13 mei 2025

Erik Switsers en Lars Mennekens over BOMA i-mop 46: “Er is naar schoonmakers geluisterd”

In de schoonmaakbranche is het bij innovaties essentieel om de mensen op de werkvloer te betrekken. Zij weten als geen ander wat echt werkt. BOMA Machinery neemt die boodschap al tien jaar ter harte. En die komt nu ook tot uiting in haar nieuwste BOMA i-mop 46. Erik Switsers en Lars Mennekens vertellen over de ontwikkelingen én de lancering van de private label i-mop.

Met de introductie van de BOMA i-mop 46 viert BOMA Machinery niet alleen de lancering van een nieuwe machine, maar ook tien jaar aan ontwikkeling, luisteren en leren. Een traject waarin BOMA stap voor stap dichter naar haar doel groeit: schoonmaakmachines aanbieden die praktisch, betrouwbaar én toekomstbestendig zijn.

BOMA Machinery: ontstaan vanuit de praktijk
Business Unit Manager Erik Switsers vertelt gedreven over de missie van BOMA Machinery: “We willen oplossingen ontwikkelen die het dagelijkse werk van schoonmakers makkelijker maken. Met onze mechanische en robot-oplossingen het repetitieve en grotendeels nog manueel uitgevoerde werk effectiever kunnen opvangen. Geen technologie om de technologie uitvinden, maar slimme, gebruiksvriendelijke machines die doen wat ze moeten doen.” Door continu in gesprek te blijven met schoonmakers, facilitair managers en servicetechnici bouwde BOMA een stevige kennisbasis. “Die praktijkervaring is ons kompas.”

Vandaag de dag levert BOMA Machinery een breed assortiment schoonmaakmachines met service en onderhoud, als ook de onderscheidende flexfleet, waarmee schoonmaakbedrijven voor een vast bedrag per maand, dus zonder investering, (robot)machines kunnen inzetten. Lars Mennekens, Product Manager Machinery & Robotics, legt uit: “Met alle oplossingen voor schoonmaak zorgen wij voor zekerheid, ondersteuning en advies. De stap naar een eigen lijn schoonmaakmachines lag dan ook eigenlijk wel voor de hand.”



Waarom een eigen BOMA i-mop?

Hoewel BOMA al jarenlang machines van diverse topmerken levert, waaronder ook al zo’n zes jaar robots, merkte het team dat klanten toch specifieke wensen bleven uitspreken. Over robuustheid, minder complexiteit en grotere duurzaamheid. “Er waren veel goede oplossingen, maar er ontbrak net dat stukje dat alles samenbracht: eenvoud, betrouwbaarheid én toekomstgerichtheid,” aldus Lars. “Toen hebben we besloten: die gaan we zelf op de markt brengen.” Samen met i-team Global werd de BOMA i-mop 46 ontwikkeld. Het tastbare resultaat mag er zijn.

Wat maakt de i-mop 46 uniek?
De BOMA i-mop 46 onderscheidt zich volgens Erik en Lars door zijn slimme combinatie van kracht en gebruiksgemak. Met een werkbreedte van 46 centimeter is hij geschikt voor grotere oppervlakken, maar hij blijft compact en wendbaar genoeg om ook in kleinere ruimtes zijn werk te doen.

BOMA koos bewust voor één simpele aan- en uitknop. Lars: “Er is dus maar één optie waarmee je 95% water kunt geven en opzuigen. De i-mop 46 heeft één grote batterij waarmee je tot 105 minuten kunt werken. Op de machine zit een QR-code. Als je deze scant, kom je bij instructievideo’s en informatie over onderhoud en gebruik. Hiermee ontzorgen we de klant en de gebruikers.”

Erik vult aan: “We wilden geen machine maken die alleen op papier geweldig is. Het moest een machine worden die het elke dag, onder echte omstandigheden, gewoon dóet.”

Een oplossing voor de werkvloer van vandaag én morgen “De eerste reacties uit de markt zijn positief” gaat Erik verder. “Schoonmaakbedrijven waarderen vooral het robuuste ontwerp, het lage verbruik en het feit dat de i-mop 46 aansluit bij hun bestaande vloot aan machines en apparatuur. Bovendien ondersteunt de machine de groeiende vraag naar duurzame oplossingen in de schoonmaakbranche.”

