarebureau i8, vertelt over de trends en ontwikkelingen in big data.

i8 ontwikkelt software om data uit verschillende systemen met elkaar te combineren en te analyseren. “Voor onze klanten verzamelen we momenteel al data over onder meer omzet en materialen. En de toekomsttrend is om op dezelfde manier ook data van smart buildings, een gebouw waarin alle technologie op de activiteiten die daar plaatsvinden is afgestemd, te analyseren. Klanten kunnen deze informatie voor verschillende doeleinden gebruiken, waaronder het efficiënter omgaan met schoonmaakpersoneel.” Als voorbeeld noemt hij een bedrijfspand dat is uitgerust met slimme sensoren in de toiletgroepen, bij de deuren en de bureaus. “Stel je voor dat slimme technologie duidelijk maakt dat bepaalde ruimtes die dag niet zijn gebruikt omdat de deur niet is opengedaan of niemand aan het bureau heeft gezeten. Dan hoeven deze ruimtes die dag dus niet schoongemaakt te worden. Dat scheelt schoonmakers veel tijd, waardoor je ze efficiënter kunt inzetten.”

Weersvoorspelling
Een van de klanten van i8 gebruikt een combinatie van kadastrale gegevens van gewasvelden en data uit de weersverwachting om de impact op de oogst te voorspellen. “Deze methode is natuurlijk ook toepasbaar op een gebouw”, legt John uit. “Als je van tevoren weet dat het een regenachtige dag wordt, kan je preventief droogloopmatten uitleggen om het ergste vuil alvast van de schoenen te lopen zodat dit schrobwerk scheelt.” Naast deze preventieve manier kun je ook reactief schoonmaken met behulp van een schoonmaakrobot. “Een robot reageert op de verzamelde data uit de weersvoorspellingen in combinatie met de data van de slimme sensoren bij de deur. Zo kan hij de plekken bij de ingang schoonmaken waar mensen met hun vieze schoenen naar binnen zijn gelopen. Op die manier blijft je entree altijd netjes zonder dat je er kostbare tijd aan hoeft te besteden van schoonmaakmedewerkers.”

Volgens John draagt data-analyse ook bij aan meer transparantie en efficiency. “Veel klanten en opdrachtgevers willen tegenwoordig transparantie. Ze willen precies weten hoe vaak er is schoongemaakt en hoe. Transparantie kan namelijk leiden tot meer efficiency omdat data snel inzicht geven in patronen. Iemand die zich bijvoorbeeld vaak ziekmeldt, riskeert mogelijk een burn-out. En bij relatief veel ziekmeldingen, wordt misschien de Arbo-wetgeving onvoldoende nageleefd. Kortom: het genereren van signalen en het visualiseren van historisch verloop maakt mogelijke patronen of excessen zichtbaar. Met die informatie kan een opdrachtgever gericht met een medewerker, klant of regio spreken over een structurele oplossing.”

Synergie-effect

Volgens De Jong is het verzamelen van data van smart buildings de uitdaging van de toekomst. “Er worden immers overal al slimme sensoren toegepast. Door al die data te combineren bereik je een interessant synergie-effect. Dit heeft de focus van i8 in de nabije toekomst waarvoor al diverse pilots in voorbereiding zijn. Voor nu zorgen we ervoor dat het mensenwerk, want dat is schoonmaak, optimaal uitgevoerd kan worden. En dat data daarbij van groot belang is, staat als een paal boven water. Want één ding weten we zeker: meten is echt weten.”

Klik hier voor meer informatie over i8.

Meer interviews lezen over hoe digitalisering helpt bij personeelskrapte?
Wordt Nu-Assist van Numatic jouw digitale hulp?
– Interview Dirk Tuip van Facility Apps: Lost digitalisering het handen tekortkomen op?

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 december 2023

Tork verlegt grenzen in duurzaamheid en innovatie op Horecava 2024

Van 8 tot en met 11 januari 2024 is Tork aanwezig op Horecava in RAI Amsterdam, om daar haar nieuwste duurzame en innovatieve oplossingen te presenteren. In hal 11,...

20 november 2020

Schoonmaakjournaal pauzeert: be right back

Zwaai zwaai, doei doei? Nou nee! Net als u begrijpen wij dat de pandemie voor velen niet mee valt. En door de bewustwording van hoe essentieel en belangrijk onze...

07 februari 2024

Nano Elements: “Join the movement’ voor duurzamer en effectiever schoonmaken”

Nano Elements is op een missie: het bedrijf wil de levensduur van producten en materialen, het rendement verhogen en een positieve bijdrage leveren aan de ecologische voetafdruk. Ze zijn...

01 januari 2024

Inschrijving Schoonmaker van het Jaar-verkiezing is gestart

Vorig jaar hingen we op 5 mei Bevrijdingsdag de vlag uit. In top. Dit jaar knallen we op 1 januari het jaar in. Met en voor onze schoonmaakSTERREN. Schoonmaakbedrijven...

08 december 2022

Zo gaat de nieuwe, vrouwelijke generatie leiders maatschappelijke problemen te lijf

MT Sprout kopt vandaag met een artikel over de Young Captain Award. Met drie finalisten die allen Ondernemend, nieuwsgierig en verbindend zijn. Drie vrouwen die hun visie op het...

21 oktober 2022

Antonio genomineerd voor Schoonmaker van het jaar!

Afgelopen week verrasten collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep hun SMILE-medewerker Antonio Almeida met leuk nieuws: hij is genomineerd als één van de drie finalisten voor ‘schoonmaker van het jaar’! Volgens...

18 juni 2019

Oprechte belangstelling voor Wonderlijke Wereld van Enzymen bij kennissessie Innovi

“Wij helpen zelf de aarde letterlijk om zeep”, trapt Gerrit Visser de kennissessie Enzymatisch Reinigen op 13 juni af. Innovi mocht op serieuze belangstelling rekenen: deelnemers uit Nederland en...

18 november 2022

Filmimpressie Schoonmaak Vakdagen 2022

De vierde editie van de Schoonmaak Vakdagen vond op 15 & 16 november plaats. Het was een druk bezette vakbeurs, een fijne ontmoetingsplaats voor schoonmaakbedrijven, groothandels, brancheverenigingen, opleiders, sprekers...

22 juli 2024

Save the date: op 3 oktober organiseren FMNextGen en Jong Schoonmakend Nederland samen een jongeren-event

Donderdag 3 oktober 2024 wordt een bijzondere dag voor de jongeren in de schoonmaakbranche. Op die donderdagmiddag organiseren FMNextGen en Jong Schoonmakend Nederland samen een event. Een primeur. Met...

14 juli 2023

#FOTOFRIDAY Jeugd en groen zijn de toekomst

De jeugd is de toekomst. Daarom delen we deze foto van Bas Mertens, district manager West Oost Vlaanderen bij groothandel Verpa Benelux.  “Onze planeet kan wel wat meer groen...