16 december 2025

Marlies van der Meulen-Sahni (Polygon) over vrouwelijk leiderschap: “Wacht niet tot je toestemming krijgt om leiderschap te tonen.”

Binnen de reeks interviews over vrouwelijk leiderschap op Schoonmaakjournaal.nl spreken we dit keer met Marlies van der Meulen-Sahni, algemeen directeur van Polygon Nederland. Met ruim elf jaar directie-ervaring in een sterk operationele mannenwereld vertelt zij over haar weg naar het leiderschap, de dynamiek van reconditionering en de kracht van diversiteit.

Marlies van der Meulen-Sahni werkt inmiddels elf jaar als algemeen directeur bij Polygon. Daarvoor werkte ze bij Nationale-Nederlanden, een achtergrond die anders is dan die van veel collega’s in de schoonmaak- en reconditioneringswereld. “Juist daardoor ken ik de keten goed”, vertelt ze. “Je begrijpt de belangen van verzekeraars én van gedupeerden. Bij Polygon sta ik dichter bij de klant en dat was precies wat ik zocht.”

Van verzekeraar naar reconditionering
De overstap naar Polygon lijkt misschien groot, maar volgens Marlies viel alles juist logisch op zijn plek. “Binnen Nationale-Nederlanden zat ik bij het schadebedrijf en heb ik daar diverse managementposities bekleed. Bij Polygon lossen we die schades daadwerkelijk op. Eerst regelde ik zo schades van binnenuit en nu van buiten, dichterbij de gedupeerde, soms letterlijk met de voeten in de klei. Dat spreekt me enorm aan.”

Polygon telt ongeveer 250 medewerkers in Nederland en maakt onderdeel uit van een internationaal bedrijf met ruim 8.000 collega’s in achttien landen.

Urgentie en dynamiek
Wat haar het meest aanspreekt in de reconditioneringswereld? “De urgentie. We werken 24/7 en maken directe impact. Of het nu gaat om een waterschade bij een particulier, een brand in een woning of een enorme calamiteit in een distributiecentrum: we moeten snel schakelen. Soms hebben we maar drie tot vijf dagen om een bedrijf weer operationeel te krijgen. Dan zetten we in één keer 250 mensen in shifts in. Dat is intens, dynamisch en nooit saai.”

Werken in een mannenwereld
Polygon is, anders dan de reguliere schoonmaak, een operatie met veel fulltimers en fysiek zwaar werk. Dat maakt het team grotendeels mannelijk. Voor Marlies is dat geen belemmering. “Ik vind het juist boeiend. De sfeer, de dynamiek, het directe contact met onze mensen én met klanten… dat maakt het werk mooi. De operatie is totaal anders dan kantoor, maar die afwisseling past bij mij.”

Wat brengt zij mee als vrouwelijk leider?
Marlies vindt het lastig om vrouwelijk en mannelijk leiderschap scherp te scheiden. “We hebben allebei in ons”, zegt ze. “In mij zit bijvoorbeeld veel energie, directheid en resultaatgerichtheid. Kwaliteiten die vaak als masculien worden gezien. Tegelijkertijd hecht ik sterk aan samenwerking, verbinden en ruimte geven aan anderen. Dat zijn eigenschappen die vaker bij vrouwelijk leiderschap worden geplaatst.”

Die combinatie ziet ze terug in haar managementteam. “Het is een divers en inclusief team. Iedereen heeft ruimte om zijn of haar inbreng te doen. Dat levert betere besluitvorming op en zorgt voor draagvlak. Ik vind het belangrijk dat iedereen gehoord wordt, juist bij vraagstukken die complexer worden.”

Haar samenwerkingsdrang gaat verder dan haar eigen organisatie. Marlies was bestuurslid bij het Platform Reconditionering van Schoonmakend Nederland. “We zitten in een concurrerende markt, maar soms moet je die reflex loslaten. Voor de branche als geheel is samenwerken juist essentieel. Zo heb ik het initiatief genomen voor duurzaam schadeherstel, samen met partners in de keten. Je ziet hoe belangrijk het is om verder te kijken dan je eigen belang.”

Heeft de branche meer vrouwelijk leiderschap nodig?
“Ja, absoluut. Maar het is er nauwelijks.” Marlies ziet weinig vrouwen op leidinggevende posities in ‘haar’ sector. “Op operationeel niveau zie je bijna geen vrouwelijke projectmanagers of regiomanagers. Dat geldt ook voor andere bedrijven in reconditionering. Het werk is fysiek, het is 24/7 en misschien moeilijk te combineren met zorgtaken. Maar het blijft een gemiste kans. Meer diversiteit zou de sector echt versterken.”

