8 december 2025

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes voor gebruikers én bedrijfsresultaten

Tork deelt nieuwe richtlijnen die bedrijven helpen hun sanitaire ruimtes verder te optimaliseren. De verbeteringen moeten zowel de tevredenheid van gebruikers vergroten als de bedrijfsresultaten ten goede komen. Uit onderzoek blijkt dat de beleving van gebruikers en schoonmakers vaak sterk uiteenloopt. De aanbevelingen richt Tork op drie hoofdthema’s: inclusieve hygiëne, duurzaamheid en operationele efficiëntie.

Uit cijfers van onderzoek blijkt dat wanneer niet aan de behoeften van bezoekers en schoonmakers wordt voldaan, dit negatieve gevolgen kan hebben voor het bedrijf,” aldus Jenny Logenius, Global Brand Manager bij Essity voor Tork. “Als een toilet niet voldoet aan de behoeften van diverse gebruikers, heeft dit directe gevolgen voor de reputatie en inkomsten van een bedrijf. Door te investeren in inclusieve hygiëne helpen we organisaties betere ervaringen te creëren voor iedereen.”

Focus op inclusieve hygiëne
Uit het onderzoek blijkt dat bezoekers verschillende verwachtingen hebben van een sanitaire ruimte.¹ Enerzijds moet deze voor iedereen toegankelijk zijn, anderzijds moet het voldoen aan uiteenlopende hygiëne-eisen. Wanneer de volgende elementen aanwezig zijn, zegt de meerderheid (59%) van de respondenten dat dit bijdraagt aan een positiever imago van het bedrijf:

  • Toiletpapier en papieren handdoekjes in dispensers die gemakkelijk te pakken zijn (67%);
  • Ruimtes en ontwerpelementen die privacy bieden (63%);
  • Afvalbakjes in de toiletruimtes voor persoonlijke producten, zoals menstruatie- en incontinentiemateriaal (60%);
  • Fysieke toegankelijkheid, waaronder steunbeugels en oprijplaten (58%);
  • De beschikbaarheid van papieren handdoeken (57%);
  • Voorzieningen voor mantelzorgers, zoals verschoontafels (40%).

Stimuleer duurzaamheid
Sanitaire ruimtes worden vaak over het hoofd gezien als het gaat om duurzaamheid. Toch wil 67% van de mensen² dat facility managers hier meer aandacht aan besteden. Tork geeft daarom de volgende aanbevelingen:

  • Moedig duurzaam gedrag aan in de sanitaire ruimte. Bekijk de gratis hulpmiddelen die Tork hiervoor aanbiedt.
  • Maak duidelijk waarom verantwoord inkopen belangrijk is en kies voor gecertificeerde producten. Bekijk hier gratis trainingen en educatief materiaal.
  • Verminder papierverspilling door handdoekdispensers te gebruiken met vel-voor-vel uitgifte.
  • Gebruik recyclebare verpakkingen en doe mee aan programma’s zoals Tork PaperCircle om papieren handdoeken te recyclen.

Ondersteun schoonmakers
Uit het recente onderzoek blijkt ook dat veel schoonmakers zich onvoldoende ondersteund voelen.³ Om hen beter te helpen en de bezoekerservaring te verbeteren, adviseert Tork het volgende:

  • Werk slimmer: Gebruik datagestuurd schoonmaken dat precies laat zien waar service nodig is.
  • Maximaliseer capaciteit: Verminder bijvulmomenten door dispensers met hoge capaciteit te installeren.
  • Gebruik gecomprimeerde handdoeken: Zo kunnen meer gasten bediend worden voordat schoonmaakpersoneel hoeft bij te vullen.
  • Maak het werk eenvoudiger en lichter: Kies producten met ergonomische verpakkingen, zoals Tork Easy Handling®, die tillen, openen en afvoeren eenvoudiger maken.

Door deze cruciale aspecten aan te pakken, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat gebruikers en schoonmakers krijgen wat ze nodig hebben en een ervaring te bieden die aan de behoeften van zoveel mogelijk mensen voldoet. Jenny Logenius vervolgt: “Door doordacht te investeren in inclusieve hygiëne, duurzaamheid en operationele ondersteuning wordt niet alleen voldaan aan de veranderende verwachtingen van het publiek, maar worden ook de bedrijfsprestaties verbeterd.”

