11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de oren. Welke trends in 2022 zijn het meest bruikbaar voor de schoonmaakbranche?

 

1. Video’s (en dan vooral kort)
De aandachtspanne van internetgebruikers is steeds korter geworden. Daarom is het niet verwonderlijk dat korte video’s een enorme vlucht hebben genomen. Zo wemelt het bijvoorbeeld op TikTok van de schoonmaakfilmpjes om kijkers te informeren en inspireren. Maak je nog geen bewegend beeld voor je bedrijf? De voorspelling van telecombedrijf Cisco is dat content komend jaar voor 80% procent uit video’s zal bestaan, dus misschien is dit hét jaar om dit ook voor jouw bedrijf te onderzoeken. Natuurlijk kunnen de video’s de kijker naar een product of dienst leiden (zie punt hieronder), maar belangrijk is dat ze daarnaast leuk, informatief en waardevol zijn.

2. E-commerce via sociale media zal verder groeien
Organisaties gebruiken sociale media al langer om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Door de coronapandemie nam de online verkoop via webshops maar ook door platforms zoals Facebook een Instagram toe en de verwachting is dat deze trend in 2022 meer de norm wordt. Groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Google Ad’s, waar je alleen kunt adverteren om de klant naar je product of dienst te leiden, is dat je op sociale media klanten kunt inspireren en dat je meer interactiemogelijkheden hebt.

3. Klanten aan je binden door slow marketing
Natuurlijk is omzet halen essentieel, maar in 2022 wordt het meer dan ooit belangrijk om klanten daadwerkelijk aan je merk of bedrijf te binden en een relatie met ze op te bouwen. Ook deze trend is door de huidige pandemie ingezet, waarin de wereld vertraagde en mensen bewuster in het leven kwamen te staan. Met slow marketing maak je echt een connectie met je doelgroep en staan het delen van kennis, waarden en betekenis centraal. Vertel bijvoorbeeld waarom het schoonmaakvak belangrijk is voor de maatschappij. Of zet medewerkers in het zonnetje door een kort interview met een leuke portretfoto erbij.

4. Gebruik sociale media voor customer service
Klanten stellen steeds vaker vragen via socials. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2023 60% van alle klantenservicevragen online worden behandeld. Een belangrijk onderdeel van de hierboven genoemde klantbinding is een goede online customer service. Voorkom dat klanten hun teleurstelling online uiten door ze op tijd te helpen met hun vraag. Help klanten daarnaast alvast op weg met online FAQ’s op je website of een chatbot voor de meest voorkomende vragen. Dit scheelt een hoop tijd.

5. Instagram en Twitter blijven het meest populair voor B2B
Ondanks dat platforms zoals Pinterest, TikTok en Snapchat flink groeien, blijven vooral Twitter en Instagram ongekend populair voor B2B-gebruik. Volgens softwarebedrijf en marketeer HubSpot worden deze platforms dit jaar zelfs nóg belangrijker voor B2B. De verwachting is dat dit jaar 70% van de ondernemers voor hun B2B investeert in Twitter, ruim 60% in Instagram en 50% in Facebook. Het gebruik van Facebook neemt op dit gebied dus iets af. Een bekend probleem is dat je momenteel genoodzaakt bent te adverteren op Facebook om nog goed vindbaar voor potentiele klanten te zijn.

6. Community’s winnen aan populariteit
Niet nieuw, maar wel populairder dan ooit: besloten community’s. Denk aan Facebookgroepen, maar ook aan Facebook Live en Audio Rooms waar organisaties met hun klanten samenkomen om ervaringen en ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren. Organisaties kunnen deze kanalen gebruiken om hun producten te lanceren en om relevante klanteninformatie op te doen. Ook al neemt het B2B-gebruik van Facebook iets af, klanten of vakgenoten in een intieme setting ontmoeten neemt dus juist wel toe.

7. Lokale targeting stijgt
Bedrijven die meer organische traffic willen, kunnen naast lokale SEO ook gebruik maken van lokale targeting. Door een locatie toe te voegen aan content op sociale media trekt dit een lokaal en dus zeer specifiek publiek aan. Dit is vooral handig wanneer je bedrijf regionaal producten verkoopt of diensten aanbiedt, maar kan ook een uitkomst zijn bij evenementen die je gericht onder de aandacht wil brengen.

8. Inclusiviteit is key
In de afgelopen twee jaar was sociale verantwoordelijkheid door organisaties en bedrijven een hot topic. In 2022 blijft deze trend zich voortzetten. Klanten hebben hoge standaarden en verwachten dat merken zich hier niet alleen voor inzetten, maar zich ook uitspreken over sociale kwesties zoals duurzaamheid en inclusiviteit. Deel dus zeker je sociale missie en andere belangrijke waarden.

Bronnen:
https://influencermarketinghub.com/social-media-trends/
https://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-trends-for-2022-predictions-from-the-pros/
https://www.hootsuite.com/research/social-trends
https://fingerspitz.nl/blog/social-media-trends-2022/

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 januari 2023

Werknemers belonen? Ga voor de ervaring!

Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out. Maar hoe maak je bestaande medewerkers happy én...

21 december 2021

IBN/Vebego neemt Toekomst Schoonmaakbedrijven over

De combinatie IBN/Vebego heeft overeenstemming bereikt met de aandeelhouder René Wittens van Toekomst Schoonmaakbedrijven omtrent de voorgenomen overname voor het einde van het jaar. “Twee maatschappelijk betrokken organisaties, waarin...

28 september 2022

‘Glazenwassers hebben hart voor zorg’, jij ook?

Voor het zevende jaar op rij steken glazenwassers de zorg een hart onder de riem. Tussen 12 en 23 december zetten zij hun zorgopdrachtgevers, -medewerkers en cliënten in het...

29 november 2023

Oproep: glazenwassers, doen jullie mee aan de week van hart voor de zorg?

De actieweek ‘Glazenwassers hebben hart voor de zorg’ gaat ook in 2023 weer van start. Ditmaal vindt deze plaats van 11 tot en met 22 december 2023. Volgens traditie...

03 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is...

07 februari 2022

Op 10 juni 10e editie Schoonmaaktourdag: “Weer de eerste route onder onze wielen”

Drie motorfreaks, één idee: met vak- en branchegenoten met een motor, cabrio of oldtimer toeren over de meest mooie routes in Nederland. Rob den Hertog (RAI/Interclean Amsterdam), Erik Pos...

06 oktober 2022

Nieuw: de krachtige en duurzame Duplex UltraBrush

Een zwaar vervuilde vloer krijg je niet altijd even goed schoon. Met de UltraBrush van Duplex is dat verleden tijd. Deze borstel veegt, schrobt, neemt vuil én vocht op...

06 oktober 2021

Facilicom en Asito helpen werknemers uit geldproblemen

Schoonmaakbedrijven Gom, onderdeel van Facilicom Group, en Asito sluiten als 1e werkgevers in de facilitaire branche aan op de Nederlandse Schuldhulproute (NSR). Met de aansluiting van twee grote werkgevers...

09 februari 2022

10 jaar Schoonmaakjournaal: back to the future

De bouwers en redactionele mindsetters van Schoonmaakjournaal stralen op deze foto op het lanceringsfeestje op 6 februari 2012, de dag waarop het eerste Nederlandse online (schoonmaak)vakmedium live ging, met...

12 april 2019

Werkgeluk: Facilicom benoemt 50 Happy Officers

Een opvallende nieuwe functietitel bij Facilicom Group: de dienstverlener uit Schiedam heeft er 50 Happy Officers bij. Het zijn geen nieuwe werknemers, maar eigen medewerkers die een training krijgen...