22 april 2025

Schoonmaakbranche biedt meer dan je denkt. Maar zie je dat ook terug in de vacatures?

Wie aan de slag wil in de schoonmaakbranche, weet vooraf zelden wat het oplevert. Dat blijkt uit een analyse van carrièreplatform cvster.nl op basis van ruim 19.000 vacatures in uiteenlopende sectoren. In de schoonmaak gaat het in de meeste gevallen om een kwestie van onderhandelen – of afwachten. Opvallende uitkomsten die niet worden herkend door Ontdek de Schoonmaak en Social Cleania. Naar hun inzet en ervaring biedt de schoonmaakbranche juist transparantie en meer dan je zou verwachten.

Cyster deelt in haar bericht dat voor veel schoonmaakmedewerkers loon een doorslaggevende factor bij het kiezen van een nieuwe baan is. Toch blijkt uit hun onderzoek dat werkgevers nauwelijks inzicht geven in het salaris. Slechts een klein percentage van de vacatures biedt vooraf duidelijkheid. In andere sectoren gebeurt dat vaker.

Regionale verschillen
Cvster onderzocht ook of het percentage salarisvermeldingen verschilt per regio. Daarbij keek het platform naar 24 grote steden, waarbij duidelijke verschillen naar voren komen. Zo heeft iemand die een baan zoekt in Den Bosch minder dan 15 procent kans om in een vacaturetekst een salaris tegen te komen en ook in Lelystad en Haarlem hoef je hier niet op te rekenen. Dat staat in schril contract met werkgevers in Enschede en Tilburg, die in bijna een op de drie gevallen een salarisindicatie afgeven. Opvallend: áls er een salarisindicatie wordt gegeven, dan is die in Lelystad gemiddeld het hoogst, namelijk 3.408 euro per maand. In Haarlem gaat het om slechts 2.175 euro per maand.

Salarisvermelding zorgt voor meer sollicitaties
Bedrijven die om personeel verlegen zitten, doen er goed aan wél een salaris in hun vacatureteksten te zetten. Volgens onderzoek van de Nationale Vacaturebank levert een salarisindicatie namelijk 51 procent meer reacties op.

“De belangrijkste reden dat werkgevers dit toch niet doen, is vaak angst,” zegt Employer Brand-specialist Anneloes Kuipers van Buro Aangenaam. “Men is bang dat het geboden salaris als te laag wordt gezien of dat het leidt tot scheve gezichten binnen de organisatie. Soms is het gevraagde profiel ook nog onvoldoende scherp, waardoor men zelf niet precies weet welk salaris daarbij past. Maar in alle gevallen is het gebrek aan transparantie eigenlijk een signaal van slecht wervingsbeleid.”

Anneloes Kuipers benadrukt dat het benoemen van een salarisrange prima is, mits deze goed wordt toegelicht. “Geef aan wat een kandidaat kan verwachten op basis van ervaring of opleiding. Juist door helder te zijn trek je relevantere sollicitanten aan en voorkom je teleurstelling of afhakers in een later stadium van het proces.”

Initiatieven uit de schoonmaakbranche herkennen de uitkomsten niet
Onze redactie vroeg Ontdek de Schoonmaak en Social Cleania om een korte reactie op de uitkomsten van het onderzoek:

Stef Martens (Social Cleania): “Ik vind dit wel een opvallende constatering en eentje die niet strookt  met de ervaringen die wij hebben bij Social Cleania. Schoonmaakbedrijven zijn juist trots op de salarissen die ze tegenwoordig kunnen bieden. De laatste jaren is de CAO flink verbeterd. Als schoonmaakbedrijven de vraag aan ons stellen of het meerwaarde heeft om de salarisrange te benoemen, zeggen we daar volmondig “ja” op. Dit zorgt voor transparantie en je doet direct aan een stukje verwachtingsmanagement.”