Voor meer informatie over de stappen die bedrijven kunnen nemen, kijk op tork.nl.

1Tork Insight Survey 2025, uitgevoerd in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Mexico, Canada, Australië, Spanje, Zweden, Nederland en Polen onder 11.500 mensen uit het grote publiek en 1.000 schoonmaakmedewerkers.
2Tork Insight Survey 2024, uitgevoerd in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Mexico onder 6.000 eindgebruikers en 900 bedrijven
3Tork Insight Survey 2025, uitgevoerd onder 1.000 schoonmaakmedewerkers in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Mexico, Canada, Spanje, Zweden, Nederland en Polen.
Deel dit artikel

Ook interessant:

09 juli 2020

Nieuwe directeur OSB Rob Rommelse vernieuwt en verbindt

Rob Rommelse (51) is per 15 augustus de nieuwe directeur van OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten). Rob vervulde deze functie, samen met Jeroen Veldboer, de afgelopen maanden al op...

10 februari 2020

Gunning toilethygiëne SWO De Wolden Hoogeveen aan Exclusiva en Katrin: beleving, gemak, duurzaam

Kwaliteit, dienstverlening, efficiëntie en kostenbesparing zijn de vier pijlers van Samenwerkingsorganisatie (SWO) De Wolden Hoogeveen. “Omdat de overheid er voor de inwoner is, dat is onze uitdaging én kracht”,...

28 augustus 2025

Na ‘quiet quitting’ komt ‘quiet cracking’: de motivatie van werknemers brokkelt af

Na quiet quitting is er een nieuwe trend in opkomst: quiet cracking. Bij Quiet quitting behouden medewerkers hun baan, maar verliezen hun betrokkenheid bij hun werk en de organisatie....

23 november 2025

NVZ benoemt Alissa Metternich tot nieuwe voorzitter

Tijdens haar Algemene Ledenvergadering heeft de NVZ Alissa Metternich gekozen als nieuwe voorzitter. Alissa volgt hiermee Marc Bakker Schut van VDM Industries op, die na negen jaar het stokje...

27 maart 2025

Wordt schoonmaak-robot-trolley Scotty van Facilicom Solutions dé gamechanger?

Het accountteam voor Duurzaamheid & Ontwikkeling van Facilicom Solutions introduceert de nieuwe schoonmaak-robot-trolley Scotty in Nederland. Een robot-trolley die de schoonmaker volgt tijdens het werk. Zodat deze medewerker minder...

10 juni 2024

Blog Bert van Boggelen (Code Schoonmaak): Indexatie over de looptijd van de cao

Vanuit de Code Verantwoordelijk Marktgedrag monitoren we aanbestedingen in de schoonmaak. Hierbij vallen ons geregeld zaken op die niet gaan volgens ons gedachtegoed. Zo merken we recentelijk zeer regelmatig...

10 juli 2025

Kabinet zet volgende stap in strijd tegen schijn-zzp’ers: bewijslast gaat naar de werkgever

Zzp’ers die minder dan 36 euro per uur verdienen, krijgen vanaf juli 2026 meer bescherming. Zij kunnen eisen als werknemer behandeld te worden, tenzij de opdrachtgever kan aantonen dat...

05 december 2023

Best Practice Award finalist: Nellen Schoonmaakdiensten en Spierings Mobile Cranes

Dagschoonmaak staat centraal bij de best practice die Nellen Schoonmaakdiensten uit Nuland en Spierings Mobile Cranes hebben ingediend voor de Best Practice Award 2023. Hiermee zijn zij genomineerd voor...

26 september 2025

Taal op de werkvloer: sleutel tot verbinding, veiligheid en succes

In de schoonmaakbranche gaat taal veel verder dan het doorgeven van instructies. Het bepaalt of medewerkers zich veilig en zeker voelen, of processen soepel verlopen en teams goed samenwerken....

19 december 2024

Kerstmagie in schoonmaakland: Wie heeft de mooiste ‘Kerstcommercial’?

Het is bijna Kerst en we ontdekken een nieuwe trend. Het zijn dit jaar niet alleen supermarktketens die met elkaar 'strijden' om de beste kerstcommercials, ook in schoonmaakland hebben...