11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de oren. Welke trends in 2022 zijn het meest bruikbaar voor de schoonmaakbranche?

 

1. Video’s (en dan vooral kort)
De aandachtspanne van internetgebruikers is steeds korter geworden. Daarom is het niet verwonderlijk dat korte video’s een enorme vlucht hebben genomen. Zo wemelt het bijvoorbeeld op TikTok van de schoonmaakfilmpjes om kijkers te informeren en inspireren. Maak je nog geen bewegend beeld voor je bedrijf? De voorspelling van telecombedrijf Cisco is dat content komend jaar voor 80% procent uit video’s zal bestaan, dus misschien is dit hét jaar om dit ook voor jouw bedrijf te onderzoeken. Natuurlijk kunnen de video’s de kijker naar een product of dienst leiden (zie punt hieronder), maar belangrijk is dat ze daarnaast leuk, informatief en waardevol zijn.

2. E-commerce via sociale media zal verder groeien
Organisaties gebruiken sociale media al langer om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Door de coronapandemie nam de online verkoop via webshops maar ook door platforms zoals Facebook een Instagram toe en de verwachting is dat deze trend in 2022 meer de norm wordt. Groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Google Ad’s, waar je alleen kunt adverteren om de klant naar je product of dienst te leiden, is dat je op sociale media klanten kunt inspireren en dat je meer interactiemogelijkheden hebt.

3. Klanten aan je binden door slow marketing
Natuurlijk is omzet halen essentieel, maar in 2022 wordt het meer dan ooit belangrijk om klanten daadwerkelijk aan je merk of bedrijf te binden en een relatie met ze op te bouwen. Ook deze trend is door de huidige pandemie ingezet, waarin de wereld vertraagde en mensen bewuster in het leven kwamen te staan. Met slow marketing maak je echt een connectie met je doelgroep en staan het delen van kennis, waarden en betekenis centraal. Vertel bijvoorbeeld waarom het schoonmaakvak belangrijk is voor de maatschappij. Of zet medewerkers in het zonnetje door een kort interview met een leuke portretfoto erbij.

4. Gebruik sociale media voor customer service
Klanten stellen steeds vaker vragen via socials. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2023 60% van alle klantenservicevragen online worden behandeld. Een belangrijk onderdeel van de hierboven genoemde klantbinding is een goede online customer service. Voorkom dat klanten hun teleurstelling online uiten door ze op tijd te helpen met hun vraag. Help klanten daarnaast alvast op weg met online FAQ’s op je website of een chatbot voor de meest voorkomende vragen. Dit scheelt een hoop tijd.

5. Instagram en Twitter blijven het meest populair voor B2B
Ondanks dat platforms zoals Pinterest, TikTok en Snapchat flink groeien, blijven vooral Twitter en Instagram ongekend populair voor B2B-gebruik. Volgens softwarebedrijf en marketeer HubSpot worden deze platforms dit jaar zelfs nóg belangrijker voor B2B. De verwachting is dat dit jaar 70% van de ondernemers voor hun B2B investeert in Twitter, ruim 60% in Instagram en 50% in Facebook. Het gebruik van Facebook neemt op dit gebied dus iets af. Een bekend probleem is dat je momenteel genoodzaakt bent te adverteren op Facebook om nog goed vindbaar voor potentiele klanten te zijn.

6. Community’s winnen aan populariteit
Niet nieuw, maar wel populairder dan ooit: besloten community’s. Denk aan Facebookgroepen, maar ook aan Facebook Live en Audio Rooms waar organisaties met hun klanten samenkomen om ervaringen en ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren. Organisaties kunnen deze kanalen gebruiken om hun producten te lanceren en om relevante klanteninformatie op te doen. Ook al neemt het B2B-gebruik van Facebook iets af, klanten of vakgenoten in een intieme setting ontmoeten neemt dus juist wel toe.

