7 november 2024

Blog Rita Brouwer: Natural Intelligence (NI) gelukkig hebben we de mens nog!

Onze voorzitter Diane blogde vorig jaar al over AI en de impact ervan én dat het niet meer weg te denken is uit de wereld van nu. Ook zien we regelmatig berichten in het nieuws over ‘bedreigde’ beroepen, accountants die straks niet meer nodig zijn, juristen die zich beter kunnen laten omscholen, en nu onlangs weer over artiesten die in opstand komen tegen muziek die gemaakt wordt met AI en waarbij hun stemmen gestolen worden, alsof Pascal Jacobs van BLØF een nieuwe song geschreven heeft. Ik probeer me voor te stellen hoe dit dan voor de schoonmaakbranche zou kunnen uitwerken en ook met de commissie Mens & Markt denken we na over de impact van al deze nieuwe technologie op de mens in onze markt.

Phromenoi
We moeten zeker niet naïef zijn en doen alsof het er niet is. Er zullen zeker taken overgenomen worden en processen zullen gemakkelijker en sneller gaan door gebruik van AI, maar de mens in onze markt heeft toch nog unieke eigenschappen, die nu net in onze branche van groot belang zijn en waar (tot nu toe in ieder geval) geen enkele robot of artificieel gefabriceerd item zich aan kan meten.

Aristoteles, de Griekse filosoof en wetenschapper beschreef het al, Phronemoi, letterlijk vertaald, wijze mens, ofwel persoon die weet hoe hij zijn kennis op de juiste manier moet gebruiken in een situatie volgens de specifieke kenmerken ervan, ze zijn bereid om de ervaring aan te nemen en ervan te leren. Dit gaat over empathie en de vaardigheid om daar naar te handelen.

Empathie
Ook Barry Schwartz schrijft er over in zijn boek Practical Wisdom (aanrader trouwens!), the right way to do the right thing. Een boeiend verhaal over de essentiële kwaliteit van mensen om de vruchten van hun individuele ervaringen te combineren met empathie en intellect.

En dat is nu precies wat AI niet doet!, die combineert nulletjes en eentjes, zonder zich af te vragen, is dit nu handig?, is het nuttig?, is het aardig?, zit die kantoorgebruiker hier op te wachten? Kan ik het ook eens anders doen om de patiënt te verrassen?, het staat wel in mijn werkprogramma, maar is dit nu echt nodig?

En dat is precies wat schoonmaakmedewerkers wél dag in dag uit doen. Zij combineren dagelijks hun praktische vakmanschap met hun eigen ervaring en inschatting van de situatie op dat moment om tot het beste resultaat te komen. Zij beoordelen die situaties niet op basis van voorgeprogrammeerde algoritmen, maar op basis van hun ervaring, gut feeling en wijsheid, oftewel Natural Intelligence.

Ik kijk uit naar de toekomst, en hoop dat we NI blijven omarmen, we zullen het nodig hebben om AI op een waardevolle manier in te zetten.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 november 2024

De CSU Innovatie Award 2024 gaat naar DialogueTrainer

DialogueTrainer heeft op 12 november de CSU Innovatie Award 2024 gewonnen.  Het simuleren van gesprekken met een virtuele gesprekspartner maakt DialogueTrainer tot een krachtige tool voor de ontwikkeling van...

26 februari 2025

Blog Jacco Vonhof (MKB-Nederland): ‘Arbeidsmarkt verbeteren door te kijken naar mogelijkheden in plaats van beperkingen’

In een blog op De Ondernemer benadrukt Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland, het belang van een andere benadering van arbeidsongeschiktheid in tijden van personeelstekort. Hij pleit voor een focus op...

30 september 2024

CtrlCloud en Nocore: “Samen bieden we een complete ICT ervaring”

CtrlCloud, specialist in cloudoplossingen voor het MKB, is sinds eind 2023 strategisch partner van Nocore. Hoewel de samenwerking tussen de twee partijen al langer bestaat, sluiten de diensten van...

11 juli 2023

Terugblik Webinar ‘Schoon genoeg van opleiden?’

Op 6 juli organiseerden VSR en de RAS het webinar ‘Schoon genoeg van opleiden?’. Om met diverse marktpartijen van gedachten te wisselen over opleiden. Om te horen of organisaties...

31 december 2024

Robert Stelling blikt terug op 2024 als jaar van groei, innovatie en inspiratie

Robert Stelling, directeur van Interclean, kijkt aan het begin en eind van 2024 vooruit en terug op de gebeurtenissen in de schoonmaakbranche. Zo deelde hij in januari '10 sparkling...

03 december 2024

200.000 Cleanfluencers verdienen meer aandacht – Start verkiezing Schoonmaker van het Jaar 2025

Schoonmaken is ‘hip’. Cleanfluencers op TikTok, Instagram en YouTube laten zien hoe belangrijk én leuk schoonmaken is, zowel thuis als op het werk. Het is verwonderlijk dat de 200.000...

28 november 2024

#BLOG Leon Habraken (Schoonmaak Nederland): “Wie heeft de oplossing voor dit probleem?”

Als platform in de schoonmaakbranche komen we regelmatig vraagstukken tegen waar ook wij even over moeten nadenken voor we een passend antwoord hebben. Maar voor dit geval heb ik...

21 juni 2023

Blog: Is dat meten wel zo ‘smart’?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de...

01 augustus 2024

Bezoekersregistratie voor de Schoonmaak Vakdagen geopend

Op 5 & 6 november keren de Schoonmaak Vakdagen terug in Expo Houten.. Deze zesde editie is er voor de Nederlandse en Vlaamse schoonmaakbranche. Wil je de beurs bezoeken?...

19 december 2024

Kerstmagie in schoonmaakland: Wie heeft de mooiste ‘Kerstcommercial’?

Het is bijna Kerst en we ontdekken een nieuwe trend. Het zijn dit jaar niet alleen supermarktketens die met elkaar 'strijden' om de beste kerstcommercials, ook in schoonmaakland hebben...