Diversiteit en inclusiviteit als toekomstthema
Voor de toekomst hoopt Marlies dat diversiteit en inclusiviteit meer aandacht krijgen. “Het is een kans die we, naar mijn mening, nog onvoldoende benutten. In mijn eigen team zie ik wat het oplevert: andere invalshoeken, betere samenwerking en bredere besluitvorming. Onze keten wordt steeds complexer. Juist bij thema’s als duurzaam schadeherstel heb je verschillende denkrichtingen nodig.”

Advies aan nieuw talent
Tot slot heeft Marlies een duidelijke boodschap voor jonge talenten die twijfelen of ze ‘klaar’ zijn voor leiderschap: “Wees nieuwsgierig, wees zichtbaar en durf stappen te zetten. Je hebt geen formele functie nodig om leiderschap te tonen. Onze branche zit vol kansen voor mensen die verantwoordelijkheid wíllen en dúrven nemen. Zoek een mentor, stel vragen, leer het vak en ontwikkel jezelf. En vooral: wacht niet tot je toestemming krijgt om leiderschap te tonen.”

Meer interviews in onze serie over vrouwelijk leiderschap lezen?
Klik hier.

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 maart 2020

Coronavirus maakt top 3 meest gelezen op Schoonmaakjournaal

Het coronavirus en alles wat ermee samenhangt, is populair op Google, in de media, op de tv, op straat, in de supermarkt, op het werk (als je nog aan...

22 juli 2025

Slechts 1 op de 10 mkb’ers klaar voor e-facturatie

Vanaf 1 januari 2030 wordt elektronische facturatie (e-facturatie) verplicht voor grensoverschrijdende zakelijke transacties tussen bedrijven in de EU. En in België wordt e-facturatie vanaf 2026 voor alle B2B-transacties verplicht....

10 januari 2020

Horecava 2020 introduceert Facility & Hospitality segment: next level in gastvrijheid

Aanstaande maandag openen de deuren van RAI Amsterdam voor de 64e editie van Horecava. Deze editie staat vooral in het teken van voedselverspilling, veggie & vegan en Brasserie 2050,...

15 maart 2024

Wordt Blankers de aantrekkelijkste werkgever van Limburg?

“De verkiezing voor de aantrekkelijkste Werkgever van Limburg is in volle gang en wij doen volop mee.” Blankers Schoon hoopt deze titel te verdienen. Help jij met jouw stem?...

10 oktober 2025

Nieuw onderzoek van Tork onthult: Eén op de vier Nederlanders mijdt openbare toiletten door onvoldoende hygiëne

De staat van openbare sanitaire voorzieningen in Nederland laat te wensen over. Dat blijkt uit onderzoek van Tork, De resultaten tonen aan dat 26% van de Nederlanders openbare toiletten...

30 juni 2025

Natalie Hofman nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim

Natalie Hofman is per 1 juli aangesteld als de nieuwe business unit directeur bij HEYDAY Interim, een zelfstandige business unit binnen Draaijer-HEYDAY Group. Met haar komst is het managementteam...

18 november 2025

Schoonmaker van het Jaar 2024 Jan Harkema blikt terug: “Als genomineerde ben je al een winnaar”

Voor Jan Harkema was 2024 een jaar vol trots: hij werd uitgeroepen tot Schoonmaker van het Jaar. Lees in dit artikel alles over zijn bijzondere ervaring, zijn afscheid van...

14 december 2018

Beercoo’s Ans Hoogvliet: schoonmaaktopper november

“Het is hier altijd netjes en strak schoon. Ans is altijd bereid om iets extra’s te doen.” De collega’s van Beercoo Schoonmaakgroep, de pandbewoners Novo Nordisk en de initiator...

14 mei 2025

1nergiek opnieuw genomineerd voor Medewerkerbeleving Award

Schoonmaakbedrijf 1nergiek is opnieuw genomineerd voor de Integron Medewerkerbeleving Award in de categorie Facilitaire dienstverlening. Een erkenning die vooral te danken is aan de dagelijkse inzet van de schooncollega’s...

08 december 2022

Zo gaat de nieuwe, vrouwelijke generatie leiders maatschappelijke problemen te lijf

MT Sprout kopt vandaag met een artikel over de Young Captain Award. Met drie finalisten die allen Ondernemend, nieuwsgierig en verbindend zijn. Drie vrouwen die hun visie op het...