12 mei 2025

Blog Geert van de Laar: Generatie Z en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag: een logische match

Voor Generatie Z telt niet alleen wat je doet, maar vooral hoe je het doet. Duurzaamheid, inclusie en werkgeluk zijn bepalend bij de keuze voor een werkgever. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag sluit daar naadloos op aan met haar focus op eerlijk werk, gezonde werkdruk en transparantie. Wat begon in de schoonmaakbranche is nu een bredere oproep tot bewust samenwerken. Geen opgelegde regels, maar een uitnodiging tot dialoog over waarden, werkrelaties en menselijkheid.
De vraag is niet meer: wat kost het? Maar: wat is het waard?

Generatie Z en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag: een logische match
De arbeidsmarkt is de laatste jaren flink veranderd. Het is niet meer alleen belangrijk wat je doet, maar hoe je het doet. Zeker voor jongere generaties is het niet alleen de inhoud van het werk die telt, maar ook de waarden van de organisatie. Duurzaamheid, inclusie, werkgeluk. Deze thema’s spelen een grotere rol dan ooit bij het maken van keuzes over waar je werkt en met wie. Tegelijkertijd groeit het besef dat maatschappelijk verantwoord ondernemen niet iets is wat je als bedrijf alleen maar belooft; het moet zichtbaar zijn in de dagelijkse praktijk.

Daarin speelt de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een rol, biedt de Code een richting. Het is meer dan een verzameling regels; het is een uitnodiging om bewust stil te staan bij hoe we samenwerken en welke normen we daarin belangrijk vinden.

Een spiegel voor de sector

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag (Code VM) is ontstaan in de schoonmaakbranche, waar de druk om kosten te verlagen leidde tot ongewenste praktijken. Wat ooit begon als een manier om eerlijke verhoudingen in deze sector te bevorderen, heeft inmiddels een bredere toepassing gekregen. Het gaat hierbij niet om het opleggen van regels, maar om het actief nadenken over hoe we in de arbeidsmarkt omgaan met elkaar. Hoe zorgen we ervoor dat werk eerlijk wordt beloond? Hoe dragen we bij aan een gezonde werkplek? En hoe zorgen we voor transparantie in onze samenwerking?

Nieuwe generatie, nieuwe vragen
Het is niet alleen maar een kwestie van werk vinden en salaris verdienen. De nieuwe generatie stelt zich andere vragen. Jongeren kijken naar de waarden van een bedrijf voordat ze een beslissing nemen: Wat draagt dit werk bij? Hoe gaat dit bedrijf met mensen om? Kan ik mezelf hier zijn en ontwikkelen?
Zo blijkt uit onderzoek van Deloitte in 2023 dat 46% van de Gen Z’ers aangeeft alleen te willen werken voor een organisatie die hun persoonlijke waarden deelt. Dit is niet zomaar een trend, maar een fundamentele verschuiving. Waar we vroeger tevreden waren met zekerheid en goede arbeidsvoorwaarden, is het vandaag de dag net zo belangrijk dat het werk betekenisvol is. Volgens TNO speelt werkgeluk en zingeving een belangrijke rol bij duurzame inzetbaarheid. En daar hoort bij dat een organisatie niet alleen zegt het goed te doen, maar dat ook daadwerkelijk in de praktijk brengt.

Van regels naar relaties
De kracht van de Code VM zit niet in het afdwingen van regels, maar in de gesprekken die het op gang brengt. Het gaat om een eerlijke prijs voor eerlijk werk, om het bespreekbaar maken van werkdruk, en om kwaliteit boven kwantiteit stellen. Het draait om het bewust worden van de menselijke kant van werk – zowel voor werkgevers, werknemers als opdrachtgevers middels goed opdrachtgeverschap. Voor hen betekent dit: kijk opnieuw naar de manier waarop we samenwerken. Het gaat niet alleen om de laagste kosten of snelste resultaten, maar om het creëren van langdurige relaties gebaseerd op wederzijds respect en transparantie.

