1 september 2025

Thijs Sluiter lanceert nieuw initiatief: “Met De Schoonmaak Scan wil ik organisaties écht verder helpen”

Vandaag, op 1 september 2025, gaat Thijs Sluiter van start met De Schoonmaak Scan. Een initiatief waarmee hij organisaties helpt om hun schoonmaakprocessen inzichtelijk te maken en te verbeteren. Voor velen is Thijs geen onbekende in de branche: hij begeeft zich al 18 jaar in de schoonmaakbranche, werkt nu bij zorginstelling Beweging 3.0 en is jurylid van de Schoonmaker van het Jaar verkiezing. Tijd om met hem in gesprek te gaan over zijn nieuwe avontuur.

Wie is Thijs Sluiter?
“Ik ben 38 jaar en woon in de Achterhoek,” vertelt Thijs. “Sinds 2007 werk ik in de schoonmaakwereld. Ik ben begonnen in Amsterdamse hotels, waaronder Hotel Okura Amsterdam. Daarnaast werkte ik bij EW Facilty Services en sinds zes jaar werk ik bij Beweging 3.0, een grote zorginstelling in Amersfoort en omstreken. Hier ben ik verantwoordelijk voor de schoonmaak en de technische dienst. Dat doe ik nog steeds met plezier. In de afgelopen jaren begon daarbij het idee te groeien om zelf iets op te zetten. Iets waarmee ik mijn kennis en ervaring kan inzetten om andere organisaties vooruit te helpen.”

Het zaadje werd begin dit jaar geplant, tijdens een vakantie in Egypte. “Op het strand dacht ik ineens: dit is hét moment om het plan echt uit te gaan werken. Enkele maanden later stond alles op papier, volgde de website en stelde hij de lanceringsdatum van 1 september 2025 vast. “De Schoonmaak Scan is een mooie extra uitdaging voor mij.”

Wat is de Schoonmaak Scan?
De Schoonmaak Scan is een eenmalige, onafhankelijke analyse van alle schoonmaakprocessen binnen een organisatie,” legt Thijs uit. “Van het moment dat een schoonmaker binnenkomt tot het moment dat die naar huis gaat. Hoe verlopen de processen? Is het contract op orde? Zijn de juiste middelen en materialen aanwezig? Hoe zit het met ergonomie en trainingen? En het meest belangrijk: hoe ervaren medewerkers en gebruikers het proces?”

Thijs praat niet alleen met leidinggevenden, maar ook met schoonmakers zelf. “Op papier kan iets goed geregeld lijken, maar de praktijk op de werkvloer vertelt vaak een ander verhaal. Die ervaring neem ik mee in mijn adviesrapport. Dat rapport is kort en krachtig: dit is wat ik heb gezien, dit zijn de verbeterpunten en zo kun je ermee aan de slag.”

Screenshot

Wat maakt de Schoonmaak Scan onderscheidend?
Wat de Schoonmaak Scan volgens Thijs onderscheidend maakt, is dat het een praktische en objectieve momentopname biedt, zonder langdurige trajecten of verplichtingen: snel, helder en direct toepasbaar. “Ik ben nog altijd nauw verbonden ben met de werkvloer. Ik ken de praktijk van dichtbij, begrijp de mensen en beschik over het juiste netwerk om up-to-date te blijven met de markt.”

Binnen een week na de analyse weet een organisatie ‘hoe de vlag erbij hangt’. Drie maanden later komt Thijs terug voor een follow-up: wat is opgepakt, waar is extra hulp nodig? “Sommige organisaties kunnen het prima zelf uitvoeren, anderen hebben begeleiding nodig. Die extra ondersteuning bied ik ook, maar altijd zonder dat ze langdurige verplichtingen moeten aangaan.” Daarnaast kan de Schoonmaak Scan jouw organisatie ook ondersteunen met calculeren, inkoop- en contractmanagement. Heb je een ander schoonmaakvraagstuk liggen, kun je ook contact met Thijs opnemen.