Trots voegt hij toe: “Ik mag nu ook al de scoop delen dat we in het najaar de BOMA i-mop 36, het kleinere zusje van i-mop 46, op de markt zullen brengen. Ideaal voor kleinere ruimtes in bijvoorbeeld zorginstellingen, vakantieparken, scholen en kantoren.”

Toekomstgericht denken
Met de private label i-mop laat BOMA Machinery zien dat innovatie geen doel op zich hoeft te zijn. Door schoonmakers actief te betrekken en praktijkervaring centraal te stellen, ontwikkelt ze machines die niet alleen technisch sterk zijn, maar ook écht het verschil maken op de werkvloer. Zoals Lars en Erik het samenvatten: “Op de werkvloer ervaren ze: “Er is naar ons geluisterd”. Hun kennis en ervaring zie je terug in alles wat we nu op de markt brengen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 december 2023

Kärcher Belux neemt verdeler Kärcher Center Van Mol over 

Kärcher Belux kondigt de onmiddellijke overname aan van het failliete Kärcher Center Van Mol,  dealer in Oost- en West-Vlaanderen, welke zekerheid en een verbeterde service belooft. Kärcher Belux met...

10 januari 2020

Horecava 2020 introduceert Facility & Hospitality segment: next level in gastvrijheid

Aanstaande maandag openen de deuren van RAI Amsterdam voor de 64e editie van Horecava. Deze editie staat vooral in het teken van voedselverspilling, veggie & vegan en Brasserie 2050,...

09 april 2024

Tamara van Ark: “De zorg voor medewerkers zit in de genen van de schoonmaaksector”

Ze is nog geen jaar voorzitter van Schoonmakend Nederland, toch kwam Tamara van Ark als voormalig staatssecretaris van Sociale Zaken al via de politiek in aanraking met de branche....

07 april 2020

Volgt legionella corona op als sluipmoordenaar? Houd ‘m nu al buiten!

Een fleurige beurs – de Westfriese Flora in Bovenkarspel, een bubbelbad en een lang niet gebruikte brandslang in stilstaand water: de legionellaramp uit 1999 herinneringen velen zich nog als...

18 augustus 2024

Verse producten en goede hygiënegewoonten zijn sleutel tot serveren van geweldig eten deze zomer

Chef-kok Willem Amery, opgeleid aan de gerenommeerde Hotelschool Ter Duinen in Koksijde, België, werkt al meer dan 15 jaar in prive catering in Roeselare. Hier deelt hij zijn beste...

11 augustus 2020

#nieuwsnotendop coronaproof innovaties en oplossingen van Taski, Asito en Vileda

TASKI boent en sprayt ontsmetting weg Met de door TASKI ontwikkelde IntelliSpray-technologie krijgt de vraag waartoe een reinigingsmachine in staat is een heel ander antwoord. IntelliSpray is een volledig geïntegreerde...

16 oktober 2024

Pollet: “Onze nieuwe blikjes hebben een vorig leven!”

Pollet heeft een missie is om een blijvende verandering in schoonmaak teweeg te brengen. “En dat is niet alleen maar wishful thinking! We zijn blij te kunnen aankondigen dat...

06 mei 2024

Personeelsschaarste leidt tot hogere lonen schoonmakers en beveiligers

“Mensen die schoonmaken, beveiligen of zorgen, worden net zo exclusief als een handtas van Hermès: je moet er veel geld voor over hebben en dan hopen dat je wordt...

07 juni 2024

Abdulrahman was ‘Baas van Morgen’ bij CWS

CWS Hygiene Nederland deed mee aan het ‘Baas van Morgen’ initiatief van JINC, dat jongeren de kans biedt om leiderschap en ondernemerschap van dichtbij te ervaren. Ambdulrahman werd op...

20 juli 2023

“De toekomst vind je in het verleden”

Hans Razenberg is gepromoveerd chemicus die zijn gehele carrière lang hart heeft voor ontwikkelingen in technologie. Hij is 30 jaar betrokken bij NVZ, waarvan 8 jaar als directeur. Per...