7 maart 2024

Behoud medewerkers met een werkomgeving die bindt en boeit

Waar het vinden van nieuwe medewerkers zijn uitdagingen kent op de krappe arbeidsmarkt, ligt de ware kunst in het behouden en betrokken houden van talenten in je organisatie. Dit vraagt om inzicht en kennis van de uiteenlopende behoeften en drijfveren van medewerkers, die steeds diverser worden. Ook in de schoonmaakbranche.

De sleutel tot succesvol binden en boeien ligt in het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en begrepen voelen. Dit begint met het bieden van ‘purpose and pleasure’, zoals in het artikel van Trends in HR wordt genoemd.  Pleasure, wat onder andere bestaat uit oprechte aandacht, samenwerken aan boeiende opdrachten, een open sfeer, communicatie en goede werkvoorwaarden, is vaak het makkelijkst te beïnvloeden. Purpose vereist onder andere een aanpak die erop gericht is dat je daadwerkelijk inzicht hebt in wat medewerkers drijft.

80% medewerkers wil impact maken met hun werk
Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 80% van de medewerkers impact wil maken met hun werk, in lijn met hun persoonlijke waarden. PWC-onderzoek toont aan dat medewerkers 2,3 keer zo vaak geneigd zijn om bij een werkgever te blijven, als ze een sterke verbinding voelen met de purpose van de organisatie, en bij millennials is dit zelfs 5,3 keer. Deze cijfers onderstrepen het belang van het aansluiten bij de individuele drijfveren van medewerkers.

Inspelen op behoeften medewerkers levert op
Het niet goed inspelen op deze behoeften kan voor organisaties leiden tot kostbare misstappen. Kosten die gepaard gaan met werven, selecteren, onboarden en ontwikkelen, die niet het gewenste resultaat opleveren. Aan de kant van de medewerkers kan dit betekenen dat zij een functie accepteren die niet aan hun verwachtingen voldoet, met alle gevolgen van dien. Daarom is het essentieel om een duidelijk beeld te hebben van wie je aan je organisatie wilt binden, met oog op de wensen en drijfveren van de hedendaagse ‘workforce’.

Het vinden van medewerkers is slechts het begin. Het echte werk begint wanneer ze deel uitmaken van je organisatie. Dan gaat het erom een omgeving te creëren waarin ze zich kunnen ontwikkelen en waarde toevoegen. Dit vereist een constante evaluatie en aanpassing van je strategieën om ervoor te zorgen dat ze zich betrokken en gewaardeerd voelen.

Doorlopend binden en boeien
Het binden en boeien van medewerkers is een doorlopend proces dat aandacht en toewijding vereist. In de competitieve arbeidsmarkt van vandaag is het behouden van talent net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan het vinden ervan. Als we deze uitdaging aangaan en onze strategieën hierop afstemmen, bouwen we aan organisaties waar medewerkers zich langdurig willen inzetten en ontwikkelen.

Binden en boeien in de schoonmaakbranche
In de schoonmaakbranche is het behouden van schoonmaakmedewerkers tweeledig aan te lopen: zowel vanuit de werkgevers als vanuit de opdrachtgevers. Omdat schoonmakers vaak op vaste locaties werken en zich betrokken voelen bij hun opdrachtgever. Beide partijen hebben echter aandeel in het creeren van een fijne werkomgeving voor deze medewerkers. Als werkgever door goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden en aandachtte verzorgen, als opdrachtgever door de medewerker(s) te zien en te waarderen. 

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 juli 2023

Tussentijdse wijzigingen cao schoonmaak- en glazenwassersbedrijf

De cao 2022-2024 is gewijzigd. Er zijn door cao-partijen (Schoonmakend Nederland, FNV en CVN) betere afspraken gemaakt over het loon. De RAS heeft deze wijzigingen op een rij gezet...

10 juli 2025

Maak kennis met nieuw lid FMNextGen: Leslie Okyere (NL Connekt)

Het jongerenplatform FMNextGen blijft groeien: ook Leslie Okyere, eigenaar van NL Connekt, heeft zich aangesloten. FMNextGen is het netwerk voor jonge professionals in de schoonmaak- en facilitaire branche –...

07 januari 2022

Captains of Cleaning: Manager van de Toekomst

Het schoonmaakvak verandert. Maar wat vráágt dat van jou als captain? Op 13 januari gaat Rens de Jong, presentator van Captains of Cleaning, hierover in gesprek met jonge captains...

26 april 2022

Nocore daagt bezoekers Interclean uit voor digitale verdiepingslag

Nocore nodigt belangstellenden uit voor een bezoek aan haar stand op Interclean (05.515) in Rai Amsterdam. Van 10 t/m 13 mei zal de softwareleverancier haar standbezoekers inzicht geven in...

19 augustus 2022

Inschrijvingen Golden Service Awards 2022 open tot 1 september

De inschrijvingen voor de Golden Service Awards 2022 zijn geopend tot 1 september. Schrijf nu jouw gegadigden voor de titels Schoonmaker, Leidinggevende, Glazenwasser én Schoonmaakteam van het Jaar 2022...

29 maart 2024

Druk bezette ALV met discussie, saamhorigheid en positivisme

SIEV hield een succesvolle ALV, waarbij naast huldiging van leden onderwerpen als de CAO, het Keurmerk en de ontwikkelingen in de branche ter sprake kwamen. Tevens werd het eerste...

26 februari 2022

Oh, wat een week (8)

Blik met ons terug naar het nieuws van afgelopen week: 21 februari: #Blog: van Passie naar Kwaliteit. ‘Hoe maken we schoonmaak sexy?’ wordt wel eens gevraagd. Laten we eerlijk...

07 december 2021

Kleine stappen voorwaarts naar nieuwe cao

Op 3 december werden tijdens het vervolg van de cao-onderhandelingen voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche een paar mooie stappen voorwaarts gezet. Maar de vakbonden en Schoonmakend Nederland zijn nog...

10 december 2023

Kerst met Kärcher

Ieder jaar voeren reclamebureaus onderling ‘strijd’om de beste kerstcommercial. Dit jaar doet de schoonmaakbranche hieraan ook mee. Met de  kerstfilm die Kärcher opnam bij het Ronald McDonald Huis Sophie...

14 januari 2019

Blog: Kan de schoonmaakbranche bijblijven?

Sinds twee jaar zit ik in mijn huidige rol als senior sales manager voor Interclean. Ik ben verantwoordelijk voor de sales van Interclean Amsterdam en Istanbul en voor de...