4 juli 2025

EW Facility Services blinkt uit in MT500: ‘Aandacht is de sleutel tot langdurige relaties’

Een plek in de prestigieuze MT500-lijst is een mooie erkenning, maar geen doel op zich. Dat zegt Janneke Verkerk, directeur van EW Facility Services. Toch valt er voor het schoonmaakbedrijf genoeg te vieren. EW scoort hoog op klantgerichtheid, excellente uitvoering én goed werkgeverschap. Wat is het geheim? Aandacht. Aandacht voor medewerkers, opdrachtgevers en de gastbeleving. Vanuit die mensgerichte aanpak bouwt EW dagelijks aan duurzame relaties; op de werkvloer en bij de klant.

In een eerder gepubliceerd nieuwsbericht zetten we al de schoonmaakbedrijven in de MT500 op een rij, waaronder Dolmans, CSU, ISS, EW en Vebego. In dit artikel zoomen we in op het verhaal achter de hoge score van EW Facility Services.

Werken vanuit gastvrijheid
Met circa 3.500 medewerkers levert EW schoonmaakdiensten in uiteenlopende sectoren: van hotels en zorginstellingen tot kantoren, musea en luchthavens. De rode draad? Gastvrijheid. “Het zit in ons DNA,” zegt Janneke Verkerk. “Onze mensen maken écht het verschil voor bezoekers, gasten en cliënten. Dat vraagt aandacht, aanwezigheid en betrokkenheid. Niet alleen bij onze klanten, maar ook bij onze medewerkers.”

Goed werkgeverschap: van buddy tot bonus
EW heeft een diverse organisatie, met meer dan 90 nationaliteiten en leeftijden van 15 tot 68 jaar. HR-directeur Eva Sack-Fopma benadrukt het belang van een veilige en prettige werkomgeving. Nieuwe medewerkers krijgen een ‘buddy’ en worden actief betrokken bij het bedrijf, onder meer via een app, regiomeetings en jaarlijkse kick-offs. Ook loopt de directie mee op de werkvloer om in contact te blijven.

De resultaten spreken voor zich. Terwijl de facilitaire branche gemiddeld een eNPS van -2 scoort, zit EW op +24. “Dat betekent dat collega’s ons aanbevelen als werkgever,” aldus Sack-Fopma.

Klantgerichtheid door partnerschap
Diezelfde aandacht geldt ook voor opdrachtgevers. Elk team heeft een vaste leidinggevende als aanspreekpunt. Van rayonmanager tot directielid: op alle niveaus onderhoudt EW contact. “Zo bouwen we aan langdurige relaties,” zegt Verkerk. “We luisteren, denken mee en zijn zichtbaar aanwezig.”

Een treffend voorbeeld: in een zorginstelling herkende een medewerker een verdwaalde cliënt, sprak haar gerust toe en bracht haar terug naar haar kamer. “Dat is precies het soort gastvrijheid dat je niet kunt instrueren, maar dat voortkomt uit betrokkenheid.”

Slimmer werken met data
Net als veel andere schoonmaakorganisaties merkt ook EW de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom zet het bedrijf volop in op data en technologie. Zo voorspelt EW bijvoorbeeld piekmomenten in drukbezochte toiletten in dierentuinen, zodat op tijd kan worden bijgeschaald. Ook werkt de organisatie aan het terugdringen van verzuim met preventieve hulpmiddelen zoals braces.

Geen doel, wel bevestiging
De MT500-erkenning is volgens Verkerk geen doel op zich. “Maar het bevestigt wel dat we op de juiste weg zijn. Werkend vanuit onze waarden, met aandacht voor mens en omgeving, maken we dagelijks het verschil.”

Het volledige interview met Janneke Verkerk en Eva Sack-Fopma lees je hier op MT/Sprout.

Deel dit artikel

Ook interessant:

21 mei 2023

Seepje zonder microplastics

Het duurzame zeepmerk Seepje krijgt een officiële erkenning van de Plastic Soup Foundation in de vorm van het Zero Plastic Inside-certificaat. Als eerste wasmiddelmerk. Dat betekent dat alle producten...

19 juli 2023

Steffen Morrison introduceert PeeWipe Dispenser voor betere toiletbeleving

Het gebrek aan hygiëne bij diverse openbare toiletten over de hele wereld was voor zanger Steffen Morrison de aanleiding voor de ontwikkeling van de gebruiksvriendelijke houder PeeWipe die helpt...

09 november 2022

Allemaal Winaars!

Vier finalisten, een volle zaal met nerveuze aanhang en een dagvoorzitter met humor. Drie ingrediënten voor een écht feest. Lees en kijk nogmaals mee op foto en film naar...

12 mei 2025

Blog Geert van de Laar: Generatie Z en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag: een logische match

Voor Generatie Z telt niet alleen wat je doet, maar vooral hoe je het doet. Duurzaamheid, inclusie en werkgeluk zijn bepalend bij de keuze voor een werkgever. De Code...

03 juli 2023

Blog: Zijn verenigingen waardevol?

De wereld om ons heen verandert continu en zo ook de kijk op het verenigingsleven. Ooit ontstonden verenigingen door mensen die zich met en voor een bepaald doel organiseerden,...

27 juni 2024

Doe jij mee aan het VSR-webinar: ‘De schoonmaakbranche, breed uitgemeten’?

VSR nodigt je uit om deel te nemen aan haar webinar over de impact van meetmethoden in de schoonmaaksector op de schoonmaker, eindgebruiker en opdrachtgever, met als titel ‘De...

21 augustus 2024

Code Schoonmaak zet zich in voor eerlijke samenwerking in hotels

De Code Verantwoordelijk Marktgedraag stimuleert fatsoenlijk en eerlijk zakendoen, tegen een faire prijs en een eerlijke boterham voor alle partijen. Een appel, maar daarom niet vrijblijvend, want bij de...

22 november 2024

#FOTOFRIDAY 𝐄𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣𝐳𝐨𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞 schoonmaak-𝐥𝐨𝐜𝐚𝐭𝐢𝐞

Onlangs hebben medewerkers van Dolmans Specialistische Reiniging een grondige reiniging mogen verzorgen op een wel heel bijzondere locatie. Ze gingen namelijk aan de slag bij een kerk in Wateringen....

17 februari 2025

BLOG Diane van Dijk (CSU): “Hoe heet jouw schoonmaker?”

Diane van Dijk (CSU) trapt onze nieuwe blogserie ‘Hoe heet jouw schoonmaker?’ af met een prikkelende oproep aan opdrachtgevers: Ken de namen van de mensen die elke dag zorgen...

21 november 2023

Minister Schouten maakt kennis met vertaalapp Pensioenfonds Schoonmaak

Minister Carola Schouten voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen was op 8 november 2023 op bezoek bij Pensioen Schoonmaak in Amsterdam. Tijdens dit bezoek bewonderde zij een nieuwe, slimme vertaalapp....