Ook Ilse Vanhijfte (Ontdek de schoonmaak) herkent de uitkomsten niet: “Ontdekdeschoonmaak.nl is onder meer opgericht omdat er over de arbeidsvoorwaarden (waaronder lonen) in de schoonmaak veel misverstanden bestaan (o.m. slecht betaald werk). Terwijl we een mooie cao hebben met goede arbeidsvoorwaarden die voor iedereen die werkzaam is in de schoonmaakbranche gelden, waaronder een loon dat een stuk hoger ligt dan het minimumloon . Hoeveel dat is, hebben we op ontdekdeschoonmaak.nl voor iedereen inzichtelijk gemaakt. Zo staat nu op de site bij elke vacature het (uur)loon vermeld of de vermelding ‘conform cao’. Wat dit laatste inhoudt, vind je hier. Door het nu overal te vermelden, willen we juist laten zien dat werken in de schoonmaak een stuk beter betaalt dan de horeca of retail.

Leuk nieuwtje, we hopen dit jaar nog een custom made schoonmaak-werkurenberekenaar van het Nibud op de site te zetten zodat iedereen zijn (toekomstige) salaris in de schoonmaak kan uitrekenen.”

Conclusie
Uit het bovenstaande blijkt een opvallende kloof tussen landelijke vacaturedata en de initiatieven vanuit de schoonmaakbranche. Laten we hopen dat de transparantie en de sterk verbeterde arbeidsvoorwaarden die Ontdek de Schoonmaak en Social Cleania benoemen leiden tot meer aantrekkingskracht voor nieuwe medewerkers in de branche

Deel dit artikel

Ook interessant:

23 november 2021

Maggie, Nasuh, Deltion en Robert winnen de Golden Service Awards 2021

Na de spannende finale van de Golden Service Awards, werden Maggie Lopes Robalo, Nasuh Demirtas, Team Deltion en Robert Visscher uitgeroepen tot de winnaars. Van harte gefeliciteerd! Dinsdag 23...

03 oktober 2022

Finalisten Best Practice Award 2022 bekend

Op 27 oktober 2022 zal voor de negende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in Green Village in Nieuwegein. Vandaag is...

27 juli 2022

VSR Zomerevent op 7 september

Op woensdag 7 september 2022 organiseert VSR in de Tinfabriek in Naarden het eerstvolgende VSR Zomerevent. Met een programma waarin Climate Reality Leaders Milan en Patrick van der Meulen...

30 mei 2022

“Digitalisering ontzorgt, maar schoonmaak is en blijft mensenwerk”

Tachtig jaar geleden en met een investering van 250 gulden klom oprichter Frans Wittens op een ladder om met een zinken emmer en doekje ramen van winkels en bedrijven...

08 maart 2022

Toiletpapierspray zorgt voor ‘kleikamerrevolutie’

Op quote.nl schrijft Tim Jansen over de kleikamerrevolutie. Een verhaal over de heren van Buttler die ‘zelfs hun eigen reet in de fik steken om de perfecte toiletpapierspray te...

02 december 2021

CAO: Vakbonden doen tegenvoorstel

Op 29 november, hebben werkgevers en vakbonden verder onderhandeld over een nieuwe cao voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Tijdens deze dag 7 hebben de vakbonden een tegenvoorstel gedaan op...

14 maart 2022

NS Stations continueert samenwerking ICS Groep

NS Stations gunt de Europese aanbesteding voor het schoonmaakonderhoud van 138 stations aan facilitair dienstverlener ICS Groep. Het contract gaat per 1 juli 2022 in voor een periode van...

28 december 2023

Paul Fok (SIEV): “We hebben de sleutel tot positieve verandering zelf in handen”

Paul Fok is sinds 28 september de ‘leading man’ bij MKB-branchevereniging SIEV. Hij geniet van deze nieuwe rol in een branche waarin hij al 40 jaar actief is en...

17 maart 2025

Ben jij bij het tafeldiner FMNextGen op 2 april? Nog enkele plekken vrij!

Wil jij een leuke avond met leeftijdgenoten en gelijkgestemden uit de schoonmaakbranche beleven? Neem dan deel aan het tafeldiner van jongerenplatform FMNextGen op woensdag 2 april bij UL-Team in...

13 juni 2023

Op zoek naar een nieuwe collega? Klop bij Social Cleania aan!

Stef Martens, 27 jaar, in het najaar van 2022 gestart met Social Cleania. Een start up met een enorme groei. Nu al. “Het is een uit de hand gelopen...