26 mei 2025

Danielle Bal (1nergiek) over de match met UL-Team: “Vanaf dag één was er een klik.”

Opleidingsbureau UL-Team bestaat dit jaar, in 2025, 15 jaar. Een mooi moment om stil te staan bij de impact van hun werk in de praktijk. Wie kan daar beter over vertellen dan een opdrachtgever zelf? In deze praktijkcase vertelt Daniëlle Bal, HR-manager bij schoonmaakbedrijf 1nergiek waarom de samenwerking met UL-Team goed matcht. “Vanaf dag één was er een klik.”

Van banket naar HR
Daniëlle Bal (47) was jarenlang zelfstandig ondernemer: “Ik had een eigen banketbakkerij, maar na de geboorte van mijn kinderen heb ik dat werk losgelaten. Een werkweek van 70 tot 80 uur viel niet te combineren met het moederschap.” Een periode van thuis cocoonen volgde, totdat het weer begon te kriebelen. “Van thuiszitten werd ik niet gelukkig. Ik wilde weer aan de slag, met mensen werken.” Sinds 2020 is ze actief bij 1nergiek, eerst als verzuimmanager en inmiddels als HR-manager. “Het was best een overgang, van zelfstandig ondernemen naar loondienst. Maar bij 1nergiek voelt het helemaal niet zo. Je krijgt veel ruimte om je afdeling als je eigen toko te runnen.”

Een waardevol vak
Aan de schoonmaakbranche moest ze wennen, geeft Daniëlle eerlijk toe. “Het is een grote branche met enorm veel verschillende functies en werkzaamheden. Ik heb er wel zo’n anderhalf jaar over gedaan om het vak en de mensen te leren kennen.” Wat haar vooral aanspreekt? “De diversiteit aan mensen en culturen. We hebben zo’n 500 mensen in dienst en werken met een flexibele schil van nog eens 150. Samen zorgen we er elke dag voor dat kantoren, winkelcentra, scholen en hotels en andere locaties schoon zijn. Dat is zó waardevol.”

Een sterke start met UL-Team
’Ruim een jaar geleden kwam Daniëlle in contact met UL-Team. “We hadden meteen een goede klik met Belinda Dekkers-Schwartz en haar team. De start van de samenwerking was ook meteen intensief. We zijn gestart met introductietrainingen voor leidinggevenden, daarna volgden de basisinstructies specifiek voor Hotelschoonmaak.”

De trainingen worden goed ontvangen, zowel door Daniëlle als door de deelnemers. “De opbouw is logisch, er is veel ruimte voor interactie en geen enkele vraag is te gek. De trainers van UL-Team nemen echt de tijd en vertalen situaties direct naar de praktijk. Rollenspellen en praktijkvoorbeelden komen allemaal aan bod.”

Klaar voor high-end dienstverlening
De samenwerking krijgt binnenkort een bijzonder vervolg. “Per 1 augustus starten we met het schoonmaakonderhoud van het Efteling Grand Hotel. Daar moet alles tot in de puntjes geregeld zijn. Net zoals dat bij andere hotels ook wordt verwacht. UL-Team ondersteunt ons vanaf dag één, met trainingen op locatie tijdens de proefperiode, voorafgaand aan de opening en bij de officiële start. Dat geeft ons vertrouwen. We willen het in één keer goed neerzetten, en samen met UL-Team en onze eigen rayonmanagers lukt dat ook.”

Deelnemers voelen zich gehoord en gezien

Wat maakt de trainingen van UL-Team zo passend? “Vooral dat er écht tijd wordt genomen voor de mensen. Deelnemers voelen zich gehoord, kunnen situaties uit hun dagelijkse praktijk bespreken en krijgen daar direct advies over. Dat maakt leren praktisch en persoonlijk. En het zorgt ervoor dat onze mensen steviger in hun rol zitten.”

Een fijne match
1nergiek werkt bewust met meerdere opleiders, ieder met een eigen specialisme. “UL-Team verzorgt bij ons de trainingen voor leidinggevenden en hotelmodules, dat is waar zij echt sterk in zijn. De samenwerking voelt niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk. We hebben een fijne match gevonden in UL-Team. We feliciteren hen met hun 15-jarig bestaan en kijken er naar uit om samen nog meer opleidingen in de toekomst te gaan doen,”

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant:

16 maart 2023

Blog: Veranderen vraagt lef

Als ondernemer van een opleidings- en trainingsbureau hoor ik de term ‘veranderen’ dagelijks wel een keer voorbijkomen. Men wil gedrag veranderen, iets op het gebied van communicatie, in de...

06 april 2025

Job Klösters (Nocore) over de toekomst van personeelsbeheer in de schoonmaakbranche

"De schoonmaakbranche verandert snel. Ik zie dagelijks hoe bedrijven worstelen met toenemende personeelstekorten, digitalisering en veranderende wet- en regelgeving", deelt Job Klösters, business unit manager schoonmaak bij softwareleverancier Nocore....

22 oktober 2024

Ontmoet UL-Team op de Schoonmaak Vakdagen

“Op 5 en 6 november zijn wij te vinden op de Schoonmaak Vakdagen, stand 5.3`, vertelt het team van UL-Team. Zij nodigt hun relaties en beursbezoekers uit om hun...

16 november 2018

Blog: Hoe tover jij een glimlach op het gezicht van een ander?

Vandaag (16 november 2018) is het de Dag van de Gastvrijheid. Goed om daarbij stil te staan, want een gastvrije ontvangst kan voor mensen heel belangrijk zijn. Hoe gastvrij...

28 februari 2020

Dennis Vermeulen (CityHub) en de Beercoo smile: “Rol hotel verandert, comfort en hygiëne blijven”

“Vraag maar eens rond in je omgeving: wat is het belangrijkst op reis? Comfort en hygiëne!”, meent Dennis Vermeulen, general manager van CityHub. “Dat maakt goedkope hostels voor veel...

21 februari 2023

Medewerkerstevredenheid 1nergiek stijgt naar een 8

Meer trots, meer betrokkenheid en meer tevredenheid: wederom groeit schoonmaakbedrijf 1nergiek in tevredenheid onder haar medewerkers: van 7,84 (2020) naar 8,09 (2022). De top 3 die de 550 medewerkers...

10 december 2018

Blog: Open de deur en deel!

Op het moment van schrijven van mijn blog realiseer ik me dat ik 8 jaar, 2 maanden en 28 dagen in de wondere facilitaire wereld werkzaam ben. Bij het...

17 maart 2025

Ben jij bij het tafeldiner FMNextGen op 2 april? Nog enkele plekken vrij!

Wil jij een leuke avond met leeftijdgenoten en gelijkgestemden uit de schoonmaakbranche beleven? Neem dan deel aan het tafeldiner van jongerenplatform FMNextGen op woensdag 2 april bij UL-Team in...

08 april 2025

Ontmoet Breedweer, Contrast en Code Schoonmaak tijdens WorkPlace Xperience 2025

De WorkPlace Xperience 2025, op 15 & 16 april, brengt deelnemers samen om de duurzame, gezonde en gelukkige werkomgeving van de toekomst te creëren. Tijdens het event ontdek...

28 januari 2025

Horeca Vakbeurs Hardenberg: hoe staat het met de hygienefocus op deze beurs?

Maandag 27 januari is de Horeca Vakbeurs in Hardenberg van start gegaan. Tot en met woensdag 29 januari verwelkomt deze beurs horecaprofessionals die op zoek zijn naar de nieuwste...