7 maart 2024

Behoud medewerkers met een werkomgeving die bindt en boeit

Waar het vinden van nieuwe medewerkers zijn uitdagingen kent op de krappe arbeidsmarkt, ligt de ware kunst in het behouden en betrokken houden van talenten in je organisatie. Dit vraagt om inzicht en kennis van de uiteenlopende behoeften en drijfveren van medewerkers, die steeds diverser worden. Ook in de schoonmaakbranche.

De sleutel tot succesvol binden en boeien ligt in het creëren van een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en begrepen voelen. Dit begint met het bieden van ‘purpose and pleasure’, zoals in het artikel van Trends in HR wordt genoemd.  Pleasure, wat onder andere bestaat uit oprechte aandacht, samenwerken aan boeiende opdrachten, een open sfeer, communicatie en goede werkvoorwaarden, is vaak het makkelijkst te beïnvloeden. Purpose vereist onder andere een aanpak die erop gericht is dat je daadwerkelijk inzicht hebt in wat medewerkers drijft.

80% medewerkers wil impact maken met hun werk
Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 80% van de medewerkers impact wil maken met hun werk, in lijn met hun persoonlijke waarden. PWC-onderzoek toont aan dat medewerkers 2,3 keer zo vaak geneigd zijn om bij een werkgever te blijven, als ze een sterke verbinding voelen met de purpose van de organisatie, en bij millennials is dit zelfs 5,3 keer. Deze cijfers onderstrepen het belang van het aansluiten bij de individuele drijfveren van medewerkers.

Inspelen op behoeften medewerkers levert op
Het niet goed inspelen op deze behoeften kan voor organisaties leiden tot kostbare misstappen. Kosten die gepaard gaan met werven, selecteren, onboarden en ontwikkelen, die niet het gewenste resultaat opleveren. Aan de kant van de medewerkers kan dit betekenen dat zij een functie accepteren die niet aan hun verwachtingen voldoet, met alle gevolgen van dien. Daarom is het essentieel om een duidelijk beeld te hebben van wie je aan je organisatie wilt binden, met oog op de wensen en drijfveren van de hedendaagse ‘workforce’.

Het vinden van medewerkers is slechts het begin. Het echte werk begint wanneer ze deel uitmaken van je organisatie. Dan gaat het erom een omgeving te creëren waarin ze zich kunnen ontwikkelen en waarde toevoegen. Dit vereist een constante evaluatie en aanpassing van je strategieën om ervoor te zorgen dat ze zich betrokken en gewaardeerd voelen.

Doorlopend binden en boeien
Het binden en boeien van medewerkers is een doorlopend proces dat aandacht en toewijding vereist. In de competitieve arbeidsmarkt van vandaag is het behouden van talent net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan het vinden ervan. Als we deze uitdaging aangaan en onze strategieën hierop afstemmen, bouwen we aan organisaties waar medewerkers zich langdurig willen inzetten en ontwikkelen.

Binden en boeien in de schoonmaakbranche
In de schoonmaakbranche is het behouden van schoonmaakmedewerkers tweeledig aan te lopen: zowel vanuit de werkgevers als vanuit de opdrachtgevers. Omdat schoonmakers vaak op vaste locaties werken en zich betrokken voelen bij hun opdrachtgever. Beide partijen hebben echter aandeel in het creeren van een fijne werkomgeving voor deze medewerkers. Als werkgever door goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden en aandachtte verzorgen, als opdrachtgever door de medewerker(s) te zien en te waarderen. 

Deel dit artikel

Ook interessant:

20 april 2022

“We moeten af van het idee dat goed leiderschap alleen fulltime kan”

In onze serie interviews over vrouwelijk leiderschap komt ditmaal Belinda Dekkers-Schwartz aan het woord. Zij is directeur van UL-Team, de tweede particuliere opleider in Nederland voor de facilitaire- en schoonmaakbranche....

27 mei 2022

Yucel Keskin bedankt!

FVH Facility Groep neemt afscheid van Yucel Keskin, ‘de directeur van Symphony’. Pieter Dokter, algemeen directeur FVH Facility Groep, bedankt Yucel Keskin voor zijn inzet: “In 1971 ...

14 juni 2022

Blog (1): Gelijke monniken, gelijke kappen in schoonmaakland? Vergeet het maar!

Service Management kopte op 16 mei: Hotelschoonmakers protesteren vanwege oneerlijke arbeidsvoorwaarden: geen weekendtoeslag. Het FNV Schoonmaakparlement maakt zich druk over dit standpunt. Volop in de media wordt de mening...

05 maart 2025

Bas van Klompenburg (Stichting Lezen & Schrijven): “Als werkgever investeer je in het onbekende talent van je collega’s”

In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Dit heeft niet alleen impact op hun persoonlijke leven, maar ook op de werkvloer kunnen...

11 april 2024

CNV is teleurgesteld over het cao-overleg: “Werkgevers duwen schoonmakers richting minimumloon”

“Als het aan de werkgevers ligt, verdienen schoonmakers straks nog maar net meer dan het minimumloon. Dat is helaas de conclusie na 2 dagen onderhandelen over een nieuwe cao”,...

26 juni 2019

Blog: De economie groeit en…

De economie groeit. Bedrijven investeren in ontwikkelingen, innovaties en dienstverlening. Ja, dienstverlening mag weer uitgebreid worden om hun eigen medewerkers een fijne, schone en prettige werkomgeving te bieden. Voor...

09 september 2022

Op de rode loper

Dit jaar mag team De Kroon Facilitaire Diensten wederom alle Gouden Tegels van het Nederlands Film Festival (NFF) specialistisch gaan reinigen. Dit prachtige festival zal worden georganiseerd van woensdag...

23 maart 2023

Schoonmakend Nederland organiseert ALV op 25 mei

Ben je lid van Schoonmakend Nederland? Heb je 25 mei al in de agenda staat voor de eerstvolgende Algemene Leden Vergadering? Donderdag 25 mei 2023 kunnen de leden van...

21 april 2022

Van 780.000 naar 6500 kg CO2-uitstoot per jaar

Carel Lurvink zet grote stappen in de vergroening van het wagenpark en heeft de bestelbussen vervangen door 100% elektrische bussen. Later dit jaar volgen nieuwe vrachtwagens die rijden op...

22 november 2021

Interclean keert terug op 10 t/m 13 mei 2022

Interclean keert face-to-face terug van 10 t/m 13 mei 2022, met een beurs boordevol innovaties die de professionele reinigings- en hygiëne sector de komende jaren vorm zullen gaan geven....