11 januari 2022

Acht socialmedia-trends voor de schoonmaakbranche

Korte filmpjes op TikTok, adverteren op Facebook of toch maar video’s maken op Youtube? De mogelijkheden op het gebied van online marketing via sociale media vliegen je om de oren. Welke trends in 2022 zijn het meest bruikbaar voor de schoonmaakbranche?

 

1. Video’s (en dan vooral kort)
De aandachtspanne van internetgebruikers is steeds korter geworden. Daarom is het niet verwonderlijk dat korte video’s een enorme vlucht hebben genomen. Zo wemelt het bijvoorbeeld op TikTok van de schoonmaakfilmpjes om kijkers te informeren en inspireren. Maak je nog geen bewegend beeld voor je bedrijf? De voorspelling van telecombedrijf Cisco is dat content komend jaar voor 80% procent uit video’s zal bestaan, dus misschien is dit hét jaar om dit ook voor jouw bedrijf te onderzoeken. Natuurlijk kunnen de video’s de kijker naar een product of dienst leiden (zie punt hieronder), maar belangrijk is dat ze daarnaast leuk, informatief en waardevol zijn.

2. E-commerce via sociale media zal verder groeien
Organisaties gebruiken sociale media al langer om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Door de coronapandemie nam de online verkoop via webshops maar ook door platforms zoals Facebook een Instagram toe en de verwachting is dat deze trend in 2022 meer de norm wordt. Groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Google Ad’s, waar je alleen kunt adverteren om de klant naar je product of dienst te leiden, is dat je op sociale media klanten kunt inspireren en dat je meer interactiemogelijkheden hebt.

3. Klanten aan je binden door slow marketing
Natuurlijk is omzet halen essentieel, maar in 2022 wordt het meer dan ooit belangrijk om klanten daadwerkelijk aan je merk of bedrijf te binden en een relatie met ze op te bouwen. Ook deze trend is door de huidige pandemie ingezet, waarin de wereld vertraagde en mensen bewuster in het leven kwamen te staan. Met slow marketing maak je echt een connectie met je doelgroep en staan het delen van kennis, waarden en betekenis centraal. Vertel bijvoorbeeld waarom het schoonmaakvak belangrijk is voor de maatschappij. Of zet medewerkers in het zonnetje door een kort interview met een leuke portretfoto erbij.

4. Gebruik sociale media voor customer service
Klanten stellen steeds vaker vragen via socials. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2023 60% van alle klantenservicevragen online worden behandeld. Een belangrijk onderdeel van de hierboven genoemde klantbinding is een goede online customer service. Voorkom dat klanten hun teleurstelling online uiten door ze op tijd te helpen met hun vraag. Help klanten daarnaast alvast op weg met online FAQ’s op je website of een chatbot voor de meest voorkomende vragen. Dit scheelt een hoop tijd.

5. Instagram en Twitter blijven het meest populair voor B2B
Ondanks dat platforms zoals Pinterest, TikTok en Snapchat flink groeien, blijven vooral Twitter en Instagram ongekend populair voor B2B-gebruik. Volgens softwarebedrijf en marketeer HubSpot worden deze platforms dit jaar zelfs nóg belangrijker voor B2B. De verwachting is dat dit jaar 70% van de ondernemers voor hun B2B investeert in Twitter, ruim 60% in Instagram en 50% in Facebook. Het gebruik van Facebook neemt op dit gebied dus iets af. Een bekend probleem is dat je momenteel genoodzaakt bent te adverteren op Facebook om nog goed vindbaar voor potentiele klanten te zijn.

6. Community’s winnen aan populariteit
Niet nieuw, maar wel populairder dan ooit: besloten community’s. Denk aan Facebookgroepen, maar ook aan Facebook Live en Audio Rooms waar organisaties met hun klanten samenkomen om ervaringen en ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren. Organisaties kunnen deze kanalen gebruiken om hun producten te lanceren en om relevante klanteninformatie op te doen. Ook al neemt het B2B-gebruik van Facebook iets af, klanten of vakgenoten in een intieme setting ontmoeten neemt dus juist wel toe.

