11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de oren. Welke trends in 2022 zijn het meest bruikbaar voor de schoonmaakbranche?

 

1. Video’s (en dan vooral kort)
De aandachtspanne van internetgebruikers is steeds korter geworden. Daarom is het niet verwonderlijk dat korte video’s een enorme vlucht hebben genomen. Zo wemelt het bijvoorbeeld op TikTok van de schoonmaakfilmpjes om kijkers te informeren en inspireren. Maak je nog geen bewegend beeld voor je bedrijf? De voorspelling van telecombedrijf Cisco is dat content komend jaar voor 80% procent uit video’s zal bestaan, dus misschien is dit hét jaar om dit ook voor jouw bedrijf te onderzoeken. Natuurlijk kunnen de video’s de kijker naar een product of dienst leiden (zie punt hieronder), maar belangrijk is dat ze daarnaast leuk, informatief en waardevol zijn.

2. E-commerce via sociale media zal verder groeien
Organisaties gebruiken sociale media al langer om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Door de coronapandemie nam de online verkoop via webshops maar ook door platforms zoals Facebook een Instagram toe en de verwachting is dat deze trend in 2022 meer de norm wordt. Groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Google Ad’s, waar je alleen kunt adverteren om de klant naar je product of dienst te leiden, is dat je op sociale media klanten kunt inspireren en dat je meer interactiemogelijkheden hebt.

3. Klanten aan je binden door slow marketing
Natuurlijk is omzet halen essentieel, maar in 2022 wordt het meer dan ooit belangrijk om klanten daadwerkelijk aan je merk of bedrijf te binden en een relatie met ze op te bouwen. Ook deze trend is door de huidige pandemie ingezet, waarin de wereld vertraagde en mensen bewuster in het leven kwamen te staan. Met slow marketing maak je echt een connectie met je doelgroep en staan het delen van kennis, waarden en betekenis centraal. Vertel bijvoorbeeld waarom het schoonmaakvak belangrijk is voor de maatschappij. Of zet medewerkers in het zonnetje door een kort interview met een leuke portretfoto erbij.

4. Gebruik sociale media voor customer service
Klanten stellen steeds vaker vragen via socials. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2023 60% van alle klantenservicevragen online worden behandeld. Een belangrijk onderdeel van de hierboven genoemde klantbinding is een goede online customer service. Voorkom dat klanten hun teleurstelling online uiten door ze op tijd te helpen met hun vraag. Help klanten daarnaast alvast op weg met online FAQ’s op je website of een chatbot voor de meest voorkomende vragen. Dit scheelt een hoop tijd.

5. Instagram en Twitter blijven het meest populair voor B2B
Ondanks dat platforms zoals Pinterest, TikTok en Snapchat flink groeien, blijven vooral Twitter en Instagram ongekend populair voor B2B-gebruik. Volgens softwarebedrijf en marketeer HubSpot worden deze platforms dit jaar zelfs nóg belangrijker voor B2B. De verwachting is dat dit jaar 70% van de ondernemers voor hun B2B investeert in Twitter, ruim 60% in Instagram en 50% in Facebook. Het gebruik van Facebook neemt op dit gebied dus iets af. Een bekend probleem is dat je momenteel genoodzaakt bent te adverteren op Facebook om nog goed vindbaar voor potentiele klanten te zijn.

6. Community’s winnen aan populariteit
Niet nieuw, maar wel populairder dan ooit: besloten community’s. Denk aan Facebookgroepen, maar ook aan Facebook Live en Audio Rooms waar organisaties met hun klanten samenkomen om ervaringen en ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren. Organisaties kunnen deze kanalen gebruiken om hun producten te lanceren en om relevante klanteninformatie op te doen. Ook al neemt het B2B-gebruik van Facebook iets af, klanten of vakgenoten in een intieme setting ontmoeten neemt dus juist wel toe.

