Danielle Bal (1nergiek) over de match met UL-Team: “Vanaf dag één was er een klik.”
Opleidingsbureau UL-Team bestaat dit jaar, in 2025, 15 jaar. Een mooi moment om stil te staan bij de impact van hun werk in de praktijk. Wie kan daar beter over vertellen dan een opdrachtgever zelf? In deze praktijkcase vertelt Daniëlle Bal, HR-manager bij schoonmaakbedrijf 1nergiek waarom de samenwerking met UL-Team goed matcht. “Vanaf dag één was er een klik.”
Van banket naar HR
Daniëlle Bal (47) was jarenlang zelfstandig ondernemer: “Ik had een eigen banketbakkerij, maar na de geboorte van mijn kinderen heb ik dat werk losgelaten. Een werkweek van 70 tot 80 uur viel niet te combineren met het moederschap.” Een periode van thuis cocoonen volgde, totdat het weer begon te kriebelen. “Van thuiszitten werd ik niet gelukkig. Ik wilde weer aan de slag, met mensen werken.” Sinds 2020 is ze actief bij 1nergiek, eerst als verzuimmanager en inmiddels als HR-manager. “Het was best een overgang, van zelfstandig ondernemen naar loondienst. Maar bij 1nergiek voelt het helemaal niet zo. Je krijgt veel ruimte om je afdeling als je eigen toko te runnen.”
Een waardevol vak
Aan de schoonmaakbranche moest ze wennen, geeft Daniëlle eerlijk toe. “Het is een grote branche met enorm veel verschillende functies en werkzaamheden. Ik heb er wel zo’n anderhalf jaar over gedaan om het vak en de mensen te leren kennen.” Wat haar vooral aanspreekt? “De diversiteit aan mensen en culturen. We hebben zo’n 500 mensen in dienst en werken met een flexibele schil van nog eens 150. Samen zorgen we er elke dag voor dat kantoren, winkelcentra, scholen en hotels en andere locaties schoon zijn. Dat is zó waardevol.”
Een sterke start met UL-Team
’Ruim een jaar geleden kwam Daniëlle in contact met UL-Team. “We hadden meteen een goede klik met Belinda Dekkers-Schwartz en haar team. De start van de samenwerking was ook meteen intensief. We zijn gestart met introductietrainingen voor leidinggevenden, daarna volgden de basisinstructies specifiek voor Hotelschoonmaak.”
De trainingen worden goed ontvangen, zowel door Daniëlle als door de deelnemers. “De opbouw is logisch, er is veel ruimte voor interactie en geen enkele vraag is te gek. De trainers van UL-Team nemen echt de tijd en vertalen situaties direct naar de praktijk. Rollenspellen en praktijkvoorbeelden komen allemaal aan bod.”
Klaar voor high-end dienstverlening
De samenwerking krijgt binnenkort een bijzonder vervolg. “Per 1 augustus starten we met het schoonmaakonderhoud van het Efteling Grand Hotel. Daar moet alles tot in de puntjes geregeld zijn. Net zoals dat bij andere hotels ook wordt verwacht. UL-Team ondersteunt ons vanaf dag één, met trainingen op locatie tijdens de proefperiode, voorafgaand aan de opening en bij de officiële start. Dat geeft ons vertrouwen. We willen het in één keer goed neerzetten, en samen met UL-Team en onze eigen rayonmanagers lukt dat ook.”
Deelnemers voelen zich gehoord en gezien
Wat maakt de trainingen van UL-Team zo passend? “Vooral dat er écht tijd wordt genomen voor de mensen. Deelnemers voelen zich gehoord, kunnen situaties uit hun dagelijkse praktijk bespreken en krijgen daar direct advies over. Dat maakt leren praktisch en persoonlijk. En het zorgt ervoor dat onze mensen steviger in hun rol zitten.”
Een fijne match
1nergiek werkt bewust met meerdere opleiders, ieder met een eigen specialisme. “UL-Team verzorgt bij ons de trainingen voor leidinggevenden en hotelmodules, dat is waar zij echt sterk in zijn. De samenwerking voelt niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk. We hebben een fijne match gevonden in UL-Team. We feliciteren hen met hun 15-jarig bestaan en kijken er naar uit om samen nog meer opleidingen in de toekomst te gaan doen,”