7 maart 2024

Behoud medewerkers met een werkomgeving die bindt en boeit

Waar het vinden van nieuwe medewerkers zijn uitdagingen kent op de krappe arbeidsmarkt, ligt de ware kunst in het behouden en betrokken houden van talenten in je organisatie. Dit vraagt om inzicht en kennis van de uiteenlopende behoeften en drijfveren van medewerkers, die steeds diverser worden. Ook in de schoonmaakbranche.

De sleutel tot succesvol binden en boeien ligt in het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en begrepen voelen. Dit begint met het bieden van ‘purpose and pleasure’, zoals in het artikel van Trends in HR wordt genoemd.  Pleasure, wat onder andere bestaat uit oprechte aandacht, samenwerken aan boeiende opdrachten, een open sfeer, communicatie en goede werkvoorwaarden, is vaak het makkelijkst te beïnvloeden. Purpose vereist onder andere een aanpak die erop gericht is dat je daadwerkelijk inzicht hebt in wat medewerkers drijft.

80% medewerkers wil impact maken met hun werk
Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 80% van de medewerkers impact wil maken met hun werk, in lijn met hun persoonlijke waarden. PWC-onderzoek toont aan dat medewerkers 2,3 keer zo vaak geneigd zijn om bij een werkgever te blijven, als ze een sterke verbinding voelen met de purpose van de organisatie, en bij millennials is dit zelfs 5,3 keer. Deze cijfers onderstrepen het belang van het aansluiten bij de individuele drijfveren van medewerkers.

Inspelen op behoeften medewerkers levert op
Het niet goed inspelen op deze behoeften kan voor organisaties leiden tot kostbare misstappen. Kosten die gepaard gaan met werven, selecteren, onboarden en ontwikkelen, die niet het gewenste resultaat opleveren. Aan de kant van de medewerkers kan dit betekenen dat zij een functie accepteren die niet aan hun verwachtingen voldoet, met alle gevolgen van dien. Daarom is het essentieel om een duidelijk beeld te hebben van wie je aan je organisatie wilt binden, met oog op de wensen en drijfveren van de hedendaagse ‘workforce’.

Het vinden van medewerkers is slechts het begin. Het echte werk begint wanneer ze deel uitmaken van je organisatie. Dan gaat het erom een omgeving te creëren waarin ze zich kunnen ontwikkelen en waarde toevoegen. Dit vereist een constante evaluatie en aanpassing van je strategieën om ervoor te zorgen dat ze zich betrokken en gewaardeerd voelen.

Doorlopend binden en boeien
Het binden en boeien van medewerkers is een doorlopend proces dat aandacht en toewijding vereist. In de competitieve arbeidsmarkt van vandaag is het behouden van talent net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan het vinden ervan. Als we deze uitdaging aangaan en onze strategieën hierop afstemmen, bouwen we aan organisaties waar medewerkers zich langdurig willen inzetten en ontwikkelen.

Binden en boeien in de schoonmaakbranche
In de schoonmaakbranche is het behouden van schoonmaakmedewerkers tweeledig aan te lopen: zowel vanuit de werkgevers als vanuit de opdrachtgevers. Omdat schoonmakers vaak op vaste locaties werken en zich betrokken voelen bij hun opdrachtgever. Beide partijen hebben echter aandeel in het creeren van een fijne werkomgeving voor deze medewerkers. Als werkgever door goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden en aandachtte verzorgen, als opdrachtgever door de medewerker(s) te zien en te waarderen. 

Deel dit artikel

Ook interessant:

19 april 2022

Doe jij mee aan Interclean Hackathon?

Oproep aan #FMNextGen: doe jij mee aan de Interclean Hackaton op woensdag 11 mei? En help jij mee aan innovatie en vernieuwing in de schoonmaakbranche? Op woensdag 11 mei...

11 juli 2022

Schoonmakers EuroParcs krijgen nu ook betere reiskostenregeling

Het pleidooi van CNV Vakmensen voor een betere reiskostenregeling voor schoonmakers op vakantieparken krijgt steeds meer navolging. Na Landal komt nu ook EuroParcs over de brug. “Goed nieuws voor...

30 september 2021

Schoonmaakmedewerkers positief over hun vak én werkgever

Maar liefst 93,3% van de werknemers in de schoonmaakbranche waardeert het werk met een voldoende of hoger. Een grote meerderheid hiervan (61,7%) geeft het eigen werk zelfs een 8,...

08 april 2024

SIEV lanceert MVO keurmerk voor de leden

MKB Branchevereniging SIEV en Qualis Insight hebben samen de handen in een geslagen om, naast het SIEV keurmerk, een MVO keurmerk, het Social Impact Label, af te stemmen op...

12 december 2018

Wintergast (1) Rick van der Gaag (OSB): “In 2019 flinke slag maken”

Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en...

03 februari 2022

Testers gezocht!

Met enige regelmaat wordt er door de RAS iets nieuws ontwikkeld. Zoals een nieuwe RAS-app, een nieuwe website of een ander systeem dat bijdraagt aan het werken in de...

12 mei 2022

i-team en Avular introduceren samen cobotic 65

i-team en Avular zijn een strategisch partnership aangegaan om de nieuwe generatie innovatieve cobot oplossingen in de industriële schoonmaakmarkt te introduceren. Op InterClean 2022 zetten i-team Global en Avular,...

03 december 2021

Week van de Glazenwasser 6 t/m 17 december

Voor het zesde jaar op rij steken glazenwassers opdrachtgevers, cliënten en personeel in de zorg een ❤️ onder de riem. Ook dit jaar tonen ze rondom de kerstperiode hun...

23 maart 2023

Schoonmakend Nederland organiseert ALV op 25 mei

Ben je lid van Schoonmakend Nederland? Heb je 25 mei al in de agenda staat voor de eerstvolgende Algemene Leden Vergadering? Donderdag 25 mei 2023 kunnen de leden van...

04 maart 2024

CAO-onderhandeling voor 120.000 schoonmakers start op 19 maart

CNV wil in nieuwe cao forse loonsprong voor schoonmakers. De lonen voor schoonmakers moeten ruim boven het minimumloon blijven liggen. ‘Als de sector aantrekkelijk wil blijven voor nieuwe werknemers,...