4 juli 2025

EW Facility Services blinkt uit in MT500: ‘Aandacht is de sleutel tot langdurige relaties’

Een plek in de prestigieuze MT500-lijst is een mooie erkenning, maar geen doel op zich. Dat zegt Janneke Verkerk, directeur van EW Facility Services. Toch valt er voor het schoonmaakbedrijf genoeg te vieren. EW scoort hoog op klantgerichtheid, excellente uitvoering én goed werkgeverschap. Wat is het geheim? Aandacht. Aandacht voor medewerkers, opdrachtgevers en de gastbeleving. Vanuit die mensgerichte aanpak bouwt EW dagelijks aan duurzame relaties; op de werkvloer en bij de klant.

In een eerder gepubliceerd nieuwsbericht zetten we al de schoonmaakbedrijven in de MT500 op een rij, waaronder Dolmans, CSU, ISS, EW en Vebego. In dit artikel zoomen we in op het verhaal achter de hoge score van EW Facility Services.

Werken vanuit gastvrijheid
Met circa 3.500 medewerkers levert EW schoonmaakdiensten in uiteenlopende sectoren: van hotels en zorginstellingen tot kantoren, musea en luchthavens. De rode draad? Gastvrijheid. “Het zit in ons DNA,” zegt Janneke Verkerk. “Onze mensen maken écht het verschil voor bezoekers, gasten en cliënten. Dat vraagt aandacht, aanwezigheid en betrokkenheid. Niet alleen bij onze klanten, maar ook bij onze medewerkers.”

Goed werkgeverschap: van buddy tot bonus
EW heeft een diverse organisatie, met meer dan 90 nationaliteiten en leeftijden van 15 tot 68 jaar. HR-directeur Eva Sack-Fopma benadrukt het belang van een veilige en prettige werkomgeving. Nieuwe medewerkers krijgen een ‘buddy’ en worden actief betrokken bij het bedrijf, onder meer via een app, regiomeetings en jaarlijkse kick-offs. Ook loopt de directie mee op de werkvloer om in contact te blijven.

De resultaten spreken voor zich. Terwijl de facilitaire branche gemiddeld een eNPS van -2 scoort, zit EW op +24. “Dat betekent dat collega’s ons aanbevelen als werkgever,” aldus Sack-Fopma.

Klantgerichtheid door partnerschap
Diezelfde aandacht geldt ook voor opdrachtgevers. Elk team heeft een vaste leidinggevende als aanspreekpunt. Van rayonmanager tot directielid: op alle niveaus onderhoudt EW contact. “Zo bouwen we aan langdurige relaties,” zegt Verkerk. “We luisteren, denken mee en zijn zichtbaar aanwezig.”

Een treffend voorbeeld: in een zorginstelling herkende een medewerker een verdwaalde cliënt, sprak haar gerust toe en bracht haar terug naar haar kamer. “Dat is precies het soort gastvrijheid dat je niet kunt instrueren, maar dat voortkomt uit betrokkenheid.”

Slimmer werken met data
Net als veel andere schoonmaakorganisaties merkt ook EW de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom zet het bedrijf volop in op data en technologie. Zo voorspelt EW bijvoorbeeld piekmomenten in drukbezochte toiletten in dierentuinen, zodat op tijd kan worden bijgeschaald. Ook werkt de organisatie aan het terugdringen van verzuim met preventieve hulpmiddelen zoals braces.

Geen doel, wel bevestiging
De MT500-erkenning is volgens Verkerk geen doel op zich. “Maar het bevestigt wel dat we op de juiste weg zijn. Werkend vanuit onze waarden, met aandacht voor mens en omgeving, maken we dagelijks het verschil.”

Het volledige interview met Janneke Verkerk en Eva Sack-Fopma lees je hier op MT/Sprout.

Deel dit artikel

Ook interessant:

25 juni 2025

Schoonmaakteam van het Jaar Team Leeuwarden in Leeuwarder Dagblad

Op 16 juni 2025 , tijdens de Dag van de Schoonmaker, werd het team van Breedweer Facilitaire Diensten dat dagelijks zorgt voor schone en frisse panden van Gemeente Leeuwarden...

07 november 2018

Nieuw Alpheios vloeronderhoudsconcept zonder jaarlijks strippen en polymeren

Alpheios introduceert een onderhoudsconcept dat alles bevat om uw elastische vloeren te reinigen en te onderhouden met een langdurig resultaat zonder dat er jaarlijks gestript en gepolymeerd hoeft te...

26 februari 2020

Blog Imago schoonmaak

Ja, we weten het allemaal: onze schoonmaakbranche loopt niet over van een positief imago. Zo ook Zeeland, de provincie waar ik sinds 3,5 jaar met trots woon. Maar de...

11 april 2019

Marjolein Reijs (Gom) over werkgeluk: “Laten voelen dat jij en jouw werk ertoe doen”

“Als ik mensen kan laten voelen dat zij er als persoon toe doen, dat hun werk van toegevoegde waarde is, word ik zelf gelukkiger en zie ik bij hen...

27 oktober 2023

Van perceptie tot voldoening en een blauw goedje

Schoonmaak krijgt steeds meer aandacht. Ook in de dagelijkse Metro. Zo verscheen er onlangs in het Metronieuws twee keer een lezerscolumn over het vak. Eén over de universele kunst...

13 mei 2025

Ontdek de schoonmaak



04 oktober 2024

Breedweer wint award diversiteit bij European Cleaning & Hygiene Awards

Tijdens de prijsuitreiking van de European Cleaning & Hygiene Awards in het prachtige Lissabon heeft Breedweer Facilitaire Diensten de felbegeerde award in de categorie Commitment to Diversity in the...

07 mei 2020

Anderhalve meters maken (1): Back to school: hoera, hoezee of duivelse dilemma’s?

Ouders back in business, kinderen eindelijk back to school; hoera, hoezee of staan zij voor duivelse dilemma’s? Na 13 mei is de kans kleiner dat je kinderen op de...

26 augustus 2024

SBTi valideert duurzaamheidsdoelstellingen Essity

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity zet een nieuwe stap richting een duurzame toekomst: de doelstellingen om tegen 2050 de uitstoot van broeikasgassen tot nul te reduceren, zijn officieel gevalideerd door...

07 maart 2019

Impressie codecongres Van Principe naar Praktijk, zo werkt het: “Het moet kloppen”

“Als je verantwoordelijk marktgedrag aan partijen vraagt, met wie je samenwerkt, moet je zelf het goede voorbeeld geven, het moet gewoon kloppen”, benadrukt president-directeur ProRail, Pier Eringa. Hij was...