13 mei 2025

Erik Switsers en Lars Mennekens over BOMA i-mop 46: “Er is naar schoonmakers geluisterd”

In de schoonmaakbranche is het bij innovaties essentieel om de mensen op de werkvloer te betrekken. Zij weten als geen ander wat echt werkt. BOMA Machinery neemt die boodschap al tien jaar ter harte. En die komt nu ook tot uiting in haar nieuwste BOMA i-mop 46. Erik Switsers en Lars Mennekens vertellen over de ontwikkelingen én de lancering van de private label i-mop.

Met de introductie van de BOMA i-mop 46 viert BOMA Machinery niet alleen de lancering van een nieuwe machine, maar ook tien jaar aan ontwikkeling, luisteren en leren. Een traject waarin BOMA stap voor stap dichter naar haar doel groeit: schoonmaakmachines aanbieden die praktisch, betrouwbaar én toekomstbestendig zijn.

BOMA Machinery: ontstaan vanuit de praktijk
Business Unit Manager Erik Switsers vertelt gedreven over de missie van BOMA Machinery: “We willen oplossingen ontwikkelen die het dagelijkse werk van schoonmakers makkelijker maken. Met onze mechanische en robot-oplossingen het repetitieve en grotendeels nog manueel uitgevoerde werk effectiever kunnen opvangen. Geen technologie om de technologie uitvinden, maar slimme, gebruiksvriendelijke machines die doen wat ze moeten doen.” Door continu in gesprek te blijven met schoonmakers, facilitair managers en servicetechnici bouwde BOMA een stevige kennisbasis. “Die praktijkervaring is ons kompas.”

Vandaag de dag levert BOMA Machinery een breed assortiment schoonmaakmachines met service en onderhoud, als ook de onderscheidende flexfleet, waarmee schoonmaakbedrijven voor een vast bedrag per maand, dus zonder investering, (robot)machines kunnen inzetten. Lars Mennekens, Product Manager Machinery & Robotics, legt uit: “Met alle oplossingen voor schoonmaak zorgen wij voor zekerheid, ondersteuning en advies. De stap naar een eigen lijn schoonmaakmachines lag dan ook eigenlijk wel voor de hand.”



Waarom een eigen BOMA i-mop?

Hoewel BOMA al jarenlang machines van diverse topmerken levert, waaronder ook al zo’n zes jaar robots, merkte het team dat klanten toch specifieke wensen bleven uitspreken. Over robuustheid, minder complexiteit en grotere duurzaamheid. “Er waren veel goede oplossingen, maar er ontbrak net dat stukje dat alles samenbracht: eenvoud, betrouwbaarheid én toekomstgerichtheid,” aldus Lars. “Toen hebben we besloten: die gaan we zelf op de markt brengen.” Samen met i-team Global werd de BOMA i-mop 46 ontwikkeld. Het tastbare resultaat mag er zijn.

Wat maakt de i-mop 46 uniek?
De BOMA i-mop 46 onderscheidt zich volgens Erik en Lars door zijn slimme combinatie van kracht en gebruiksgemak. Met een werkbreedte van 46 centimeter is hij geschikt voor grotere oppervlakken, maar hij blijft compact en wendbaar genoeg om ook in kleinere ruimtes zijn werk te doen.

BOMA koos bewust voor één simpele aan- en uitknop. Lars: “Er is dus maar één optie waarmee je 95% water kunt geven en opzuigen. De i-mop 46 heeft één grote batterij waarmee je tot 105 minuten kunt werken. Op de machine zit een QR-code. Als je deze scant, kom je bij instructievideo’s en informatie over onderhoud en gebruik. Hiermee ontzorgen we de klant en de gebruikers.”

Erik vult aan: “We wilden geen machine maken die alleen op papier geweldig is. Het moest een machine worden die het elke dag, onder echte omstandigheden, gewoon dóet.”

Een oplossing voor de werkvloer van vandaag én morgen “De eerste reacties uit de markt zijn positief” gaat Erik verder. “Schoonmaakbedrijven waarderen vooral het robuuste ontwerp, het lage verbruik en het feit dat de i-mop 46 aansluit bij hun bestaande vloot aan machines en apparatuur. Bovendien ondersteunt de machine de groeiende vraag naar duurzame oplossingen in de schoonmaakbranche.”