Tot slot
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is geen eindpunt, maar een hulpmiddel om de manier waarop we werken in de toekomst vorm te geven. Het biedt een richting, maar het is aan ons om de volgende stappen te zetten. In een tijd waarin waarden steeds meer de boventoon voeren, is het belangrijker dan ooit om niet alleen te spreken over verantwoordelijk ondernemen, maar om dat in de praktijk te brengen.

Want misschien is dat wel de belangrijkste vraag van deze tijd: werken we samen voor de lange termijn, of doen we het alleen maar omdat het moet?

Geert van de Laar
Voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag

Deel dit artikel

Ook interessant:

28 februari 2025

Jerry Sluis 25 jaar bij Rietbroek: “Samenwerking is de sleutel tot succes”

Operationeel directeur, Jerry Sluis, begon in 2000 als glazenwasser bij schoonmaakbedrijf Rietbroek en groeide door naar directielid. Hij viert dit jaar zijn 25 jarig jubileum. Van harte gefeliciteerd!

08 januari 2020

Chris De Vuyst (Werner & Mertz) over successen 2019: “Ik kon me mijn 1e jaar niet beter voorstellen”

Ecologische schoonmaakmiddelenproducent Werner & Mertz heeft niet stilgezeten het afgelopen jaar. Met drie prijzen, 330 miljoen recycled flessen op de flessenteller, nieuwe samenwerkingen en een nieuwe productiesite in Mainz,...

10 maart 2017

Cleanfix demodagen: ontmoet de toekomst van de schoonmaak

Op donderdag 27 april in Veurne en op donderdag 22 juni in Gent kunt u kennismaken met de RA 660 NAVi schrobzuigrobot. Cleanfix Benelux organiseert deze demodagen. Hoe functioneert...

16 februari 2024

Wereldprimeur voor Stayokay en The Good Roll

Stayokay, de grootste hostelketen van Nederland, zet een grote stap in duurzaamheid door als eerste ho(s)telketen ter wereld volledig over te gaan op bamboe toiletpapier van The Good Roll....

12 februari 2024

10 jaar Made Blue Foundation: ‘Schoon drinkwater voor iedereen op deze wereld’

Een idealistisch avontuur van drie ondernemers, Frank van der Tang, Machiel van Dooren en Robin Pot is uitgegroeid tot een volwaardige én ondernemende Foundation, die internationaal opereert en successen...

25 juli 2023

Blog: Zomers Schoon of niet?

Terwijl een groot deel van de Nederlanders geniet van een heerlijke vakantie, zijn veel schoonmaaktoppers hard aan het werk op scholen, in sportzalen en in andere gebouwen die tijdens...

17 april 2025

Linda Tomassen (Ami Facility): “Goed leiderschap begint bij goed voor jezelf zorgen”

In onze interviewreeks over vrouwelijk leiderschap spreken we inspirerende vrouwen uit de schoonmaakbranche. Deze keer spraken we met Linda Tomassen (31), aan het roer bij Ami Facility. Al op...

04 oktober 2022

Van Kessel Fruit blij met snellere en betere schoonmaak met stoom

Deze week neemt Innovi de redactie over. Het bedrijf  uit Vroomshoop laat een klant aan het woord om een eerlijk beeld te schetsen over hun duurzame reiniginsoplossingen. Teelt- en...

28 december 2023

Succes viert 60 jarig bestaan

Succes Schoonmaak viert haar 60-jarig jubileum met taartjes, een tombola en een toost op de afgelopen 60 jaar én de toekomst. Van harte gefeliciteerd. Ter ere van het jubileum...

19 december 2022

Hygienische omstandigheden, reistijd en contact met collega’s bepalen keuze voor werkplek

Wat zijn de bepalende factoren om thuis te werken of juist te kiezen voor de kantooromgeving? Onderzoeksbureau Ruigrok uit Amsterdam deed hier onderzoek naar in opdracht van Sodexo. Hygienische...