7. Lokale targeting stijgt
Bedrijven die meer organische traffic willen, kunnen naast lokale SEO ook gebruik maken van lokale targeting. Door een locatie toe te voegen aan content op sociale media trekt dit een lokaal en dus zeer specifiek publiek aan. Dit is vooral handig wanneer je bedrijf regionaal producten verkoopt of diensten aanbiedt, maar kan ook een uitkomst zijn bij evenementen die je gericht onder de aandacht wil brengen.

8. Inclusiviteit is key
In de afgelopen twee jaar was sociale verantwoordelijkheid door organisaties en bedrijven een hot topic. In 2022 blijft deze trend zich voortzetten. Klanten hebben hoge standaarden en verwachten dat merken zich hier niet alleen voor inzetten, maar zich ook uitspreken over sociale kwesties zoals duurzaamheid en inclusiviteit. Deel dus zeker je sociale missie en andere belangrijke waarden.

Bronnen:
https://influencermarketinghub.com/social-media-trends/
https://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-trends-for-2022-predictions-from-the-pros/
https://www.hootsuite.com/research/social-trends
https://fingerspitz.nl/blog/social-media-trends-2022/

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 maart 2022

CAO 2022-2024

Het nieuwe CAO boekje voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche is beschikbaar. Online en offline. Duidelijke informatie met alle afspraken die voor de periode 2022-2024 zijn gemaakt. Wil je het...

07 april 2022

Inspiratie, innovatie en connectie bij FMNextGen op Interclean

Op 10 mei aanstaande organiseren we op Interclean in RAI Amsterdam weer een FMNextGen-bijeenkomst. Een ontmoeting die in het teken staat van innovatie, inspiratie en connectie. Ben jij erbij?...

24 augustus 2022

Tork Vision Schoonmaken behaalt GBAC STAR™ accreditatie

De datagestuurde schoonmaakoplossing van Tork is nu GBAC STAR™-geregistreerd. Tork Vision Schoonmaken ontvangt hiermee internationale erkenning voor de beste methoden op het gebied van reiniging, desinfectie en infectieziekten preventie...

16 november 2021

MKB zakelijke dienstverlening focust minder op digitalisering door corona

De coronacrisis is voor veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ten koste gegaan van de innovatiekracht van hun bedrijf. Zo erkent ruim de helft dat de focus op digitalisering...

08 juni 2023

Women in Cleaning Interclean Amsterdam

“We nodigen alle vrouwen uit de hygiëne-, gezondheids- en horeca-industrie van over de hele wereld uit om samen te komen en samen te werken om een verschil te maken”,...

07 mei 2019

Edu Peek benoemd tot nieuwe algemeen directeur ISS Nederland

Edu Peek is benoemd tot nieuwe algemeen directeur voor ISS Facility Services in Nederland. Hij volgt daarmee Kees Stroomer op die zijn carrière buiten de ISS Group gaat voortzetten....

17 oktober 2021

‘Vacuuming the Gallery’

In Museum Voorlinden in Wassenaar hangt dit schilderij van Rodney Graham. Deze kunstenaar/muzikant kruipt graag in de huid van een ander, zoals hier in ‘Vacuuming the Gallery’. Zo zie...

24 oktober 2022

Gun jouw medewerkers financiële rust

Wist je dat 38% van de mensen die in loondienst werken, financiële zorgen hebben? Zorgen die leiden tot fouten, afnemende productiviteit en loyaliteit, spanningen op de werkvloer of zelfs...

11 juni 2019

Nieuwe Nilfisk schrobzuigmachines helpen kosten besparen en productiviteit verhogen

Als pandeigenaar of beheerder verwacht je altijd te kunnen vertrouwen op de inzet van een schrobzuigmachine. Niet zo gek, als je bedenkt dat je met zo’n machine effectiever vloeronderhoud...

19 september 2021

Minder plastic flesjes op World Cleanup Day

Het vermoeden is bevestigd; het op 1 juli van dit jaar ingevoerde statiegeld op plastic flesjes heeft inderdaad meteen resultaat geboekt. Het aandeel flesjes in het gevonden zwerfafval op...