Trots voegt hij toe: “Ik mag nu ook al de scoop delen dat we in het najaar de BOMA i-mop 36, het kleinere zusje van i-mop 46, op de markt zullen brengen. Ideaal voor kleinere ruimtes in bijvoorbeeld zorginstellingen, vakantieparken, scholen en kantoren.”

Toekomstgericht denken
Met de private label i-mop laat BOMA Machinery zien dat innovatie geen doel op zich hoeft te zijn. Door schoonmakers actief te betrekken en praktijkervaring centraal te stellen, ontwikkelt ze machines die niet alleen technisch sterk zijn, maar ook écht het verschil maken op de werkvloer. Zoals Lars en Erik het samenvatten: “Op de werkvloer ervaren ze: “Er is naar ons geluisterd”. Hun kennis en ervaring zie je terug in alles wat we nu op de markt brengen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

18 juli 2024

Vakantiebaantje in de schoonmaak is populair

‘Met dit baantje verdien je deze zomer al gauw 18 tot 20 euro per uur: ‘Het is een trend’. Het AD kopt met een artikel over populaire, lees goedbetaalde,...

04 maart 2025

Jaro sluit zich aan bij DeFaCo

Per 1 februari 2025 is Jaro BV onderdeel van DeFaCo BV. De overname is een belangrijke stap in de strategie van DeFaCo om de facilitaire sector socialer en duurzamer...

22 september 2019

Week van de Zomergasten

De meteorologische of astronomische zomer van 2019 zit erop. De zomer die de geschiedenis in gaat als de op twee na warmste sinds 1901 met een gemiddelde temperatuur van...

10 december 2019

Erik te Brake (VNO-NCW en MKB Nederland): “Inbesteden gebeurt op basis van vooroordelen”

“Een van de aannames is dat inbesteden betere arbeidsvoorwaarden zou opleveren. Uit onderzoek blijkt dat de arbeidsvoorwaarden niet beter, maar juist slechter worden. Dat zie je ook in de...

03 april 2023

Niels van Geenhuizen manager Duurzaamheid CSU, Tzorg en Zizo

Niels van Geenhuizen is benoemd tot manager Duurzaamheid bij Total Care. Deze nieuwe functie sluit aan bij de duurzaamheidsambities van CSU, Tzorg en Zizo, die onder Total Care vallen. ...

03 oktober 2019

Dennis Vos over familiebedrijf Total Cleaning Products: “The sky is the limit”

“De schoonmaak is mij met de paplepel ingegoten”. Dennis Vos van Total Cleaning Products in Naarden werkt samen met zijn ouders in hun schoonmaakgroothandel en ervaart hoe zij met...

05 september 2025

Eerste aflevering podcast ‘Met Bert aan tafel’ over kwaliteit van arbeid in de schoonmaak

De podcast serie van Code Schoonmaak, ‘Met Bert aan Tafel’. is op 3 september 2025 officieel van start gegaan. Iedere aflevering staat in het teken van ‘Hoe zorgen we...

12 juni 2024

Vebego presenteert jaarcijfers 2023: solide groei, ondanks uitdagende arbeidsmarkt

Vebego heeft vandaag zijn jaarverslag 2023 gepubliceerd. Het bedrijf kijkt terug op een intensief jaar, met interne en externe uitdagingen. Ontwikkelingen zoals de lancering van Vebego als nieuw merk...

11 juli 2024

Tegemoetkoming in kosten pensioenadvies voor mkb-ondernemers

MKB-Nederland en VNO-NCW bieden mkb-ondernemers een tegemoetkoming aan ter waarde van € 2.000  om tot een pensioenregeling voor hun medewerkers te komen. Maximaal 100 ondernemers kunnen met deze tegemoetkoming...

23 juli 2024

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid start campagne om leren op de werkvloer te stimuleren

Dertig procent van de mkb-werknemers in de handel leert veel van hun taken en collega’s.1 Dit is gunstig voor zowel werkgevers als werknemers op de lange termijn. Tegelijkertijd zoekt...