Erik Switsers en Lars Mennekens over BOMA i-mop 46: “Er is naar schoonmakers geluisterd”
In de schoonmaakbranche is het bij innovaties essentieel om de mensen op de werkvloer te betrekken. Zij weten als geen ander wat echt werkt. BOMA Machinery neemt die boodschap al tien jaar ter harte. En die komt nu ook tot uiting in haar nieuwste BOMA i-mop 46. Erik Switsers en Lars Mennekens vertellen over de ontwikkelingen én de lancering van de private label i-mop.
Met de introductie van de BOMA i-mop 46 viert BOMA Machinery niet alleen de lancering van een nieuwe machine, maar ook tien jaar aan ontwikkeling, luisteren en leren. Een traject waarin BOMA stap voor stap dichter naar haar doel groeit: schoonmaakmachines aanbieden die praktisch, betrouwbaar én toekomstbestendig zijn.
BOMA Machinery: ontstaan vanuit de praktijk
Business Unit Manager Erik Switsers vertelt gedreven over de missie van BOMA Machinery: “We willen oplossingen ontwikkelen die het dagelijkse werk van schoonmakers makkelijker maken. Met onze mechanische en robot-oplossingen het repetitieve en grotendeels nog manueel uitgevoerde werk effectiever kunnen opvangen. Geen technologie om de technologie uitvinden, maar slimme, gebruiksvriendelijke machines die doen wat ze moeten doen.” Door continu in gesprek te blijven met schoonmakers, facilitair managers en servicetechnici bouwde BOMA een stevige kennisbasis. “Die praktijkervaring is ons kompas.”
Vandaag de dag levert BOMA Machinery een breed assortiment schoonmaakmachines met service en onderhoud, als ook de onderscheidende flexfleet, waarmee schoonmaakbedrijven voor een vast bedrag per maand, dus zonder investering, (robot)machines kunnen inzetten. Lars Mennekens, Product Manager Machinery & Robotics, legt uit: “Met alle oplossingen voor schoonmaak zorgen wij voor zekerheid, ondersteuning en advies. De stap naar een eigen lijn schoonmaakmachines lag dan ook eigenlijk wel voor de hand.”
Waarom een eigen BOMA i-mop?
Hoewel BOMA al jarenlang machines van diverse topmerken levert, waaronder ook al zo’n zes jaar robots, merkte het team dat klanten toch specifieke wensen bleven uitspreken. Over robuustheid, minder complexiteit en grotere duurzaamheid. “Er waren veel goede oplossingen, maar er ontbrak net dat stukje dat alles samenbracht: eenvoud, betrouwbaarheid én toekomstgerichtheid,” aldus Lars. “Toen hebben we besloten: die gaan we zelf op de markt brengen.” Samen met i-team Global werd de BOMA i-mop 46 ontwikkeld. Het tastbare resultaat mag er zijn.
Wat maakt de i-mop 46 uniek?
De BOMA i-mop 46 onderscheidt zich volgens Erik en Lars door zijn slimme combinatie van kracht en gebruiksgemak. Met een werkbreedte van 46 centimeter is hij geschikt voor grotere oppervlakken, maar hij blijft compact en wendbaar genoeg om ook in kleinere ruimtes zijn werk te doen.
BOMA koos bewust voor één simpele aan- en uitknop. Lars: “Er is dus maar één optie waarmee je 95% water kunt geven en opzuigen. De i-mop 46 heeft één grote batterij waarmee je tot 105 minuten kunt werken. Op de machine zit een QR-code. Als je deze scant, kom je bij instructievideo’s en informatie over onderhoud en gebruik. Hiermee ontzorgen we de klant en de gebruikers.”
Erik vult aan: “We wilden geen machine maken die alleen op papier geweldig is. Het moest een machine worden die het elke dag, onder echte omstandigheden, gewoon dóet.”
Een oplossing voor de werkvloer van vandaag én morgen “De eerste reacties uit de markt zijn positief” gaat Erik verder. “Schoonmaakbedrijven waarderen vooral het robuuste ontwerp, het lage verbruik en het feit dat de i-mop 46 aansluit bij hun bestaande vloot aan machines en apparatuur. Bovendien ondersteunt de machine de groeiende vraag naar duurzame oplossingen in de schoonmaakbranche.”
Trots voegt hij toe: “Ik mag nu ook al de scoop delen dat we in het najaar de BOMA i-mop 36, het kleinere zusje van i-mop 46, op de markt zullen brengen. Ideaal voor kleinere ruimtes in bijvoorbeeld zorginstellingen, vakantieparken, scholen en kantoren.”
Toekomstgericht denken
Met de private label i-mop laat BOMA Machinery zien dat innovatie geen doel op zich hoeft te zijn. Door schoonmakers actief te betrekken en praktijkervaring centraal te stellen, ontwikkelt ze machines die niet alleen technisch sterk zijn, maar ook écht het verschil maken op de werkvloer. Zoals Lars en Erik het samenvatten: “Op de werkvloer ervaren ze: “Er is naar ons geluisterd”. Hun kennis en ervaring zie je terug in alles wat we nu op de markt brengen.”