Waarom dit initiatief?
“Na 18 jaar in de branche zit schoonmaak gewoon in mijn bloed,” zegt Thijs met een glimlach. “Ik zie heel veel mooie dingen gebeuren, maar ook gemiste kansen. Soms ontbreekt de juiste begeleiding of krijgen schoonmakers niet de materialen die ze nodig hebben. Dan werken mensen keihard, maar levert dat niet de kwaliteit of beleving op die je zou willen. Dat is zonde, zowel voor de medewerker als voor de organisatie. Met de Schoonmaak Scan wil ik daar verandering in brengen. Ik krijg er energie van om samen dingen beter te maken.”
Vooruitkijken

Thijs benadrukt dat de Schoonmaak Scan naast zijn huidige werk een extra uitdaging is. “Ik ben blij dat mijn werkgever me de ruimte geeft om dit te doen. Hier kan ik mijn kennis uit de praktijk delen én blijven leren. Hoe het zich verder ontwikkelt, gaan we zien. Voor nu wil ik vooral organisaties laten zien dat je met een frisse blik veel winst kunt behalen in de schoonmaak.”

Met een vrolijke smile besluit hij: “Het is een stap uit mijn comfortzone, maar juist die uitdaging maakt het mooi. Zo kan ik mijn bijdrage leveren aan een branche die mij al jaren inspireert.”

Benieuwd naar de Schoonmaak Scan? Lees hier meer op de website, of neem contact op!

Deel dit artikel

Ook interessant:

07 maart 2019

Groene koplopers Gerrit Visser (Innovi): “90% besparing op water en chemie”

“Door te werken met stoom- en droogijstechnologie besparen we op water en chemie”, opent Gerrit Visser, directeur van Innovi uit Vroomshoop, het gesprek. “Het zijn duurzame reinigingsoplossingen, die sneller, een...

23 maart 2022

Koning Rex dealt met groot en complex

Na de vriendelijke Leobot-familie is het tijd voor een enorme krachtpatser. Fabrikant Lionsbot introduceert namelijk de koning van de schoonmaakrobots: Rex. Deze kingsize autonome schrobzuigrobot is ontworpen voor schoonmaak...

17 maart 2025

Ben jij bij het tafeldiner FMNextGen op 2 april? Nog enkele plekken vrij!

Wil jij een leuke avond met leeftijdgenoten en gelijkgestemden uit de schoonmaakbranche beleven? Neem dan deel aan het tafeldiner van jongerenplatform FMNextGen op woensdag 2 april bij UL-Team in...

06 september 2024

#FOTOFRIDAY Tahir viert 30 jaar dienstverband bij ASKO

“Onze collega Tahir is maar liefst 30 jaar in dienst bij Asko!”,  deelt Asko Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten. Van harte gefeliciteerd! “We verrasten hem bij de klant met bloemen en...

28 februari 2020

Schoonmaakondernemersvereniging SieV organiseert themadag Arbeidskrapte

Schoonmaak is de basis voor de samenleving, voor alles en iedereen, overal en altijd. Daarvoor waren, zijn en blijven heel veel handjes nodig. Want schoonmaak is van alle tijden....

15 februari 2024

Diversiteit leidt niet tot betere prestaties…..maar inclusie wel!

Wetenschappelijk onderzoek laat zien wat voor soort maatregelen meer en minder succesvol zijn om verschillende groepen mensen in organisaties tot hun recht te laten komen. Aangetoond wordt hoe van...

18 augustus 2019

Themaweek: Week van het Familiebedrijf

Strategische continuïteit, werkgelegenheid, stabiele financiering, een bestuur met vertrouwen, betrokkenheid en korte communicatielijnen, verrassend innovatief, snelle besluitvorming; het zijn enkele van de vele voordelen van familiebedrijven. Maar er zijn...

07 november 2023

De 3 finalisten van de CSU Innovatie Award zijn……

Er waren zes kanshebbers. CSU deed een oproep om de jury mee te helpen met het kiezen van drie finalisten. Want wie heeft in hun en jouw ogen de...

15 januari 2019

Nederrijn Schoonmaak, Gom, Toekomst Schoonmaakbedrijven en UVA/HvA finalisten Best Practice Award

Wie wint de Best Practice Award? U hebt tot 17 januari, dus nog twee dagen, de kans om uw stem uit te brengen op een van de vier finalisten:...

12 november 2024

Universiteit Maastricht & Asito vormen partnerschap voor een schone en innovatieve campus

Asito is enorm trots om de komende jaren schoonmaakpartner te zijn van de Universiteit Maastricht. Samen met Universiteit Maastricht Facility Services zet het bedrijf zich in voor een schone,...