13 mei 2025

Erik Switsers en Lars Mennekens over BOMA i-mop 46: “Er is naar schoonmakers geluisterd”

In de schoonmaakbranche is het bij innovaties essentieel om de mensen op de werkvloer te betrekken. Zij weten als geen ander wat echt werkt. BOMA Machinery neemt die boodschap al tien jaar ter harte. En die komt nu ook tot uiting in haar nieuwste BOMA i-mop 46. Erik Switsers en Lars Mennekens vertellen over de ontwikkelingen én de lancering van de private label i-mop.

Met de introductie van de BOMA i-mop 46 viert BOMA Machinery niet alleen de lancering van een nieuwe machine, maar ook tien jaar aan ontwikkeling, luisteren en leren. Een traject waarin BOMA stap voor stap dichter naar haar doel groeit: schoonmaakmachines aanbieden die praktisch, betrouwbaar én toekomstbestendig zijn.

BOMA Machinery: ontstaan vanuit de praktijk
Business Unit Manager Erik Switsers vertelt gedreven over de missie van BOMA Machinery: “We willen oplossingen ontwikkelen die het dagelijkse werk van schoonmakers makkelijker maken. Met onze mechanische en robot-oplossingen het repetitieve en grotendeels nog manueel uitgevoerde werk effectiever kunnen opvangen. Geen technologie om de technologie uitvinden, maar slimme, gebruiksvriendelijke machines die doen wat ze moeten doen.” Door continu in gesprek te blijven met schoonmakers, facilitair managers en servicetechnici bouwde BOMA een stevige kennisbasis. “Die praktijkervaring is ons kompas.”

Vandaag de dag levert BOMA Machinery een breed assortiment schoonmaakmachines met service en onderhoud, als ook de onderscheidende flexfleet, waarmee schoonmaakbedrijven voor een vast bedrag per maand, dus zonder investering, (robot)machines kunnen inzetten. Lars Mennekens, Product Manager Machinery & Robotics, legt uit: “Met alle oplossingen voor schoonmaak zorgen wij voor zekerheid, ondersteuning en advies. De stap naar een eigen lijn schoonmaakmachines lag dan ook eigenlijk wel voor de hand.”



Waarom een eigen BOMA i-mop?

Hoewel BOMA al jarenlang machines van diverse topmerken levert, waaronder ook al zo’n zes jaar robots, merkte het team dat klanten toch specifieke wensen bleven uitspreken. Over robuustheid, minder complexiteit en grotere duurzaamheid. “Er waren veel goede oplossingen, maar er ontbrak net dat stukje dat alles samenbracht: eenvoud, betrouwbaarheid én toekomstgerichtheid,” aldus Lars. “Toen hebben we besloten: die gaan we zelf op de markt brengen.” Samen met i-team Global werd de BOMA i-mop 46 ontwikkeld. Het tastbare resultaat mag er zijn.

Wat maakt de i-mop 46 uniek?
De BOMA i-mop 46 onderscheidt zich volgens Erik en Lars door zijn slimme combinatie van kracht en gebruiksgemak. Met een werkbreedte van 46 centimeter is hij geschikt voor grotere oppervlakken, maar hij blijft compact en wendbaar genoeg om ook in kleinere ruimtes zijn werk te doen.

BOMA koos bewust voor één simpele aan- en uitknop. Lars: “Er is dus maar één optie waarmee je 95% water kunt geven en opzuigen. De i-mop 46 heeft één grote batterij waarmee je tot 105 minuten kunt werken. Op de machine zit een QR-code. Als je deze scant, kom je bij instructievideo’s en informatie over onderhoud en gebruik. Hiermee ontzorgen we de klant en de gebruikers.”

Erik vult aan: “We wilden geen machine maken die alleen op papier geweldig is. Het moest een machine worden die het elke dag, onder echte omstandigheden, gewoon dóet.”

Een oplossing voor de werkvloer van vandaag én morgen “De eerste reacties uit de markt zijn positief” gaat Erik verder. “Schoonmaakbedrijven waarderen vooral het robuuste ontwerp, het lage verbruik en het feit dat de i-mop 46 aansluit bij hun bestaande vloot aan machines en apparatuur. Bovendien ondersteunt de machine de groeiende vraag naar duurzame oplossingen in de schoonmaakbranche.”

