7 maart 2024

Behoud medewerkers met een werkomgeving die bindt en boeit

Waar het vinden van nieuwe medewerkers zijn uitdagingen kent op de krappe arbeidsmarkt, ligt de ware kunst in het behouden en betrokken houden van talenten in je organisatie. Dit vraagt om inzicht en kennis van de uiteenlopende behoeften en drijfveren van medewerkers, die steeds diverser worden. Ook in de schoonmaakbranche.

De sleutel tot succesvol binden en boeien ligt in het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en begrepen voelen. Dit begint met het bieden van ‘purpose and pleasure’, zoals in het artikel van Trends in HR wordt genoemd.  Pleasure, wat onder andere bestaat uit oprechte aandacht, samenwerken aan boeiende opdrachten, een open sfeer, communicatie en goede werkvoorwaarden, is vaak het makkelijkst te beïnvloeden. Purpose vereist onder andere een aanpak die erop gericht is dat je daadwerkelijk inzicht hebt in wat medewerkers drijft.

80% medewerkers wil impact maken met hun werk
Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 80% van de medewerkers impact wil maken met hun werk, in lijn met hun persoonlijke waarden. PWC-onderzoek toont aan dat medewerkers 2,3 keer zo vaak geneigd zijn om bij een werkgever te blijven, als ze een sterke verbinding voelen met de purpose van de organisatie, en bij millennials is dit zelfs 5,3 keer. Deze cijfers onderstrepen het belang van het aansluiten bij de individuele drijfveren van medewerkers.

Inspelen op behoeften medewerkers levert op
Het niet goed inspelen op deze behoeften kan voor organisaties leiden tot kostbare misstappen. Kosten die gepaard gaan met werven, selecteren, onboarden en ontwikkelen, die niet het gewenste resultaat opleveren. Aan de kant van de medewerkers kan dit betekenen dat zij een functie accepteren die niet aan hun verwachtingen voldoet, met alle gevolgen van dien. Daarom is het essentieel om een duidelijk beeld te hebben van wie je aan je organisatie wilt binden, met oog op de wensen en drijfveren van de hedendaagse ‘workforce’.

Het vinden van medewerkers is slechts het begin. Het echte werk begint wanneer ze deel uitmaken van je organisatie. Dan gaat het erom een omgeving te creëren waarin ze zich kunnen ontwikkelen en waarde toevoegen. Dit vereist een constante evaluatie en aanpassing van je strategieën om ervoor te zorgen dat ze zich betrokken en gewaardeerd voelen.

Doorlopend binden en boeien
Het binden en boeien van medewerkers is een doorlopend proces dat aandacht en toewijding vereist. In de competitieve arbeidsmarkt van vandaag is het behouden van talent net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan het vinden ervan. Als we deze uitdaging aangaan en onze strategieën hierop afstemmen, bouwen we aan organisaties waar medewerkers zich langdurig willen inzetten en ontwikkelen.

Binden en boeien in de schoonmaakbranche
In de schoonmaakbranche is het behouden van schoonmaakmedewerkers tweeledig aan te lopen: zowel vanuit de werkgevers als vanuit de opdrachtgevers. Omdat schoonmakers vaak op vaste locaties werken en zich betrokken voelen bij hun opdrachtgever. Beide partijen hebben echter aandeel in het creeren van een fijne werkomgeving voor deze medewerkers. Als werkgever door goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden en aandachtte verzorgen, als opdrachtgever door de medewerker(s) te zien en te waarderen. 

Deel dit artikel

Ook interessant:

05 september 2024

Job Klösters (Nocore): “Ons nieuwe Planbord medewerkers draagt bij aan werkplezier en klanttevredenheid”

Job Klösters, business unit manager schoonmaak bij Nocore, vertelt over de nieuwe productstrategie van Nocore omtrent medewerkers. Ontwikkeld om schoonmaakbedrijven te ondersteunen bij het efficient plannen tot werven en...

17 juli 2022

Een schoon strand ligt lekkerder

Op een schoon strand lig je lekkerder. Een strand zonder afval betekent ook een schonere zee. Het is jammer dat een dagje strand makkelijk zwerfafval oplevert. Maar met de...

10 februari 2022

10 jaar ontmoetingen met ‘kartonnetje lauwe thee’

Schoonmaakjournaal heeft in de afgelopen 10 jaar een trouwe fanbase opgebouwd. Bestaande uit branchegenoten met een warm hart voor het schoonmaakvak en in voor ‘iets nieuws’. Eén van hen...

22 november 2024

#PODCAST nieuwe aflevering van Glans

In aflevering 5 van de podcast `Glans´ van Schoonmakend Nederland nemen voorzitter Tamara van Ark en woordvoerder Ilse Vanhijfte je mee in de wereld van schoonmaak. Ditmaal werd de...

21 mei 2024

Crohill introduceert duurzame luchtverfrisser: Crohill schoner fris

Crohill werkt aan een duurzamere schoonmaakbranche. Het bedrijf laat zien dat zij dit al jaren doet. Zo ontwikkelde zij in het verleden onder andere Crohill slimmer schoon en Crohill...

20 mei 2022

Exposanten en bezoekers, bedankt!

De organisatie blikt nog even terug: Interclean Amsterdam sloot vrijdag 13 mei weer haar deuren, na vier zonovergoten dagen. De zon scheen buiten maar vooral ook binnen in de...

12 december 2018

Wintergast (1) Rick van der Gaag (OSB): “In 2019 flinke slag maken”

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en...

11 juli 2022

Schoonmakers EuroParcs krijgen nu ook betere reiskostenregeling

Het pleidooi van CNV Vakmensen voor een betere reiskostenregeling voor schoonmakers op vakantieparken krijgt steeds meer navolging. Na Landal komt nu ook EuroParcs over de brug. “Goed nieuws voor...

13 september 2025

Videoserie Code Schoonmaak ´Bert on Tour´ is begonnen

In de allereerste aflevering van de nieuwe videoserie van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, ´Bert on Tour´, gaat voorzitter Bert van Boggelen langs bij Keus Schoonmaak in Apeldoorn. Daar spreekt...

24 maart 2024

Schoonmakers geven hun werk en hun werkgever een dikke voldoende

Schoonmaakmedewerkers waarderen hun werk met gemiddeld een 7,5. Meer dan de helft van de respondenten geeft het werk zelfs een 8, 9 of 10. En maar liefst 75%  van...