1 september 2025

Thijs Sluiter lanceert nieuw initiatief: “Met De Schoonmaak Scan wil ik organisaties écht verder helpen”

Vandaag, op 1 september 2025, gaat Thijs Sluiter van start met De Schoonmaak Scan. Een initiatief waarmee hij organisaties helpt om hun schoonmaakprocessen inzichtelijk te maken en te verbeteren. Voor velen is Thijs geen onbekende in de branche: hij begeeft zich al 18 jaar in de schoonmaakbranche, werkt nu bij zorginstelling Beweging 3.0 en is jurylid van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing. Tijd om met hem in gesprek te gaan over zijn nieuwe avontuur.

Wie is Thijs Sluiter?
“Ik ben 38 jaar en woon in de Achterhoek,” vertelt Thijs. “Sinds 2007 werk ik in de schoonmaakwereld. Ik ben begonnen in Amsterdamse hotels, waaronder Hotel Okura Amsterdam. Daarnaast werkte ik bij EW Facilty Services en sinds zes jaar werk ik bij Beweging 3.0, een grote zorginstelling in Amersfoort en omstreken. Hier ben ik verantwoordelijk voor de schoonmaak en de technische dienst. Dat doe ik nog steeds met plezier. In de afgelopen jaren begon daarbij het idee te groeien om zelf iets op te zetten. Iets waarmee ik mijn kennis en ervaring kan inzetten om andere organisaties vooruit te helpen.”

Het zaadje werd begin dit jaar geplant, tijdens een vakantie in Egypte. “Op het strand dacht ik ineens: dit is hét moment om het plan echt uit te gaan werken. Enkele maanden later stond alles op papier, volgde de website en stelde hij de lanceringsdatum van 1 september 2025 vast. “De Schoonmaak Scan is een mooie extra uitdaging voor mij.”

Wat is de Schoonmaak Scan?
De Schoonmaak Scan is een eenmalige, onafhankelijke analyse van alle schoonmaakprocessen binnen een organisatie,” legt Thijs uit. “Van het moment dat een schoonmaker binnenkomt tot het moment dat die naar huis gaat. Hoe verlopen de processen? Is het contract op orde? Zijn de juiste middelen en materialen aanwezig? Hoe zit het met ergonomie en trainingen? En het meest belangrijk: hoe ervaren medewerkers en gebruikers het proces?”

Thijs praat niet alleen met leidinggevenden, maar ook met schoonmakers zelf. “Op papier kan iets goed geregeld lijken, maar de praktijk op de werkvloer vertelt vaak een ander verhaal. Die ervaring neem ik mee in mijn adviesrapport. Dat rapport is kort en krachtig: dit is wat ik heb gezien, dit zijn de verbeterpunten en zo kun je ermee aan de slag.”

Screenshot

Wat maakt de Schoonmaak Scan onderscheidend?
Wat de Schoonmaak Scan volgens Thijs onderscheidend maakt, is dat het een praktische en objectieve momentopname biedt, zonder langdurige trajecten of verplichtingen: snel, helder en direct toepasbaar. “Ik ben nog altijd nauw verbonden ben met de werkvloer. Ik ken de praktijk van dichtbij, begrijp de mensen en beschik over het juiste netwerk om up-to-date te blijven met de markt.”

Binnen een week na de analyse weet een organisatie ‘hoe de vlag erbij hangt’. Drie maanden later komt Thijs terug voor een follow-up: wat is opgepakt, waar is extra hulp nodig? “Sommige organisaties kunnen het prima zelf uitvoeren, anderen hebben begeleiding nodig. Die extra ondersteuning bied ik ook, maar altijd zonder dat ze langdurige verplichtingen moeten aangaan.” Daarnaast kan de Schoonmaak Scan jouw organisatie ook ondersteunen met calculeren, inkoop- en contractmanagement. Heb je een ander schoonmaakvraagstuk liggen, kun je ook contact met Thijs opnemen.