Trots voegt hij toe: “Ik mag nu ook al de scoop delen dat we in het najaar de BOMA i-mop 36, het kleinere zusje van i-mop 46, op de markt zullen brengen. Ideaal voor kleinere ruimtes in bijvoorbeeld zorginstellingen, vakantieparken, scholen en kantoren.”

Toekomstgericht denken
Met de private label i-mop laat BOMA Machinery zien dat innovatie geen doel op zich hoeft te zijn. Door schoonmakers actief te betrekken en praktijkervaring centraal te stellen, ontwikkelt ze machines die niet alleen technisch sterk zijn, maar ook écht het verschil maken op de werkvloer. Zoals Lars en Erik het samenvatten: “Op de werkvloer ervaren ze: “Er is naar ons geluisterd”. Hun kennis en ervaring zie je terug in alles wat we nu op de markt brengen.”

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 juni 2024

Wetswijzigingen ondernemers: Wat verandert er per 1 juli?

Op 1 juli 2024 veranderen er een aantal wetten en regels voor en over ondernemers. Niet alleen het minimumloon gaat omhoog, ook de regels over plastic en meer zaken...

05 september 2024

Job Klösters (Nocore): “Ons nieuwe Planbord medewerkers draagt bij aan werkplezier en klanttevredenheid”

Job Klösters, business unit manager schoonmaak bij Nocore, vertelt over de nieuwe productstrategie van Nocore omtrent medewerkers. Ontwikkeld om schoonmaakbedrijven te ondersteunen bij het efficient plannen tot werven en...

20 februari 2023

SER: arbeidskrapte vraagt om ferme keuzes kabinet

De problemen op de arbeidsmarkt zijn groter dan ooit. Door de arbeidsmarktkrapte komt de uitvoering van publieke taken zoals zorg, onderwijs, kinderopvang en veiligheid in de knel, constateert de...

29 november 2023

De Ster Bedrijfsdiensten behaalt PSO Trede 3|30+

Sinds 1 oktober 2023 is De Ster Bedrijfsdiensten uit Hengelo in het bezit van het PSO Trede 3 én PSO 30+ keurmerk van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dit...

30 november 2023

Vijfde generatie aan zet bij Bakker Schoonmaakbedrijf

Albert Bakker startte in 1928 een glazenwasserij. Zoon Jacobus nam het na de oorlog van hem over. Vanaf 1998 zwaaiden dochter Anneke en haar man Geert de scepter. Dochter...

02 mei 2024

Tork CO2-neutrale dispensers op Interclean 2024

Tork presenteert tijdens de aankomende Interclean haar in 2023 gelanceerde innovatie: CO2-neutrale dispensers. Als koploper op het gebied van duurzaamheid heeft Tork als eerste in Europa een certificering voor...

07 november 2023

De 3 finalisten van de CSU Innovatie Award zijn……

Er waren zes kanshebbers. CSU deed een oproep om de jury mee te helpen met het kiezen van drie finalisten. Want wie heeft in hun en jouw ogen de...

24 november 2023

#FILMFRIDAY: Gom vindt robots van toegevoegde waarde

Robotisering is niet meer weg te denken uit de schoonmaakbranche. Gom weet dit en past dit toe. Een gloednieuwe video laat zien wat de visie van Gom op het...

01 juli 2025

RAS geeft 𝘁𝗶𝗷𝗱 tot 1 oktober 2025 𝗼𝗺 𝗹𝗼𝘆𝗮𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁𝘀𝗯𝗼𝗻𝘂𝘀 𝘁𝗲 𝗱𝗲𝗰𝗹𝗮𝗿𝗲𝗿𝗲𝗻

Omdat RAS merkt dat de schoonmaakbedrijven nog niet allemaal tijd hebben gehad om de loyaliteitsbonus in te dienen, heeft zij besloten om het portaal voor declaraties open te houden...

20 september 2023

Schoonmaker van het Jaar 2023: Frits Bronstijn van Succes Schoonmaak

En de winnaar is… Frits Bronstijn van Succes Schoonmaak, met runner-ups Marcel Looze van EW Facility Services en Chantal van Lieshout van Schoonmaakbedrijf Succlean. Frits behaalde de felbegeerde titel...