7. Lokale targeting stijgt
Bedrijven die meer organische traffic willen, kunnen naast lokale SEO ook gebruik maken van lokale targeting. Door een locatie toe te voegen aan content op sociale media trekt dit een lokaal en dus zeer specifiek publiek aan. Dit is vooral handig wanneer je bedrijf regionaal producten verkoopt of diensten aanbiedt, maar kan ook een uitkomst zijn bij evenementen die je gericht onder de aandacht wil brengen.

8. Inclusiviteit is key
In de afgelopen twee jaar was sociale verantwoordelijkheid door organisaties en bedrijven een hot topic. In 2022 blijft deze trend zich voortzetten. Klanten hebben hoge standaarden en verwachten dat merken zich hier niet alleen voor inzetten, maar zich ook uitspreken over sociale kwesties zoals duurzaamheid en inclusiviteit. Deel dus zeker je sociale missie en andere belangrijke waarden.

Bronnen:
https://influencermarketinghub.com/social-media-trends/
https://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-trends-for-2022-predictions-from-the-pros/
https://www.hootsuite.com/research/social-trends
https://fingerspitz.nl/blog/social-media-trends-2022/

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 januari 2022

CSU Innovatie Boost van 7 t/m 11 februari

Na het succes van de online CSU Innovatie Boost in 2021 volgt van 7 t/m 11 februari 2022 weer een nieuwe week vol online sessies die je meenemen door...

13 juni 2022

Schoonmakers ‘in the picture’

Het is bijna ‘De dag van de schoonmaker’. Een aanleiding om deze week meerdere schoonmakers ‘in the picture’ te zetten. We delen de mooie foto’s van fotografe Ann-Sophie Falter...

03 september 2023

#Favorites: Doe jij mee aan World Cleanup Day?

Op zondag 16 september is het World Cleanup Day en de Vebego Foundation doet mee. Help jij ook mee de wereld opruimen, een stukje schoonmaken? “Tijd om onze mouwen...

30 juni 2022

Cocreatie biedt meerwaarde

“We hebben weer een stap in de goede richting gezet op het gebied van duurzaam ondernemen.” Vanaf 1 juli 2022 gaat FVH Facility Groep samenwerken met Hijman Schoonmaakartikelen. Algemeen...

09 januari 2019

Wintergast (6) Madelon van Bemmelen (EW): “Inzet van social influencer per bedrijf’

Madelon van Bemmelen, recruiter van EW Facility Services, vertelt als zesde wintergast over haar ervaringen in 2018 en kijkt vooruit naar nieuwe ontwikkelingen in 2019. “Creating Hospitality is waar...

25 juli 2022

Er mag gelachen worden! 5 tips om écht meer plezier uit je werk te halen.

We vergeten ons op het werk wel eens te focussen op positieve, persoonlijke aandacht. In plaats daarvan wordt er op veel plekken alleen kritiek gegeven. Zonde! Daar gaat niemand...

08 maart 2019

Kimberley Roersma nieuwe manager business development EW Facility Services

Creating Hospitality is waar facilitair dienstverlener EW Facility Services voor staat. Het overtreffen van verwachtingen van opdrachtgevers, medewerkers en gasten en zo bijdragen aan de gastbeleving is iets waar...

07 februari 2023

Niemand wordt er beter van als werknemers ieder jaar van baan veranderen’

In 2022 maakten anderhalf miljoen mensen een overstap naar een andere werkgever. Dat binnen een jaar één op de vijf werknemers een andere baan neemt, is natuurlijk geen gezonde...

04 juli 2022

Eresde wint aanbesteding Nationale Nederlanden

Met trots maakt Eresdé bekend dat zij de landelijke aanbesteding voor reconditionering van Nationale-Nederlanden heeft gewonnen. Het bedrijf zal voor alle calamiteiten boven de lijn van Haarlem, Utrecht en...

16 juni 2022

Maak kennis met Gerrie, Ludwig en Anja

Een voorvrouw met een hart van goud, een glazenwasser die mensen blij maakt en een rayonmanager die er trots op is zichzelf te kunnen zijn in de schoonmaakbranche. Weer...