Waarom dit initiatief?
“Na 18 jaar in de branche zit schoonmaak gewoon in mijn bloed,” zegt Thijs met een glimlach. “Ik zie heel veel mooie dingen gebeuren, maar ook gemiste kansen. Soms ontbreekt de juiste begeleiding of krijgen schoonmakers niet de materialen die ze nodig hebben. Dan werken mensen keihard, maar levert dat niet de kwaliteit of beleving op die je zou willen. Dat is zonde, zowel voor de medewerker als voor de organisatie. Met de Schoonmaak Scan wil ik daar verandering in brengen. Ik krijg er energie van om samen dingen beter te maken.”
Vooruitkijken

Thijs benadrukt dat de Schoonmaak Scan naast zijn huidige werk een extra uitdaging is. “Ik ben blij dat mijn werkgever me de ruimte geeft om dit te doen. Hier kan ik mijn kennis uit de praktijk delen én blijven leren. Hoe het zich verder ontwikkelt, gaan we zien. Voor nu wil ik vooral organisaties laten zien dat je met een frisse blik veel winst kunt behalen in de schoonmaak.”

Met een vrolijke smile besluit hij: “Het is een stap uit mijn comfortzone, maar juist die uitdaging maakt het mooi. Zo kan ik mijn bijdrage leveren aan een branche die mij al jaren inspireert.”

Benieuwd naar de Schoonmaak Scan? Lees hier meer op de website, of neem contact op!

Deel dit artikel

Ook interessant:

13 februari 2023

IWG verlengt en breidt samenwerking met Effektief uit

IWG is sinds 1 juli 2021 opdrachtgever van Effektief. De facilitair dienstverlener is er blij mee: “We zijn zeer verheugd en erg trots dat we onze samenwerking met IWG...

10 juni 2022

#FotoFriday: Vakbeurs Facilitair

Kijk mee naar de ‘schoonmaak’ op Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer:      Ben je nog niet naar deze vakbeurs geweest? Ga dan vandaag nog even langs. De beurs is...

09 juli 2020

Nieuwe directeur OSB Rob Rommelse vernieuwt en verbindt

Rob Rommelse (51) is per 15 augustus de nieuwe directeur van OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten). Rob vervulde deze functie, samen met Jeroen Veldboer, de afgelopen maanden al op...

17 juni 2024

Blog Maurice Rutgrink: ‘Veiligheids Cultuur Ladder, wat is dat?’

Heel veel bedrijven zijn op dit moment bezig met het verbeteren van de veiligheid binnen het bedrijf. Dat doen zij aan de hand van een schema genaamd Veiligheids Cultuur...

27 juni 2023

“Vier inzichten over de toekomst van werk”

Gaat de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotica zorgen voor een werkeloosheidsgolf, of hebben we straks juist een robot als collega? De redactie deelt de visie van Steven Dhondt,...

11 mei 2020

Sebastiaan van der Vinne (Leviy): “Corona forceert volgende, magische stap in schoonmaak”

“De afgelopen jaren is de positie van de schoonmaker in Nederland in veel opzichten sterk verbeterd. Ik ben er ook van overtuigd dat het grote merendeel van de schoonmaakbedrijven...

02 januari 2020

#nieuwsnotendop EW wint aanbesteding, factsheet WAM, 1e Whiz stofzuigcobot op Horecava en miljoenen voor taalscholing  

Nationale Theater kiest voor multiservice aanpak EW Facility Services Ruim 680 voorstellingen per jaar, wekelijks meer dan 4200 bezoekers en medewerkers over de vloerm en 7 locaties in Den...

07 mei 2025

Rick van Gent (Multiclean): Van kok naar schoonmaker

Eigenlijk wilde de 30-jarige Rick van Gent kok worden, maar dat liep anders toen hij in de schoonmaak terechtkwam. “Bij Multiclean klikte het goed met de drie broers die...

05 februari 2019

21 februari: Vileda organiseert Hygiëne Symposium over infectiepreventie en zorghygiëne

Onafhankelijke wetenschappers en vakgenoten, vier actuele en interessante onderwerpen: op donderdag 21 februari organiseert Vileda Professional de tweede editie van haar Hygiene Symposium Vlaanderen. “Het is een kleinschalig symposium...

21 november 2023

Nieuwe pensioenregels per 1-1-2026: wat verandert er nu precies?

Pensioenfonds Schoonmaak gaat op 1 januari 2026 over op het vernieuwde pensioenstelsel. Dat wil niet zeggen dat alles vanaf die datum meteen anders is. Er zullen wel aanpassingen gedaan...