25 april 2022

John de Jong (i8): “Meten is weten”

In de schoonmaaksector is het momenteel lastig om aan voldoende mankracht te komen. Hoe kan digitalisering helpen om efficiënter om te gaan met het personeelstekort? John de Jong, directeur van datasoftwarebureau i8, vertelt over de trends en ontwikkelingen in big data.

i8 ontwikkelt software om data uit verschillende systemen met elkaar te combineren en te analyseren. “Voor onze klanten verzamelen we momenteel al data over onder meer omzet en materialen. En de toekomsttrend is om op dezelfde manier ook data van smart buildings, een gebouw waarin alle technologie op de activiteiten die daar plaatsvinden is afgestemd, te analyseren. Klanten kunnen deze informatie voor verschillende doeleinden gebruiken, waaronder het efficiënter omgaan met schoonmaakpersoneel.” Als voorbeeld noemt hij een bedrijfspand dat is uitgerust met slimme sensoren in de toiletgroepen, bij de deuren en de bureaus. “Stel je voor dat slimme technologie duidelijk maakt dat bepaalde ruimtes die dag niet zijn gebruikt omdat de deur niet is opengedaan of niemand aan het bureau heeft gezeten. Dan hoeven deze ruimtes die dag dus niet schoongemaakt te worden. Dat scheelt schoonmakers veel tijd, waardoor je ze efficiënter kunt inzetten.”

Weersvoorspelling
Een van de klanten van i8 gebruikt een combinatie van kadastrale gegevens van gewasvelden en data uit de weersverwachting om de impact op de oogst te voorspellen. “Deze methode is natuurlijk ook toepasbaar op een gebouw”, legt John uit. “Als je van tevoren weet dat het een regenachtige dag wordt, kan je preventief droogloopmatten uitleggen om het ergste vuil alvast van de schoenen te lopen zodat dit schrobwerk scheelt.” Naast deze preventieve manier kun je ook reactief schoonmaken met behulp van een schoonmaakrobot. “Een robot reageert op de verzamelde data uit de weersvoorspellingen in combinatie met de data van de slimme sensoren bij de deur. Zo kan hij de plekken bij de ingang schoonmaken waar mensen met hun vieze schoenen naar binnen zijn gelopen. Op die manier blijft je entree altijd netjes zonder dat je er kostbare tijd aan hoeft te besteden van schoonmaakmedewerkers.”

Volgens John draagt data-analyse ook bij aan meer transparantie en efficiency. “Veel klanten en opdrachtgevers willen tegenwoordig transparantie. Ze willen precies weten hoe vaak er is schoongemaakt en hoe. Transparantie kan namelijk leiden tot meer efficiency omdat data snel inzicht geven in patronen. Iemand die zich bijvoorbeeld vaak ziekmeldt, riskeert mogelijk een burn-out. En bij relatief veel ziekmeldingen, wordt misschien de Arbo-wetgeving onvoldoende nageleefd. Kortom: het genereren van signalen en het visualiseren van historisch verloop maakt mogelijke patronen of excessen zichtbaar. Met die informatie kan een opdrachtgever gericht met een medewerker, klant of regio spreken over een structurele oplossing.”

Synergie-effect

Volgens De Jong is het verzamelen van data van smart buildings de uitdaging van de toekomst. “Er worden immers overal al slimme sensoren toegepast. Door al die data te combineren bereik je een interessant synergie-effect. Dit heeft de focus van i8 in de nabije toekomst waarvoor al diverse pilots in voorbereiding zijn. Voor nu zorgen we ervoor dat het mensenwerk, want dat is schoonmaak, optimaal uitgevoerd kan worden. En dat data daarbij van groot belang is, staat als een paal boven water. Want één ding weten we zeker: meten is echt weten.”

Klik hier voor meer informatie over i8.

Meer interviews lezen over hoe digitalisering helpt bij personeelskrapte?
Wordt Nu-Assist van Numatic jouw digitale hulp?
– Interview Dirk Tuip van Facility Apps: Lost digitalisering het handen tekortkomen op?

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 april 2023

Dolmans Groep versterkt positie door toetreding Van Lierop

Van Lierop heeft zich bij de Dolmans Groep gevoegd. ‘De jarenlange ervaring en expertise van Van Lierop op het gebied van conserveren en herstellen van hout en verdrijven van...

19 september 2022

Directiewisseling Hago Zorg

Hago Zorg meldt een directeurswisseling. Peter Paul Wiegmans wordt per 1 januari 2023 algemeen directeur van Hago Zorg. Hij neemt het stokje over van Herman Busch, die kiest voor...

09 november 2021

Verdere verdieping CAO: Sociale partners gaan ‘strijd’ aan met elkaar

Dag drie en vier van de cao-onderhandelingen vonden plaats in Hotel Mooi Rivier in het pittoreske Dalfsen. Op donderdag 4 november hebben de sociale partners overeenstemming bereikt over de...

28 december 2023

Welke invloed hebben jongeren in de schoonmaakbranche?

Het nieuwe jaar is begonnen. Met weer veel mooie uitdagingen waarop jij, als jongere in de schoonmaakbranche, invloed kan uitoefenen. Hoe doe jij dat? Daar zijn wij als redactie...

29 april 2025

Stef Martens (Social Cleania): 5 tips voor meer klikken én betere sollicitaties

Het vinden van goede collega’s is vaak een uitdaging. De krapte op de arbeidsmarkt dwingt je om nét dat stapje extra te zetten in je werving. En dat begint,...

14 april 2025

Blog Esther van der Lelie: Storytelling in de schoonmaakbranche, trend of impactmaker?

Het is mij opgevallen dat er in de schoonmaakbranche steeds vaker storytelling wordt toegepast. Dat er meer en meer verhalen over de mens worden gedeeld. Waardoor de schoonmakers binnen...

06 mei 2022

Samen ‘spelen’

Als een kind en een schoonmaakrobot elkaar vinden, dan is het ‘schattig’ Boma(Robotics). Wil jij ook een mooie foto om met de bezoekers van Schoonmaakjournaal delen? Stuur deze naar...

09 maart 2022

Nominaties bekend Interclean’s Innovation Award 2022

Van doekjes gemaakt van plastic flessen die zijn ingezameld aan kusten, stranden, zeeën en rivieren tot milieubewuste schoonmaakrobots of een spuitfles die kraanwater verandert in watergedragen ozon, een krachtig...

31 januari 2019

TenderApp maakt aanbestedingsland transparanter

Gaan we nu ook swipen voor Tenders? Wel als je als ondernemer succesvoller wil zijn bij aanbestedingen. Dat is het doel van het nieuwe tenderplatform van ondernemers Rodger van...

06 december 2021

‘Elk wasje kost ’n tasje’

Duurzame zeepmaker Seepje start 6 december met de campagne “Elk wasje kost ’n tasje” om consumenten duidelijk te maken hoe milieuvervuilend wassen met een regulier synthetisch wasmiddel is. Deze...