7. Lokale targeting stijgt
Bedrijven die meer organische traffic willen, kunnen naast lokale SEO ook gebruik maken van lokale targeting. Door een locatie toe te voegen aan content op sociale media trekt dit een lokaal en dus zeer specifiek publiek aan. Dit is vooral handig wanneer je bedrijf regionaal producten verkoopt of diensten aanbiedt, maar kan ook een uitkomst zijn bij evenementen die je gericht onder de aandacht wil brengen.

8. Inclusiviteit is key
In de afgelopen twee jaar was sociale verantwoordelijkheid door organisaties en bedrijven een hot topic. In 2022 blijft deze trend zich voortzetten. Klanten hebben hoge standaarden en verwachten dat merken zich hier niet alleen voor inzetten, maar zich ook uitspreken over sociale kwesties zoals duurzaamheid en inclusiviteit. Deel dus zeker je sociale missie en andere belangrijke waarden.

Bronnen:
https://influencermarketinghub.com/social-media-trends/
https://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-trends-for-2022-predictions-from-the-pros/
https://www.hootsuite.com/research/social-trends
https://fingerspitz.nl/blog/social-media-trends-2022/

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 januari 2022

ISS Facility Services Top Employer Nederland

ISS Facility Services is op 20 januari 2022 uitgeroepen tot ‘Top Employer Nederland’. Het Top Employers Institute, een wereldwijde autoriteit op het gebied van HR-beleid, certificeert organisaties die met...

10 mei 2022

Smart deurklink verkleint de kans of ziektes

Meer mensen gaan naar kantoor en het creëren van een veilige werkomgeving blijft dan ook nog steeds cruciaal. Zieke werknemers kosten bedrijven immers geld. Hoe zorgen we er met...

20 oktober 2022

Duurzame stappen in stroomversnelling

Na een heerlijke en vooral warme zomer dalen de temperaturen weer en gaan we richting de herfst en winter. Met de huidige stijging van de energieprijzen en de aankomende...

01 juli 2020

Blog: Na het klappen geen flappen

“Waarom is het salaris van een vuilnisman veel lager dan dat van een bankier? Het standaardantwoord: zo werkt de markt nu eenmaal. Maar in werkelijkheid is het niet de...

12 december 2022

‘DT op de werkvloer’

Een prettige en veilige werkomgeving waarin iedereen zich thuis voelt en met veel plezier aan het werk gaat, dat is een belangrijke waarde binnen EW Facility Services. Volgens het...

27 december 2021

Team dove schoonmakers wint Raket Award 2021

Jaarlijks wordt de Raket Award uitgereikt. Een prijs voor de organisatie die zich inzet voor het creëren van een inclusieve werkplek. Dit jaar won Schoonmaakbedrijf Hettema-Service uit Mijdrecht de...

09 november 2021

Gezelligheid, koffietijd!

Deze dames verblijden bezoekers en exposanten met een heerlijk kopje koffie en lekkers op de Schoonmaak Vakdagen op 9 en 10 november in Expo Houten. En daar hoort natuurlijk...

18 juni 2020

Petra de Bruin van Schoonmaakjournaal: “Ik vertrek”

“Ja, ik weet dat ik duizenden relaties, kennissen en schoonmaakbranchegenoten verras met het nieuws dat ik stop bij Schoonmaakjournaal. Niet met, want de naam, connecties en waardevolle content blijven...

20 november 2020

Schoonmaakjournaal pauzeert: be right back

Zwaai zwaai, doei doei? Nou nee! Net als u begrijpen wij dat de pandemie voor velen niet mee valt. En door de bewustwording van hoe essentieel en belangrijk onze...

08 januari 2022

Plasticvrije Happysoaps

In het dagelijkse schoonmaakwerk passen we zoveel mogelijk duurzame schoonmaakmiddelen toe. Maar ook privé kun je bijdragen aan duurzaamheid. Bijvoorbeeld met Happysoaps, een fris en natuurlijk verzorgingsmerk voor iedereen....